FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-08-17 Meddelad i Stockholm Mål nr 36727-10 Enhet 12 Sida 1 (14) 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Ipromma Institutet AB, 556512-7502 Box 1060 164 25 Kista MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN nr•� 2010 -08- 1 8 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan följande rättelser gjorts: • Solna, AMO Huddinge, AMO Södertälje och AMO Uppsala, Ipromma Institutet AB:s anbud ska utvärderas för områdena AMO • förfrågningsunderlaget avseende utvärderingen av lärartätheten och sammanställningen beträffande "Lärartäthet/timmar". Ipromma Institutet AB:s anbuds ska utvärderas i enlighet med Förvaltningsrätten avslår ansökan i övrigt. Dok.Id 49504 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36727-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Arbetsförmedling har i förfrågningsunderlag den 28 maj 2010 avseende . arbetsmarknadsutbildningen "Grundläggande datautbildning för :funk­ tionshindrade, dnr Af-2010/021015" inbjudit leverantörer att lämna anbud. • 1i' ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska antas. Arbetsförmedlingen har i ett odaterat tilldelningsbeslut, avsänt till samtliga leverantörer den 16 juli 2010, meddelat att man har för avsikt att teckna avtal med andra leveran­ törer än Ipromma Institutet AB (Iprornma). lpromma ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för ansökan anför Ipromma bland annat följande. I punki 5.1 och 5.7 i anbudet har bolaget specificerat att det vill vara med i områdena Stockholms län det vill säga; AMO Stockholm, AMO Solna, AMO Huddinge, AMO Södertälje och AMO Uppsala. Detta har inte respekierats vid tilldelningen då bolaget endast togs med för arbetsmarknadsområdet AMO Stockholm. Bolaget har tydligt beskrivit de arbetsmetoder och pedagogiska metoder som tillämpas hos alla deltagare oavsett :funkiionsnedsättning. Bolaget gav ett exempel avseende dys­ lektiker där det redovisades hur metoderna tillämpas; dessa tillämpas oavsett funkiionshinder. I över tio år har bolaget använt samma metodik och alla lärare vet hur man tillämpar den i olika situationer. När det gäller utvärderingen för "Upplägg, innehåll och genomförande" framgår det inte varför bolaget har fått avdrag, det vill säga betyg 4 av 5, under punkten b. Ur bolagets material framgår det klart att bolaget ständigt uppdaterar och anpassar sig, både till metodik, utrustning och kursmaterial, efter del­ tagarnas behov, funkiionshinder, marknadens behov och så vidare. An­ gående punki c har bolaget tydligt angivit att studiebesöken anpassas till individen och inte till gruppen, detta är den mest effektiva metoden av studiebesök som också ger störst chanser för den enskilde deltagaren att '.'.· J�, .. . • J!whmidlingen har genomförts som en förenklad upphandling där det � 'Jtt_-;,W"/�•�0J/;i!'ih«'.:f.•'t ,. �• Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36727-10 Allmänna avdelningen erhålla eventuell praktik eller anställning. Detta bör medföra att bolaget ges det högsta betyget. Bolaget har klart och tydligt angivit att det garan­ terar en lärare per åtta elever eller färre för utbildningen. Detta innebär att bolaget är berett att anställa fler lärare med motsvarande kompetens för att uppnå denna kvot. I sammanställningstabellen för Stockholm har Arbets­ förmedlingen angivit fel poäng för läraiiäthet/ lärartimmar för bolaget. Bolaget fick betyg 5 i beskrivningen men i tabellen fick bolaget endast 20 poäng istället för 25 poäng. Arbetsförmedlingen medger bifall till yrkandet om ingripande enligt LOU endast på så sätt att rättelse av upphandlingen ska genomföras på så sätt att Iprommas anbud även utvärderas för områdena AMO Solna, AMO Huddinge, AMO Södertälje och AMO Uppsala. Upphandlingen ska vidare rättas på så sätt att Ipromma ska erhålla tre poäng vid utvärderingen av lärartätheten. Upphandlingen ska även rättas på så sätt att felräkningen i tilldelningsmeddelandet beträffande "Lärartäthet/timmar" ändras så att Ipromma erhåller 25 poäng i den delen. I övrigt bestrider Arbetsförmed­ lingen ansökan om överprövning. Till stöd för bestridandet anför Arbetsförmedlingen bland annat följande. Utvärderingen av Iprommas anbud har varit korrekt och har skett enligt de kriterier som angetts i förfrågningsunderlaget. Utvärderingskriteriet "Ut­ bildningens innehåll, upplägg samt övningar bedöms leda till att deltagarna uppnår utbildningsmålet" syftar till att Arbetsförmedlingen, utifrån anbuds­ givarens beskrivning av innehåll, upplägg och övningar, ska kunna avgöra i vilken omfattning deltagarna bedöms uppnå utbildningsmålet. I en sådan beskrivning utgör beskrivningen av de arbetsmetoder och pedagogiska metoder som anbudsgivaren avser att använda sig av en viktig del. I Iprommas anbud presenteras arbetsmetoder och pedagogiska metoder endast översiktligt, vilket (som även framgår av tilldelningsbeslutet) leder till att det inte med tydlighet framgår hur de olika metoderna kommer att I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36727-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen tillämpas i utbildningen. Arbetsförmedlingen kan därmed inte fullt ut bedöma hur väl utbildningens innehåll och upplägg leder till att deltagarna uppnår utbildningsmålet. Att Ipromma har använt samma metodik och bolagets lärare vet hur denna tillämpas i olika situationer saknar betydelse eftersom Arbetsförmedlingen i sin bedömning endast kan utgå ifrån det som framkommer i anbudet. Vad gäller utvärderingskriteriet "leverantören håller sig uppdaterad om funktionshindrades behov och hur leverantören kan anpassa och förändra utbildningen utifrån de funktionshindrades behov" består det av två delar, dels bedöms hur väl leverantören håller sig uppdaterad om funktionshindrades behov, dels bedöms hur väl leveran­ tören kan anpassa och förändra utbildningen utifrån de funktionshindrades behov. Av tilldelningsbeslutet framgår tydligt att Arbetsförmedlingen har uppfattat att Ipromrna kan anpassa utbildningen för de olika funktions­ hinder som deltagaren har samt hur detta görs. Det framgår dock inte av tilldelningsbeslutet att Arbetsförmedlingen har uppfattat hur leverantören håller sig uppdaterad om funktionshindrades behov. Eftersom Arbets­ förmedlingen inte har kunnat utläsa denna del i anbudet har full poäng inte kunnat utdelas. Utvärderingslaiteriet "leverantören genomför och stödjer funktionshindrade vid studiebesök på arbetsplatser" syftar till att bedöma hur väl leverantören genomför och stödjer funktionshindrade vid studie­ besök på arbetsplatser. Ipromrnas beskrivning av studiebesök är mycket kortfattad och det framgår endast att studiebesöken anpassas individuellt. Ipromrnas beskrivning av studiebesök består även av fem korta fråge­ ställningar. Ipromrnas sammanlagda beskrivning av studiebesöken är inte tillräckligt utförlig för att Arbetsförmedlingen ska kunna bedöma hur väl dessa genomförs. lpromma anför härefter bland annat följande. Bolaget är numera överrens med Arbetsförmedlingen om att rättelse ska göras på så sätt som framgår av Arbetsförmedlingens yttrande. Bolaget har dock fortfarande invänd­ ningar i övriga delar. Arbetsförmedlingen har besvarat ansökan utan analys Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36727-10 Allmänna avdelningen av anbudsmaterialet och utan att ha gjort någon jämförelse med de andra anbuden. I förfrågningsunderlaget stod klart och tydligt att anbudsgivama ska beskriva hur utbildningen för en deltagare med dyslexi skulle genom­ föras, detta gjorde bolaget med godkänt resultat. Att skriva tre eller flera exempel var inte ett skall-krav och bör inte leda till minuspoäng. Det finns ett flertal olika typer av funktionshinder med variationer från individ till individ. Bolagets metodik och tillämpning beskrivs detaljerat från första mötet med deltagaren och kontinuerligt till det att kursen tar slut, detta framgår av bolagets anbud. Metoderna, pedagogiken och kursinnehållet som bolaget använder överensstämmer med kravet på den aktuella ut­ bildningen. Bolaget använder samma metodik, samma kursinnehåll och har samma mål för alla kursdeltagare. Beroende på funktionshindret ändrar bolaget kursmaterialets presentation, utrustningen, hjälpmedlen och an­ vänder lärare med den lämpligaste erfarenheten. Oavsett funktionshinder ändrar vi inte innehållet i "datadelen" utan sättet att presentera och förklara innehållet i olika övningar, vid behov tillkommer vissa delar. På så sätt strävar bolaget efter att alla deltagare får samma datakunskap. Allt som ingår i bolagets anbud ingår i de dagliga och praktiska rutinerna i ut­ bildningen som är en fortsättning till tre andra likadana avtal. Bolaget har oavbrutet arbetat med samma uppdrag i mer än tio år utan att få ett enda klagomål. Bolaget har listat innehållet för samtliga 29 moduler som det erbjuder, med inte mindre än 208 innehållspunkter. Innehållet är enligt standarden för databranschen där bolaget har 17 års erfarenhet. Kurs­ innehållet i anbudet är det mest kompletta i jämförelse. Att beskriva med ord, som många anbudsgivare gör, att målet med Word kursen är att lära sig att jobba med ordbehandling är onödig information som inte tydliggör innehållet eller syftet med kursen. Bolaget tydliggör mycket klart målet och garanterar resultatet med kurserna. Att ha veckovisa möten är en bra metod att hålla sig uppdaterad om funktionshindrades behov. Alla lärare som är väl insatta i elevernas behov kommer då med observationer, ideer och förslag på anpassningar. Bolaget ser till att vara informerat om de I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 36727-10 senaste metoderna inom funktionshinder. Att hålla personliga samtal med kursdeltagarna är den bästa metoden för att kunna hålla sig uppdaterad om funktionshindrades behov. Bolaget använder en nära kontakt med Arbets­ förmedlingen och Försälaingskassan för att förbättra och hitta lösningar för olika handik:appssituationer genom att ha tillgång till dessa myndigheters specialistkompetens beträffande funktionshindrade. I anbudet kunde bolaget ha utvecldat hur studiebesök på arbetsplatser äger rum. Bolaget har inte gjort detta eftersom deltagarna vägrat få någon hjälp under studie­ besöken. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser* Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 § LOU framgår bland annat att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. I 16 kap. 2 § LOU stadgas, såvitt nu är av intresse, följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. • Se övergångsbestämmelse till lagen (2010:571) om ändring i lagen om offentlig upphandling" Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36727-10 Allmänna avdelningen Utredningen i målet Iförfrågningsunderlaget anges bland annat följande. 4.1 Beräkningsgrunder Arbetsförmedlingen kommer att anta de anbud som uppfyller samtliga skall-krav och får högst sammanlagd poäng vid prövningen utifrån utvärderingskriterierna. 4.2 Utvärderingskriterier 111 Innehåll och Upplägg 45 procent Vid bedömningen kommer hänsyn tas till hur väl - utbildningens innehåll och upplägg samt övningar leder till att deltagarna uppnår utbildningsmålet. (25%) - leverantören håller sig uppdaterad om funktionshindrades behov och hur leverantören kan anpassa och förändra utbildningen utifrån de funktionshindrades behov. (10%) - leverantören genomför och stödjer funktionshindrade vid studiebesök på arbetsplatser. (10%) I STOCKHOLM Pris Pris per kursdeltagarvecka (kdv) • - • Vid bedömningen kommer hänsyn att tas till hur de personella resurserna fördelas under utbildningstiden med lärartäthet per deltagare (5%) och andelen lärarledda timmar per vecka. (5%) • Kurslokaler 5 procent - färdtjänstens möjlighet att kunna hämta och lämna vid kurslokalerna 111 - 30 procent 10 procent 10 procent Kompetens Lärarnas erfarenheter av utbildning av målgruppen Lärartäthet Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36727-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I Jprommas anbud anges bland annat följande. 3.2.1 TJÄNSTENS INNEHÅLL, UPPLÄGG OCH GENOMFÖRANDE Grundide Iprommas grundide är att ersätta den vanliga kollektiva utbildningen med individuell undervisning som är anpassad till den enskildes tidigare kun­ skaper och erfarenheter samt sina egna kvaliteer och brister som snabbhet, skicklighet eller seghet och ovana. Varje elev får på så sätt öva det de är sämre på och utveckla det de är bra på, för att senare kunna välja det arbete som passar bäst. Kartläggning Vid intagning har vi ett samtal med varje deltagare där vi noterar erfarenheter, personlighet och önskningar. Dessa samtal sker kontinuerligt under kursen eller vid behov. Vi har datorprogram för följande diagnostester: snabbskrivning, användarprogram (Word, Excel och Outlook), svenska i tal och skrift och engelska som tillsammans med intervjuer med studieledaren hjälper till med kartläggningen av det individuella behovet, intresset och motivationen. Analysen leder till sammanställningen av en individuell utbildningsplan som vi delar med oss med Arbetsförmedlingen. Den leder även till att deltagarna får en arbets­ plats anpassad till deras behov. Den individuella kursplanen kan ändras under kursens gång beroende på intresse, resultat eller eventuella praktik/ arbetsplatser. Speciellt anpassat kursmaterial Vi har under 15 år skrivit och ständigt uppdaterat vårt kursmaterial som är lätt att läsa och följa. Kursmaterialet är praktiskt upplagt (övningar med facit) och bygger teori genom praktik. På det sättet kan varje elev jobba i egen takt oberoende av de andra eleverna. Läraren har mer tid att prata Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36727-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen med varje deltagare och att besvara frågor. De som är snabba behöver inte vänta på dem som är långsamma och tvärtom. Detta besparar stress och iffitation (eleverna får svar på alla sina frågor). Vid behov kompletterar vi kursmaterialet med nya övningar beroende på deltagarnas frågor eller observationer. Möte varje fredag Alla våra lärare har högskoleutbildning, kan undervisa i minst tolv olika data- och administrativa program och har i minst sju år undervisat inom data. Hela lärarkåren har samma rutiner när det gäller kund- och behovs­ bemötande. I slutet av varje vecka har vi ett möte där vi diskuterar veckans händelser. Detta gör att vi kan ta snabba beslut för att förbättra vår aktivitet. Test och Testprogram Som regel utför varje deltagare minst ett test per vecka. Men även detta är individuellt anpassat och beror på deltagaren, antal studieveckor och mål. Vi använder flera testprogram (MS Office diagnos, språkdiagnos, test­ formulär m.m.) för att ständigt kontrollera deltagarnas kunskapsnivå. De är lätta att använda och är till stor hjälp för både elever och studieledare för att ta reda på de tillfälliga behoven och för att bygga på med de bitarna som saknas. Plusåtgärder relaterade till olika handikappstyper Lätt synskadade: o Anpassning av skärmvisning, kontrast, intensitet, upplösning, storlek på verktyg och bokstäver. o Anpassat kursmaterial, hjälp vid läsning av tester. o Visuella hjälpmedel: förstoringsglas för skärm och böcker. Fysiska funktionshinder (rygg, arm, ben, pisknervskada, delvis förlamning, rullstolsbundna): FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 10 36727-10 o Tillgång till personliganpassade kontorsmöbler och hjälp med inlärningen av olika typer av justeringar. o Täta raster varav vissa är avsedda för mentalkontrollerad stretching som förebygger och avhjälper skadorna vid arbetet framför datorn. Psykiska funkiionshinder: o Mentalträning och personlig coaching enligt Brian Tracy metoden. o Mental avslappning - separata lektioner. Allergiker: o Inga allergiframkallande metaller förekommer i utrustningen och inredningen. o Ren inomlmsmiljö. o Luftkonditionering. o Miljömärkia produkier i tillverkningen av kurs- och studiematerial. Dyslektiker: o Stora skärmar, hörlurar, fönsterlinjaler, förstoringsglas o Dataprogram som: IP tanget (tangentbordsskrivning som utvecklar relatering mellan bokstäver och fingerrörelser); Träna Svenska; Talsyntesen Read speaker; Läsprogrammet Lexiläser. o Anpassat kursmaterial, hjälp vid läsning av tester eller svåra texter. Kursinnehåll: Studiebesök Vilka företag är intressanta? Var kan man få ut ur ett besök? Hur går man till väga under besöket? Visa intresse av deras verksamhet och öppna för vidare kontakt. Dra slutsatser och eventuell uppföljning av besöket. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 6727--10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I tilldelningsbeslutet anges bland annat följande. 3. Utvärdering av anbuden Utvärdering har skett enligt punkt 4.1 i förfrågningsunderlaget och har genomförts separat för varje upptagningsområde. Vid utvärderingen har anbuden fått betyg utifrån hur väl de uppfyller respektive utvärderings­ laiterie. Arbetsförmedlingen har tillämpat en femgradig (1-5) betygsskala. Betyget har sedan multiplicerats med viktningen. Poängbedömningen av anbudens priser; anbud med lägsta pris per kdv får betyget fem multiplicerat med viktningen. Ett anbud kan maximalt få 500 poäng. 6. Utvärdering för arbetsmarknadsområde Stockholm Anbuden från Ipromma Institutet AB, Iris Badar AB samt Sensus Stockholm-Gotland uppfyller samtliga skall-laav och har tagits upp till prövning. Pris Anbudsgivare Ipromma institutet AB Iris Badar AB Sensus Stockholm-Gotland Pris/kronor 2 590 2 500 1 780 Utvärderingen har utfallit enligt följande Anbudsgivare Ipromma Institutet AB Iris Badar AB Sensus Stockholm-Gotland 408 poäng 442 poäng 492 poäng Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36727-10 Allmärma avdelningen För innehåll och upplägg fick Ipromma institutet 100 poäng för a, 40 poäng för b och 40 poäng för c. Ar1budet från Sensus Stockholm-Gotland bedöms vara det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. I anbudet beskriver Ipromma hur man avser att genomföra anpassning och förändringar av utbildningen för att kompensera för funktionshinder som deltagaren har. I anbudet beskrivs vidare hur studieplatsen förbereds för att ta emot deltagare med dyslexi samt den fortlöpande kontakten med del­ tagaren och handleden under utbildningen. - Arlbudet får betyg 4. Innehåll och användning av utbildningsplanen är utförligt redovisad i anbudet. Den datainriktade delen av utbildningen redovisas i en kortfattad beskrivning som endast ger en översiktlig uppfattning om hur utbildningen kommer att genomföras förntom i den del av anbudet som beskriver en utbildning för en dyslektiker där såväl syfte som upplägg framgår med tydlighet. Ipromma redogör vidare för arbetsmetoder/pedagogiska metoder, dock framgår inte med tydlighet av beskrivningen hur de olika metoderna kommer att tillämpas i den aktuella utbildningen. De övriga modulerna redovisas med rnbriker och rikttider samt information om vilka kunskaper deltagare och har :fatt efter genomgången modul och i vissa delar innehållet i modulerna. - Arlbudet får betyg 4. I anbudet beskriver Ipromma hur man avser att genomföra anpassning av utbildningen för att kompensera för funktionshinder som deltagaren har. I anbudet beskrivs vidare hur studieplatsen förbereds för att ta emot del-· tagare med dyslexi samt den fortlöpande kontakten med deltagaren och handledaren under utbildningen. - Arlbudet får betyg 4. I STOCKHOLM Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36727-10 Ipromma genomför studiebesök med deltagarna på företag. I anbudet beskrivs kortfattat hur studiebesök genomförs som endast ger en över­ siktlig uppfattning om hur studiebesök kommer att genomföras. - Anbudet får betyg 4. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten har att pröva om Arbetsförmedlingens upphandling av arbetsmarknadsutbildningen "Grundläggande datautbildning för funk­ tionshindrade" benämnd dnr Af-2010/021015 har genomförts i enlighet med LOU och gemenskapsrätten. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att parterna är överens om att Arbetsförmedlingen förfarit felaktigt genom att inte utvärdera Iprommas anbud för områdena AMO Solna, AMO Huddinge, AMO Södertälje och AMO Uppsala samt genom att inte utvärdera Iprommas anbud i enlighet med förfrågningsunderlaget avseende utvärderingen av lärartätheten och sammanställningen beträffande "Lärartäthet/timmar". Förvaltningsrätten saknar anledning att frångå parternas samstämmiga uppfattning i denna del av målet. Iprommas ansökan om överprövning ska därför bifallas i denna del. Vidare konstaterar förvaltningsrätten att förfrågningsunderlaget fäster stor vikt vid utvärderingskriteriet innehåll och upplägg; 45 procent av poäng­ sättningen är grundat på detta utvärderingskriterium. I likhet med Arbets­ förmedlingen bedömer förvaltningsrätten att Ipromma har en alltför över­ siktlig beskrivning av arbetsmetoder och pedagogiska metoder i sitt anbud. Att Ipromma tidigare har använt samma metodik är ingen beskrivning av arbetsmetoder och pedagogik som kan användas vid Arbetsförmedlingens anbudsutvärdering. Förvaltningsrätten gör även bedömningen att det av anbudet inte på ett tydligt sätt framgår hur Ipromma har hållit sig upp- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 14 36727-10 daterade om funktionshindrades behov. Härvid har särskilt beaktats att det inte uttryckligen uppgivits i anbudet att detta är något som diskuteras på de möten som hålls på fredagar. Förvaltningsrätten bedömer vidare att Iprornma i anbudet inte har angivit tydligt hur studiebesök på arbetsplatser ska genomföras och vilket stöd som då lämnas till deltagarna. Att studie­ besöken ska anpassas individuellt är inte tillräckligt för att Arbetsförmed­ lingen ska kunna bedöma hur väl studiebesöken ska genomföras. Arbets­ förmedlingens utvärdering har således, i dessa delar, varit korrekt och i enlighet med förfrågningsunderlaget. Den strider därmed varken mot LOU eller gernenskapsrätten. I ovannämnda delar föreligger således inte skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA). l jt--- fJ/4i · ohan Ndure Förvaltningsrättsfiskal � Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Carl Johan Fahlander. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till K.arrun.arrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltni.ngsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till. kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där .kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till karnrnarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger· till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens b eslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill. åberopa och vad han/hon vill styrka med va.1.je särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klagan4en anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. co08� www.domstol.se