FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Lina Levin SÖKANDE DOM 2013-07-03 Meddelad i Falun S i d a 1 (6 ) KONKURRENSVERKET 2013 -07- 0 4 Avd Dok.Id 86553 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Skandinaviska Kraftprodukter AB,556374-8440 Industrivägen 19 302 41 Halmstad Ombud: Advokat Madeleine Sifvert Advokatfirman NOVA AB Box55996 10216 Stockholm MOTPART Leksandsbostäder AB,556496-0572 Box244 793 25 Leksand SAKEN Ansökan om överprövning Dnr KSnr Aktbll Mål nr 1199-13 Enhet2 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Skandinaviska Kraftprodukter AB:s ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 DOM Sida 2 1199-13 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Leksandsbostäder AB (Leksandsbostäder) genomför genom öppet förfa­ rande en upphandling avseende "Fasta reservelverk på Serviceboenden". Tilldelningsbeslut fattades den 15 mars 2013, varvid Attacus antogs som leverantör. Skandinaviska Kraftprodukter AB (Skandinaviska Kraft) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud ska beaktas vid anbudsutvärderingen. Till stöd för sin ansökan anför Skandinaviska Kraft i huvudsak att Leksandsbostäder felaktigt förkastat bolagets anbud och att bolaget, som lämnat den lägsta anbudssumman, har lidit skada till följd härav. Leksandsbostäder bestrider ansökan och anför i huvudsak att Skandina­ viska Kraft inte uppfyllde samtliga obligatoriska krav i upphandlingen och därmed rätteligen har uteslutits. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upp­ handling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Skandi­ naviska Kraft anfört är visat att Leksandsbostäder har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Skandinaviska Kraft lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upp­ handlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1199-13 I FALUN Enhet2 Vad först avser frågan om Leksandsbostäder haft fog för att förkasta Skan­ dinaviska Krafts anbud med hänvisning till att anbudet inte uppfyller det obligatoriska kravet i AKB.31 på att redovisa en "modell för objektsanpas­ sad kvalitetsplan" har Skandinaviska Kraft anfört i huvudsak följande. Frågan är hur kravet på en "modell för objektsanpassad kvalitetsplan" ska tolkas. Leksandsbostäder har efterfrågat en "modell", vilket i normalt språkbruk avser en mall, förebild, mönster för något Gfr. Svenska Akade­ miens Ordbok). En "kvalitetsplan" är en beskrivning av hur ett bolag be­ driver sitt kvalitetsarbete. Genom att efterfråga "en modell för kvalitets­ plan" har Leksandsbostäder således efterfrågat en redovisning av den mall/mönster/förebild som anbudsgivarna bedriver sitt kvalitetsarbete efter. Skandinaviska Kraft har i sitt anbud utförligt beskrivit hur bolaget bedriver sitt kvalitetsarbete för den typ av objekt som är ifråga (se s.1 och10 i an­ budet), samt hänvisat till att bolaget har kvalitetssystem som är ISO­ certifierade. Det ISO- certifierade kvalitetssystemet utgör en modell för kvalitetsplanen. Genom att hänvisa till standarden och bifoga certifikat har Skandinaviska Kraft lämnat en beskrivning av sitt kvalitetsarbete och re­ dovisat modell för kvalitetsarbetet. Certifieringen utgör också ett kvitto på att Skandinaviska Krafts modell för objektsanpassad kvalitetsplan uppfyll­ ler högt ställda krav. Därutöver har Skandinaviska Kraft bifogat ytterligare handlingar som också innehåller redogörelse för bolagets kvalitetsarbete och modellen för densamma. Leksandsbostäders tolkning innebär att tonvikt läggs vid "objektsanpas­ sad" istället för vid "modell". Leksandsbostäder synes mena att anbudsgi­ varna i anbuden ska redovisa en objektsspecifik kvalitetsplan, och att det inte är tillräckligt med en redovisning av modell för kvalitetsplan för den typ av objekt som är aktuellt. Det framgår inte av formuleringen att kvali­ tetsplanen ska vara objektsspecifik, och det ligger inte heller inom en rim­ lig tolkning av formuleringen. Det är mer rimligt att utgå från en tolkning Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 199-13 IFALUN Enhet2 som innebär att anbudsgivarna i sina anbud visar att de har en godtagbar modell för sitt kvalitetsarbete. Den anbudsgivare som tilldelas kontraktet tar därefter fram den objektsspecifika kvalitetsplanen för det aktuella pro­ jektet i enlighet med sin modell. Vidare bör framhållas att i AFB.31 anges "modell för objektsanpassad kva­ litetsplan", medan andra punkter i förfrågningsunderlaget hänvisar till "modell för kvalitetsplan". Även detta har betydelse för tolkningen. Det vanligaste i entreprenadbranschen är också att en för projektet specifik kvalitetsplan redovisas efter det att parterna har träffat avtal. Leksandsbostäder menar att det tydligt framgår av AKB.31 i de administ­ rativa föreskrifterna att det obligatoriska kravet avser en objektsanpassad kvalitetsplan, vilket inte är detsamma som den kvalitetsplan som Skandi­ naviska Kraft redogjort för i sitt anbud. Leksandsbostäder har inte efterfrågat en objektsspecifik modell utan som meningen är formulerad "en modell för objektsanpassad kvalitetsplan", det vill säga hur ett sådant dokument brukar se ut (mall/mönster) för en likart­ ad leverans. Detta för att få samma bedömningsgrund för alla anbuden ef­ tersom Leksandsbostäder inte har krävt att anbudsgivare är 1S0- certifierade. Leksandsbostäder har inte efterfrågat en kvalitetsplan som är helt anpassad till leveransen i anbudsskedet, utan det ska den leverantör som antas ta fram först efter beställning. I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. AKB.31 Anbuds form och innehåll Anbudet skall innehålla uppgifter om företagets kvalitetssystem. Uppgifterna ska omfatta kvalitetsorganisation, med namnuppgifter för denna leve­ rans, kvalitetspolicy samt modell för objektanpassad kvalitetsplan. Se även AKC.35. AKB.5 Anbudsprövning Anbudsprövningen genomförs i två steg. STEGl Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 199 -13 I FALUN Enhet2 Innebär en prövning/kvalificering av anbudsgivare enligt AKB.51. STEG2 Innebär en värdering av anbudet enligt AKB.52 Endast anbudsgivare som uppfyller samtliga krav enligt STEG1 utvärderas enligt angivna utvärderingsgrunder under STEG 2 AKB.51 Prövning av anbudsgivare Prövning sker enligt uppgifter lämnade i enlighet med AKB.31 avseende -företagets miljöledningssystem -företagets kvalitetssystem -Förslag till tillhandahållen säkerhet för entreprenörens genomförande. Jfr AKC.63. -efterfrågade uppgifter enligt AKB.31 i övrigt är lämnade. AKC.35 Kvalitetssäkring Säljarens kvalitetssystem inklusive kvalitetspolicy och modell för kvalitetsplan skall bifogas anbudet. Förvaltningsrätten har således först att ta ställning till hur det obligato­ riska kravet i AKB.3 1 ska tolkas för att därefter pröva om Skandinaviska Kraft uppfyllt det aktuella kravet. Av Svenska Akademiens Ordbok framgår att med "modell" avses ett före­ mål som visar utseendet (och funktionen) hos något, eller ett föremål som är avsett att tjäna som mönster vid framställningen av något. Vidare fram­ går att "objekt" är en beteckning för en konkret 1. abstrakt sak (även va­ relse) 1 . en grupp 1. kategori av saker varemot en viss handling (ofta en undersökning 1. beskrivning). Därutöver framgår att "anpassa" är det­ samma som inrätta I.anordna på sådant sätt 1. ge sådan form 1. storlek och dylikt åt (något), att (det) passar (för I. till vissa förhållanden, på en viss plats osv); lämpa (något efter något), tillpassa, ackommodera. Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund att det redan av det aktuella kravets ordalydelse följer att anbuden ska innehålla en modell för kvali­ tetsplan som ska vara anpassad utifrån en konkret leverans. Med beaktande av kravets ordalydelse står det också, enligt förvaltningsrättens mening, anbudsgivarna fritt att antingen lämna en modell för kvalitetsplan anpassad efter en redan fullgjord leverans, eller att göra en modell för kvalitetsplan Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 199-13 I FALUN Enhet2 anpassad utifrån de i anbudet offererade reservelverken. Vad Skandina­ viska Kraft anfört om att det under andra punkter i anbudet inte uppställs krav på att modellen för kvalitetsplan ska vara objektsanpassad föranleder ingen annan bedömning, då det tydligt framgår av AKB5. och AKB5. 1 att anbudsgivare måste uppfylla de obligatoriska kraven i AKB.31 för att kva­ lificera sig till utvärdering. Inte heller vad Skandinaviska Kraft anfört i övrigt förändrar rättens ställningstagande i denna del. Vad gäller frågan om Skandinaviska Kraft uppfyllt kravet på att anbudet ska innehålla en "modell för objektsanpassad kvalitetsplan" konstaterar förvaltningsrätten att bolaget varken genom de generella skrivningarna på de av bolaget angivna sidorna i sitt anbud eller genom hänvisningen till dess ISO- certifiering uppfyll kravet på att kvalitetsplanen ska vara anpas­ sad utifrån en konkret leverans. Inte heller vad Skandinaviska Kraft anfört om att bolaget bifogat ytterligare handlingar till dess anbud som innehåller redogörelse för bolagets kvalitetsarbete och modellen för densamma, för­ anleder någon annan bedömning, då bolaget inte nännare angett var dessa uppgifter går att finna. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att Skandinaviska Kraft inte visat att Leksandsbostäder brutit mot LOU eller de grundläggande principerna genom att utesluta bolagets anbud på den grunden att bolaget inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav. Det saknas därför skäl för ingripande utifrån vad Skandinaviska Kraft anfört. Skandi­ naviska Krafts ansökan om överprövning ska därför avslås. �AfZAGAR, sebilaga(DV3109/1CLOU). Karin Forslund Johansson rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1C LOU