FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-12-21 Meddelad i Stockholm Mål nr 48340-10 Enhet13 Sida1 (4) Salamon Konsult AB,556315-1892 Revisorsvägen10 120 47 Enskede Gård MOTPART Nacka kommun 13181 Nacka SAKEN KONKURRENSVERKET 2010 -03- 2 3 Avd Dnr Doss Aktbil Överprövningenligtlagen(2007:1091)omoffentligupphandling- LOU 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 87782 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 OJ forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 48340-10 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Nacka kommun (kommunen) genomför en upphandling av handlednings­ tjänster för socialtjänsten i Nacka kommun (dnr SÄN 20 I 0/254-050). Upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling. Kommunen har i tilldelningsbeslut meddelat att man antagit andra anbud än anbudet från Salamon Konsult AB (bolaget). Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska be­ sluta att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse skett på så vis att bolagets anbud utvärderats. Till stöd för sin talan anger bolaget i huvudsak följande. Skälet till att bolagets anbud inte antogs anges vara att det in­ kommit för sent: "Nacka kommun har funnit att anbudet inte är kvalificerat för att gå vidare i upphandlingen. Ni inkom för sent med anbudet.". Vid samtal med kommunens handläggare framkom att bolagets anbud ankom till kommunens postlåda den 2 november 20 I 0. Det framgår dock av post­ stämpeln att anbudet postats den 28 oktober 2010 i Stockholm. Postväsen­ det har således använt 5 dagar för att leverera brevet från Stockholm till Nacka. Enligt hans uppfattning bör denna oförutsägbaii långa posthanter­ ingstid inte läggas honom till last utan betraktas som ett force majeure. Därför är det rimligt att bolagets anbud får dispens från förseningsregeln och anses kvalificerat för att gå vidare i upphandlingsprocessen. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 16 kap. 5 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndighe­ ten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leveran­ tören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse har gjorts. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 48.340-10 Allmänna avdelningen I 15 kap. 5 § första och andra styckena LOU anges följande. En an­ nons om upphandling enligt 4 § ska innehålla uppgift om föremålet för upphandlingen och kontaktuppgifter till den upphandlande myn­ digheten. Vid förenklat förfarande ska det dessutom frarngå 1. hur anbud får lämnas, 2. den dag då anbud senast ska ha kommit in, och 3. den dag till och med vilken anbudet ska vara bindande. I 1.5 kap. 1.5 § LOU anges följande. En upphandlande myndighet ska pröva alla de anbudsansökningar och anbud som har kommit in i rätt tid, om inte något annat följer av 13 §. I 10 § förvaltningslagen (1986:223) - FL- anges följande. En hand­ ling anses komma in till en myndighet den dag då handlingen, eller en avi om en betald postförsändelse som innehåller handlingen, anländer till myndigheten eller kommer en behörig tjänsteman till handa. Un­ derrättas en myndighet särskilt om att ett telegram till myndigheten finns hos ett företag som driver televerksamhet, anses telegrammet komma in redan när underrättelsen når en behörig tjänsteman. Kan det antas att handlingen eller en avi om denna en viss dag har lämnats i myndighetens lokal eller avskilts för myndigheten på en postanstalt, anses den ha kommit in den dagen, om den kommer en behörig tjänsteman till handa närmast följande arbetsdag. Ett telegram eller annat meddelande som inte är underskrivet skall bekräftas av avsändaren genom en egenhändigt undertecknad hand­ ling, om myndigheten begär det. Utredningen i målet I aktuellt förfrågningsunderlag anges att anbud ska vara beställaren tillhanda senast 30 oktober 2010. Förvaltningsrättens bedömning I målet är ostridigt att anbudet levererades till, och togs emot av kommunen den 2 november 2010. Enligt huvudregeln uttryckt i 10 § FL är det avsändaren av en handling som bär risken för att över­ föringen blir försenad eller inte fungerar. Denna paragrafs andra stycke ska endast tillämpas när det råder oklarhet om när handlingen I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 48340-10 ankom och syftet med regeln är att den enskildes rätt inte ska gå förlo­ rad av det skälet att myndigheten inte hämtar alla postbefordrade handlingar på postkontoret samma dag som de sänts dit. Följaktligen blir det inte aktuellt att tillämpa 10 § andra stycket FL i de situationer då det är klarlagt när handlingen fanns hos myndigheten eller någon behörig (jänsteman. I målet har framkommit att anbudet postades torsdagen den 28 okto­ ber 2010 och var kommunen tillhanda den tisdagen den 2 november 2010. Bolaget har därmed lämnat anbud efter anbudstidens utgång. I enlighet med vad som anges i 15 kap. 15 § LOU ska anbudet därför inte prövas. Den långa posthanteringstiden kan inte anses vara en så­ dan omständighet som är av force majeure-karaktär. Förvaltningsrätten finner därmed att vad bolaget åberopat inte visar att upphandlingen har genomfö1ts i strid mot LOU och gemenskaps­ rätten. Ansökan om ingripande ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) Madeleine Benndorf Rådman Handläggare har varit Anna Cederberg.