Dok.Id 70305 Postadress Box193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 7400 090-13 7588 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13 :00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 725-17 Sida1 (8) IUMEÅ SÖKANDE MOTPART Luleå kommun 971 85 Luleå SAKEN 2017-05-10 Meddelad iUmeå med firmaGuardSecurity Service, KONKURRENSVERKET 2017 -05- 1 1 Avd Dnr KSnrAklllll Överprövning enligt lagen(2016:1145) om offentlig upphan FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE F örvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. .cfmg-LVU Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 725-17 IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Luleå kommun(Kommunen) genomför en upphandling av ordningsvakter tillLuleå hamnfestival. Vid upphandlingen används förenklat förfarande. Tre anbud har ingetts i upphandlingen och alla tre har också utvärderats. J ''Kommunen har beslutat att anta det an bud som lämnats av Väktarskolan Bevakning(Väktarskolan). Anbudetfrån medfirmaGuard · · Security Service har placerats på andra plats vid anbudsutvärderingen. medfirmaGuardSecurity Service ) ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av upphandlingen. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN anför bl.a. följande. Det vinnande anbudetfrån Väktarskolan uppfy ller inte skall-kraven i upp­ handlingen. Vaktchefen har inte erfarenhetfrån tre liknande uppdrag, vilket var ett av upphandlingens skall-krav. Att ha arbetat på en hamnfestival som ställföre­ trädan de insatschef(för polisen)är inte detsamma som attfungera som vaktchef för ordningsvakter under en festival. Detta är inte likvärdigt. Det är inte för intet som en polis som väljer att by ta y rkefrån polis till ordnings­ vakt måste genomgå utbildning för ordningsvakter. Detär stor skillnad på tjänstgöringen. Vaktchefen har ordningsvaktsförordnande men ingen erfa­ renhet av att vara ordningsvaktschef i festivalsammanhang. Detfinns inte någon referens som visar attPN har erfarenhet av att vara sambandsansvarig i likvärdigt evenemang. Det är stor skillnad mellanatt Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 725-17 IUMEÅ vara erfaren sambandsansvarig i skarpt läge gentemot att utbilda blivande väktare i skolmiljö på terra radionät. Att uppge att man tillhandahållit och ansvarat för ordningsvakter under O-ringen 2013 är helt felaktigt då polis­ myndigheten i Norrbotten inte beviljat tillstånd för ordningsvakter under O-ringen 2013. Det finns inte någon större beskrivning av bolagets organisation. Det finns två personer nämnda för hela bolaget. Ingen annan ordningsvakt med erfa­ renhet nämns varför tidigare årsredovisningar undersökts. De visar att det varit noll anställda under flera år och en omsättning om cirka 20 000 kr per år. Var är den anställda personalen för att kunna bemanna festivalen enligt Polismyndighetens krav på arrangören Luleå kommun tillika upphandlare? Till Väktarskolans anbud är bifogat auktorisation för företaget. Men var är den heltidsavlönade föreståndaren som Länsstyrelsen är skyldig att god­ känna? Väktarskolan uppfyller inte kraven för ett auktoriserat bevaknings­ företag. Väktarskolan uppger att de har en väktarbil som uppfyller kraven vid till­ delning. Kan Kommunen kontrollera med Länsstyrelsen om så är fallet? Kommunen menar att de inte har någon misstanke om felaktiga eller bris­ tande uppgifter i underlaget som kommit in. Detta är inte korrekt hanterat, att fatta beslut på en misstanke utan att kontrollera. Kommunen anför bl.a. följande. anser att Väktarskolan inte uppfyller kvalificeringskraven gällande bl.a. skatter och arbetsgivaravgifter samt att bolagets beskrivning av organisationen är undermålig. Vidare anser han att Väktarskolan inte uppfyller skall-kraven gällande referenser för vaktchef och sambandsansva- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 725-17 IUMEÅ rig samt tillhandahållan det av väktarbil. anser även att Väk­ tarskolan inte uppfyller kraven på auktorisation och ordningsvakter. Kvalificeringskrav Ett avkvalificeringskraven i upphandlingen var att an budsgivaren ska ha fullgjort sina sky ldigheter avseende socialförsäkringsavgifter eller skatt. Anbudsgivaren i denna upphan dling är VäktarskolanAB:s dotterbolag Väk­ tarskolanBevakningVSPAB. VidKommunensobligatoriskakontrollmed Skatteverket harframgått att dotterbolaget inte har några skatteskulder eller obetalda arbetsgivaravgifter. Väktarskolan har in kommit med en beskrivning av sin organisation. Enligt Kommunens uppfattningär beskrivningen tillräckligt utförlig ochKommu­ nen har inte haft någonanledning att ifrågasätta beskrivningen. Därigenom har Väktarskolan uppfyllt samtliga kvalificeringskrav. Referenskrav När det gäller referenskravenfinns i upphandlingen krav på att bolagets till­ tänkta vaktchef ska ha erfarenhet och genomfört tre liknande uppdrag som Kommunen efterfrågat. Detfinns inget krav på att vaktchefen måste ha ar­ betat som vaktchef för ordningsvakter i festivalsammanhang, vilket gör gällande. Den tilltänkta vaktchefen för Väktarskolan har bl. a. erfarenhet som ställföreträdande insatschef för polisen under hamnfestiva­ len, vilketKommunenharbedömtsomliknandeerfarenhet. Kommun en har även krävt att anbudsgivarens tilltänkta person för sam­ bandscentralen ska ha genomfört liknan de uppdrag somKommunen efter­ frågar. Väktarskolan har uppgettatt personen bl. a. har tillhandahållit och ansvarat för ordningsvakter underO - ringen. Kommunen har inte haft anled­ ning att ifrågasätta Väktarskolans uppgifter och efter kontroll med referen­ ser harKommunen ansett att kravet på erfarenhetär uppfyllt. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 725-17 Väktarbil Kravet gällande väktarbil är utformat på så sätt att anbudsgivaren omKom­ munen så önskar ska tillhandahålla en väktarbil på natten som understöd för nattvakterna som är iKommunens regi. Väktarskolan har i sitt anbud upp­ gettatt kravet uppfy lls och offererat väktarbil för genomförande av hamn­ festivalen. Vidare harframgåttatt lämplig utrustning i bilenfinnsatt tillgå. Kommunen har inte haft misstankeantaatt de inlämnade uppgifterna inte stämmer och har ansett attkravet på tillhandahållande av väktarbil utifrån behov är uppfy llt. Ordningsvakter Av förfrågningsunderlagetframgår att anbudsgivaren ska tillhandahålla det antal vakter somPolismy ndigheten beslutar, att ordningsvakterna ska ha godkänt förordnande att bedriva efterfrågad tjänst samt att anbudsgivaren inför hamnfestivalen ska skicka namn på samtliga ordningsvakter samt gil­ tiga förordnanden tillLuleå kommun. Väktarskolan har uppgett att de uppfyller detta krav ochKommunen har inte haft anledning misstänka att så inte är fallet. Skall-kravet har därmed ansetts vara uppfy llt. Auktorisation Väktarskolan har inkommit med ett inty g frånLänssty relsen daterat2016 - 12 -06 i vilket anges att bolaget har auktorisation för stationär och ronder­ ande bevakning, ordningshållning och butikskontroll. Enligt uppgift från Länssty relsen har Väktarskolan alltid haft en föreståndare i bolaget. Kom­ munen har dock endast haft krav på giltig auktorisation vilket Väktarskolan uppfyllt. IUMEÅ Därigenom anserKommunen att samtliga referenskravär uppfy llda. Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 725 -17 IUMEÅ TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandland e myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-d iskriminerand e sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet(4 kap. 1 § LOD) . Om den upphand lande my nd igheten har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i4 kap. 1 § eller någonannan bestämmelse i d enna lag och detta har medförtatt leverantören har lidit eller kan komma att lid a skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att d en får avslutas först sedan rättelse har gjorts(20 kap. 6 § första sty cketLOD) . SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET F örvaltningsrätten kan inled ningsvis konstateraatt d et normalt sett ankom­ mer på den sökande i ett upphand lingsmMatt på ett klart och.ty dligt sätt ange vilka omständ igheter talan grundas påGfr RÅ 2009 ref. 69) samt att klargöra och utveckla påståddafelaktigheter i en upphandling. menar att d et vinnand e anbudetfrån Väktarskolan brister i uppfylland e av skall-krav på ett antal punkter. F örvaltningsrätten noterar att det av likabehandlingsprincipenföljer att en upphandlande my nd ighet inte kan efterge eller bortsefrån obligatoriska krav som uppställts i förfrågningsund erlaget. De iförfrågningsund erlagetsKravspecifikation angivna kraven avseend e väktarbil respektive ordningsvakter är utformad e enligt följande:"Anbud s­ givaren ska om kommunen så önskar tillhandahålla en väktarbil ute på nat­ tensomunderstödförnattvakternasomär ikommunensregi."·Beträffande ordningsvakter anges följande:"Säljaren ska tillhandahålla de antal vakter somPolismyndigheten beslutar. Anbud sgivaren ska tillhand ahålla ordnings- Sida7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 725-17 IUMEÅ vakterna som har godkänt förordnande och auktorisation att bedriva efter­ frågad tjänst. Anbudsgivaren ska innan tjänsten utförs skriftligen skicka namn på samtliga ordningsvakter samt giltiga förordnan den tillLuleå kom­ mun." F örvaltningsrätten kan konstateraatt Väktarskolan i sitt anbud angett att man accepterar beställarens kravspecifikation. Härigenom har Väktarskolan, med hänsy n till hur de aktuella kraven är utformade, åtagit sigatt vid tjäns­ tens utföran de och i visst avseende innan tjänsten utförs uppfylla kraven ifråga. F örvaltningsrätten anser inte att det framkommit något som gett Kommunen anledning att ifrågasätta om kraven kommer att kunna uppfy l­ las. De i förfrågningsunderlagetsKravspecifikation ställda kraven avseende re­ ferensuppdrag ly der enligt följande:"Anbudsgivarens tilltänkta vaktchef ska ha erfarenhet och genomfört3 st liknande uppdrag som vi i upphandlingen efterfrågar.Anbudsgivarens tilltänkta person för sambandscentralen ska ha genomfört liknande uppdrag som vi i upphandlingen efterfrågar." F örvaltningsrätten noterar att den upphandlande my ndigheten måste anses ha visst tolkningsföreträde och bedörnningsutry mme beträffan de vad som avses med liknande uppdrag.Den tilltänkte vaktchefen har bl.a. varit biträ­ dande polisinsatschef förLuleå harnnfestival2013 och polisinsatschef för högriskmatcher i ishockey vid ettflertal tillfällen. Vad gäller den tilltänkte personen för sambandscentralen har i anbudet angettsatt denne bl.a. haft övergripande an svar förBodenAlive ochO- ringen iBoden2013 . Med hän­ sy n till karaktären av åberopade uppdrag kanKommunens bedömnings­ utry mme beträffande vad som utgör liknan de uppdrag inte anses ha över­ skridits. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida8 725 - 17 I förfrågningsun derlagetsp. 3. 6 Teknisk förmåga och kapacitet anges bl. a. följand e:"An budsgivaren ska bifoga en beskrivning av sin organisation. Anbudsgivaren ska ha och bifoga giltigt och godkänt auktorisationsinty g för att bed riva efterfrågad tjänst". Vad gäller kravet på beskrivning av organisation n oterar förvaltningsrätten att d et endast efterfrågas en beskrivnin g, utan något krav påatt d en ska vara av viss omfattning eller ha något specifikt innehåll. Den av Väktarskolan lämnade beskrivningen måste därmed anses uppfylla kravet. Vad gäller kravet påauktorisationsinty g konstaterar förvaltningsrättenatt Väktarskolan till sitt anbud bifogat ett giltigt inty g om auktorisation som bevakningsföretag. Kravet måste därmed anses vara uppfyllt. Inte heller vad som i övrigt anförts av visar enligt förvalt­ ningsrättens men ing att anbud etfrån Väktarskolan inte uppfyller samtliga skall- krav och d ärmed rätteligen borde ha diskvalificerats. Sammanfattningsvisfinn er förvaltningsrätten såled es inte visatatt anbud et från Väktarskolan inte uppfyller samtliga skall-krav. Härmed följer att an sö­ kan om överprövning ska avslås. HURMANÖVERKLAGAR, sebilaga(DV3109/1CLOU) Målet har föredragits avChristinaRöckner. ·.... .... ...SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fotdras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp gift om förvaltningsrättens namn, målnum mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. u 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se . .... DV 3109/1 LOU • Producerat av Domstolsverket • 2015-08 zr/ 11la . ,,�,, ., ;. ,,?:•, . ,,,L · • ' --,:-,,,f.....-�,t ....;... ,'-�