LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN SÖKANDE DOM 2009-06-26 Meddelad i Falun Mål nr 1839-09 E Rotel 4 Sida 1 (3: CSL Behring Aktiebolag, 556530-1974 Box 712 182 17 Danderyd Ombud: Jur.kand. Magnus Stålmarker Baker & McKenzie Advokatbyrå KB Box 5719 114 87 Stockholm MOTPART Landstinget Gävleborg 801 88 Gävle Ombud: Mats Holmberg c/o Landstinget Box 602 751 25 Uppsala SAKEN Dok.Id 6.5549 Postadress Box 4.5 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: lansrattenidalarna@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Landstinget Gävleborg genomför i samarbete med tre andra landsting en upphandling avseende rekvisitionsläkemedel och läkemedelsnära produk­ ter UPPH2008-0052. Tilldelningsbeslut meddelades den 26 maj 2009. Baxter Medical Ab (nedan Baxter) och Octaphanna Nordic AB (nedan Octapharma) utsågs som leverantörer. CSL Behring AB (nedan CSL) ansöker om överprövning av Landstinget Gävleborgs upphandling. Som grund har CSL anfö1i bl. a. föUande. Förut­ om CSL var det endast Baxter och Octapharma som inkom med anbud på ATC-kodema B05AA01, J06BA01, J06BA02, J06BB01 och B02BD01. CSL:s anbud förkastades genom dom den 16 april 2009 från Länsrätten i Västmanlands län. Landstinget Gävleborg har efter ny utvärdering bortsett från CSL:s anbud och istället tilldelat Baxter avtal avseende ATC-koderna LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-06-26 B05AA01, J06BA0 I och J06BA02 och Octapharma avseende ATC­ kodema J06BB01 och B02BD01. Varken Baxters anbud eller Octaphannas anbud uppfyller emellertid samtliga obligatoriska krav. Tilldelningen har således skett i strid med LOU. I Baxters anbud uppfylls inte att leverantö­ ren ska intyga att bl.a. läkemedelsförsäkring finns och att kopia av läkeme­ delsförsälaingen ska bifogas anbudet. Baxter har emelle1iid lämnat in ett inaktuellt försälaingsintyg. Vidare ska anbudet vara skriftligt och avfattat på svenska. Hela Baxters anbud är inte avfattat på svenska och uppfyller därmed inte det obligatoriska kravet i punkten 2.3. Octapharmas anbud uppfyller inte heller samtliga ska-krav. Octapharma har inte lämnat in nå­ gon kopia av riskklassbedömning från kreditupplysningsinstitut avseende Sida 2 1839-09 E bolaget tillsammans med sitt anbud. Octapharma har istället lämnat in en kopia som avser ett annat bolag som inte ens är anbudsgivare. Inte heller har Octaphanna lämnat in något tillstånd till partihandel med läkemedel för bolaget utan endast ett tillstånd avseende ett annat bolag som inte är an­ budsgivare. Det återstår härefter inte någon anbudsgivare som Landstinget Gävleborg kan teckna avtal med. Landstinget Gävleborg måste därför göra om hela upphandlingen avseende dessa ATC-koder im1an något avtal kan träffas. Landstinget Gävleborg har i yttrande anfö1i att ingen av anbudsgivama uppfyller de obligatoriska kraven i upphandlingen. Landstinget Gävleborg beslutar därför att avbryta upphandlingen och snarast gå ut med en förnyad upphandling. DOMSKÄL Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM 2009-06-26 Sida 3 1839-09 E Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrätten gör föUande bedömning. Landstinget Gävleborg har i yttrande till länsrätten medgett CSL:s ansökan och självt beslutat att avbryta upphandlingen. Parterna har således bedömt att upphandlingen innehåller sådana brister att den bör göras om. Då inget framkommit i målet som föranleder länsrätten att göra en annan bedöm­ ning än den CSL och Landstinget Gävleborg gjort, ska CSL:s ansökan om överprövning bifallas och upphandlingen följaktligen göras om. DOMSLUT Länsrätten bifaller CSL:s ansökan om överprövning och beslutar att Lands­ tinget Gävleborgs upphandling rekvisitionsläkemedel och läkemedelsnära produkter ska göras om avseende ATC-koderna B02BD01, B05AA01, J06BAOI, J06BA02 och J06BB01. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1c) rådman