FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2012-04-24 Meddelad i Linköping Mål nr 1426-12 Enhet 2 Sida 1 (5) Dok.Id 81185 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Vattenfall Service Nordic AB, 556417-0859 162 87 Stockholm ,--_,:':: :5 Ombud: Ola Sundberg c/o Vattenfall Service Nordic AB 163 87 Stockholm MOTPART Norrköpings kommun Rådhuset 601 81 Norrköping SAKEN Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Telefon ':--.�l "-��=X:·=-�� - - .. ... I ·.,,_ I._. ·-... ;n=---•=·-•" 013-25 10 00 E-post: t�·7�:;-�--J·1⁄2·::')____,,____.,.. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1426-12 ILINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN Norrköpings kommun (kommunen) genomför en upphandling avseende drift och underhåll av gatu- och vägbelysning i kommunen. Upphandlingen sker genom förenklat förfarande. Av bilagan till kommunens tilldelnings­ beslut den 23 februari 2012 framgår att det i förevarande upphandling ta­ gits beslut att anta en annan anbudsgivare än Vattenfall Service Nordic AB (Vattenfall) som entreprenör. Vidare framgår att Vattenfalls anbud förkas­ tats då anbudet inte var komplett. Vattenfall ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att för­ valtningsrätten ändrar tilldelningsbeslutet på så sätt att Vattenfall tilldelas kontraktet. Kommunen bestrider bifall till Vattenfalls yrkande. GRUNDER OCH UTVECKLING AV TALAN Vattenfall Bolagets anbud har förkastats på felaktiga grunder. Anbudet förkastades därför att prisuppgift avseende punkterna 1.2 och 1.6 i prisbilagan sakna­ des. Punkterna har dock inkluderats i andra punkter och har därför redan erhållit prissättning. Då det inte fanns någon kostnad för punkterna 1.2 och 1.6 var det inte möjligt att ange något pris. Att ej ange ett pris är att likstäl­ la med att ange "O" som pris. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att det är ett skall-krav att san1tliga punkter ska vara prissatta för sig. Gäl­ lande lagstiftning uppställer höga krav på förfrågningsunderlagens utform­ ning vad gäller tydlighet och tolkningsneutralitet. Kommunen bör stå ris­ ken för att förfrågningsunderlaget varit otydligt. Vattenfall har lämnat ett fördelaktigare pris än vinnande leverantör. Om kommunen hade agerat i Sida 3 FÖRVALTNING SRÄTTEN DOM 1426- 12 I LINKÖPING enlighet med LOU hade Vattenfall tilldelats kontraktet. Vattenfall har såle­ des lidit skada av kommunens felaktig handlande. Kommunen Vattenfalls anbud förkastades därför att prisuppgift avseende punkterna 1.2 och 1.6 saknades i prisbilagan. Förkastandet har inte skett på felaktiga grunder. Förfrågningsunderlaget är mycket tydligt. I de administrativa fö­ reskrifterna framgår att anbudet ska baseras på i mängdbeskrivningen an­ givna kvantiteter. Det framgår vidare att prissatt mängdbeskrivning och A­ prislista ska inlämnas tillsammans med anbudet och att slutsumman ska överrensstämma med anbudssumman. Anbudet ska vara komplett och ofullständiga anbud kommer att förkastas. I anbudsformuläret framgår att anbudsgivarna noggrant måste följa anvisningarna och besvara samtliga frågor som ställs i förfrågningsunderlaget. Om inget svar är angivet kom­ mer anbudet att betraktas som ofullständigt och förkastas. Vattenfall har i sitt anbud kryssat i att följande uppfylls och accepteras. I funktions-, stan­ dard- och åtgärdsbeskrivning preciseras innebörden av de punkter som anges i mängdförteckningen, däribland punkterna 1.2 och 1.6. I verksam­ hetsbeskrivningen anges återigen vad som ska ingå i entreprenaden, där­ ibland punkterna 1.2 och 1.6. Vattenfall har utelämnat svar på två tydligt angivna punkter i mängdförteckningen. De poster som inte varit prissatta motsvarar ett väsentligt värde. En utelämnad uppgift är inte att likställa med siffran 0, utan medför att anbudet är ofullständigt. Detta innebär ett avsteg från skall-krav och utgör ett uppenbart skäl för att förkasta anbudet. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan 42 bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter skall behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förfrågningsunderlaget Av de administrativa föreskrifterna framgår under punkten AFB.31, Anbu­ dets form och innehåll, bl.a. att anbudet ska vara baserat på i mängdbe­ skrivningen angivna kvantiteter. Prissatt mängdbeskrivning och A­ prislistan ska inlämnas med anbud och slutsumman ska överrensstämma med anbudssumman. Under punkten AFB.51, som hänvisar tillbaka till AFB.31, framgår bl.a. att anbudsgivaren ska lämna ett komplett anbud. Ofullständiga anbud kommer att förkastas och deltar inte utvärderingen. I verksamhetsbeskrivningen listas vad som ska ingå i entreprenaden. Listan motsvarar de punkter som upptas i mängdförteckningen. Förvaltningsrättens bedömning. Förvaltningsrättens prövning av huruvida ett anbud uppfyller de i förfråg­ ningsunderlaget ställda kraven sker utifrån hur anbudet var utformat vid anbudstidens utgång. Enligt förvaltningsrättens mening framgår av förfrågningsunderlaget med tillräcklig tydlighet att priset för samtliga av mängdförteckningens punkter måste anges. Det är i målet ostridigt att Vattenfall i den till anbudet inläm­ nade mängdförteckningen inte angett några priser för punkterna 1.2 Felav­ hjälpning, fellokalisering och 1.6 Felanmälan, klagomål. Vattenfall kan därför inte anses ha uppfyllt samtliga i förfrågningsunderlaget ställda krav och kommunen har haft skäl att förkasta anbudet. Vad Vattenfall anfört om Sida 5 FÖRVALTNING SRÄTTEN DOM 1426-12 I LINKÖPING att utelämnade av prisuppgiftema är att likställa med ett angivande av pri­ set O kr, och vad som i övrigt framkommit i målet, föranleder ingen annan bedömning. I målet har således inte framkommit skäl för ingripande enligt LOU och Vattenfalls ansökan om överprövning ska följaktligen avslås. HU�R MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). ·� Helena Sohl Föredragande har varit Charlotte Lindsäter. r -\�t ,'"\ UR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till forvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden for överklagandet for offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddehides. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt for ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill forvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står forvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden for överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till forvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU t!!'i 1. görs till kammarrätten,