FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-10-19 Meddelad i Stockholm Mål nr 19709-12 Enhet 12 KONKURRENSVERKET 2012 -10- 1 9 Avd Dnr Doss HBCB Informedia Communications AB, 556401-0014 Box 11084 100 61 Stockholm Ombud: Jur.kand. Magnus Stålmarker Baker & McKenzie Advokatbyrå Box 180 101 23 Stockholm MOTPART Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län, 802405-0216 Box 7669 103 94 Stockholm SAKEN Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att anbudet från "Ullas skafferi genom Seydon AB" utesluts ur upphandlingen. 1 Dok.Id 280096 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19709-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN Skärgårdsstiftelsen i Stockho.Ims län (Skärgårdsstiftelsen) har genomfört en upphandling av tjänster inom informations- och kommunikationsområ­ det (dnr SSL 1.3:298/12). Upphandlingen har genomförts genom ett för­ enklat förfarande enligt 15 kap. LOU. Av rättat tilldelningsbeslut som skickades till anbudsgivarna den 12 september 2012 framgår att Skärgårds­ stiftelsen beslutat att teckna avtal med HBCB Informedia Communications AB (Informedia), med Ullas Skafferi, samt med ett tredje bolag. lnformedia ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning enligt LOU och yrkar att upphandlingen ska rättas på sådant sätt att Skärgårdsstiftelsen vid utvärderingen bortser från anbudet från "Ullas Skafferi genom Seydon AB." Skärgårdsstiftelsen bestrider bifall till Informedias ansökan. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Informedia anför till stöd för sin ansökan i huvudsak följande. Skärgårdsstiftelsen har beslutat att teckna avtal med en anbudsgivare vars anbud inte uppfyller de uppställda obligatoriska kraven. Skärgårdsstiftelsen har därmed väsentligen åsidosatt de grundläggande kraven på öppenhet och likabehandling. Av anbudet från "Ullas Skafferi genom Seydon AB" torde framgå att det närmast är Seydon AB som har lämnat anbudet. Av tilldelningsbeslutet framgår emellertid att Skärgårdsstiftelsen har tilldelat Ullas Skafferi kon­ trakt. Kontrakt har alltså i strid med LOU tilldelats någon som formellt sett inte har lämnat anbud. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19709-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Ullas Skafferi, har underlåtit att lämna organisationsnummer / registre­ ringsnummer och blankett SKV 4820 avseende Ullas Skafferi. Ullas Skaf­ feri saknar dessutom registrering för inbetalning av F-skatt. Seydon AB har underlåtit att bifoga protokollsutdrag/bevis gällande firma­ tecknare. Av bifogat bolagsstämmoprotokoll avseende Seydon AB framgår inte vad som gäller beträffande firmateckningsrätten. Anbudet från Seydon AB har inte undertecknats av behörig firmatecknare. Ulla Tillgren är inte behörig firmatecknare för Seydon AB. Seydon AB har underlåtit att bifoga kontaktuppgifter till tre referenser av­ seende uppdrag som Seydon AB tidigare har utfört. De referensuppdrag som avser Ullas Skafferi förefaller helt sakna koppling till Seydon AB som bedriver verksamhet i form av import och export inom optik och med verk­ tyg och mätinstrument, internationell konsultverksamhet inom teknik och marknadsföring, licensieringar, tillverkning av bland annat mätinstrument, äga och förvalta fastigheter, aktier och licenser samt därmed förenlig verk­ samhet. Anbudsgivaren Seydon AB har inte någon dokumenterad erfaren­ het av den offererade tjänsten. Anbudet från "Ullas Skafferi genom Seydon AB" saknar vidare upplys­ ningar om hur Seydon AB kan säkerställa att kunna utföra tjänster i enlig­ het med förfrågningsunderlaget. Det nämns ingenting om eventuell kon­ traktuell relation eller samarbete mellan Ullas Skafferi och Seydon AB. Om Ulla Tillgren vill använda sig av Seydon AB som anbudslämnare måste det bolaget uppfylla samtliga krav, men så är inte fallet. Skärgårdsstiftelsen anför till stöd för sitt bestridande i huvudsak följande. I samband med att journalist Ulla Tillgren kom in med sitt anbud kontak­ tade hon Skärgårdsstiftelsen och gav muntligt besked om att hon, Ulla Tillgren (Ullas Skafferi), fakturerar genom sin mans bolag Seydon AB där FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19709- 12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen hon är anställd. Hon behöver således inte lämna in F-skattsedel. Detta är en lösning som inte är ovanlig för enskilda konsulter som under ett uppstarts­ skede kan behöva använda sig av en redan etablerad företagsstruktur för fakturering och bokföringstjänster. Seydon AB har inkommit med organi­ sationsnummer och F-skattsedel. Relationen mellan Ulla Tillgren och Seydon AB får därmed anses klarlagd. Eftersom Skärgårdsstiftelsen redan hade fått muntlig information om att Seydon AB endast skulle fungera som formell faktureringspart godtog de att Ulla Tillgren skrev under avtalet. I punkt 7.3 i förfrågningsunderlaget st.år endast att ett anbud kan komma att förkastas i det fallet något av skall-kraven inte uppfylls eller besvaras. Kravet i punkt 7.2 på kontaktuppgifter till tre referenser gäller enligt för­ frågningsunderlaget endast leverantörer som ej tidigare har utfört liknande uppdrag åt Skärgårdsstiftelsen. Eftersom Ulla Tillgren arbetat med Skär­ gårdsstiftelsen vid ett flertal tillfällen är hon enligt förfrågningsunderlaget inte tvungen att lämna referenser. Ulla Tillgren genom Seydon AB har beretts tillfälle att yttra sig i målet och har anfört bl.a. följande. Ulla Tillgren har genom anställning i Seydon AB ställningsfullmakt att teckna avtal med för arbetsgivaren bindande ver­ kan inom verksamheten under varumärket Ullas Skafferi. Ulla Tillgren har vid flera tillfällen under åren 2011-2012 utfört tjänster åt Skärgårdsstiftel­ sen under varumärket Ullas Skafferi inom anställningen i Seydon AB. An­ sökan om överprövning bör lämnas utan avseende. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19709-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I 16 kap. 6 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Frågan i målet är i första hand vem som ska anses som anbudsgivare. Så­ vitt framkommit i målet existerar inte "Ullas Skafferi" som juridisk person. Ulla Tillgren har ingen enskild firma och är inte registrerad för F-skatt. I anbudet från "Ullas skafferi genom Seydon AB" anges att skall-krav på registrering för F-skatt uppfylls och det organisationsnummer som angetts i anbudet tillhör Seydon AB. I yttrande till förvaltningsrätten har Seydon AB uppgett att Ulla Tillgren har ställningsfullmakt att teckna avtal för Seydon AB. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund att Seydon AB ska anses vara anbudsgivare. Seydon AB har gjort gällande att Ulla Tillgren varit behörig att under­ teckna bolagets anbud samt att bolaget kan tillgodoräkna sig Ulla Tillgrens tidigare utförda uppdrag och erfarenhet i sitt anbud. Enligt punkten 7.3 i förfrågningsunderlaget ska anbud vara undertecknade av behörig firmatecknare. Ulla Tillgren har undertecknat Seydon AB:s anbud. Det är varken genom det anställningsavtal som i efterhand lämnats in eller på annat sätt visat att Ulla Tillgren är behörig att teckna Seydon AB:s firma. Förvaltningsrätten finner att Seydons anbud redan på denna grund borde ha förkastats. I ett förfrågningsunderlag används s.k. skall-krav för att markera kvalifice­ ringskrav som måste vara uppfyllda för att ett anbud ska utvärderas. En upphandlande myndighet kan inte godtyckligt välja i vilka fall ett anbud ska förkastas för att skall-krav inte uppfyllts. Det finns således ingen möj- 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19709- 12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen lighet för Skärgårdsstiftelsen att undanta Seydon AB från kravet på att an­ bud ska undertecknas av behörig firmatecknare. Ett sådant förfarande stri­ der mot såväl likabehandlingsprincipen som transparensprincipen i LOU. Förvaltningsrätten finner att Skärgårdsstiftelsen felaktigt har utvärderat och antagit Seydon AB :s anbud trots att ett skall-krav inte var uppfyllt. Inför­ media riskerar att lida skada av att Seydon AB:s anbud felaktigt antagits då Informedia därmed kan antas erbjudas en mindre andel av de tjänster som avropas från avtalet. Eftersom Skärgårdsstiftelsen har brutit mot 1 kap. 9 § LOU och detta medfört att Informedia lidit eller kan komma att lida skada finns grund för åtgärd enligt LOU. Förvaltningsrätten finner att rättelse ska ske på så sätt att anbudet från "Ullas Skafferi genom Seydon AB" ska ute­ slutas ur upphandlingen. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Madeleine Benndorf rådman Föredragande har varit Fredrik Forsberg. 6 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltoingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunnatas upp i kammarrätten fordras att prövoingstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpoingen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövoingstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövoingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltoingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövoingstillstånd, 5. den ändring av förvaltoingsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU