FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2010-11-29 Meddelad i Stockholm Mål nr 41878-10 Enhet 17 Sida 1 (14) SÖKANDE ISS Facility Services AB, 556410-3280 Box 47635 117 94 Stockholm MOTPART Lidingö stad 181 82 Lidingö SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avvisar ansökan om ingripande enligt LOU såvitt avser anbudsornråde 6. Förvaltningsrätten bifaller ISS Facility Services AB:s ansökan om ingri­ pande enligt LOU såvitt avser anbudsområde 3 och 4 och förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny utvärdering genomförs där anbudet från Fazer Food Services AB inte beak­ tas. DokJd 72956 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@domse Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 41878-10 Lidingö stad genomför en upphandling av kost för skolor, äldre- och han­ dikappomsorgen samt kalla matlådor (Kostentreprenader Lidingö 2011, dnr KS/2010:41; ref. nr 10/31). Upphandlingen är uppdelad i sju olika an­ budsområden. Enligt tilldelningsbeslut avsänt den 28 september 2010 har Lidingö stad beslutat att anta anbud från Fazer Food Services AB (Fazer) såvitt avser anbudsområde 2-4. Såvitt avser anbudsornråde 6 har staden, enligt tilldel­ ningsbeslutet, beslutat att anta anbud från ISS Facility Services AB (ISS). I beslutet anges vidare att inga anbud har ink01mnit avseende anbudsornråde 1 och 5. YRKANDEN M.M. ISS ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att upphandlingen ska få avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att anbudet från Fazer avseende anbudsområde 3, 4 och 6 förkastas. ISS yrkar vidare att upphand­ lingen inte ska få avslutas innan något annat har beslutats. Till stöd för sin talan anför ISS huvudsakligen följande. I förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivaren i anbudet ska styrka den verksarnhetsansvarigas kvalifika­ tioner. I anbudet från Fazer har TM angetts som verksarnhetsansvarig. I samband med att Lidingö stad kontrollerade TM:s referenser framkom att hon inte längre var anställd inom Fazer. Anbudet från Fazer uppfyller där­ med inte det aktuella skall-kravet. Av förfrågningsunderlaget framgår vida­ re att fortbildningsprogram för kockar och övrig personal ska redovisas, att anbudsgivaren ska beskriva hur företaget arbetar med utbildning av perso­ nalen i närings- och hygienfrågor samt att anbudsgivaren ska redovisa före­ tagets utbildnings- och introduktionsprogram för nyanställda. Den efterfrå­ gade dokumentationen saknas i anbudet från Fazer. Anbudet uppfyller därmed inte det aktuella skall-kravet. Lidingö stad har således brutit mot de krav på affärsmässighet, likabehandling och transparens som ställs på en Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41878-10 Allmänna avdelningen upphandlande enhet. ISS har lidit skada av de fel som begåtts vid upphand­ lingen. Den metod som har använts vid utvärderingen har missgynnat ISS. Om Lidingö stad hade agerat korrekt hade ISS varit aktuellt som leveran­ tör. Lidingö stad bestrider bifall till JSS yrkande såvitt avser anbudsområde 3 och 4. Såvitt avser anbudsområde 6 medger staden bifall till yrkandet. Sta­ den anför huvudsakligen följande. Anbudet från Fazer uppfyller de skall­ krav som har ställts för anbudsområde 3 och 4. Det stämmer att staden i samband med referenstagningen kunde konstatera att TM hade slutat på Fazer. Staden begärde då att Fazer skulle komplettera anbudet med en ny verksamhetsansvarig som uppfyller ställda krav. Fazer kompletterade då med en ny verksamhetsansvarig, CT. Anbudet från Fazer uppfyller således ställda skall-krav avseende tillgång till verksamhetsansvarig med efterfrå­ gad kompetens och erfarenhet. Av Fazers anbud, bilaga 19 och 21, framgår att även kraven på att redovisa fortbildningsprogram är uppfyllda. Vad beträffar anbudsområde 6 anför staden att anbudet från Fazer inte uppfyller ställda skall-krav vad beträffar den frekvens med vilken soppa förekommer 1 menyn. ISS anför i yttrande huvudsakligen följande. Vid tidpunkten för anbudets inlämnande hade Fazer kännedom om att uppgiven verksamhetsansvarig var på väg att avsluta sin anställning vid företaget. Genom att inte kontakta Lidingö stad innan staden �jälv, vid kontroll av referenser, kunde konstate­ ra att TM inte längre var anställd inom Fazer kan Fazer inte anses ha hand­ lat i god tro. Staden borde därför inte ha godtagit en komplettering med ny verksamhetsansvarig. Den verksamhetsansvariga med vilken Fazer har kompletterat sitt anbud är affärsenhetschef för utbildning, vård och omsorg inom Fazer och är inte avsedd att verkligen arbeta som verksamhetschef vid något av anbudsområdena. Det aktuella skall-kravet är således inte uppfyllt, varför anbudet ska förkastas. Vad beträffar kravet på att redovisa I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 4 41878-10 fortbildnings- och utbildningsprogram och beskriva arbetet med utbildning av personalen i närings- och hygienfrågor anför ISS följande. Bilaga 19 i anbudet från Fazer i1mehåller någon rad om utbildning i samband med per­ sonalövertagandeprocessen. I bilaga 21 återfinns några rader om personal­ utbildning i samband med egenkontroll. Ingen av bilagorna nämner något fortbildningsprogram för kockar och övrig personal eller några utbildnings­ och introduktionsprogram för nyanställda. Lidingö stad har således brutit mot principerna om likabehandling och transparens. ISS har lidit skada genom att staden godkänt Fazers anbud trots att efterfrågad dokumentation saknas. Eftersom ISS var på andra plats ska uppdraget tilldelas ISS. Lidingö stad anför i yttrande huvudsakligen följande. Fråga är om en för­ enklad upphandling. Därmed är förhandling och kompletteringar tillåtna. Vad beträffar verksamhetschefen regleras förändring och byte av nyckel­ personal i avtalet. Där föreskrivs att utföraren, vid ändring av exempelvis verksamhetsansvarig, omgående ska presentera/tillhandahålla personer med motsvarande kompetens och att beställaren ska godkänna den person som utföraren avser att ersätta en förlorad nyckelfunktion med. Stadens · krav är alltså att det ska filmas tillgång till dessa kompetenser. När en per­ son slutar ska ersättare finnas tillgänglig. CT uppfyller ställda krav på verksamhetsansvarig och avses utföra uppdraget under en övergångstid. Fazers avsikt är att rekrytera en ny verksamhetsansvarig innan kontraktet påbö�jas. Staden kommer enligt avtalsvillkoren att granska att föreslagen person uppfyller ställda krav. ISS krav att det på uppsägningsdagen ska finnas en reserv som på heltid går in i rollen är oproportionerligt. Denna överlämning/ersättning sker normalt under uppsägningstiden, om ingen annan kan ta över uppdraget tills ersättare finns på plats. Vad beträffar kra­ ven på att utbildningsprogram ska redovisas anför staden att man kan lägga in olika innebörd i ordet "program". Utbildningsprogram behöver inte vara kurser på extern plats och introduktionsprogram är oftast en individuell genomgång med den närmaste arbetsledningen enligt en strukturerad Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41878-10 Allmänna avdelningen checklista. Vidareutbildningar sker i regel individanpassat med hänsyn till erfarenhet och vidareutbildningsbehov och kan ske på plats. Även ISS svar på utbildningskravet presenteras i övertagandeplanen och inte som ett komplett utbildningsprogram. ISS visar i sin egen redovisning endast några exempel på utbildningar. Ett fortbildningsprogram för kockar som motsva­ rar vad som enligt ISS borde finnas i Fazers anbud saknas även i anbudet från ISS. I anbudet från ISS framgår endast att alla kökschefer genomgår Mat och Människors grundutbildning och att de erbjuds kontinuerlig fort­ bildning. Innehållet i utbildningen och fmibildningen framgår dock inte. Av båda anbuden framgår att en systematisk analys av utbildningsbehov görs och att utbildning genomförs med hänsyn till individernas varierande behov. Lidingö stad har inte ställt något krav på detaljerade kursprogram för alla tänkbara behov. Staden har behandlat anbuden på samma sätt och har inte brutit mot kraven på likabehandling, transparens och icke­ diskriminering. ISS anför i yttrande huvudsakligen följande. Vid anbudstillfället hade Fa­ zer helt enkelt inte tillgång till en verksamhetschef som uppfyllde ställde skall-krav, utan chansade på att uppfylla kraven genom att ange en person som var på väg att sluta. Om Fazer anses uppfylla ställda skall-krav blir konsekvensen att anbudsgivare i princip kan lämna naim1 på en verksam­ hetsansvarig med rätt kvalifikationer, men som arbetar som t.ex. verkstäl­ lande direktör för en filial utomlands för att få möjlighet att i efterhai1d "rätta" sitt anbud när man rekryterat en person med rätt kompetens. Det avtal som Lidingö stad hänvisar till avser perioden från och med under­ tecknandet och saknar således relevans i sanID1anhanget. ISS anför vidare att bolaget i det egna anbudet skiljt på utbildningsprogram, övertagande­ plan och utbildning i samband med miljö- och hälsofrågor. Lidingö stad anför i yttrande huvudsakligen följande. Skall-kravet beträf­ fande verksamhetsansvarig är att han eller hon ska filmas på plats i Stock- I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41878-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen holm. Fazer har i sitt svar på stadens begäran om komplettering angivit att rekryteringsprocessen för en ersättare har påbörjats och att affärsenhetsche­ fen och kostekonomen CT för närvarande ansvarar för TM:s ansvarsområ­ den. CT har tidigare, inom ramen för ett annat uppdrag, ersatt TM som verksamhetschef. Detta har belaäftats av den referensperson som Fazer angett för TM. Staden anför vidare att den har gjort bedömningen att både anbudet från ISS och anbudet från Fazer uppfyller laaven på utbildnings­ program. FÖRVALTNINGSRÄTTENS INTERIMISTISKA BESLUT Förvaltningsrätten har i beslut den 7 oktober 2010 i mål m 41737-10 för­ ordnat att den aktuella upphandlingen tills vidare inte får avslutas i den del den avser anbudsormåde 6. Beslutet upphörde att gälla den 11 november 2010. Samma dag förordnade förvaltningsrätten i mål m 41962-10 att upp­ handlingen tills vidare inte får avslutas i denna del. I beslut den 8 oktober i mål m 41962-10 har förvaltningsrätten förordnat att upphandlingen i övrigt tills vidare inte får avslutas. Förvaltningsrätten har denna dag meddelat dom i mål m 41737-10. För­ valtningsrättens interimistiska beslut av den 8 oktober och den 11 novem­ ber 2010 har därmed upphört att gälla. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges föUande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 15 kap. 12 § andra stycket LOU anges att en upphandlande myndighet får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41878-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I 16 kap. 1 § första stycket LOU i tillämplig lydelse anges att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en fram­ ställning till allmän förvaltningsdomstol får ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § första stycket LOU i tillämplig lydelse anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i dem1a lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning En ansökan om överprövning enligt LOU avser frågan om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, samt om detta medfört att den leverantör som ansöker om överprövning lidit eller kan komma att lida skada. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vil­ ka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (ifr RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten är således bunden av de omständigheter som ISS har lagt till grund för sin talan. Förvaltningsrätten, som tar upp målet för slutligt avgörande, gör fö\jande bedömning. Anbudsområde 6 Endast en leverantör som har lidit eller kan komma att lida skada på grund av en överträdelse av LOU kan ansöka om åtgärder enligt 16 kap. 2 § LOU hos allmän förvaltningsdomstol. Talerätt tillkommer med andra ord de le­ verantörer som kan visa att deras möjligheter att få kontrakt har minskat eller riskerat att minska på grund av att den upphandlande myndigheten har Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41878-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen handlat i strid med lagens bestämmelser. Den leverantör som har vunnit ett upphandlingskontrakt saknar därför talerätt. Lidingö stad har, vad gäller anbudsområde 6 beslutat att anta anbudet från ISS. ISS saknar därmed möjlighet att ansöka om överprövning såvitt avser det aktuella anbudsområdet. Ansökan om ingripande enligt LOU ska därför avvisas i denna del. Anbudsområde 3 och 4 - Kravet på att ange verksamhetsansvarig ISS har anfört att Lidingö stad inte har haft fog för att godta Fazers kom­ plettering med ny verksamhetsansvarig eftersom Fazer, genom att inte kon­ takta staden och upplysa denna om att den person som angetts som verk­ samhetsansvarig i anbudet avslutat sin anställning, inte agerat i god tro. Förvaltningsrätten konstaterar att upphandlingen enligt förfrågningsunder­ laget har genomförts genom förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. Detta innebär att den upphandlande myndigheten, enligt 15 kap. 12 § andra stycket LOU, har rätt att begära kompletteringar av inlämnade anbud under förutsättning att så kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbe­ gränsning. Lidingö stad har uppgett att staden har begagnat sig av denna rätt i samband med att den begärt komplettering med en ny verksamhetsan­ svarig, sedan det vid referenstagning uppdagats att den person som ur.. sprungligen angetts som verksamhetsansvarig, efter det att anbudstiden gått ut, avslutat sin anställning. I målet har inte framkommit att Lidingö stad därigenom har agerat på ett sätt som har medfört en risk för särbe­ handling eller konkurrensbegränsning. Det förhållandet att Fazer inte med­ delat staden att den person som ursprungligen angavs som verksamhetsan­ svarig avslutat sin anställning kan enligt förvaltningsrättens mening inte anses medföra någon begränsning av stadens rätt att i detta avseende begä­ ra och godta en komplettering med stöd av 12 kap. 15 § LOU. Vad ISS har Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41878-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen anfört i detta avseende föranleder däJ.med inte något ingripande enligt LOU. ISS har även anfört att den verksarnhetsansvariga med vilken Fazer har kompletterat sitt anbud inte uppfyller ställda skall-krav, eftersom hon en­ ligt ISS inte är avsedd att verkligen arbeta som verksarnhetschef vid något av anbudsområdena. Lidingö stad har anfört att Fazer visserligen har för avsikt att rekrytera en ny verksarnhetsansvarig imrnn upphandlingskontrak­ tet börjar gälla, men att CT avses utföra uppdraget under en övergångstid. Staden har även anfört att CT, inom ramen för ett annat uppdrag, redan har trätt in som ersättare för den verksamhetsansvariga som ursprungligen an­ gavs i anbudet från Fazer. Förvaltningsrätten konstaterar att det i förfrågningsunderlaget punkt 2.7.2., som har rubriken "Verksarnhetsansvarig/platschef', anges att namn, merit­ förteckning och referenser för verksarnhetsansvariga ska anges. Vidare beskrivs vilken kunskap och erfarenhet de verksarnhetsansvariga ska ha. Fazer har, genom den aktuella kompletteringen, angett CT som verksam­ hetsansvarig. I målet har förvisso framkommit att Fazer har för avsikt att relaytera en ny verksarnhetsansvarig. I målet har dock inte framkommit annat än att CT verkligen ska fungera som verksamhetsansvarig till dess att en rekrytering har kunnat ske. Kravet på att ange namn på verksamhetsan­ svarig är därmed uppfyllt. Det har inte framkommit att övriga krav beträf­ fande den verksarnhetsansvariga inte skulle vara uppfyllda. Vad ISS har anfört i detta avseende visar därför inte att staden, genom att anta anbudet från Fazer, har handlat i strid med LOU. Något skäl för ingripande med stöd av LOU finns därmed inte på denna grund. Anbudsområde 2 och 3 - Kravet på att redovisa fortbildningsprogram m.m. I förfrågningsunderlaget punkt 2.7.4. anges bl.a. följande. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 10 41878-10 F011bildningsprogram för kockar och övrig personal ska redovisas. An­ budsgivaren ska beskriva hur företaget arbetar med utbildning av persona­ len i närings- och hygienfrågor. Anbudsgivaren ska redovisa företagets ut­ bildningsprogram och introduktionsprogram för nyanställda. ISS har anfört att anbudet från Fazer inte uppfyller ställda skall-laav. Här­ vid har Fazer anfört att anbudet endast innehåller några rader om utbild­ ning i samband med personalövertagandeprocessen och i samband med egenkontroll samt att fortbildning för kockar och övrig personal och ut­ bildnings- och introduktionsprogram för nyanställda överhuvudtaget inte nämns. Lidingö stad har anfört att introduktionsprogram, utbildningspro­ gram och vidareutbildningar kan se ut på olika sätt, att staden inte ställt laav på deta\jerade kursprogram och att det framgår av två av bilagorna till anbudet från Fazer att laaven är uppfyllda. I anbudet från Fazer, bilaga l 9"Pr�jektplan för eventuellt övertagande av verksamheten", anges under rubriken "Introduktionsutbildning för ansvari­ ga" följande. I nära anslutning till tidpunkten för verksamhetsövergång samlar vi alla an­ svariga för en dags utbildning. Denna dag introducerar vi hur vi arbetar på Fazer Food Services och hur våra rapporteringssystem fungerar. Vi låter de olika stabsfunktionema från Fazer Food Services presentera sig och lär ut hur vi praktiskt arbetar med olika frågor. De områden som presenteras den­ na dag är: personal och utbildning ekonomi och redovisning löner och avtalsfrågor meny och inköpsfrågor marknadsföring och utveckling kvalitet och miUö IT frågor Under rubriken "Projektplan" anges, såvitt nu är av intresse, att Fazer har en projekt- och handlingsplan för övertagande och uppstart av verksamhe­ ten. Planen är indelad i elva delprojektsornråden, varav utbildning är ett. Varje delprojekt innehåller ett antal punkter. Delprojektsområdet "Utbild­ ning" redovisas enligt följande. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41878-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Hygien Säker mat, lag och lägre avgifter Fazer historia, kultur och värde- Förstå och anamma våra värde- ringar ringar, vår syn på medarbetare, kunder och gäster Fazer introduktionsdag Ge en gemensam bas/samma syn för alla våra nya medarbetare Fazer Sättet att arbeta, utbild- Säkerställa optimal drift genom ning & implementering att skapa struktur och ordning, engagemang och effektivitet Individuella utbildningar För att klara av sitt arbete och utvecklas i sin nya roll Kontraktsgenomgång För att förstå de ändringar som blivit när det är ny entreprenör som driver verksamheten. I anbudet från Fazer, bilaga 21 "Egenkontroll", anges, såvitt nu är av in­ tresse föUande. Inom Fazer Food Services är det kvalitetsavdelningen som är ansva­ rig för bl.a. livsmedelssäkerhet. Kvalitetsavdelningen genomför till­ sammans med inköpsavdelningen leverantörsbedömningar för att sä­ kerställa att krav i förordningen (EG) 852/2004 om egenkontroll ba­ serat på faroanalyser och kritiska styrpunkter (HACCP) efterlevs i hela kedjan. Vi har ett speciellt framtaget egenkontrollprogram för att säkerställa att lagkrav uppfylls och att den mat vi tillagar är säker. Egenkon­ trollprogrammet bygger på God hygien- och produktionspraxis (GHP) och är baserat på principen för HACCP. I egenkontrollprogrammet ingår rutiner för: Utbildning Personalhygien Lokalen inklusive vatten, skadedjurskontroll, underhåll, rengö­ ring, avfall Hanteringsrutiner för förvaring, separering, märkning, varumot­ tagning, temperaturkontroller och spårbarhet Tillagning och hantering av specialkost/allergikost Reklamationshantering Provtagning och internrevision Riskanalys genom HACCP Utbildning i livsmedelssäkerhet är obligatorisk för all livsmedelsper­ sonal och genomförs löpande enligt schema med intervaller om minst vaii tredje år för alla medarbetare. Enhetschefer och köksansvari- Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41878-10 Allmänna avdelningen ga/köksmästare går även utbildning i HACCP. Fazer Food Services utbildningar är speciellt anpassade för vår verksamhet och förnyas regelbundet. Vid nyanställning tar alla medarbetare del av hygienreg­ lerna samt signerar att de förstått och accepterar att följa dessa. Förvaltningsrätten gör fö\jande bedömning i denna del. Lidingö stad har i förfrågningsunderlaget begärt en redovisning av fort­ bildningar för kockar och annan personal, en beskrivning av arbetet med utbildning av personalen i närings- och hygienfrågor samt en redovisning av utbildnings- och introduktionsprogram för nyanställda. Enligt förvalt­ ningsrättens mening kan man normalt sett inte ställa alltför långtgående krav för att en leverantör ska anses uppfylla skall-krav avseende allmänna redogörelser för hur leverantören arbetar med utbildning av sina anställda Gfr t.ex. Kammarrättens i Göteborg dom den 15 december 2009 i mål nr 5932-09). I förfrågningsunderlaget har staden varken specificerat vad som ska framgå av de redogörelser som begärs eller angett vilka krav som ställs på innehållet i de utbildningar som ska beskrivas. Det kan därför inte i det­ ta fall ställas alltför höga krav vad beträffar innehållet i den information rörande utbildningar som återfim1s i lämnade anbud för att de aktuella kra­ ven ska anses vara uppfyllda. Samtidigt måste dock anbuden innehålla nå­ gon information, om än knapphändig, beträffande sådana utbildningar som enligt skall-kraven ska beskrivas. Am1ars blir kravet helt och hållet inne­ hållslöst. Vad beträffar kravet på att redovisa fortbildningsprogram för kockar och övrig personal konstaterar förvaltningsrätten inledningsvis att man med ordet "fortbildningsprogram" i allmänhet torde syfta på ett program vars syfte är att ge personer som redan har vissa kunskaper i ett ämne vidare utbildning inom det aktuella ämnet. Av de delar av anbudet från Fazer till vilka staden har hänvisat framgår endast att enhetschefer, köksansvariga och köksmästare genomgår utbildning i HACCP. Av anbudet framgår inte att fråga skulle vara om någon fonn av vidareutbildning inom HACCP. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 13 41878-10 Detsamma gäller vad beträffar de utbildningar inom livsmedelssäkerhet som livsmedelspersonalen enligt anbudet ska genomgå åtminstone va1i tredje år. Förvaltningsrätten finner därför att anbudet inte uppfyller kravet på att redovisa fortbildningsprogram. Det förhållandet att det i anbudet anges att personalen i samband med verksamhetsövergången kommer att få individuell utbildning efter behov i syfte att klara av sitt arbete och utveck­ las i sin nya roll föranleder enligt förvaltningsrättens mening inte någon annan bedömning. Vad gäller kravet på att beskriva hur företaget arbetar med utbildning av personalen i närings- och hygienfrågor konstaterar förvaltningsrätten att det visserligen framgår av anbudet att personalen i samband med verksam­ hetsövergången kommer att få utbildning i hygien och att all livsmedels­ personal åtminstone vart tredje år ska genomgå utbildning inom livsme­ delssäkerhet. De delar av anbudet till vilka staden hänvisat innehåller där­ emot inte någon information rörande utbildning i näringsfrågor. Förvalt­ ningsrätten finner därför att inte heller detta krav är uppfyllt. Vad beträffar kravet på att redovisa företagets utbildnings- och introduk­ tionsprogram för nyanställda konstaterar förvaltningsrätten att anbudet från Fazer endast innehåller en upplysning om att nyanställda medarbetare tar del av hygiemeglema och signerar att de förstått och avser att fö\ja dessa. Förvaltningsrätten finner inte att denna upplysning kan anses utgöra en redovisning av utbildnings- och introduktionsprogram för nyanställda. Genom att anta ett anbud som inte uppfyller alla för upphandlingen ställda skall-krav, har Lidingö stad agerat i strid med likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. Detta har medfört att ISS lidit skada i den mening som av­ ses i 16 kap. 2 § LOU, eftersom anbudet från ISS skulle ha antagits om anbudet från Fazer inte hade utvärderats. Förutsättningar för åtgärder enligt LOU föreligger därmed. Förvaltningsrätten finner att ingripandet kan be- Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41878-10 gränsas till att upphandlingen, såvitt avser anbudsområde 3 och 4, rättas på så sätt att en ny utvärdering genomförs i vilken anbudet från Fazer inte ska beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lA LOU). (_)&�;; Älic�� I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Magnus Åhammar Rådman Föredragande har varit Linnea Svenander. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till I