KONKURRENSVERKET 20t/2 -03- 0 4 KLAGANDE Svensk Sjöentreprenad i Malmö AB, 556223-2172 Ombud: Advokat Per Jadelind Amber Advokater Halmstad HB Box 363 301 09 Halmstad MOTPART Trelleborgs kommun Rådhuset 231 83 Trelleborg ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 BESLUT Sida 1 (2) Mål nr 869-14 2014 -02- 2 6 Meddelat i Göteborg Avd Dnr KSnr Aktbil Postadress Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se 't'tnI7''J:7 lro.1"1"11"1"10.,......af+a.,.. rr.n.i-ahr..,...rr n.o. Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 •- iå;;. Förvaltningsrätten i Malmös dom den 5 februari 2014 i mål nr 12612-13 SAKEN Överprövning av offentlig upphandling; fråga om prövningstillstånd KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten meddelar inte prövningstillstånd. Förvaltningsrättens avgörande står därför fast. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE För att kammarrätten ska pröva överklagandet krävs prövningstillstånd. Prövningstillstånd ska meddelas om • förvaltningsrätten har kommit till (ändringsfall), det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som Box 1531 401 50 Göteborg KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG • • • BESLUT Sida2 Mål nr 869-14 det inte går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till utan att prövningstillstånd meddelas (granskningsfall), det är viktigt för ledningen av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt (prejudikatfall) eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet (extraordinära fall). Detta framgår av 34 a § andra stycket förvaltningsprocesslagen (1971: 291). Kammarrätten har gått igenom allt material som finns i målet och kommit fram till att prövningstillstånd inte ska meddelas. Överklagandet kommer därför inte att prövas av kammarrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (formulär 1). Möjligheten till domstolsprövning kan påverkas av händelser som inträffar inom den i bilagan angivna överklagandetiden tre veckor, se 16 kap. LOU. (?;f;iffpQdl-,__ vC--Åsa Ståhl referent FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE DOM Mål nr 12612-13 Sida 1 (4) 2014 -02- 0 5 Meddelad i Malmö Svensk Sjöentreprenad i Malmö AB, 556223-2172 Box 1129 262 22 Ängelholm Ombud: advokaten Per Jadelind Amber Advokater Halmstad HB Box 363 301 09 Halmstad MOTPART Trelleborgs kommun Rådhuset 231 83 Trelleborg SAK EN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling� LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Svensk Sjöentreprenad i Malmö AB:s ansökan om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling. Dok.Id 191700 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida2 12612-13 Trelleborgs kommun genomför en upphandling av muddringstjänster. Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande enligt LOU. Anbudet från Svensk Sjöentreprenad i Malmö AB (Sjöentreprenad) har förkastats då bolaget lämnat in bilagor på engelska. Sjöentreprenad ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska göras om och i andra hand att upphand­ lingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att Sjöentreprenads anbud ska utvärderas. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudet ska vara avfattat på svenska. Det framgår också att "anbudsbilagor såsom veri­ fikationer av handlingar, certifikat, intyg eller liknande accepteras på andra språk". Med användande av "såsom" och "eller liknande" kan inte annat förstås än att uppräkningen är en exemplifiering av anbudsbilagor som kan vara avfattade på andra språk. Såsom förfrågningsunderlaget är formulerat kan i princip alla anbudsbilagor vara på andra språk. Bilagorna är på eng­ elska och utgörs av datablad för den utrustning/maskin/fartyg som Sjöent­ reprenad ska utföra uppdraget med. Databladen innehåller en kort beskriv­ ning av utrustningens användningsområden samt dess tekniska specifikat­ ion. Bilagorna måste rimligen omfattas av det som kommunen anger som certifikat, intyg eller liknande. Kommunen har frångått vad som angetts i förfrågningsunderlaget vilket strider mot principerna om likabehandling och transparens. Om kommunens skrivning inte endast är en uppräkning av exempel måste även kravet anses strida mot principerna om likabehandling och proportionalitet. Det finns inga sakliga skäl till varför datablad på ut­ rustning inte kan anses likvärdiga med certifikat etc. eller till varför datab­ lad på utrustning inte kan vara på engelska medan certifikat etc. kan accep­ teras på andra språk. Att bilagorna inte accepteras på annat språk torde även strida mot principen om icke-diskriminering. Om det förhåller sig så att verifikationer endast avser bestyrkande och dylikt måste förfrågnings­ underlaget anses vara så otydligt utformat att det strider mot öppenhets- FÖRVALTNINGSRÄTTEN BAKGRUND, YRKANDE OCH INSTÄLLNING FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 Sida 3 12612-13 principen. Genom att Sjöentreprenads anbud inte liar prövats har bolaget lidit eller kunnat komma att lida skada. Trelleborgs kommun bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Kommunen kan kräva att anbuden ska vara skrivna på svenska och har angett att anbudsbilagor såsom verifikationer av handlingar, certi­ fikat, intyg eller liknande accepteras på andra språk. Verifikation betyder bestyrkande och dylikt. Det är precis det som kommunen avsett med un­ dantaget dvs. att anbudsgivare ska bestyrka riktigheten av inlämnade hand­ lingar. Som exempel har kommunen angett certifikat, intyg och liknande. Undantaget omfattar endast denna typ av handlingar som anges. Den in­ formation/exemplifiering som kommunen har lämnat i förfrågningsun­ derlaget har alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer kunnat tolka på samma sätt. Sjöentreprenads bilagor, datablad för offererad utrustning, är inte sådana bilagor som omfattas av undantaget och bolaget har därmed inte uppfyllt skall-kravet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser m. m. Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökande tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vidare skar principerna om ömsesidigt erkän­ nande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning i nu förevarande mål I förfrågningsunderlaget anges att anbud ska vara avfattat på svenska. Vi­ dare anges att samtliga efterfrågade uppgifter och handlingar ska bifogas anbudet och att anbudsbilagor såsom verifikationer av handlingar, certifi- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 Sida4 126 1 2-13 kat, intyg eller liknande accepteras på andra språk. Kraven utgör s.k. skall­ krav med undantaget att vissa anbudsbilagor accepteras på andra språk. Sjöentreprenads anbud har förkastats med hänvisning till att bilagorna l.a -och 1.b, vilka utgör datablad, inte utgör sådana anbudsbilagor som får ges in på andra språk än svenska. Med hänsyn till kravets lydelse anser för­ valtningsrätten att de handlingar som accepteras på andra språk utgör hand­ lingar som på något sätt ska bestyrka, verifiera eller intyga ett visst speci- -fikt faktum. Sjöentreprenads bilagor, databladen, innehåller en kort be­ skrivning av utrustningens användningsområden samt dess tekniska speci­ fikation. Ingivna bilagor får enligt förvaltningsrätten närmast betraktas som en beskrivning av de olika utföranden som Sjöentreprenad offererar för att möta de krav på muddring som närmare anges i förfrågningsunderlaget. Enligt förvaltningsrättens mening utgör bilagorna inte handlingar avsedda att styrka ett visst faktum och utgör således inte sådana anbudsbilagor som accepteras på annat språk. Kommunen har därmed haft skäl att förkasta Sjöentreprenads anbud på angiven grund. Vidare anser rätten att det som Sjöentreprenad i övrigt åberopat inte är utredning som visar att förfråg­ ningsunderlaget strider mot principerna om likabehandling, proport­ ionalitet, transparens och icke-diskriminering. Mot bakgrund av det anförda finner förvaltningsrätten att Sjöentreprenad inte visat att Trelleborgs kommun har brutit mot bestämmelserna i LOU. Det finns därmed inte skäl för ingripande enligt 1 6 kap. 4 och 6 § § LOU. Sjöentreprenads ansökan härom ska därför avslås. HUR.MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) Maria Persson har föredragit målet. HUR MAN.ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta föffaltningsdomstolen. Skrivelsen stllls alltså till Högsta föffaltningsdomstolen men skaskickasellerlämnastillkammarrätten. överklagandet ska ha kommit in till kammarritten inom� veckor frin den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en inundig törhandlfng, eller det vid en sådan förhandling har angetts nlr beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande tör det allmlnna rlknu dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen ror överklagande infaller på enlördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvalCningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; I. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postac;lress, e-postadress och telefonnummer till bostadenochmobiltelefon.Dessutomskaadressochtelefonmnnmertillarbetsplatsenocheventuellannan platsdärklagandenkannåsfördelgivninglämnasomdessauppgifterintetidigareuppgettsimålet.Om klagandenaillitarombud,skaombudetsnamn,postadress,e-postadress;telefonnummertillarbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges.Om någon person- eller adre$suppgift indras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammanättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. deskälsomklagandenvillåberopaförsinbegäranomatttåprövningstillstånd 4. denändringavkammarrättensbeslutsomklagandenvilltåtillståndochskälenfördetta 5. debevissomklagandenvillåberopaochvadhan/honvillstyrkamedvarjesärskiltbevis. Bilaga DV'81 Formulär I