FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM 2020-03-10 Meddelad i Falun Mål nr 698-20 Sida 1 (4) !KONKURRENSVERKE 1Enhet ,, Ann-Louice Jonsson SÖKANDE Svisab AB, 556807-3539 Fabriksgatan 5 a 732 31 Arboga MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN :anr 20 -03- 11 Ak1bll ( KSnr Upphandling inom försörjningssektorerna FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning Dok.Id 275805 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 E-post: förvaltningsrattenifalun@dom.se vvw,v.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 698-20 I FALUN YRKANDE M.M. Trafikverket genomför en upphandling som avser upprustning av bangårdsbelysning på driftsplatserna Fagersta C och Skinnskatteberg (CTM id 230390). Upphandlingen genomförs enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF. Trafikverket beslutade den 7 februari 2020 att tilldela kontraktet till Infranord AB. Svisab ansöker om överprövning och yrkar att anbudet från Infranord ska uteslutas och dess eget anbud antas i upphandlingen. Svisab anför huvudsakligen följande. Infranord har inte angett korrekta uppgifter gällande uteslutningsgrunderna. Infranord har nämligen underlåtit att informera om bolagets intressekonflikt och sitt deltagande i förberedelserna av upphandlingen. Trafikverket anser att ansökan ska avslås och framför bl.a. föijande till stöd för sin inställning. Inför den aktuella upphandlingen har det stått klart för samtliga potentiella leverantörer att Infranord är den befintlige baskontraktsinnehavaren för drift- och underhållsåtgärder på järnväg inom hela det geografiska område som den nu aktuella belysningsupprustningen ska utföras inom. Det innebär att Infranord är den sidoentreprenör som nu aktuell kontraktspart har att förhålla sig till i vissa sammanhang. Det är därför det i upphandlingsdokumenten återfinns fysiska kontaktpersoner från Infranord antecknade i ett dokument om tider i spår eller att det i någon punkt pekas ut vem (Infranord) som har samordningsansvaret enligt arbetsmiijölagstiftningen. Detta innebär på inget sätt att det föreligger en intressekonflikt för Infranord i den förevarande upphandlingen, som inte gäller drift och underhåll på järnväg, utan upprustning av belysning. Infranord har inte deltagit i några förberedelser vad gäller den aktuella upphandlingen utan råkar bara vara ansvarig för ett annat kontrakt på platsen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 698-20 IFALUN SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Svisab anfört är visat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta har medfört att Svisab lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LUF). De grundläggande principerna innebär att upphandlande enhet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LUF). Om en anbudssökande eller anbudsgivare har deltagit i förberedelserna av en upphandling, ska de andra anbudssökandena eller anbudsgivarna informeras om vilka upplysningar av relevans för upphandlingen som har lämnats i det sammanhanget. En anbudssökande eller anbudsgivare som har deltagit i förberedelserna av upphandlingen får uteslutas från förfarandet endast om det inte finns något annat sätt att säkerställa att principen om likabehandling följs. Innan anbudssökande eller anbudsgivare utesluts från förfarandet ska de få möjlighet att lägga fram utredning om att deras deltagande i förberedelserna inte kan leda till en snedvridning av konkurrensen (4 kap. 7 § LUF). Förvaltningsrätten görföljande bedömning Av likabehandlingsprincipen följer att den upphandlande enheten är skyldig att kontrollera om det finns eventuella intressekonflikter och att vidta lämpliga åtgärder för att förhindra och upptäcka intressekonflikter samt att åtgärda dessa (se EU-domstolens dom C-538/13, eViglio punkterna 42 och 47 och prop. 2015/16:195 s. 472). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 698-20 I FALUN Av utredningen i målet framgår att Infranord och personer hos Infranord finns omnämnda på några ställen i det upphandlingsdokument som ligger till grund för den i målet aktuella upphandlingen (bl.a. AFC.131 och AFC.1834). Trafikverket har uppgett att detta har sin förklaring i att lnfranord är befintlig kontraktspart för drift- och underhållsåtgärder på järnväg inom hela det geografiska område som den aktuella belysningsupprustningen ska utföras inom och att Infranord således är den sidoentreprenör som nu upphandlad kontraktspart har att förhålla sig till. Svisab har inte motsagt att det förhåller sig på det sättet. Enligt förvaltningsrättens mening har det inte framkommit några konkreta omständigheter som ger anledning att tro att personer hos Infranord på något sätt skulle ha deltagit i förberedelserna av arbetet med att ta fram de upphandlingsdokument som ligger till grund för den nu överprövade upphandlingen. Någon dubbel medverkan från en leverantörs sida har således inte visats föreligga. Förvaltningsrätten anser att Trafikverket har förfarit i enlighet med de grundläggande principerna och övriga bestämmelser i LUF och att det saknas skäl för ingripande utifrån vad Svisab har anfört i målet. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Eric Enlund Andersson förvaltningsrättsfiskal tI!li SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. 2. 3. 4. 5. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se