FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-05-21 Meddelad i Stockholm Mål nr 8867-12 Enhet 13 I1-,... -,:�:;�=.' .'J Ombud: Advokat Henrik Hybbinette ochjur.kand. Johan Stern Ramberg Advokater AB Box 7531 10393 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avvisar Trancona Consulting AB:s yrkande om skade­ stånd. Trancona Consulting AB, 556862-6435 Box 1049 101 38 Stockholm MOTPART Talboks- och punktskriftsbiblioteket 1 ea- ,,;! it�;, 4- ._ • ,.,_ , 7 -•-• u•; ,, � ._,,. ,. , ... -.. ~ ,. ... - L � � �-__, .... • 1----:�_ � �=�-s... L. Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 241543 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8867-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDE M.M. Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) genomför en upphandling av konsulttjänster med anledning av myndighetens inköp enligt LOU (dnr 2012/85). Upphandlingen omfattar två områden: Område 1, IT­ upphandlingar t.ex. system- och programutveckling, samt Område 2, öv­ riga upphandlingar främst tjänster. Områdena omfattar genomförandet av samtliga (projektledare) eller vissa (delprojektledare) av upphandlingspro­ cessens arbetsmoment, rådgivning samt i förekommande fall avrop från statliga ramavtal. Upphandlingen genomförs genom förenklat förfarande. Värderingsprincipen är lägsta pris. TPB har i tilldelningsbeslut vilket av­ sändes elektroniskt till samtliga anbudsgivare den 17 april 2012 meddelat att man antagit ett annat anbud än anbudet från Trancona Consulting AB (bolaget). I tilldelningsbeslutet anges vidare att avtal kommer att tecknas tidigast den 28 april 2012. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på sätt att deras anbud ska gå vidare till utvärdering. Som ett alternativt yrkande framställs en begäran om skadestånd. TPB bestrider bifall till ansökan. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Bolaget anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Bolagets anbud har för­ kastats på två punkter, gällande kompetens och referenser. Bolaget har redovisat referenser inom LOU och har även redovisat bolagets kompeten­ ser i form av olika dokument som mer än överensstämmer med kravspeci­ fikationen. Inom punkten "Teknisk förmåga och Kapacitet" har bolaget genom referenser samt olika beskrivningar av referensobjekt uppfyllt de ställda kraven. Bolaget har det lägsta priset och ska därmed tilldelas upp- 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8867-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen draget. Alternativt ska Helsingborgs kommun ersätta bolaget med ett ska­ destånd som är i paritet med de kontrakt som planeras under ramavtalets löptid. Reglerna beträffande ramavtal gäller såväl för upphandlingar över tröskelvärdena som för upphandlingar under tröskelvärdena. Bolaget har vidare gett in två domar från Förvaltningsrätten i Stockholm (mål nr 43084-10 samt 24171-11) som grund för sin sak. TPB anför som grund för sitt bestridande bl.a. följande. Bolagets anbud uppfyller inte samtliga ställda krav och har rätteligen förkastats. Vid an­ budstidens utgång hade fyra anbudsgivare lämnat anbud. Dessa anbud har prövats och utvärderats i enlighet med förfrågningsunderlaget. Vid pröv­ ningen av krav på leverantörer fann TPB att bolaget inte uppfyllde ett fler­ tal skallkrav som ställts i förfrågningsunderlagets kap. 3 varpå bolagets anbud förkastades. I löpande text nedan refereras till bolagets sidnummer och rubriker i sitt svarformulär. Krav på kompetensnivåer (3.6.3) och krav på resurser (3.6.5) I svarsformuläret s. 14 har TPB ställt skallkravet att anbudsgivaren ska offerera fyra olika personer, dvs. en person för vaije kompetensnivå (3 och 4) inom respektive område (1 och 2). Bolagets konsult AA uppnår inte kompetensnivå 3, som bl.a. kräver 4-8 års yrkeserfarenhet. Trots att det i hans meritförteckning bl.a. anges att han har flera års erfarenhet av privata och offentliga upphandlingar framgår inte annat än att han anställdes av bolaget 2011. Någon ytterligare yrkeserfarenhet med relevans för upphand­ lingar kan inte utläsas. Det är således inte styrkt att konsulten AA uppfyller de krav som ställs på kompetensnivå 3 varmed bolaget inte uppfyller de skallkrav som ställs på kompetensnivåer (3.6.3) eller på resurser (3.6.5) Krav på referensuppdrag-område I (3.6.8) I svarsformuläret s. 15 har krav ställts på att var och en av konsulterna ska redovisa en upphandling som respektive person har genomfört i egenskap 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8867-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen av projektledare. Uppdraget ska ha genomförts inom system- och pro­ gramutveckling alternativt inom IT-tjänstområdet. Vidare anges att sådana upphandlingar ska ha omfattat minst 150 timmar och ha utförts under peri­ oden 2010-2012. Bolaget har uppgett två byggupphandlingar som refe­ rensuppdrag och uppfyller således inte ställda skallkrav. Varken förteck­ ningen som benämns "Vunna anbud" eller "Referensuppdrag: Aktiebolag i Sverige" visar att något annat anbud uppfyller ställda skallkrav. Krav på referensuppdrag område 2 (3.6.9) I svarsformuläret s. 16 har krav ställts på att var och en av konsulterna ska redovisa en tjänsteupphandling som respektive person genomfört i egen­ skap av projektledare. Vidare anges att sådana upphandlingar ska ha om­ fattat minst 100 timmar och ha utförts 2010-2012. Bolaget har inte uppgett något referensuppdrag. Bolaget uppfyller således inte de skallkrav som ställts på referensuppdrag (3.6.8 och 3.6.9) DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt I 16 kap. 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol får överpröva en upphandling efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada. I 16 kap. 6 § LOU stadgas, såvitt nu är av intresse, följande. Om den upp­ handlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i l kap. 9 § FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8867-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Bolagets yrkande om skadestånd är en rent civilrättslig talan. Denna talan kan bolaget väcka i en allmän domstol, inte som sökande av överprövning vid förvaltningsdomstolen. Bolagets yrkande om skadestånd ska därför avvisas. I förfrågningsunderlaget, svarsformulärets sid. 6, anges att det kommer att prövas om anbud uppfyller samtliga skall-krav som ställs i Kravspecifikat­ ion samt att anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav kommer att ute­ slutas från utvärdering av anbud. Bolagets anbud uppfyller inte de av TPB ovan angivna skall-kraven vad gäller att styrka att offererade personer har kompetens och erfarenhet motsvarande angiven kompetensnivå, att redo­ visa upphandlingsuppdrag genomförda inom system- och programutveckl­ ing alternativt inom IT-tjänsteområdet samt att redovisa att var och en av konsulterna har genomfört en tjänsteupphandling i egenskap av projektle­ dare. TPB har därmed haft fog för att förkasta bolagets anbud. Ansökan om överprövning ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Kaija Hultquist Rådman Handläggare har varit Anna Cederberg. 5 UR MAN - PRÖVNINGSTI D Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kornmer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU