FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 662-12 Sida 1 (4) I FALUN 2012-04-19 Enhet 2 Meddelad i Ann-Louice Jonsson Falun SÖKANDE ByggPaiiner i Dalarna AB, 556531-9984 Box 848 781 28 Borlänge Ombud: Advokat John Hane Foyen Advokatfirn1a i Sverige KB Box 7229 10389 Stockholm MOTPART Tjäderhuset i Hedemora Aktiebolag, 556197-7975 Statskontoret Box 86 776 22 Hedemora SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning Dok.Id 57070 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besö ksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dorn.se Expeditionstid måndag� fredag 08:00-12:00 l 3:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 662-12 I FALUN Enhet 2 BAKGRUND Tjäderhuset i Hedemora Al<.tiebolag (i det följande Tjäderhuset) beslutade den 6 februari 2012 att avbryta en upphandling av "Om- och tillbyggnad av Vik:manshyttans skola" (diarienr 11-152). Som skäl för beslutet angavs följande. Tjäderhuset har tagit emot tre anbud. Det har framk01mnit att inget av anbuden uppfyller skall-kraven i förfrågningsunderlaget, vilket medför att det inte är möjligt att genomföra en fo1isatt utvärdering på ett förutsebaii, transparent och likabehandlande sätt. YRKANDEN M.M. ByggPartner i Dalarna AB (idet föl.jande Bolaget) ansöker om över­ prövning av avbrytandebeslutet och yrkar att upphandlingen ska fullföljas och att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse på sådant sätt att Bola­ gets anbud utvärderas och tilldelas kontraktet. Bolaget anför till stöd för sin talan i korthet följande. Bolaget har, till skillnad mot de andra anbudsgi­ varna, inkommit med ett rent anbud som uppfyller förfrågningsunderlagets formella krav. Bolaget har tydligt angett anbudspris. Förfrågningsunderla­ get är utfom1at enligt en struktur som ansluter till AMA AF 07, vilket bl.a. iimebär Tjäderhuset måste placera de skall-krav som gäller för upphand­ lingen under AFB.31. Ingen av anbudsgivarna har bifogat någon annatur­ förteckning till sina respektive anbud. Kravet på armaturfö1ieckning är oproportionerligt, felplacerat och har dessutom inte heller uppfattats som ett skall-krav av vare sig Bolaget eller de övriga anbudsgivarna. Tjäderhu­ set saknar således grund för att förkasta Bolagets anbud och det föreligger inte sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. Tjäderhuset motsätter sig Bolagets yrkande och anför i korthet följande. I förfrågningsunderlaget AFB.52 anges att det anbud som uppfyller samtliga ställda skall-krav och har lägsta pris kommer att antas. Ett skall-krav måste kunna förekomma på andra ställen än i AFB.31 i förfrågningsunderlaget utan att principerna i LOU träds för när. Bolaget har inte kommit in med Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 662-12 Enhet 2 IFALUN ett rent anbud enligt anvisningarna i förfrågningsunderlaget. Eftersom samtliga anbudsgivare har läim1at orena anbud är det mest likabehandlande att avbryta upphandlingen. Kravet på armaturförteckning är proportioner­ ligt och syftar till att visa vilken kvalitet och teknisk lösning som offereras i anbudet, vilket även har betydelse före beställningen. I förfrågningsun­ derlaget anges även att samtliga armaturer ska godkäm1as av Beställaren före beställning. Det är vedertaget att ibland använda sig av styrd totalent­ reprenad och detta är ett sådant fall där det för utförandet av entreprenaden är av vikt att begära in bl.a. armaturförteckning. För det fall skall-kravet gällande armaturfö1ieckning bedöms opropmiionerligt och otydligt genom sin placering i förfrågningsunderlaget, måste flera andra skall-krav bedö­ mas på samma sätt, varför förfrågningsunderlaget i sådant fall inte kan anses vara transparent. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Ett beslut att avbryta en upphandling måste vila på sakligt godtagbara skäl och får inte vara godtyckligt. Beslutet kan överprövas och i förekommande fall ska det kunna ogiltigförklaras (se EU-domstolens dom i mål C-92/00). Av såväl Högsta Förvaltningsdomstolens som EU-domstolens praxis fram­ går att bristande konkurrens utgör saklig grund för avbrytande (jfr RÅ 2008 ref. 35 och C-27/98). Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att det förelegat sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen och att de grundläggande principerna i unionsrätten inte trätts för när. Tjäderhuset har som skäl för sitt beslut att avbryta upphandlingen åberopat att inget av de inkomna anbuden uppfyller de i förfrågningsunderlaget an­ givna skall-kraven. Bolaget har å sin sida gjmi gällande att deras anbud uppfyller samtliga skallkrnv, att kravet på bifogad am1aturfö1ieckning inte kan anses som ett skall-krav och att detta krav dessutom är oproportioner­ ligt. I målet är klarlagt att tre anbud lämnats i den aktuella upphandlingen. Förvaltningsrätten noterar att det av bifogad utvärderingsmatris framgår att Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 662-12 Enhet 2 ! FALUN de övriga två anbuden i upphandlingen bedömts irmehålla reservationer i förhållande till kravet i AFB.31 på att anbudspriset ska im1efatta samtliga kostnader för leveransens genomförande. Någon tidsplan eller betalnings­ plan - vilket enligt AFB.31, T4 respektive E2 skall ingå i anbudshandling­ arna - synes inte heller ha lämnats i dessa två anbud. Anbuden har med anledning av detta inte gått vidare från kvalificeringsfasen. Bolaget har inte ifrågasatt Tjäderhusets bedönming av de övriga anbuden i dessa delar. Vid dessa förhållanden anser förvaltningsrätten att Tjäderhuset - oavsett om Bolagets anbud uppfyllt samtliga skall-krav eller inte - har haft sakligt god­ tagbara skäl för att i den uppkomna situationen avbryta upphandlingen. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/1 C LOU). Karin Forslund Johansson rådman