FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Mål nr 5851-18 Sida 1 (7) - 2018-06-19 Meddelad i Malmö Telepass AB, 556752-6966 Industrigatan 114 291 36 Kristianstad SÖKANDE MOTPART Avd Dnr KSnr Tomelilla kommun Gustafs Torg 16 273 80 Tomelilla Aktbil SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Telepass AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. l0 r, Dok.Id 441300 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKEJJ '1(1-;"Q _.n��- '- \i ''..,} '•..i,) Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5851-18 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Tomelilla kommun genomför upphandling avseende Skolskjuts för särsko­ leelever 2018 (KS 2017/396). Upphandlingen genomförs enligt reglerna om öppet förfarande i LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 16 maj 2018 ska kon­ trakt tilldelas Syd Buss AB. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Telepass AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska få avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att ny anbudsutvärde­ ring genomförs, i vilken anbudet från Syd Buss AB inte får delta. Till grund för talan anförs i huvudsak följande. Anbudet från Syd Buss AB uppfyller inte samtliga obligatoriska krav i upphandlingen och skulle därför inte ha utvärderats. Genom att ändå pröva och anta anbudet har Tomelilla kommun brutit mot likabehandlingsprincipen. Telepass AB har lidit skada till följd av den felaktigt genomförda anbudskvalificeringen. Vid en korrekt tillämpning av LOU skulle Telepass AB ha antagits som leverantör. Syd Buss AB har inte uppfyllt skall-krav i punkten 1.5.2 a, 1.5.8 och 1.5.10. Vad avser punkten 1.5.2 a saknas namn på person som ska underteckna kon­ traktet, befattning, telefonnummer samt e-postadress. Av punkt 1.5.8 följer att om anbudsgivaren avser använda underleverantörer för att genomföra vissa delar av uppdraget ska dessa anges tillsammans med en specifikation av omfattning och karaktär. Syd Buss AB har svarat bl.a. följande. "Inga underleverantörer i dagsläget. Om det skulle bli aktuellt i framtiden med hjälp med någon transport kommer vi att anlita Taxi 585858 i Ystad". Sva­ ret på frågan är således de facto "Ja" men underleverantör har ej angetts på korret sätt och svaret saknar även specificering av omfattning och karaktär. Syd Buss AB har inte heller uppfyllt skall-krav i 1.5.10 på ett strukturerat arbete enligt ISO-standard (till exempel ISO 9001), likvärdigt system för Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5851-18 Avdelning 1 I MALMÖ kvalitetsledning eller motsvarande. Syd Buss AB har till anbudet bifogat en beskrivning av bolagets miljö- och kvalitetsledningssystem. Detta är dock endast ett bevis på att kvalitetsledningssystem en gång är framtaget. Det kan inte anses vara ett dokument som anger att kravet uppfylls då det ska vara ett bevis på arbete enligt certifierad standard. Något certifikat har inte bifo­ gats anbudet och det finns inga certifikat registrerade på bolaget. Dokumen­ ten är nästan ett år gamla, vilket är bevis på att dokumentet endast är en skrivbordsprodukt. Tomelilla kommun bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak föl­ jande. Kommunen anser att vinnande anbusgivare Syd Buss AB har uppfyllt samtliga krav i upphandlingen. Punkt 1.5.2 ställer krav på ett antal kontakt­ uppgifter som anbudsgivaren ska lämna i sitt anbud. Samtliga efterfrågade uppgifter finns med i Syd Buss AB:s anbud under punkt 1.5.2 a och 1.5.2 b. Att inte samtliga uppgifter står under båda punktems föranleder inte att an­ budet ska förkastas. Punkt 1.5.8 ställer frågan om anbudsgivaren avser an­ vända underleverantör. Syd Buss AB har angett att man inte avser använda underleverantör. Att Syd Buss AB även upplyser kommunen om att det skulle kunna uppkomma en situation i framtiden där bolaget behöver an­ vända underleverantör för någon transport ändrar inte bedömningen. Det finns en möjlighet att under kontraktstiden meddela att bolaget avser an­ vända underleverantör. Underleverantören ska då uppfylla samtliga krav som ställs i förfrågningsunderlaget samt godkännas av kommunen. Punkt 1.5.10 ställer krav på att anbudsgivaren ska ha ett kvalitetsledningssystem enligt certifierad ISO-standard, likvärdigt system för kvalitetsledning eller motsvarande. Syd Buss AB har skickat in sin handbok för kvalitet, miljö och arbetsmiljö enligt ISO9001:2015, ISO 14001:2015 och ORSAS 18001:2007. Det är ett mycket omfattande dokument som bl.a. redogör för bolagets kvalitetsledning. Det finns inga krav i förfrågningsunderlaget att certifikat ska skickas in och oavsett om Syd Buss AB har ett kvalitetsled­ ningssystem enligt certifierad ISO-standard eller inte så uppfyller bolaget Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5851-18 I MALMÖ Avdelning 1 kravet på likvärdigt system för kvalitetsledning i enlighet med förfrågnings­ underlaget. Telepass AB har i yttrande genmält bl.a. följande. Punkt 1.5.2. a gäller kon­ taktuppgifter för kontraktstecknande och punkt 1.5.2 b gäller kontaktuppgif­ ter för kontaktperson. Att Tomelilla kommun ansett att det har varit tillräck­ ligt att Syd Buss AB angett kompletta kontaktuppgifter totalt i anbudet är felaktigt och strider mot likabehandlingsprincipen eftersom det är tydligt angivet vilken uppgifter som ska lämnas under vilken punkt. Av praxis framgår att även om en upphandlande myndighet anser att ett krav är irrele­ vant eller oväsentligt ska kravet upprätthållas. Telepass AB vidhåller att Syd Buss AB:s svar avseende underleverantörer ska tolkas som ett "Ja". Att det är möjligt att under kontrakttiden ansöka om att få använda underleverantör ändrar inte formuleringen av kravet i 1.5.8. Anbudet ska förkastas då kom­ pletta uppgifter om underleverantör inte lämnats. Vad gäller krav i punkten 1.5.10 är det är ostridigt att Syd Buss AB lämnat in sin handbok och att denna är uppbyggd enligt angivna ISO- standarder. Det är även ostridigt att det inte står angivet att något intyg ska skickas in. Telepass AB hävdar dock att för att kunna uppfylla kravet, att arbete ska kunna ske enligt certifierad standard, måste kvalitetsledningssystemet vara tredjepartscertifierat, annars bedrivs arbetet enbart enligt angiven standard, inte certifierad standard. Syd Buss AB:s anbud saknar dokument som visar att bolaget arbetar enligt cer­ tifierad standard. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5851-18 Avdelning 1 lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förfrågningsunderlaget i relevanta delar 1.5.2 Kontaktuppgifter Anbudsgivaren ska lämna följande kontaktuppgifter. a. Anbudsgivarens namn, befattning, telefonnummer, e-postadress samt postadress för kontraktstecknande. b. Namn, befattning, telefonnummer, e-postadress och postadress för kontaktperson hos anbudsgivaren under kontraktstiden. 1.5.8 Underleverantör Avser anbudsgivaren att anlita underleverantörer för att genomföra vissa delar av uppdraget ska dessa anges i anbudet tillsammans med en specifice­ ring av omfattning och karaktär. Avser anbudsgivaren att anlita underleverantörer? Om Ja, redovisa underleverantörerna i kommentarsfältet. 1.5.10 Kvalitetsledningssystem Anbudsgivaren ska, för sin verksamhet, ha ett kvalitetsledningssystem för egen verksamhet kopplat till den/de verksamheter som medverkar i åtagan­ det till den upphandlande myndigheten, under kontraktsperioden. Anbudsgivaren ska ha rutiner för kvalitetssäkring som säkerställer att upp­ draget utförs på ett sådant sätt överenskommen omfattning och kvalitet upp­ nås och upprätthålls. Ett kvalitetsledningssystem innehåller bland annat de­ larna; - Kvalitetskontroll (avvikelsehanteringssystem), I MALMÖ Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5851-18 I MALMÖ Avdelning 1 - Kvalitetsstyming (dokumenterade rutiner), - Kvalitetssäkring (mätbara mål som följs upp) och - Kvalitetsutveckling (förbättra och utveckla verksamheten). Kravet uppfylls genom ett strukturerat arbete enligt certifierad ISO-standard (till exempel ISO-9001), likvärdigt system för kvalitetsledning eller motsva­ rande. Bifoga företagets kvalitetsledningssystem eller ISO-certifikat. Förvaltningsrättens bedömning Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsr_ätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Telepass AB anför till grund för sin ansökan att Tomelilla kommun har bru­ tit mot LOU genom att utvärdera och anta anbudet från Syd Buss AB trots att detta inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Telepass AB gör gällande att Syd Buss AB inte uppfyller de obligatoriska krav som uppställs under punkterna 1.5.2 a, 1.5.8 och 1.5.10 i förfrågningsunderlaget. För att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs klara och tydliga upphandlingsdokument. Av dessa ska det framgå vilka krav som måste upp­ fyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav får inte antas. Tomelilla kommun har vid sin prövning av Syd Buss AB:s anbud funnit att samtliga obligatoriska krav i upphandlingen är uppfyllda och att anbudet ska utvärderas. Det har inte visats att kommunen i denna bedömning avvikit från förfrågningsunderlaget eller på annat sätt agerat i strid med LOU. Vad Telepass AB har anfört i målet kan enligt förvaltningsrättens mening inte läggas till grund för bedömning att Syd Buss AB inte har uppfyllt de aktu­ ella kraven så som de har formulerats. Förvaltningsrätten finner inte stöd för Telepass AB:s tolkning att det för kravuppfyllelse av punkten 1.5.10 krävs Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5851-18 I MALMÖ Avdelning 1 att kvalitetsledningssystemet måste vara tredjepartscertifierat. Förvaltnings­ rätten finner inte heller stöd för Telepass AB:s uppfattning att Syd Buss AB har svarat "Ja" på frågan om bolaget avser att använda underleverantörer. Vad gäller efterfrågade kontaktuppgifter har Syd Buss i anbudet lämnat den information som efterfrågats i punkten 1.5.2. Sättet som informationen har lämnats på har inte visats strida mot något obligatoriskt krav. Mot bakgrund av det ovan anförda gör förvaltningsrätten bedömningen att Telepass AB inte har förmått visa att att Tomelilla kommun brutit mot LOU genom att utvärdera och anta anbudet från Syd Buss AB. Vid nu angivna förhållanden och då Telepass AB inte heller i övrigt anfört något som utgör grund för ingripande mot upphandlingen ska ansö­ kan avslås. mHUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) Gv� Madeleine Westberg / Lena Palmer har föredragit målet. Ce-/� SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se 1. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • • lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, lagen (2007:1092} om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på lagen (2016:1147) om upphandling av • koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ lagen (2016:1146) om upphandling inom • försörjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se