LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-06-03 Meddelad i Stockholm Mål nr 6707-09 Rotel 552 Sida 1 (7) ISS Facility Services AB, 556410-3280 Box 47635 117 94 Stockholm 2009 -06- 0 5 I Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU MOTPART Farsta stadsdelsnämnd i Stockholms stad Box 113 123 22 Farsta SAKEN DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. DokJd 431216 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM Sida 2 6707-09 Farsta stadsdelsnämnd har inbjudit leverantörer att lämna anbud avseende kostproduktion och drift av kök inom Farsta vård- och omsorgsboende. Stadsdelsnämnden har den 26 mars 2009, såvitt nu är i fråga, beslutat att avbryta ovanstående upphandling. Som skäl angavs följande. Av nämndens verksamhetsplan för år 2008 framgår att driften av kostproduktion inom Farsta vård- och omsorgsboende ska konkurrensutsättas. Beslut om för­ frågningsunderlag fattades den 20 november 2008. Två anbud har lämnats in men endast ett anbud uppfyller samtliga krav och förutsättningar i för­ frågningsunderlaget. Nämnden avbryter därför upphandlingen med hänvis­ ning till bristande konkurrens. ISS Facility Services AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att stadsdelsnämndens beslut att avbryta upphandlingen ska upphävas och att bolaget tilldelas uppdraget. Till stöd för sin talan anför bolaget följande. Stadsdelsnämnden har avbrutit upphandlingen med hän­ visning till bristande konkurrens. Situationen har enligt nämnden uppstått då en av två sökanden (bolaget) enligt nämnden inte kvalificerat sig till vidare prövning på grund av att antalet referenser vilka nämnden ställt som krav inte lämnats in av bolaget. I "bilaga 1, anbudsfonnulär" i anbudsför­ frågan efterfrågas denna information. Eftersom bolaget genom sin redovis­ ning och redogörelse i anbudet lämnat fullständig information kring dem1a punkt anser bolaget att anbudet ska gå vidare till nästa steg. Bolaget har lidit skada på grund av att upphandlingen avbrutits på felaktiga grunder. Bolaget har lidit skada genom att stadsdelnämndens utvärdering brister. Bolaget uppfyller samtliga skallk:rav samt har lägsta pris och ska således tilldelas uppdraget. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 6707-09 Farsta stadsdelsnämnd bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. Enligt förutsättningarna i förfrågningsunderlaget ska anbud läm­ nas i enlighet med till förfrågningsunderlaget bifogat anbudsformulär, (bi­ laga 1), med de uppgifter som efterfrågas i anbudsformuläret. Anbudsgiva­ ren ska i anbudet lämna samtliga i förfrågningsunderlaget efterfrågade uppgifter på sådant sätt att det framgår att samtliga krav och förutsättningar uppfylls avseende krav på utföraren, krav på tjänstens utförande och av­ talsvillkor (p. 2.7 "Anbudets form och innehåll"). Vid anbudstidens utgång 2009-02-05 hade två anbud inkommit till staden inom föreskriven tid, var­ av det ena från bolaget. Prövning av kraven på utföraren Stadsdelsnämnden har under avsnitt 3 "Krav på utföraren" i förfrågnings­ underlaget angett vissa krav avseende bland annat teknisk förmåga och kapacitet. Beträffande platschef eller motsvarande anges i förfrågningsun­ derlaget, p. 3.3 tredje och fjärde stycket följande: "Den ansvarige för arbetets utförande (platschef el. motsv.) ska ha minst fyra års erfarenhet av arbete inom branschen och minst två års vitsordad erfarenhet av arbete i arbetsledande ställning med kostproduktion för äldre och/eller kostproduktion till barn. Ett krav är således att den ansvarige för arbetets utförande har praktisk erfarenhet av aktuell verksamhet. Därutöver ska personen ha väl vitsordad personlig lämplighet. Den ansvarige för ar­ betets utförande ska ha lägst 3 års gymnasial kostutbildning (hotell- och restaurangprogram el. motsv.). *Till anbudet ska bifogas CV för den ansvarige för arbetets utförande (platschef el. motsv.) samt minst två referenser med angivande av namn, arbetsställe och kontaktuppgifter, vilka styrker begärd erfarenhet." I anbudsformulär, bilaga 1 till förfrågningsunderlaget, anges under "4. Beskrivning av företaget, me1förteckning, referenter och examens bevis m. m" följande: * "Meritförteckning samt bevis på att den person som kommer att förestå verksamheten motsvarar ställda kompetens- och erfarenhetskrav. Minst två Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 6707-09 STOCKHOLMS LÄN referenser med angivande av namn, arbetsställe och kontaktuppgifter ska uppges. Om namngiven person inte finns vid anbudslämnandet, ska be­ slaivning av relayteringsprocess och ställda kvalifikationslaav bifogas anbudet." (anbudsbilaga 6). Vid anbudsprövningen konstaterades att bolaget inte uppfyllde kravet av­ seende två referenser för platschef eller motsvarande. Av bolagets anbud framgår att det endast anges en referent, Älvsjö stadsdelsförvaltning, Åke Cronander och visst telefonnummer. Bolaget kvalificerade sig därmed inte för vidare prövning. För en vid anbudslämnandet namngiven person som platschef eller motsvarande, Anette Jansson, ska ovillkorligen minst två referenser uppges. Bolaget har inte på något ställe i anbudet redovisat refe­ renser för platschef eller motsvarande i enlighet med ställt laav. Något utrymme för att på annat sätt uppfylla laavet, såsom genom beslaivning av relayteringsprocess och ställda kvalifikationslaav, finns inte. Bolaget upp­ fyllde inte ställt laav och det var korrekt att utesluta bolaget från vidare deltagande i upphandlingen. Beslutet att avbryta upphandlingen Efter diskvalificeringen av bolagets anbud återstod endast ett anbud att pröva. Med hänsyn härtill valde stadsdelsnämnden att avbryta upphand­ lingen på grund av bristande konkurrens. Endast ett anbud fanns att pröva, vilket im1ebar att den konkurrens som finns på marknaden inte kunde ut­ nyttjas. Det offererade priset från den kvarvarande anbudsgivaren låg högt och skulle dessutom innebära en avsevärd högre kostnad för stadsdels­ nämnden i jämförelse med nuvarande kostnad. Bolaget anför bland annat följande. Enligt stadsdelsnämnden framgår av bolagets anbud att det endast anges en referent. Bolaget har inget att erinra mot detta påstående. Bolaget har, i syfte att uppfylla de obligatoriska skall­ krav, vilka stadsdelsnämnden ställt som laav för att gå vidare till nästa steg i anbudsutvärderingen, lämnat såväl namn på tilltänkt platschef eller mot- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 6707-09 svarande som beskrivning av bolagets rekryteringsprocess (anbudsbilaga 9) och i anbudet s. 10 punkt 3.3 godkänt de krav på kvalifikationer på den­ samma, vilka ställts i anbudsförfrågan s. 12 punkt 3.3. avseende platsche­ fens kvalifikationer. Det är bolagets bestämda uppfattning och tolkning av anbudsförfrågan i detta avseende att skallkravet kan uppfyllas genom att lämna namn på tilltänkt platschef inklusive de krav som i övrigt ställs med referenter etc. eller genom att beskriva rekryteringsprocessen och bela-äfta av stadsdelsnämnden ställda kvalifikationskrav samt att dessa bifogas an­ budet Detta krav uppfyller bolaget. I bilaga 3 i förfrågningsunderlaget framgår det bland annat att nuvarande platschef/enhetschef är föremål för övertagande. Stadsdelsnämnden kräver att befintlig platschef/enhetschef ska tas över av entreprenören samtidigt som man kräver namn etc. på till­ tänkt platschef, vilket ter sig motsägelsefullt. Huruvida den plats­ chef/enhetschef som stadsdelsnämnden kräver att entreprenören ska ta över i verksamheten uppfyller ställda kvalifikationskrav, framgår inte av för­ frågningsunderlaget. Angivande av ett namn på samt rekrytering av en platschef från entreprenörens sida är snarast att se som ett "reservförfaran­ de" om den nuvarande platschefen/enhetschefen tackar nej till ett erbju­ dande om anställning hos bolaget. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § första stycket LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1i att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Länsrätten gör följande bedömning. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 6707-09 STOCKHOLMS LÄN För att en upphandlande myndighet ska kunna avbryta en pågående upp­ handling krävs att myndigheten kan presentera sakligt godtagbara skäl för sitt beslut. Ett sådant sakligt godtagbart skäl kan vara att endast en lämplig anbudsgivare återstår efter kvalificeringsfasen (se RÅ 2008 ref 35). Länsrätten har mot bakgrund av ovannämnda avgörande först att pröva om bolaget uppfyllt i förfrågningsunderlaget ställt skall-krav beträffande refe­ renser för den ansvarige för arbetets utförande (platschef eller motsvaran­ de). I p. 3.3 fjärde stycket i Förfrågningsunderlaget anges bland annat följande: Till anbudet ska bifogas CV för den ansvarige för arbetets utförande namn, arbetsställe och kontaktuppgifter, vilka styrker begärd erfaren­ • (platschef el. motsv.) samt minst två referenser med angivande av het." I Anbudsformulär, Bilaga 1 till förfrågningsunderlag, anges under "4. Beskrivning av företaget, meritförteckning, referenter och examens­ bevis m.m." bland annat följande: Meritförteckning samt bevis på att den person som kommer att fö­ • restå verksamheten motsvarar ställda kompetens- och erfarenhets­ krav. Minst två referenser med angivande av namn, arbetsställe och kontaktuppgifter ska uppges. Om namngiven person inte finns vid anbudslämnandet, ska beskrivning av rekryteringsprocess och ställ­ da kvalifikationskrav bifogas anbudet (anbudsbilaga 6). I målet är ostridigt att bolaget lämnat endast en referens avseende platschef eller motsvarande. Enligt bolaget har det emellertid trots detta uppfyllt skallkravet genom att även beskriva rekryteringsprocessen och bekräfta av stadsdelsnämnden ställda kvalifikationskrav samt bifoga dessa till anbudet. Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 6707-09 STOCKHOLMS LÄN Länsrätten, som i och för sig finner att formuleringen "namngiven per­ son", i bilaga 1 till förfrågningsunderlaget, är mindre lyckad, konstaterar dock att det framgår av Förfrågningsunderlaget att två referenser ska läm­ nas avseende platschef eller motsvarande. Länsrätten finner därför, i likhet med stadsdelsnämnden, att bolaget genom att endast lämna en referens avseende platschefen Anette Jansson inte uppfyllt ställt skallkrav. Vad bo­ laget anfört i detta avseende föranleder således ingen annan bedömning. Stadsdelsnämnden har mot bakgrund av att det efter utvärderingen endast återstod en anbudsgivare beslutat att avbryta upphandlingen. Länsrätten fim1er mot bakgrund av avgörandet RÅ 2008 ref 35 att stadsdelsnämnden haft sakligt godtagbara skäl för avbrytandet. På grund härav och då det inte heller framkommit att de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna har åsidosatts genom beslutet föreligger inte skäl att ogiltigförklara stads­ delsnämndens beslut att avbryta upphandlingen. Bolagets ansökan ska där­ för avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/lA) /h1 n-� lc.c::_�:/t,,,.,, . 1 ///. ..___ <--/-:i-), 1crz::....7--____ Annika Falkenborn Rådman Föredragande har varit Lena Dahlberg. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kornmit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsorrunarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt for ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kornmit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om läns.rättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av läns.rättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till läns.rätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga co0 0 l"l www.domstoLse