�-t\;� FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM . Allmänna avde1nmgen DOM 2012-03-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 2960-12 Enhet 13 Jl;l · :±; ) SÖKANDE Byggnadstekniska Byrån i Stockholm AB, 556624-9388 Stadsgården 6, 8tr 116 45 Stockholm MOTPART AB Familjebostäder, 556035-0067 Box 92100 120 07 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 217244 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-1.5:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen l 08-.561 680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2960-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND AB Familjebostäder (Familjebostäder) har genomfört en offentlig upp­ handling som omfattar ramavtal avseende byggnadskonstruktörer. Upp­ handlingen genomfördes som ett s.k. öppet förfarande enligt 4 kap. LOU. I tilldelningsbeslut meddelat den 6 februari 2012 har Familjebostäder beslu­ tat att teckna avtal med andra bolag än Byggnadstekniska Byrån i Stock­ holm AB (bolaget). I protokollet som bifogades tilldelningsbeslutet anges bl.a. följande. Bolaget har i anbudet inte visat att kravet på ekonomisk och finansiell ställning uppfylls eftersom det innehåller utdrag från annat kre­ ditvärderingsinstitut än de i förfrågningsunderlaget stadgade. Anbudet sak­ nar även en förklaring som klarlägger att anbudsgivaren har motsvarande ekonomiska stabilitet varför bolaget inte gått vidare. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att upphandlingen görs om och att deras anbud tas med i prövningen. Till stöd för yrkandet anförs att beslutet strider mot LOU. Bo­ laget utvecklar sin talan i huvudsak enligt följande. Bolaget är i högsta grad kreditvärdigt och har inte uppfattat att det var ett skallkrav att intyget måste vara utfärdat av de specifikt angivna företagen Soliditet eller UC. Därför bifogades ett utdrag från Creditsafe AB som bolaget sedan tidigare har ett avtal med. Bolaget har där betyget 89 av l 00 vilket innebär en be­ tydligt bättre ekonomisk ställning än vad som krävts. Utdraget från Credit­ safe AB kan ses som en förklaring att bolaget är i högsta grad kreditvär­ digt. Till stöd för ansökan åberopar bolaget Kammarättens i Göteborg dom i mål nr 5970-10. Familjebostäder bestrider bifall till bolagets ansökan och yrkar att för­ valtningsrätten ska avslå ansökan om överprövning och medge att upp­ handlingen får avslutas i enlighet med tilldelningsbeslutet. Som skäl anförs 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2960-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen bl.a. följande. Famiijebostäder har inte brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i LOU och i vart fall har inte något hrott mot LOU med­ fört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Någon grund för beslut att upphandlingen ska göras om eller rättas genom ny anbudsprövning fö­ religger inte. Det har varit av särskild vikt för Familjebostäder att antagna leverantörer innehar en tillräcklig ekonomisk kapacitet så att upphandlade tjänster säkerställs under hela ramperioden. Att säkerställa leverantörers ekonomiska ställning genom utdrag från kreditinstitut har även varit före­ mål för flera domstolsprövningar, bl.a. i Kammarrättens i Stockholm dom i mål nr 4855-09. Av förfrågningsunderlaget framgår föUande: • Anbudsgivaren ska ha en stabil ekonomisk bas och finansiell ställning som är tillräcklig för att genomföra avtalat åtagande. • Anbudsgivaren ska inneha lägst riskklass 3 enligt UC (UC AB) eller lägst rating A enligt Soliditet (AAA Soliditet AB). • För det fall anbudsgivaren innehar lägre riskklass/rating eller saknar möj­ lighet att erhålla sådan, ska denne ändå anses uppfylla kravet om anbuds­ givaren kan lämna en sådan förklaring, att det kan anses klarlagt att denne innehar motsvarande ekonomisk stabilitet. Famiijebostäder har på ett tydligt sätt angivit villkoren för upphandlingen. Det finns ingen skyldighet för den upphandlande myndigheten att vid av­ saknad av efterfrågande uppgifter begära komplettering från anbudsgivare. Bolaget har inte visat att Familjebostäder agerat in strid med vad som an­ givits i förfrågningsunderlaget. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 5 § LOU föreligger därför inte. DOMSKÄL I lag (2011: l 030) om ändring i LOU som trädde i kraft den 1 november 2011 föreskrivs att äldre bestämmelser gäller för upphandlingar som på­ börjats före ikraftträdandet. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2960-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 5 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av 11 kap. 2 § första stycket LOU framgår bl.a. att en upphandlande myn­ dighet får ställa krav på en anbudsgivares ekonomiska kapacitet och att de lägsta nivåerna för denna kapacitet ska ha samband med kontraktsföremå­ let och stå i proportion till detta. I 11 kap. 7 § anges bl.a. att bevis på en leverantörs ekonomiska kapacitet kan utgöras av 1. uppgift om företagets samlade omsättning och, i förekommande fall, omsättningen för det verksamhetsområde som upphandlingen gäller för de tre senaste verksamhetsåren eller den kortare tid som verksamheten bedrivits 2. balansräkningar eller utdrag från dem, eller 3. intyg från banker eller, i förekommande fall, bevis på ansvarsförsäkring för verksamheten. Vidare anges i 11 kap. 8 § LOU bl.a. att den upphandlande myndigheten i annonsen ska ange vilken eller vilka av de nämnda handlingarna samt vilka andra handlingar som ska visas upp. Har leverantören ett godtagba11 skäl för att inte visa handlingarna, får leverantören enligt 11 kap. 9 § LOU visa sin ekonomiska kapacitet med någon annan handling som den upphandlan­ de myndigheten finner lämplig. Det framgår i förevarande mål av förfrågningsunderlaget att anbudsgivaren ska visa att man har en viss rating enligt UC eller Soliditet. Det är ostridigt i målet att bolaget inte har gett in ett sådant utdrag. I förfrågningsunderla- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2960-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen get anges att anbudsgivaren i förekommande fall istället kan komma in med en förklaring av vilken det kan anses klarlagt att anbudsgivaren inne­ har motsvarande ekonomiska ställning som den som avses i kreditbedöm­ ningen av UC eller Soliditet. I anbudsfonnuläret finns en särskild ruta där en förklaring kan ges. Bolaget har i anbudsformuläret bifogat ett utdrag från Creditsafe AB. Någon förklaring till varför man inte kunnat/velat bi­ foga utdrag från de i förfrågningsunderlaget angivna kreditbedömningsfö­ retagen har inte lämnats i anbudet, utan först i ansökan om överprövning. Eftersom det framgår av förfrågningsunderlaget att en förklaring ska läm­ nas i en för ändamålet avsedd ruta i anbudsfonnuläret får det anses klarlagt att bolaget inte har uppfyllt det aktuella skall-kravet. Enligt förvaltningsrät­ tens mening kan inte skall-kravet i sig anses strida mot någon av de princi­ per som bär upp lagen. Familjebostäder får därmed anses ha haft fog för att förkasta bolagets anbud. Det som bolaget anfört medför därför inte att det finns skäl för ingripande med stöd av LOU. Ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/l a LOU). Lena Forsmark Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Lars-Erik Rudström. 5 Ilf!l.t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fulhnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrättcn. DV .3109/lA LOU