FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Holistic Ventures AB Box 185 184 22 Åkersberga Företrädare och ombud: Fredrik Sahlin Box 185 184 22 Åkersberga MOTPART Gotlands kommun 621 81 Visby SAKEN DOM 2010-05-21 Meddelad i Stockholm Mål nr 30267-10 Enhet 15 Sida 1 (6) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. 2010 -05- 2 5 Dok.Id 28084 Postadress Besöksadress Telefon 08-56 I 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen I 08-561 680 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30267-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Gotlands kommun (kommunen) genomför för närvarande en förenklad upphandling av toalettömningsstationer för fritidsbåtar. Anbud ska vara kommunen tillhanda senast den 24 maj 2010. Holistic Ventures AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. De tekniska kraven avseende pump begränsar utbudet; i stället för att ange specifikationer eller möjlighet att ange alternativ pumptyp är kravet att det ska vara en själv­ sugande deplacementpump. Den konkurrent som har exakt de krav som ställs har redan annonserat att de vunnit upphandlingen. Upphandlingen avser nio separata lösningar för åtta olika hamnar. Trots påstötning vill kommunen inte uppge kraven som ställs för varje enskild anläggning. Bo­ laget har gjort mätningar och vet att kraven är olika i olika hamnar. Leve­ ranskravet är endast fyra veckor efter sista anbudsdag. Normal leveranstid är minst 5-10 veckor för alla leverantörer. De krav som ställs är inte i pro­ portion mot vad som ska uppnås utan är starkt konkurrenshämmande och favoriserar en specifik leverantör. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför huvudsakligen följande. Kommunen beviljades den 31 mars 2010 bidrag för projektet "Mottag­ ningsstationer för toalettavfall för fritidsbåtar" och fick dänned råd att an­ skaffa den aktuella utrustningen. Som villkor för bidraget gäller att projek­ tet utförs under perioden 1 april 2010- 31 mars 2012. Det är- både för miljöns och projektets skull - synnerligen angeläget att få utrustningen på plats under sommaren 2010. Kommunen har specificerat de krav och stan­ dards som uppfyller dess behov. Det är inte fråga om nio separata lösning­ ar enligt förfrågningsunderlaget. Perioden för installationsarbetena är be­ gränsad framförallt med hänsyn till båtgäster. Länsstyrelsens beslut bifo­ gas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 30267-10 UTREDNINGEN I MÅLET I förfrågningsunderlaget anges på s. 4 under rubriken "Kvalificering" att krav ställda under rubrikerna Administrativa bestämmelser och Kravspecifikation skall vara uppfyllda samt att det är tillåtet att lämna förslag på andra tekniska lösningar. Under rubriken "Utvärderingskriterier" på samma sida anges bl.a. följande. Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas med hänsyn till de viktade faktorerna pris, teknik och referenser. Ut­ värdering av teknik sker genom att ge ett betyg mellan ett och fem, där 1 är komplett anläggning med stor avvikelse från kravspecifika­ tionen och 5 är komplett anläggning helt enligt kravspecifikationen. I kravspecifikationen, s. 3, anges följande (fetstil tillagd): - Pump: Roterande, �jälvsugande deplacementpump typ monopump. Pumpen skall ha kapacitet att trycka vattnet minst 400-500 m till det kommunala nätet. Sughöjd minst 8 meter. Räkneverk som visar pumpens gångtid. Slangvinda självreturnerande: Slangvinda i underhållsfritt material. Slanglängd minst 8 meter med kulventil i sugändan. Dubbla slangvindor och slangar som skall vara väderskyddade när de inte används. Tryckvakt för vakuum som stannar pumpen när tömningen är klar. Rörgalleri: Samtliga rör, böjar och konor skall vara i rostfritt material. Alla svets­ skarvar skall vara utförda i rostfritt. Tryckklass PN 10. Elinstallationer: Motorkontakt med inbyggt motorskydd anpassad till pumpmotom. Arbetsbrytare, värmevakt för överhettning, tidrelä som stannar pumpen vid för lång drifttid, räkneverk gångtid för pump, tryckvakt för vakuum, nödströmbrytare. Service: Anläggningen skall stå ute hela året om, även när det inte är i bruk. Huset skall vara utfört i väderbeständigt och UV beständigt material. I bilagan "Kompletteringsfrågor [...]" avseende den aktuella upphandling­ en anges bl.a. att kommunen valt en roterande, �jälvsugande deplacement­ pump av driftssäkerhetsskäl samt att kommunen har konsulterat en svensk pumpleverantör för valet av pump. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser DOM Sida 4 30267-10 Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU stadgas bl.a. följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att vid­ ta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. Förvaltningsrätten ska vid denna bedömning endast beakta de grunder som sökanden har anfört i må­ let. Detta ska ställas mot vad den upphandlande myndigheten har anfört och beaktas mot bakgrund av vad som fran1går av handlingarna i övrigt. Frågorna i målet är om kraven på föremålet för upphandlingen samt villko­ ret avseende leveranstid står i strid med principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon arman bestfumnelse i denna lag. Utgångspunkten är att en upphandlande myndighet är fri att själv bestfun­ ma föremålet för upphandlingen och bestämma de kvalitetsnivåer, prestan­ da m.m. som ska gälla för upphandlingen så länge det sker inom ramen för gemenskapsrätten. De grundläggande principer som ska efterlevas vid en offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehand­ ling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömse­ sidigt erkärmande. Proportionalitetsprincipen innebär att alla åtgärder som vidtas ska både vara nödvändiga och lfunpliga med hänsyn till det syfte som eftersträvas. I valet mellan olika åtgärder ska en medlemsstat vä\ja den som leder till minsta störning för den ekonomiska verksamheten. Av lika- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30267-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen behandlingsprincipen följer att anbudsgivama ska behandlas utan ovid­ kommande hänsyn, att de ska ges lika möjligheter att utarbeta sitt anbud samt att de ska behandlas lika när anbuden prövas av den upphandlande myndigheten. En teknisk specifikation får i princip varken direkt eller indi­ rekt peka ut ett visst varumärke, ursprung eller framsällningssätt om det inte av förfrågningsunderlaget framgår att likvärdiga lösningar godtas, ef­ tersom detta kan ses som en godtycklig diskriminering av leverantörer. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att kommunen accepterar för­ slag på andra tekniska lösningar så länge skall-kraven avseende produkten är uppfyllda. Kommunen har angett en särskild typ av pump med motiver­ ingen att det är den produkt som kommunen anser bäst uppfylla dess be­ hov. Av kompletteringsfrågorna framgår att de huvudsakliga skälen till de angivna tekniska lösningarna har varit säkerhetsskäl. De tekniska kraven kan inte anses utformade så att endast en leverantör kommer i fråga, och de kan inte heller anses vara mer långtgående än vad som är nödvändigt för att uppnå syftet med kraven. Den aktuella leveranstiden utgör ett villkor för fullgörande av kontraktet. Villkoret får anses vara både nödvändigt och lämpligt med hänsyn till det syfte som kommunen eftersträvar; att ha anläggningarna på plats när båtsä­ songen bö�jar. Villkoret får därför varken anses vara oproportionerligt eller strida mot likabehandlingsprincipen eller på annat sätt medföra otillbörlig snedvridning av konkurrensen. Utredningen i målet visar inte heller, mot bakgrund av vad bolaget har an­ fört i övrigt, att någon annan av de grundläggande principerna har åsido­ satts. Sammanfattningsvis har bolaget inte visat att kommunen har brutit mot 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag. Därmed föreligger inte heller grund för ingripande mot upphandlingen enligt 16 kap. 2 § LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 30267-10 Bolagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Nike Berlin. /) 0 (A?�J}t'