FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I STOCKHOLM 2018-08-21 Mål nr 1914-18 Avdelning 33 SÖKANDE Meddelat i Stockholm Kraft & Service Nordic AB, 556980-0948 Rödklövervägen 4 26173Häljarp MOTPART Relacom AB, 556670-2147 Box 1457 171 28 Solna SAKEN Upphandling; fråga om avvisning FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE ('. --;_/',.,., -.... �'- ,- .,. ... � ,.. .• Aktbil Dok.Id 992846 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se w,V\v.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Förvaltningsrätten avvisar Kraft & Service Nordic AB:s ansökan om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling samt lagen om upphandling inom försörjningssektorema. .. Avd Dnr KSnr KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 1914-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Kraft och Service Nordic AB (KSNAB) ansöker om överprövning av Relacoms upphandling av mättransformatorer och anför bl.a. följande. Relacom AB har på Ellevio AB:s (Ellevio) direktiv utfört en upphandling av mättransformatorer. Ellevio bedriver en monopolverksamhet inom försörjningssektom och omfattas därmed av det offentliga upphandlingskravet. Priset på mättransformatorema har utvärderats av Relacom i samråd med Ellevio. Aktuell anbudsförfrågan avsåg leveranser t.o.m. den 31 december 2018. När tilldelningsbeslutet meddelades hade Relacom emellertid ensidigt förlängt avtalstiden t.o.m. den 31 december 2019. Relacom AB yrkar, så som det far förstås, att KSNAB:s talan ska avvisas och anför bl.a. följande. Relacom är ett svenskt privat aktiebolag som är helägt av Relacom Management AB. Relacom Management AB ägs i sin tur av Nordea Bank AB och DNB ASA filial Sverige. Ellevio är inte aktieägare i vare sig Relacom, Relacom Mangement AB eller något annat bolag inom Relacomkoncemen. Ellevio utövar inte heller något bestämmande inflytande i något av koncernbolagen. Relacom tilldelades kontrakt efter deltagande som anbudsgivare i Ellevios upphandling avseende inköp av kundnära fälttjänster hänförliga till elnätet i enlighet med lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster. Relacoms avtalade arbeten består bl.a. av kontroll och byte av transformatorer, tillhandahållande av transformatorer och övrigt materiel. För att uppfylla avtalade åtaganden har Relacom, såsom entreprenör, genomfört en upphandling av mättransformatorer för år 2018. Relacoms upphandling är inte upphandling av ett byggentreprenadkontrakt utan upphandling av en vara och omfattas därför inte av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Ellevios delaktighet i Relacoms transformatorupphandling beror dels på att de är kunder till Relacom, dels 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 1914-18 att Ellevio har en avtalad rätt att godkänna vilka underleverantörer och underentreprenörer som anlitas samt att en del villkor och krav ställs på både Relacom, underleverantörer samt underentreprenörer. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser LOU Enligt 1 kap. 2 § LOU gäller lagen för upphandling som genomförs av en upphandlande myndighet (offentlig upphandling). Med upphandling avses de åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt. Med upphandlande myndighet avses enligt 1 kap. 22 § en statlig eller kommunal myndighet. Vid tillämpning av denna lag ska med myndighet jämställas 1. beslutande församling i en kommun eller ett landsting, 2. offentligt styrt organ som avses i 18 §, och 3. sammanslutning av a. en eller flera myndigheter enligt första stycket eller församlingar enligt 1, eller b. ett eller flera organ enligt 2. Av 1 kap. 6 § LOU följer att lagen ska tillämpas på kontrakt som upphandlas av någon annan än en upphandlande myndighet eller av en upphandlande myndighet för någon annans räkning, om 1. mer än hälften av kostnaden för kontraktet täcks av direkta bidrag från en upphandlande myndighet, kontraktets värde beräknas uppgå till minst de tröskelvärden som avses i 5 kap. 2 §, och 3. kontraktet avser 1. en byggentreprenad som avser sådana anläggningsarbeten som anges i bilaga 1, 2. en byggentreprenad som avser uppförande av sjukhus, anläggningar för sport, rekreation och fritid, skol- eller I STOCKHOLM 2. FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 1914-18 I STOCKHOLM universitetsbyggnader eller byggnader för administrationsändamål, eller 3. tjänster som har samband med ett byggentreprenadkontrakt som avses i a eller b. En upphandlande myndighet som lämnar ett sådant bidrag ska se till att bestämmelserna i denna lag tillämpas om kontraktet upphandlas av någon annan än myndigheten. Lagen om upphandling inomförsörjningssektorerna Enligt 1 kap. 2 § lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorema (LUF) gäller denna lag för upphandling som genomförs av en upphandlande enhet för verksamhet inom områdena vatten, energi, transporter eller posttjänster enligt 2 kap. 1-8 §§ (upphandling inom försörjningssektorema). Med upphandling avses de åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt. Med upphandlande enhet avses enligt 1 kap 22 § LUF dels en upphandlande myndighet enligt 23 §, dels ett sådant företag som 1. en upphandlande myndighet kan utöva ett bestämmande inflytande över på det sätt som anges i andra stycket, eller 2. bedriver verksamhet som omfattas av lagens tillämpningsområde enligt 2 kap. 1-8 §§ med stöd av en ensamrätt enligt 12 § eller en särskild rättighet enligt 20 §. Ett bestämmande inflytande enligt första stycket 1 ska anses finnas om en upphandlande myndighet, direkt eller indirekt, innehar mer än hälften av andelarna i företaget eller kontrollerar majoriteten av röstetalet på grund av aktieägande eller motsvarande eller kan utse mer än halva antalet ledamöter i företagets styrelse eller motsvarande ledningsorgan. Med upphandlande myndighet avses enligt 1 kap. 23 § LUF en statlig eller kommunal myndighet. Vid tillämpning av denna lag ska med myndighet jämställas 1. beslutande församling i en kommun eller ett landsting, 2. offentligt styrt organ som avses i 17 §, och 3. sammanslutning av 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 1914-18 I STOCKHOLM I. en eller flera myndigheter enligt första stycket eller församlingar enligt 1, eller 2. ett eller flera organ enligt 2. Förvaltningsrättens bedömning Av utredningen i målet framgår inte annat än att Relacom är ett privat aktiebolag som i enlighet med lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster har tilldelats ett kontrakt avseende kundnära fälttjänster hänförliga till elnätet. Relacom har därefter, i syfte att fullgöra det aktuella kontraktet, tagit in offerter avseende mättransformatorer. Mot denna bakgrund samt vad som i övrigt kommit fram i målet är Relacom inte att betrakta som en upphandlande myndighet. Upphandlingen är inte heller av sådant slag som avses i I kap. 6 § LOU. Därutöver ger utredningen i målet inte stöd för att Relacom är en upphandlande enhet. Vid sådana förhållanden är inte LOU eller LUF tillämplig. KSNAB:s ansökan om överprövning ska således avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/IA). Kaija Hultquist Rådman Miriam Röstberg Omari har handlagt målet. I.. •�t··,1"'--.,!-... !lli SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för­ valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det all­ männa, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ marrätten fordras att prövningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämp­ ningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt­ ningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstill­ stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I