11.SEP.2014 15:50 Forvaltningsratten i GBG � lGöTEBORG Avdelning 1 Enhet 12 SÖKANDE Meddelad i Göteborg Mål nr 7268-14 6582-14 Dok.ld 287461 SAKEN Klnt' Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling1 förkor­ tad LOU DOMSLUT Mål nr 7268-14 Förvaltningsrätten avslår ansökan, Mål nr 6582-14 Förvaltningsrätten avskriver målet. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 19 juni 2014 upphör att gälla. Besöks�dreH Telefon Box 53l97 Sten Sturegatan 14 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 Expcditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Avd Sida 1 (14) Ledarskaparna Chefsrekrytering OS, bifinna till Kvarnhyddan AB, 556284-8084 Kvarngränd 8 KONKURRENSVERKET 432 45 Varberg 2014 -09- 1 1 MOTPART Mölndals Stad 431 82 Mölndal Onr EJpost: forvaltnmgsrartenigoteborg@dom.se • FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2014-09-11 Telefäx Postadre6$ NR. 9233 S. 2/16 400 15 Göteborg 11. SEP, 2014 15:50 Forvaltningsratten i GBG FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG l3AKGRUNJ) Mölndals st.ad (fortsättningsvis kommunen) genomför en upphandling av rekryteringskonsult för rekryteling av chef för kommunens utbildni:ngsftir­ valtning, dnr KS 197/14. Upphandlingen) benämnd "Executive search,\ sker i fonn av tornyad konkurrensutsättning utiftån tamavtalet UB23 111257, Kommunen meddelade tilldelningsbeslut i upphandlingen den 11 juni 2014. Av tilldelningsbeslutet framgår att kommunen avsåg att teckna kontrakt med annan anbudsgivare än Ledarskaparna Chefsrekryte­ ring OS (fortsättningsvis bolaget). Av den upphandlingsrapport som låg till grund för tilldelningsbeslutet framgår att fyra leverantörer lämnat anbud och att kommunen ansett att samtliga anbud uppfyllde de uppställda skall­ kraven och därför utvärderat varje anbud efter kriterierna pris och kvalitet. Utvärderingen resultel'ade i att bolagets anbud rangordnades som andra anbud med hänsyn till den sammanvägda bedömda poängen för pris och kvalitet. Bolaget ansökte den 19 juni 2014 hos förvaltningsrätten om övexprövning av kommunens upphandling och yrkade att förvaltningsrätten skulle före­ lägga kommunen att göra om upphandlingen. Som grund for yrkandet angav bolaget sammanfattningsvis att kvalitetsutvärderingen av anbuden inte uppfyllde de grundläggande principerna i LOU. Med anledning av bolagets ansökan lade förvaltningsrätten upp mål nr 65 82-14. Kommunen åtel'kallade den 26 juni 2014 det tidigare meddelade tilldel­ ningsbeslutet och meddelade samma dag ett nytt tilldelningsbeslut med tillhörande upphandlingsrapport. Enligt det nya beslutsmeddelandet avsåg kommunen alltjämt att teckna avtal med samma leverantör som enligt det tidigare tilldelningsbeslutet. Av den nya upphandlingsrapporten framgår NR. 9233 S. 3/16 Sida2 7268-14 658�;-14 11.SEP.2014 15:51 Forvaltningsratten i GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG emellertid att kommunen vid en fumyad granskning av de inkomna anbu­ den funnit att bolagets anbud inte uppfyllde samtliga ställda skall-krav och därför inte gått vidare till pris- och kvalitetsutvärderingen. Kommunen ansåg att bolagets anbud inte uppfyllde "kravet på att arbeta utåtriktat via sin väl fungerande hemsida" och att anbudet inte var komplett då ''det sak­ nar beskrivning av hur de (bolaget> förvaltningsrättens anm.) via hemsidan arbetar aktivt med sociala medier för att nå rätt målgrupp,,. Kommunen angav också att anbudet inte uppfyllde "kravet på att anbudet ska innehålla CV för rekryteringskonsult som är aktuell för uppdraget. Bolaget har i sitt anbud presenterat två konsulter som aktuella för uppdraget men CV har endast bifogats för den som angivits som ansvarig konsult." Bolaget ansökte den 7 juli 2014 på nytt om överprövning av den aktuella upphandlingen med anledning av kommunens nya tilldelningsbeslut. Bola­ gets nya ansökan med tillhörande handlingar registrerades hos förvalt­ ningsrätten som mål nr 7268-14. YRKANDEN M.M. Mål nr 6582-14 Bolaget yrkar att f(}rvaltningsrätten måtte förelägga kommunen att vidta rättelse innebä.tande att den förnyade konkurrensutsättningen görs om. Kommunen anser i första hand att målet ska avskrivas, i andra hand att bolagets ansökan ska avslås. Förvaltningsri:ltten beslutade den 19 juni 2014 interimistiskt att kommu­ nen inte får ingå avtal i den aktuella upphandlingen innan något annat har bestämts, Sida 3 7268-14 6582-14 NR, 9233 8, 4/16 11.SEP.2014 15:51 Forvallningsratten i GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 7268-14 Bolaget yrkar att förvaltningsrätten måtte förelägga kommunen att vidta rättelse innebärande att den förnyade konkurrensutsättningen görs o m och anför i huvudsak följande. I bolagets anbud finns efterfrågad beskrivning av atbete xned "hemsida och sociala medie1·" och kommunen har verifierat detta i tilldelningsbeslut daterat den 12juni 2014. CV har lämnats för den l'ekryteringskonsult, Håkan Olsson, som är aktuell för det uppdrag som efterfrågas i upphandlingen och kommunen har verifierat även detta i till­ delningsbeslutetden 12juni2014.Bolagetharisittanbudinteangettnå­ gon annan konsult som är aktuell for Uppdraget. Kommunen har i förfråg­ ningsunderlaget krävt CV endast för den konsult som är aktuell för detta uppdrag. Bolagets anbud uppfyller således samtliga obligatoriska krav, vilket kommunen också verifierat i tilldelningsbeslutet den 1 2 juni 20 1 4 , Av förfrågningsunderlaget framgår att inkomna anbud ska bedömas avse­ ende pris ochkvalitet på tjänstens utförande. Kommunens betygsskala för kvalitet på tjänstens utförande saknar objektiva bedömningskriterier, det saknas beskrivning a.v vad som krävs för att erhålla bedömningarna "inget mervärde, visst mervärde, mervärde, högt mervärde eller mycket högt mervärde" för kommunen. Kommunens bedömningsskala är således inte transparent och inte heller dess utvärdering. Det går inte att utläsa vad som ligger till grund för fordelningen av bedömningarna. Principerna för po­ ängsättningen ger därmed stort utrymme för godtycke och innebär i princip fri prövningsrätt :för kommunen, vilket strider mot principerna i LOU. Begreppet affärsmässighet får ses som ett utflöde av de inom EG�rätten gällande principerna om likabehandling, ickediskriminering) transparens, förutsebarhet, ömsesidigt erkännande och proportionalitet, Grundprincipen I GÖTEBORG Sida 4 7268-1 4 6582-14 NR.9233 S, 5/16 11.SEP.2014 15:51 Forvallningsratten i GBG FÖRVALTNlNGSRÅTTEN DOM NR,9233 S. 6/1o I GÖTEBORG Sida 5 7268-14 6582-14 är således att en upphandling ska genomföras affärsmässigt och utan ovid� kommande hänsyn> dvs. objektivt. Reglerna om affärsmässighet är utfor­ made i syfte att försvåra möjligheterna att i en upphandling gynna eller missgynna leverantörer på ett obehörigt och dänned konkurrenssnedvri­ dande sätt. Den förnyade konkurrensutsättningen har inte genomförts ob­ jektivt och affarsmässigt. Kommunens godtyckliga bedömning har innebu­ rit att bolaget lidit alternativt riskerar att lida skada. Kommunen anser att bolagets ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. I avropsförfrågan anges vad som avses med tjänstens kvalitet och vad som kommer att vägas in i bedömningen. Det som enligt avropsforfrå� gan bedöms, är hur relevant, tydligt) konkret och professionellt rekryte­ ringsprocessen inklusive search !it beskriven f'Br att skapa ett tydligt mer­ värde för staden i den aktuella rekryteringen samt hur utförligt och tydligt rekryterlngsprocessen har beskrivits. Det bör framhållas att den upphand­ lande myndigheten själv har bäst förutsättningar att utvärdera anbuden och måste ges ett visst utrymme vid bedömningen och utvärderingen (Krun­ marrätten i Sundsvalls dom i mål nr 985-10). I avropsförfrågan kan tydligt utläsas vilka faktorer som tillmäts betydelse och bur poHng tilldelas. Av­ ropsfdrfrågan är således transparent och den förnyade konkurrensutsätt­ l'Ungen har genomförts på ett objektivt och affärsmässigt sätt. För att ett ingripande enligt LOU ska bli aktuellt - oavsett om utvärdering­ en har gjorts utifrån gällande regler och praxis - krävs att anbudsgivare kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada. Eftersom bolagets anbud inte uppfyller samtliga obligatoriska krav (se yttrande från den 9 julj 2014 i mål nr 6582-14) kan bolaget inte aktualiseras som presumtiv leve� rantör av den aktuella tjänsten. Mot bakgrund härav kan bolaget inte anses lida skada eller kunna komma att lida skada. Därmed finns skäl att enbart på denna grund avslå bolagets ansökan om överprövning, 11.SEP.2014 15:52 Forvaltningsratten i GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG I yttrande den 1 1 juli 2014 i mål nr 65 82-14 har kommunen anfört bl.a. följande, Bolagets anbud uppfyller inte kravet på att arbeta utåtriktat via en väl fungerande och utvecklad hemsida. Vid en kontroll av bolagets hem­ sida (www.lcrm.se) kan konstateras att den endast utgör en presentation av bolaget och således inte kan anses vara välfungerande och väl utvecklad. Dessutom anger bolaget i sin beskrivning att det har valt att inte ta emot kandidaters intresseanmälningar via sin hemsida. Anbudet är inte heller komplett då det saknar beskrivning av hur b olaget via hemsidan arbetar aktivt med sociala medier ft5r att nå rätt målgrupp. Det framgår av anbudet att bolaget endast använder sig av sociala medier vid behov och det finns ingen koppling till sociala medier via bolagets hemsida. Bolaget kan såle­ des inte anses arbeta aktivt 01ed sociala medier för att nå rätt målgrupp. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Efter ansökan från en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva 1. enupphandling,och 2. giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör (16 kap. 4 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOD). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Sida 6 7268-14 6582�14 NR.9233 S, 7/16 11.SEP.2014 15:52 Forvallningsratten i GBG NR,9233 S, 8/16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkärtnande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). FörvaltningsrättehS bedömning Målnr6582-14 Inledningsvis konstaterar förvaltnings:r:ätten att kommunen sedan bolaget ansökte om överprövning i mål nr 6582-14 :iliretagit en ny granskning av de inkomna anbuden. Granskningen har avsett såväl anbudens kvalifice­ ring för vidare utvärdering som ny pris- och kvalitetsutvärdering. Gransk­ ningen har resulterat i att bolagets anbud förkastats i kvalificeringsfasen och dänned inte utvärderats med hänsyn till pris och kvalitet samt att ett nytt tilldelningsbeslut meddelats. Enligt praxis kan en upphandlande myndighet ända fram till dess att ett upphandlingskontral eller det vid en sida.ti förha:ndling ha:i: angetw 1).iu; beslutet kommer att :meddelas, ska. dock öve.ddagandethakommitininomtrevecko:c från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för ö"ferklagandet fo,: otfeatlig part täkna.s från den dag beslutet mcddt.ladtS. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, sönc!Ag eller helgdag, midsommarafton, julafton cl.ler nyårsafton räcket det itt skrivelsen kommer in nästa va..«iag. Fot att ett övetldagande sim kunna tas upp i hl'DIWII[ätten fordras att ptöv:o.ingatillstånd meddelas. Kammattlitte.o. lä.o;i.nar ptövningstillst:lnd om 1. detfinnsanledningattbetvivla riktigheten av det slut som forvaltningsratte:o. hax kommit till, 2. det inte utw att sådant tillsrånd meddelas går att bedöma .cikclgheten av det slut som fötvaltningsrätten har kommit till, 3. detäta.vvilctförlednirtgav :rätt5tilliimpningen att överklagandet p:i:övas a.v högre rätt, eller 4. det annru:s finns $ynne.diga skfil att pröva överklagandet. Om prö�gstillstmi.d inte meddelas sw förv-altningsditteo1.1 beslut fast. Det iir därför viktigt att det klart och tydligt framgår å"I öv&l