FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet2 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE DOM 2015-03-06 Meddelad i Falun Mål nr 6111-14 Sida 1 (6) Dala Väg AB, 556194-5634 Ombud: Advokaten Åke Södennan Advokaterna Södennan och Bergsten HB Box 83, 79522 Rättvik MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling KONKURRENSVERKET 2015 -03- 0 9 • FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Dala Väg AB:s ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr AktbH Dok.Id 130698 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6111-14 Enhet2 I FALUN BAKGRUND Trafikverket genomför en upphandling avseende "Väg 1029 Jöllen-Dyver­ dalen/länsgränsen" (TRV2014 /12519).Upphandlingen, som avser en total­ entreprenad, genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOV).Sedan Dala Väg AB ansökt om överpröv­ ning avTrafikverkets tilldelningsbeslut den21 augusti2014 , beslutade för­ valtningsrättenden17november2014 (målnr4271-14)attupphandlingen inte fick avslutas innan rättelse hade gjorts.Trafikverket skulle göra en indi­ viduell bedömning av om Dala Väg AB ekonomiska och finansiella ställ­ ning motsvarar de krav som ställts i upphandlingen.Trafikverket fattade därefter, den 9 december2014 , ett nytt tilldelningsbeslut varvid NCC Con­ structionSverige AB antogs som leverantör. Anbudet från Dala Väg AB förkastades med motiveringen att bolaget och dess åberopade moderbolag Scandinavian Roadconstruction AB (SRC) inte uppfyller kravet på ekono­ misk och finansiell ställning för det aktuella uppdraget. YRKANDEN M.M. Dala Väg AB ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas alternativt göras om. Bolaget anför till stöd för sin ansökan i korthet följande. Bolaget uppfyller kvalificeringskraven avseende ekonomisk och finansiell ställning. Det underlag somTrafikverket inhämtat har inte varit tillräckligt för att göra en individuell bedömning av de ekonomiska förhål­ landena.Trafikverket borde ha gett Dala Väg möjlighet att förtydliga in­ formationen samt komma in med ytterligare utredning.Trafikverket har vid sin nya bedömning utgått från andra förutsättningar än vad anges i för­ frågningsunderlaget och har således inte behandlat Dala Väg på ett likvär­ digt och icke-diskriminerande sätt. Bolaget har lämnat det lägsta anbuds­ priset och har lidit skada till följd avTrafikverkets felaktiga förfarande. Dala Väg åberopar till stöd för sin talan bl.a. kreditupplysningar frånUpp­ lysningscentralen (UC), D & B Bisnode, Creditsafe samtSyna gällande det egna bolaget och moderbolagetSRC. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6111-14 I FALUN Enhet2 Trafikverket bestrider bifall till ansökan och anför till stöd för sin inställ­ ning i korthet att Dala Väg inte heller efter den individuella bedömning som gjorts befunnits ha en ekonomisk och finansiell ställning som motsva­ rar kraven i förfrågningsunderlaget. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter denne grundar sin talan på Gfr Högsta förvalt­ ningsdomstolens avgörande RÅ2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har såle­ des att pröva om det på grundval av vad Dala Väg anfört är visat att Tra­ fikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (1 kap. 9 § LOU). Dala Väg, som gör gällande att Trafikverket inte heller inför nu aktuellt tilldelningsbeslut har haft tillräckligt underlag för att göra en individuell bedömning av bolaget, anför bl.a. följande. Trafikverket har utgått från andra förutsättningar än vad som framgår av förfrågningsunderlaget, dels genom att nu ställa upp ett omsättningskrav, dels genom att beakta Dala Vägs och SCR:s rating efter det att det första tilldelningsbeslutet fattades. Trafikverket har återigen valt att endast lägga UC:s kreditbedömningar till grund för sin bedömning. Den enda åtgärd som Trafikverket vidtog med anledning av förvaltningsrättens tidigare dom, var att kontakta Dala Vägs revisor och ställa frågor om dennes senaste revisionsberättelser. Bolaget har inga fastställda årsredovisningar mellan åren2011 och2014 till följd Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6111-14 IFALUN Enhet2 av oklarheter kring om intäkter hänförliga till dessa år kommer att falla ut och i så fall när. Dala Vägs revisor har lämnat en förklaring till detta samt intygat att bolaget har ekonomisk kapacitet att klara uppdraget. Mot bak­ grund av bl.a. avsaknaden av fastställda årsredovisningar har bolaget åbe­ ropat SRC:s ekonomiska och finansiella ställning för ytterligare kapacitet. Mot bakgrund av vad som framkommit om Dala Väg och SRC borde Tra­ fikverket ha gett bolaget möjlighet att komma in med förtydligande över den tillgängliga informationen samt ytterligare utredning, i form av tex. resurssatt genomförandeplan och bemanningsplan, likviditets- och betal­ ningsplaner styrkta av revisor samt bankutlåtande avseende krediter. Tra­ fikverket har inte heller genomfört någon kassaflödesanalys, trots att verket haft denna möjlighet. Om Dala Väg beretts möjlighet att bemöta det nya kreditomdömet från UC hade bolaget kunnat lämna in en förbindelse från Ericsson i Lima AB inklusive åberopande av det företagets kreditvärdighet, eftersom det av anbudet framgår att avsikten är att samarbeta med det före­ taget i entreprenaden. Trafikverket anför å sin sida bl.a. att Dala Väg och det åberopade moder­ bolaget SCR båda har riskklass 1 hos UC, att de båda bolagen har låga ak­ tiekapital, låg eller obefintlig omsättning samt oklarheter i styrelsen m.m. I Trafikverkets motivering till tilldelningsbeslutet den 9 december2014 anges bl.a. följande. Nu aktuellt kontraktsvärde uppgår till ca 50 miljoner kr fördelat på2,5 år. Ett sedvanligt sätt att titta på firmans ekononomiska kapacitet och styrka för ett entreprenadkontrakt i branschen är att aktuellt företag bör ha en omsättning av2 x kontraktets årsvärde, vilket i föreva­ rande fall skulle innebära en omsättning på ca20 miljoner kr. Enligt Dala Vägs revisor finns inga godkända/tillstyrkta årsredovisningar för åren2011 -2014. Bolaget uppnår rating 1 hos UC, vilket visar på hög risk för att företaget hamnar på obestånd inom de närmaste24 månaderna. Eftersom Dala Väg har åberopat moderbolaget SCR:s ekonomiska kapacitet, har Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6111-14 Enhet2 IFALUN Trafikverket också bedömt moderbolagets ekonomiska ställning. SCR var vid anbudsfristens utgång inte registrerat för F-skatt, moms eller arbetsgi­ varavgifter. Verksamheten bestod då i förvaltning av värdepapper och be­ dömdes för den verksamheten ha rating 3 hos UC. Nettoomsättningen har kontrollerats och uppgick till O kr år2013. Trafikverket har i ett senare skede noterat att SCR registrerats för F-skatt, moms m.m. i samband med att bolagsombildning skett till anläggningsbranschen. Kreditbedömningen kom då att uppnå rating 1 hos UC efter att nya uppgifter kommit till UC:s kännedom. Av förfrågningsunderlaget (AUB.52) framgår bl.a. följande. Anbudsgivare ska ha en stabil finansiell och ekonomisk ställning för aktuellt uppdrag och anbudsgivare ska därvid ha minst kreditbetyg A enligt Dun & Bradstreet eller minst riskklass 3 enligt UC eller motsvarande. För att bevisa att kra­ vet uppfylls ska anbudsgivama på anfordran inkomma med intyg från bank eller kreditupplysningsföretag, alternativt redovisa sin ekonomiska ställ­ ning på annat sätt som Trafikverket godtar. Trafikverket ska ha möjlighet att kontrollera anbudsgivarens uppgifter, t.ex. genom att det aktuella bola­ gets revisor kontaktas och att en kassaflödesanalys genomförs. Förvaltningsrätten konstaterar att det i allmänhet står en upphandlande myndighet fritt att vidta undersökningar av de bevis som en anbudsgivare åberopar för att uppfylla ställda krav så länge en sådan kontroll sker med beaktande av likabehandlingsprincipen och övriga bestämmelser i LOU Gfr bl.a. RÅ2005 ref. 47). Den omständigheten att Trafikverket har beaktat Dala Vägs och SCR:s rating hos UC efter det att det första tilldelningsbe­ slutet fattades, innebär enligt förvaltningsrättens mening inte något åsido­ sättande av principerna i LOU utan utgör snarast en sådan kontroll som enligt förfrågningsunderlaget kan komma att ske av anbudsgivarens upp­ gifter. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6111-14 Enhet2 !FALUN Vad som framkommit i målet ger enligt förvaltningsrätten inte stöd för annat än att Trafikverket har haft tillräckligt underlag för att göra en sådan individuell bedömning som krävs enligt praxis Gfr RÅ2005 ref. 47). Mot bakgrund av vad som framkommer i den motiveringen som Trafikverket lämnat i samband med tilldelningsbeslutet den 9 december2014, gör för­ valtningsrätten vidare bedömningen att en sådan individuell bedömning också har genomförts och att de uppgifter som Trafikverket har lagt till grund för beslutet inte klargör att Dala Vägs ekonomiska och finansiella ställning motsvarar de krav som ställts i förfrågningsunderlaget (AFB.52). Vid dessa förhållanden har Dala Väg inte visat att Trafikverket har saknat fog för att förkasta bolagets anbud på det sätt som skett som skett. Vad bolaget anfört visar enligt förvaltningsrättens mening inte att Trafikverket har frångått vad som anges i förfrågningsunderlaget eller på annat sätt har agerat i strid med de grundläggande principerna i LOD. Dala Vägs ansökan om överprövning ska därmed avslås. rådman AGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU).