LÄNSRÄTTEN I DOM SÖDERMANLANDSLÄN 7,009-07-08 Sida 1 (5) 2009 -07- 0 9 Meddelad i Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om åtgärder enligt lagen om offentlig upphand­ ling. Länsrättens interimistiska beslut den 26 juni 2009 upphävs. Mål nr 1866-09 Handläggare: Maria Uddenfeldt Nyköping SÖKANDE Tunstall AB, 556387-8551 Årstaängsvägen 1 A Plan 7 117 43 Stockholm MOTPART Katrineholms kommun 641 80 Katrineholm SAKEN Dok.Id 70508 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Besöksadress Folkungavägen 4 Telefon Telefax 0155-20 04 50 0155-20 04 90 E-post: lansrattenisodermanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN BAKGRUND DOM Sida 2 1866-09 Katrineholms kommun (kommunen) inbjöd genom förfrågningsunderlag leverantörer att lämna anbud avseende nya trygghetslarmsystem inom äld­ reomsorgen Katrineholms kommun (VON 2009: 12-7 14). Genom tilldel­ ningsbeslut den 17 juni 2009 beslutade kommunen att anta SM Tele AB som leverantör. Tunstall AB (Tunstall) har ansökt om överprövning av upphandlingen. Länsrätten har den 26 juni 2009 förordnat att upphandling­ en inte får avslutas innan något annat har beslutats. YRKANDEN M.M. Tunstall har yrkat att länsrätten ska upphäva tilldelningsbeslutet och beslu­ ta om i första hand rättelse av upphandlingen på så att Tunstalls anbud tas med i utvärderingen och tilldelas kontraktet och i andra hand att upphand­ lingen ska göras om i sin helhet. Till stöd för ansökan anför Tunstall bl.a. följande. Kommunen har felaktigt uteslutit Tunstall på grund av att kom­ munen anser att en reservation gjorts i anbudet. En reservation har inte gjorts, men likväl ett förtydligande. Detta förtydligande avser dock inte något krav i förfrågningsunderlaget och kan därför inte ligga till grund för uteslutning. Tunstall hade det i förhållande till kraven i förfrågningsunder­ laget bästa anbudet, 1,5 miljoner kronor lägre i pris än det nu vinnande anbudet. Upphandlingen ska därför rättas så att Tunstalls anbud tas med och tilldelas kontraktet. Kommunen har dessutom gjort fel då de väljer att utvärdera miljöledningssystem i upphandlingen. Detta kan bara ställas som kvalificeringskrav på leverantörerna. Detta fel utgör grund för andrahands­ yrkandet att upphandlingen ska göras om. Kommunen bestrider Tunstalls talan och anför i yttrande bl.a. följande. Kommunens uteslutande av Tunstall från utvärdering var korrekt. Kom­ munen uteslöt Tunstalls anbud då anbudet innehåller reservationer som LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN DOM Sida 3 1866-09 dels strider mot upphandlingsunderlaget och dels eftersom reservationerna inte går att värdesätta ekonomiskt. Tunstalls anbud har dessutom varit ut­ format på ett sådant sätt att kommunen inte haft fog att misstänka skriv­ eller räknefel i anbudet. Kommunen har i upphandlingsunderlagets all­ männa föreskrifter AFB.3 1, sista meningen, angivit att "Eventuella reser­ vationer accepteras ej". De krav kommunen har ställt i upphandlingsunder­ laget innefattar arbete som Tunstall reserverar sig mot. Utvärderingen av övriga inkomna anbud har utförts på ett lagenligt sätt och Tunstall har inte lidit skada av den utvärdering som genomförts. Grunden för kommunens beslut att utesluta Tunstall i utvärderingen byggde på reservationer i under­ laget och inte på frågan om miljöledningssystem. Kommunen anser att vad Tunstall anfört varken är grund för rättelse eller för att upphandlingen ska göras om i sin helhet. DOMSKÄL Av 1 kap 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap 2 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap 9 § eller någon annan bestäm­ melse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDSLÄN DOM Av utredningen framgår att Tunstall har i sitt anbud angett att det i deras åtagande inte ingår "Åskskydd och potentialjordningar (enl. ELSÄK_FS 1999:5)", "Ev. erforderliga målningsarbeten" samt "Komplettering av be­ fintligt ledningsnät om detta på något vis är skadat". Av kommunens för­ frågningsunderlag framgår att kommunen bl.a. ställt krav på att anlägg­ ningen ska ha hög systemsäkerhet för åska samt ställt krav på att larm vid spänningsbortfall ska finnas och larm för utlösta säkringar för strömför­ sörjning ska indikeras i larmmottagare. Kommunen ställer även krav på att om entreprenören utnyttjar befintligt ledningsnät, tar denna hela ansvaret för nätets kvalite och funktion under garantitiden. Vidare ställer kommu­ nen krav på att de efterlagningar som erfordras för återställning av ytskick till kvalitetsnivå lika omgivande ytor ska ingå i entreprenaden. Vid kom­ munens kvalificering av anbudsgivare uteslöts Tunstall med anledning av att kommunen ansåg att anbudet innehöll reservationer. Länsrätten gör följande bedömning. En av de grundläggande principerna för offentlig upphandling är kravet på transparens. Det innebär att upphandlingen ska ske på ett öppet och förut­ sebart sätt. Förfrågningsunderlaget ska vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Det är inte tillåtet att ändra kra•• ven under upphandlingens gång. Av utredningen i målet finner länsrätten att Tunstalls anbud, med hänsyn till vad Tunstall angett inte ingår i anbudet, inte uppfyller kommunens kravspecifikation i förfrågningsunderlaget. Tunstall har inte heller visat att anbudet på ett likvärdigt sätt uppfyller kraven. Kommunen har därmed haft fog för att utesluta Tunstalls anbud vid utvärderingen. Kommunens upp­ handlingsförfarande i övrigt har inte heller inneburit någon risk för att Tunstall skulle kunna komma att lida någon skada i den mening som me- Sida 4 1866-09 LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN DOM Sida 5 1866--09 nas i LOU. Tunstalls yrkande om rättelse alternativt att upphandlingen görs om ska därför avslås och det interimistiska beslutet ska upphävas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/la) Av 16 kap 1 § LOU följer att en ansökan om överprövning inte får prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt avseende upphandlingen, men att den ändå får prövas till dess att tio dagar gått från det att rätten upphävt ett fattat interimistiskt beslut. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall slu-iva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit .in till länsrätten inomtreveck,or fråndendagdåklaganden fic:k del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet .infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer .in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövn.ingstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövn.ingstillstånd .inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där l