Dok.Id 333279 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-56 I 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@donue Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-08-23 Meddelad i Stockholm Mål nr 8602-08 Rotel 223 Sida 1 (9) I SÖKANDE Eurodocs AB S:a Hamngatan 50 826 50 Söderhamn MOTPART Ak1b11 Verket för förvaltningsutveckling (VERVA) Box 214 101 24 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling - LOU BAKGRUND M M I november 2007 inbjöd VERVA leverantörer att lämna in ansökan om deltagan­ de i anbudsgivningen avseende ramavtalsupphandling av elektronisk identifiering (eID) 2008 för den offentliga förvaltningen. I anbudsinbjudan angavs att syftet med upphandlingen var att välja leverantörer som både kunde tillhandahålla myndigheterna eID-tjänster för kontroll av e-­ legitimationer och fortsätta med att utfärda e-legitimationer till stora grupper an­ vändare i enlighet med de krav som staten ställer. Vidare framhölls att VERVA avsåg att med upphandlingen teckna ramavtal med leverantörer som redan hade försett ett stmi antal privatpersoner i Sverige med någon form av medel för elek­ tronisk identifiering och som omgående kunde förse dessa med e-legitimationer enligt statens krav. Upphandlingen skulle genomföras som en förhandlad upphandling med föregåen­ de annonsering enligt .5 kap LOU. DOM Sida 2 LÄNSRÄTTEN I 8602-08 STOCKHOLMS LÄN Anbudssökandena skulle fylla i ett svarsformulär. I anbudsinbjudan noterades gällande svarsfonnuläret följande. Frågorna i dokumentet är utformade som skall-krav eller en begäran om att ange eller beskriva något. Observera att alla skall-krav måste vara uppfyllda för att an­ sökan skall kunna bedömas. Skall-krav besvaras med kryss i Ja- eller Nej-rutan och endast ett kryss är tillåtet. Ange och beskriv besvaras med text i textruta. För att VERVA ska kunna avgöra om ansökan uppfyller ställda krav skall den anbudssökande i de angivna textfälten ge tydliga och fullständiga svar på samtliga krav och frågor. Om svar utelämnas riskerar den anbudssökande att uteslutas. Sista dag för inlämnande av anbudsansökan var den 12 december 2007. Vid an­ sökningstidens utgång hade åtta leverantörer, däribland Eurodocs AB, inkommit med anbudsansökningar. I svarsformuläret, fogat till anbudsinbjudan, skulle bl a följande besvaras. P 2.4.2 Organisation och samarbetspartners Anbudssökanden skall ha en lämplig organisation för upphandlingsområdet. Beskriv organisationen för detta samt etablerade samarbetspartners inom området Ange i nedan­ stående tabell antalet egna anställda inom upphandlingsområdet samt antal anställda hos samarbetspartners/underleverantörer. En individ får endast räknas in en gång. Ange också namn på ev. samarbetspartners/underleverantörer. Eurodocs AB:s svar Nej Är detta krav uppfyllt? Beskrivning: X Eurodocs AB har avtal med TeliaSonera, XponCard och Cybercom som utför och an­ svarar för själva tjänsten. Dessa avtal garanterar att antalet anställda från dessa leveran­ törer som kommer att vara inblandade i projektet kommer att vara tillräckligt. Antalet personer ökas i takt med antalet utfärdade e--legitimationer och användningsfrekvens. Eurodocs AB har i dag l O anställda, varav 2-4 stycken kommer att vara inblandade i eID2008. Eurodocs AB:s anställdas roll kommer att vara samordnande och kontrolle­ rande d v s att kontrollera att ingångna avtal med underleverantörer efterlevs och att se till att kapaciteten ökas i takt med efterfrågan. TeliaSonera har en stor organisation och är redan i dag en leverantör av eID-tjänster till VERVA. TeliaSonera ansvarar för driften av CA-tjänsten. XponCard är en stor aktör som i dag levererar ID-kort, betalkort och tjänstekort till allmänheten, myndigheter och andra organisationer både inom Sverige och utomlands. Cybercom som ansvarar för utveckling av AB tjänster är redan i dag, genom bland annat sin serverprogramvara TSS, en leverantör till flera myndigheter. Bilaga 2: Avtal med TeliaSonera "Managed End-to-End Services avseende funktioner inom kom kommunikation och IT" Bilaga 3: Avtal med TeliaSonera "Funktionsbeskrivning Tela Managed CA" Ja Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 8602-08 STOCKHOLMS LÄN Delområde Antal egen personal Underleverantör/antal personal Utveckling av �jänsten 0 TeliaSonera/obegränsat Cybercom/obegränsat Användarstöd till privat- personer XPonCard/obegränsat Drift 0 TeliaSonera/obegränsat Cybercom/obegränsat P 2.4.3 Identifiering av privatpersoner Det är VERVA:s ambition att privatpersoner i Sverige enkelt och snabbt skall kunna få tillgång till en e-legitimation som går att använda för alla e-�jänster som myndigheter er�juder. Anbudssökande skall kunna visa på konkreta förutsättningar för att man omgå­ ende kan förse mycket stora befolkningsgrupper med e-legitimationer. Anbudssökanden skall redan vid sista datum för anbudsansökan ha ett mycket stort antal personer, omfattande breda befolkningsgrupper i Sverige, som är "elektroniskt välidenti­ fierade" och som därmed redan har eller omgående kan förses med e-legitimationer i enlighet med kraven i e-nämndens vägledning nr 04:02. Dessa personer skall redan ha försetts med sådan utrustning, avtal och anvisningar att de kan upprätta säkra elektroniska förbindelser och bevisa sin identitet (legitimera sig) över elektroniska förbindelser samt redan ha eller direkt kunna åtkomma och installera en e­ legitimation baserad på metoden för kryptering med publika och privata krypteringsnyck­ lar (PKI) enligt statens krav. Beskriv hur detta krav uppfylls samt ange antal elektroniskt välidentifierade personer i Sverige. Eurodocs AB:s svar N�j Är detta krav uppfyllt? X Beskrivning: Eurodocs AB har flera olika konkreta förutsättningar för att omgående förse mycket stora befolkningsgrupper med e-legitimationer. Några exempel: 1. Eurodocs AB har haft kontakt med flera intresserade myndigheter och företag som redan har försett sina egna anställda med chip-baserade id-kort enligt SIS­ standard. Eurodocs AB kan relativt snabbt och enkelt lägga en e-legitimation på dessa id-kort. Det enda som hittills hindrat Eurodocs AB från att göra detta är att myndigheterna f n inte accepterar våra e-legitimationeL Så fort vi får en indika­ tion på att våra e-legitimationer kommer att bli accepterade av myndigheterna kommer vi att förse dessa personer med e-legitimationer. Ett exempel är AMS som har 11 000 anställda som har ID-k011 med chip som enkelt kan förses med Eurodocs AB:s e-legitimation och som kan användas mot andra myndigheter. Eu­ dodocs AB har presenterat detta koncept för AMS och fört diskussioner med Hå­ kan Persson (IT-säkerhetschef på AMS) som visat intresse och kan tänka sig att pröva konceptet. 2-4 Ja Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 8602-08 STOCKHOLMS LÄN Eurodocs AB har bland annat en medlemstjänst som skyddar medlemmarna mot identitetsstölder, skyddar deras personliga integritet och säkerställer deras ano­ nymitet. Tjänsten används bland annat vid e-handel för att motverka bedrägerier. Dessa medlemmar är säkert identifierade genom personlig kontakt. Vid den per­ sonliga kontakten har medlemmarna fått legitimera sig. Eurodocs AB har använt sig av ett förfarande likt SIS-standarden. Vid legitimering godkändes endast SIS­ märkta ID-kort eller svenska körkort utfärdade av Vägverket. Dessa personer an­ vänder sig i dag av certifikat utfärdade av Eurodocs AB:s egna CA-tjänst. Notera att denna CA driftas i dag av och har absolut inget med TeliaSonera, XponCard eller Cybercom. Så fort VERVA eller någon myndighet accepterar Eurodocs AB:s eID kommer vi att förse dessa medlemmar med ett nytt certifikat, d v s e­ legitimation från TeliaSonera. Medlemmarna kommer att identifieras genom att på nytt legitimera sig. Legitimeringsmetod kommer att väljas i samråd med VERVA. Två metoder kan komma ifråga, personlig kontakt eller ett rekommen­ 3. En annan grupp av medborgare som Eurodocs AB snabbt kommer att förse med e-legitimationer är de människor som har köpt det nationella ID-kortet. Det natio­ nella id-kortet är tänkt att fungera som en bärare av e-legitimationer. VERVA och polisen har haft för avsikt att bereda en möjlighet för intresserade aktörer att ut­ färda e-legitimationer till dessa ID-kort. Eurodocs AB ser goda affärsmöjligheter i att förse denna grupp med e-legitimationer. 4. Eurodocs AB har i förhandlingar med representanter för olika grupper i samhället försäkrat sig om att snabbt kunna utfärda e-legitimationer i stora volymer till des­ sa grupper. Eurodocs AB ser goda affärsmöjligheter och därför kan satsa stora pengar på att utfä.rda e-legitimationer till t ex invandrare, arbetslösa, gymnasie­ elever, studenter med flera. Detta kan ske så snart myndigheterna gett klaiiecken att Eurodocs AB:s e-legitimationer är giltiga hos myndigheter. Några exempel är Assyriska föreningen och Suroyo TV som har medlemmar och sympatisörer som kommer att förses med e-legitimationer. Personliga kontakter eller rekommende­ rat brev kan användas. .. Ange antal elektroniskt välidentifierade personer i Sverige: Ca 11 000 AMS anställda Ca 15 000 befintliga medlemmar Ca 20 000 - 50 000 personer som har köpt det nationella ID-kortet Ca 10 000 medlemmar och sympatisörer, Assyriska för. och Suroyo TV Gymnasieelever (Söderhamn ca 1 000 elever, Hudiksvall ca 2 000 elever, osv.) Till ovannämnda tillkommer - Anställa inom olika organisationer med tjänste-ID-kort enligt SIS-standard Den 11 januari 2008 underrättades Eucodocs AB om att VERVA nu hade slutfört selektering i upphandling av ramavtal för tjänster för eID 2008. Av underrättelsen framgick att Eurodocs AB:s anbudsansökan inte hade valts ut bland de företag som skulle inbjudas att delta i anbudsgivningen. Som motivering till detta beslut angavs att Eurodocs AB inte uppfyllde kravet under p 2.4.2 Organisation och 2. derat brev. Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 8602-08 STOCKHOLMS LÄN samarbetspartners som gäller att anbudssökande skall ha en lämplig organisation för upphandlingsområdet. Enligt VERVA hade Eurodocs AB inte redovisat att man hade sådana resurser i organisationen att man kunde hantera upphandlings­ området. Vidare angavs att Eurodocs AB inte heller uppfyllde kravet under p 2.4.3 Identifiering av privatpersoner som innebar att anbudssökanden skulle ha ett mycket stort antal personer, omfattande breda befolkningsgrupper i Sverige, som är elektoriskt välidentifierade och som därmed redan hade eller omgående kunde förses med e-legitimationer i enlighet med kraven i e-nämndens vägledning nr 04:02. Eurodocs AB hade inte redovisat att man uppfyllde kravet om elektro­ niskt välidentifierade personer som redan skulle ha försetts med utrustning, avtal och anvisningar att de kunde upprätta säkra elektroniska förbindelser och bevisa sin identitet över elektroniska förbindelser. ANSÖKAN OM ÖVERPRÖVNING Den 22 april 2008 har Eurodocs AB ansökt om överprövning hos länsrätten och därvid i första hand yrkat att rättelse skall ske på så sätt att bolaget inbjuds för anbudsgivning. I andra hand har bolaget yrkat att upphandlingen skall göras om. Vidare har bolaget yrkat att länsrätten skall fatta ett interimistiskt beslut. Som stöd för sin talan har Eurodocs AB anfört bl a föUande. p 2.4.2 Organisation och samarbetspartners. Vad VERVA i selekteringsbeslutet om att inte inbjuda bolaget till anbudsgivning har påstått att "Anbudssökanden har inte redovisat att man har sådana resurser i organisationen att man kan hantera upphandlingskontraktet" bestrids som oriktigt och missvisande. Bolaget har i sin anbudsansökan uppgett att man besitter tillräcklig kapacitet att hantera upphandlingskontraktet samt hänvisat till underleverantörskontrakt med bland annat TeliaSonera, Cybercom Group och XPonCard. VERVA:s beslut att på angivna grunder utesluta bolaget från anbudsgivning är därför felaktigt. Det kan inte uppställas krav på att leverantören själv skall ha erforderlig kapacitet i sin egen organisation utan det är tillräckligt att leverantören visar att han besitter överens­ kommelser med andra leverantörer som gör att han kan leverera aktuella �jänster. Vidare hänvisas till EG-domstolens dom av den 27 oktober 2005 i mål nr c-234/03, Contse. P 2.4.3 Identifiering av privatpersoner. Kravet under denna punkt, att anbudssökande redan vid sista datum för anbudsansökan skall ha ett mycket stort antal personer, omfat­ tande breda befolkningsgrupper i Sverige, som är "elektroniskt välidentifierade" och som därmed redan har eller omgående kan förses med e-legitimationer innefattar krav på be­ fintlig produktionskapacitet redan vid anbudsgivningen, vilket strider mot den grund­ läggande principen om likabehandling och icke-diskriminering som följer av aiiikel 49 EG. Det aktuella kravet är felaktigt och kan inte åberopas mot bolaget. VERVA har vida­ re underlåtit att redovisa vad som menas med "stora volymer". Detta är i praktiken ägnat att ge VERVA helt fria händer att i efterhand godtyckligt definiera vilka volymer som S i d, a 6 LÄNSRÄTTENI DOM 8602-08 avses med kravet, vilket strider mot principen om öppenhet (transparens) och förbudet mot fri prövningsrätt. YTTRANDE I avgivet yttrande har VERVA bestritt bifall till Eurodocs AB:s yrkanden samt anfört bl a följande. Skall-krav 2.4.2 Organisation och samarbetspartners En leverantör som inte för egen del klarar av att uppfylla ett kapacitetskrav i en upphand­ ling har naturligtvis möjlighet att utnyttja ett annat företags resurser. Leverantören måste dock i sådana fall kunna styrka att han har faktisk möjlighet att utnyttja den kapacitet han åberopar under den period som omfattas av kontraktet, d v s att han förfogar över kapaci­ teten på nu angivet sätt. Eurodocs AB har i sin anbudsansökan hänvisat till avtal med TeliaSonera, XPonCard och Cybercom, som enligt anbudsansökan "utför och ansvarar för själva tjänsten". Enligt Eurodocs AB garanterar avtalen att antalet anställda från TeliaSonera, XPonCard och Cybercom kommer att vara "tillräckligt". Eurodocs AB har angett att bolaget har 10 an­ ställda samt att 2-4 av dessa kommer att vara "inblandade i eID2008". Vidare har Euro­ docs AB i den tabell där anbudssökanden skulle ange antalet egna anställda, antalet an­ ställda bos samarbetspartners/underleverantörer samt namn på ev. samarbetspart­ ners/underleverantörer angett 2-4 för delområdet användarstöd till privatpersoner. För delområdena utveckling av tjänsten respektive drift har Eurodocs AB inte angett något antal anställda överhuvudtaget, varken för bolaget självt eller dess samarbetspart­ ners/underleverantörer. Eurodocs AB har istället angett att antalet anställda hos samar­ betspartners/underleverantörer är "obegränsat". De av Eurodocs AB lämnade uppgifterna utvisar inte att bolaget har en lämplig organisa­ tion för upphandlingsområdet. Eurodocs AB har vidare inte uppfyllt kravet att ange anta­ let anställda hos samarbetspartners/underleverantörer. TeliaSonera, XPonCard och Cy­ bercom har naturligtvis inte obegränsat antal anställda. Eurodocs AB har åtminstone inte visat att ett obegränsat antal anställda hos dessa samarbetspariners/underleverantörer står till Eurodocs AB:s förfogande i upphandlingen. Sammanfattningsvis uppfyller Eurodocs AB:s anbudsansökan inte skall-krav p 2.4.2. Skall-krav p 2.4.3 Identifiering av privatpersoner Eurodocs AB har i sin anbudsansökan angett fyra exempel på hur bolaget skulle uppfylla skall-krav p 2.4.3. Eurodocs AB har som exempel 1 angett att bolaget haft kontakt med intresserade myn­ digheter och företag som redan har försett sina anställda med chip-baserade ID-kort enligt SIS-standard och att Eurodocs AB relativt snabbt och enkelt kan lägga en e-legitimation på dessa ID-kort. Eurodocs AB har som exempel angett att bolaget har presenterat sitt koncept och fört diskussioner med AMS rörande detta samt att AMS visat intresse och kan tänka sig att pröva konceptet. AMS uppges ha 11 000 anställda som har ID-kort med chip, vilka "enkelt kan förses med Eurodocs AB:s e-legitimation". Vad Eurodocs AB angett i detta avseende innebär inte att bolaget omgående kan förse mycket stora befolk­ ningsgrupper med e-legitimationer. Inte heller innebär det att Eurodocs AB har ett myck­ et stort antal personer, omfattande breda befolkningsgrupper i Sverige, som är "elektro­ niskt välidentifierade" på sätt som anges i kravet. Att Eurodocs AB har fört diskussioner med AMS innebär inte att de anställda hos AMS är elektroniskt välidentifierade av Euro­ docs AB. VERVA vill i detta sammanhang också påpeka att AMS, numera Arbetsför­ medlingen, rimligtvis måste upphandla en sådan tjänst Vidare är inte tjänsten att förse STOCKHOLMS LÄN Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM. 8602-08 STOCKHOLMS LÄN ID-kort med en e-legitimation den �jänst som upphandlas i upphandlingen. Vad Eurodocs AB angett i detta avseende innebär inte att bolaget uppfyller skall-krav p 2.4.3. Eurodocs AB har som exempel 2 angett att bolaget bl a har en medlemstjänst som skyd­ dar medlemmarna mot identitetsstölder m m. Eurodocs AB har vidare angett att dessa medlemmar kommer att förses med ett nytt certifikat, d v s e-legitimation, så fort VER· VA eller någon myndighet accepterar bolagets eID. Identifieringen kommer att ske ge­ nom att medlemmarna på nytt legitimerar sig. Vad Eurodocs AB angett i detta avseende innebär inte att bolaget omgående kan förse mycket stora befolkningsgrupper med e­ legitimationer eller att Eurodocs AB har ett mycket stort antal personer, omfattande breda befolkningsgrupper i Sverige, som är "elektroniskt välidentifierade" på sätt som anges i kravet. Inte heller vad Eurodocs AB angett i detta avseende innebär således att bolaget uppfyller skall-krav p 2.4.3. Eurodocs AB har som exempel 3 angett att bolaget snabbt kommer att förse de människor som köpt det nationella ID-kortet med e-legitimationer. Det är emellertid ännu inte möj­ ligt att förse det nationella ID-kortet med e-legitimation. Detta förutsätter ett särskilt re­ geringsbeslut. Vad Eurodocs AB angett i detta avseende innebär inte att bolaget omgåen­ de kan förse mycket stora befolkningsgrupper med e-legitimationer eller att Eurodocs AB har ett mycket st01i antal personer, omfattande breda befolkningsgrupper i Sverige, som är "elektroniskt välidentifierade" på sätt som anges i kravet. Inte heller vad Eurodocs AB angett i detta avseende innebär således att bolaget uppfyller skall-krav p 2.4.3. Eurodocs AB har som exempel 4 angett att bolaget i säljdiskussioner med representanter för olika grupper i samhället försäkrat sig om att snabbt kunna utfärda e-legitimationer i stora volymer. Inte heller vad Eurodocs AB angett i detta avseende innebär att bolaget omgående kan förse mycket stora befolkningsgrupper med e-legitimationer eller att Eu­ rodocs AB har ett mycket stort antal personer, omfattande breda befolkningsgrupper i Sverige, som är "elektroniskt välidentifierade" på sätt som anges i kravet Inte heller vad Eurodocs AB angett i detta avseende innebär således att bolaget uppfyller skall-krav p 2.4.3. Eurodocs AB gör gällande att skall-krav p 2.4.3 skulle innebära att VERVA förbehållit sig en "fri prövningsrätt". Detta är inte korrekt. Den omständigheten att VERVA inte närmare specificerat hur många personer som avses med uttrycket "mycket stort antal personer" innebär inte att VERVA förbehållit sig en "fri prövningsrätt". Kravet att an­ budssökanden har ett mycket stort antal personer som är elektroniskt välidentifierade och som således har eller omgående kan förses med e-legitimationer ska naturligtvis sättas i relation till omfattningen av användningen av e-tjänster och e-legitimationer i samhället. I såväl Förstudien som Ansökningsinbjudan anges att cirka 1,5 miljoner privatpersoner varje månad använder e-legitimationer vid e-�jänster, innebärande flera miljoner transak­ tioner varje månad. För att uppfylla kravet har det således krävts att anbudssökanden har kundgrupper som står i rimlig proportion till dessa volymer. Kravet att anbudssökanden har ett mycket stort antal personer som är elektroniskt väl­ identifierade och som således har eller omgående kan förses med e-legitimationer har uppställts mot bakgrund av den katalog av kvalificerade krav som e-nämnden uppställer i sin vägledning. "Startsträckan" för att på ett tillförlitligt sätt tillhandahålla eID-tjänster skulle vara oacceptabelt lång om inte aribudssökanden skulle uppfylla dessa krav. Kravet är nödvändigt till säkerställande av syftet med upphandlingen. Kravet är således såväl affärsmässigt som förenligt med de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna. Eu­ rodocs AB har i detta hänseende hänvisat till EG-domstolens avgörande i målet C-234/03 Contse. Det kan emellertid inte dras en sådan slutsats av avgörandet som Eurodocs AB gjo1i. Bedömningen att det uppställda kvalificeringskravet inte var förenligt med re­ gleringen kring offentlig upphandling grundades på EG-domstolens konstaterande att det uppställda kvalifikationskravet inte var nödvändigt för att förverkliga den målsättning som eftersträvades. Detta är inte fallet i nu aktuellt mål. Som beskrivits ovan är kraven i Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 8602-08 STOCKHOLMS LÄN aktuell upphandling ägnade att säkerställa det mål som eftersträvas med dem uppnås. Skall krav 2.4.3 går inte utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet. Skall-kravet är inte heller på annat sätt oförenligt med de gemenskapsrättsliga principerna. Det finns inga hinder mot att ställa upp ett sådant krav som VERVA uppställt under de förutsätt­ ningar som gäller för upphandlingen. Som beskrivits ovan har Eurodocs AB överhuvudtaget inte några elektroniskt välidentifi­ erade personer. Eurodocs AB kan således inte omgående förse några personer med e­ legitimation på sätt som krävs enligt p 2.4.3. Det saknar således betydelse för bedöm­ ningen av Eurodocs AB anbudsansökan vilket antal personer som avses med "mycket sto1i antal personer". Sammanfattningsvis uppfyller Eurodocs AB:s anbudsansökan inte skall-krav p 2.4.3. Eurodocs AB, som tagit del av VERVAs yttrande, har i inkommet svar vidhållit sina tidigare yrkanden och grunder. Vidare har Eurodocs AB särskilt framhållit att den tidigare åberopade domen av EG-domstolen i mål C-234/03 (Contse) är till­ lämplig i detta fall. För den händelse länsrätten skulle göra en annan bedömning av nyssnämnda dom, har Eurodocs AB yrkat att rätten skall inhämta förhandsbesked från EG-domstolen. DOMSKÄL Länsrätten prövar målet slutligt. Av 7 kap 2 § LOU framgår bl.a. att om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap 4 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphand­ lingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap 4 § LOU skall upphandling göras med utnyttjande av de konkur­ rensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Den upphandling som VERVA har genomfört är en förhandlad upphandling i enlighet med 5 kap LOU. Detta innebär att den upphandlande enheten i en inle­ dande fas av upphandlingen skall göra en kvalificering av leverantörerna, d v s en selektering av anbudssökandena. Dessa skall behandlas utan ovidkommande hän­ syn och urvalet måste således göras på objektiva grunder och stå i överensstäm­ melse med 1 kap 4 § LOU. Den upphandlande enheten har emellertid en långtgå­ ende frihet att bestämma de krav som den tycker sig behöva för att i slutändan kunna välja de leverantörer som skall inbjuds att lämna anbud. Sida 9 LÄNSRÄTTEN I DOM 8602-08 STOCKHOLMS LÄN VERVAs kvalificeringsfas har bestått av två steg, där steg 1 utgj01i kontroll av att de obligatoriska kraven är uppfyllda, medan steg 2 har utgjort ett urval av de bästa leverantörerna bland dem som klarat kraven i steg 1. Eurodocs AB uppfyllde de obligatoriska kraven och blev därför föremål för en utvärdering utifrån de svar som bolaget lämnat i svarsfommläret. Vid utvärderingen befanns Eurodocs AB inte kvalificerat. Det framgår klaii och tydligt av svarsformuläret vilka kriterier som skulle läggas till grund för bedömningen. Självklaii måste den upphandlande enheten ställa sina krav så att de inte kommer i konflikt med regelsystemet eller de allmämia rätts­ principer som alltid skall beaktas. Det finns inte något som tyder på att de i detta fall ställda skall-kraven skulle strida mot vare sig den åberopade EG-domen eller de gemenskapsrättsliga principerna. Vidare framgår av utformningen av aktuella skall-krav att kravnivån vid kvalificeringen skulle komma att relateras till uppdra­ gets omfattning. Det saknas anledning att bifalla Eurodocs AB:s framställan om inhämtande av förhandsbesked från EG-domstolen. Genom vad som framkommit i målet kan det inte anses visat att VERVAs beslut att inte inbjuda Eurodocs AB att lämna anbud skulle strida mot bestämmelserna i LOU eller åberopad EG-dom. Eurodocs AB:s ansökan om överprövning skall därför avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår såväl Eurodocs AB:s framställan om inhämtande av förhandsbe­ sked som dess ansökan om överprövning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3 109/ l a) ., i :. rådman ( -- /r \ ) (r