FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning.Z SÖKANDE DOM Målnr Sida 1 (lC bok.Id 363728 Postadress Box53197 400 lS Göteborg Besöksad:i:-ess Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dor»..se lb.peditionstid måndag - fredag 08:00"16:00 Rikshiss Service AB, 556689�1767 2015-10w29 Meddelad i Göteborg 7561-15 KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr Aktbll Ombud: Advokaterna RudolfLaurin och Emilie Steen Wistrand Advokatbyrå Box 11920 404 39 Göteborg MOTPART Bostads AB Poseidon, 556120-3398 Ombud: Advokaten Roland Adrell ochjur.kand. Sara Karlsson Gärde Wesslau Advokatbyrå Kungstorget 2 411 17 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄ.TTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. 3 0..,. 20!5 ··10- FÖR.VALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG BAKGRUND Sida2 DOM 7561-15 Bostads AB Poseidon (Poseidon) genomfor en öppen nunavtalsupphandling av Service Hissanläggningar (UHl 5-051) omfattande distrikten Angered, Backa, Hisingen, Hjällbo, Kortedala, Öster, Väster och Centrum. Anbud kan låmnas på ett eller flera av distrikten. Utvärderingen görs per distrikt och tilldelningsgrunden är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med beaktande av utvärderingskriteriema Pris och Genomforandebeskrivning. Av tilldelningsbeslut den I O juli 20 I 5 framgår att Poseidon valt att teckna avtal med Hissteknik i Göteborg AB (B:isstelmik) avseende samtliga distrikt. Rikshiss Service AB (Rikshiss) har hamnat på femte plats vid ut� värderingen. Rikshiss har lam.nat lägst pris i samtliga distrikt men har till skillnad från övriga anbudsgivare. som fått maximal poäng för kriteriet genomforandebeskrivning, fått näst högsta poäng. YRKANDEN M.M. Rikshiss ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen far avslutas först sedan en ny utvärdering av inkomna anbud har ägt rum varvid rukshiss tilldelas samtliga distrikt. Rikshiss anför bl.a. följande. Rikshiss anbud har felaktigt fått lägre poäng på genomförandebeskrivningen än övriga anbudsgivare. Rikshiss har därför inte tilldelats något av distrikten. Vid en korrekt utvärdering av Rikshiss anbud skulle bolaget ha tilldelats samtliga distrikt. Därtill har övriga anbudsgivare i anbudsfonnuläret på ett felaktigt sätt redo­ visat sammanställningen av pris för respektive distrikt. Denna sammanställ­ ning ligger till grund för utvärderingen av lcriteriet "pris". Enligt upphand­ lingsföreskriftema ska anbud innehålla de handlingar och uppgifter som Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7561-15 I GÖTEBORG anges i anbudsformuläret. Den felaktiga redovisningen av sanunanstiillning� en av pris för respektive distrikt innebär att samtliga övriga anbud saknar vissa väsentliga uppgifter i anbudsformuläret. Övriga anbud skulle därför inte ha beaktats i utvärderingen och Rikshiss skulle dänned även av detta skäl ha tilldelats samtliga distrikt. Genomförandebeskrivning I upphandlingsföreskriftema anges att målet med _genomförandebeskriv­ ningen är att säkerställa hög funktionalitet för hissarna och att minimera stilleståndstider. Därtill anges att utvärderingen och poängsättningen av kriteriet kommer att göras utifrån ett antal punkter angivna under rubrikerna Platsorganisation respektive Kompetens. I tilldelningsbeslutet anges att samtliga anbudsgivare har genomarbetade koncept för hur man har tänkt sig att genomföra serviceuppdraget. Enligt Poseidon finns dock några avgörande skillnader i beskrivningarna beträf­ fande statusgenomgång och intern- och vidareutbildningar. Poseidon anger att övriga anbudsgivare på ett tydligt sätt beslaivit att varje hiss får en indi� viduell statusgenomgång. Rikshiss har visserligen inte utttyckligen skrivit om just begreppet "individuell statusgenomgång'' i sin genomförande­ beskrivning. En sådan efterfrågas inte heller i upphandlingsföreskriftema. Rikshiss ställer sig också frågande till Poseidons uppgift att samtliga övriga anbudsgivare "på ett tydligt satt') skulle ha beskrivit just "att varje hiss får en individuell statusgenomgång". Att genomföra en genomgång av hissarna ligger därtill i serviceuppdragets natur varför Rikshiss valt att inte använda sig av just begreppet "individuell statusgenomgång'\ Däremot har Rikshiss beskrivit hur bolaget avser att genomföra uppdraget. Rikshiss har i dag ansvar för hissarna i tre av de nu aktuella distrikten. Rikshiss faktiska kännedom om dessa hissar, som Poseidon väl känner till) kan inte bortses ifrån vid den sammanvägda bedömningen a'V sannolikheten att säkerställa FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Sida4 DOM 7561-15 hög funktionalitet. Därtill har Rikshiss inför avgivandet av anbudet gått ige­ nom hissbeståndet i övriga distrikt för att göra en bedömning av beståndens status för att överhuvudtaget kunna lämna anbud. En kort garanterad instäl­ lelsetid är därtill viktig for att minimera de stilleståndstider som ändå upp­ kommer. Rikshiss har således minst lika goda förutsättningar som övriga anbudsgivare att fastställa det individuella behovet av servicebesök och planera relevanta åtgärder för hissarna. Vad gäller redovisningen av årliga utbildningstimmar är det visserligen riktigt att Rikshiss angett ett lägre antal fasta timmar utbildning än övriga anbudsgivare. Av Rikshiss genomförandebeslcrivning framgår dock att samtliga hisstelmiker får extern utbildning utöver den till åtta timmar angivna interoutbildningen samt att denna vid behov kan utökas. Vid en sammanvägd bedömning som rätteligen ska göras saknas då skäl for att bedöma sannolikheten för hög funktionalitet hos hissama och minimala stilleståndstider olika för respektive anbudsgivare. Rikshiss ska därför till­ delas lika många poäng som övriga anbudsgivare. Eftersom Rikshiss tätt högst poäng för pris i samtliga distrikt ska Rlkshiss dänned också tilldelas samtliga distrikt. Pris För utvärderingen av kriteriet Pris anges bl.a. att för varje distrikt fastställs ett utvärderingspris som beräknas utifrån en-modell som beaktar den beräk­ nade anbudssumman för distriktet och en fiktiv mängd tillkommande arbe­ ten. På anbudsfonnulärets första sida fylls först anbudssumman i for ett angivet antal hissar per distrikt. Dessa hissar ingår i dagsläget i respektive service­ avtal. Av den forteck:ning som ingick förfrågningsunderlaget framgår dock FÖRVALTNlNGSRÄTTEN l GÖTEBORG DOM Sida s 7561 -15 att det totala antalet hissar i distrikten är betydligt fler än de som ingår i for" fi:ågningsunderlaget. Detta beroende på att dessa hissar omfattas av garanti­ avtal. För en del hissar kommer garantiavtalen att löpa ut under aktuell upp­ handlingsperiod varför antalet hissarsom omfattas av serviceavtalet kan fö r än d r a s u n d e r a vtal s p e r i o d e n . F ö r a tt t a h öj d fo r s å d an a fö r än dri n g ar är anbudsfonnuläret uppdelat i två steg. I det första steget fylls då anbuds" s umm a n i fö r d e h i s s at s o m i d a g s l ä g e t o mfa ttas a v s e rv i c e a vta l e t . I d e t andra steget1 vilket är det som ligger till grund flj:,; utvärderingen av kriteriet pris, fylls servicekostnad i gällande fullservice för samtlig a hissar i di­ striktet . Det kan konstateras att endast Rikshiss har fyllt i anbudsformuläret på ett korrekt sätt. Övriga anbudsgivare har inte lämnat prisuppgift för samtliga hissar i respektive distrikt utan har istället upprepat den prisuppgift som redovisats for de hissar som i dagsläget omfattas av serviceavtalet. Poseidon har nu anfört att förfrågningswiderlaget varit otydligt. Att övriga anbuds­ givare fyllt i anbudsformulätet felaktigt och på ett sådant sätt att anbuden inte kan utvärderas på ett korrekt sätt ska inte ligga Rikshiss till last. Dessa anbud ska därför inte beaktas i utvärderingen varför Rlskhiss även på denna grund ska tilldelas samtliga distrikt i upphandlingen. Poseidon yrkar att ansökan ska avslås och anfor bl.a. följande. Det bestrids att Rikshiss vid den utförda anbudsutvärderingen felaktigt har tilldelats lägre poäng än övriga anbudsgivare och att övriga anbudsgivare har redovisat sammanställningen av pris för respektive distrikt felaktigt. Genomförandebeskrivning Genomförandebeskrivningen ska innehålla uppgifter om hur anbudsgivaren kommer att genomföra uppdraget för respektive distrikt. För Poseidons del Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 7561- 1 5 I GÖTEBORG är målet att säkerställa hög funktionalitet för hissarna och att minimera stil­ leståndstider. För att tydliggöra kriteriets sakinnehåll har det delats in i underkriteriema platsorganisation och kompetens) som i sin tur omfattar ett antal efterfrågade beskrivningar. Rikshiss genom:fö:randebeskrivning har ansetts som mycket väl genomarbe­ tad och innehåller inslag/aktiviteter som sannolikt bedöms kunna leda till en hög funktionalitet ochminimalastilleståndstiderocherhöll 30 poäng. Vin­ nande leverantör, Hissteknik� gav in en genomfilrandebeskrivning som med stor sannolikhet bedöms kunna leda till hög funktionalitet och minimala stilleståndstider. Vad Rikshiss anför om genomgång av hissbeståndet i övrigadistriktframgårinte avgenomförandebeskrivningenochkansåledes inte tilhnätas betydelse vid utvärderingen. - Av Rikshiss genomforande­ beskrivning framgår att antalet utbildningstimmar uppgår till " ca 8 tim per tekniker och år samt mer vid behovn. Det framgår inte av genomförande­ beskrivningen att samtliga lrisstekniker därutöver får extemutbildning. Vad som framgår ät att bolagets "hisstekniker har tätt utbildning hos leve­ rantörerna...".Beskrivningenuppfyllerintehelleridennadelbedömnings­ kriteriet stor sannolikhet för hög funktionalitet och minimala sti.lleständs­ tider. - Det är inte inställelsetiden som är av avgörande betydelse för att minimera stilleståndstiderna utan det förebyggande arbetet i form av ett serviceupplägg där akuta utryckningar kan minimeras som är direkt avgö­ rande. Denna skillnad i fokus mellan Rikshiss och vinnande leverantör är en del av vad som medför en skillnad i poängsättning av genomförandebeskriv­ ningen. Ett ytterligare avgörande kriterium på ett välfungerande serviceupp­ lägg är tillgång till rätt reservdelar. Bolagets beskrivning av det förebyggande arbetet ionebär således inte i till­ räckligt hög grad ett sådant kvalitativt förebyggande arbete som skulle med­ föra en sammantagen bedömning i nivå med kraven för full poäng. Inte hel­ ler påvisar bolaget ett sådant strategiskt fokus avseende det förebyggande FÖRVALTNINGSRÄTTEN I G.ÖTEBORG Sida 7 7561-15 arbetet som exempelvis framgår av vinnande leverantörs anbud och som dät.för borgar för Poseidons bedömning, Bolagets genomförandebeslcrivning uppfyller således alltså kravet på att vara genomarbetat men är inte tillräck� lig i dessa delar för att uppfylla kriterierna för högsta poäng. Den givna po­ ängsättningenöverensstämmerocksåmeddenbedömning somframkommer vid avstämning av genomförandebeskrivningen mot referensuppdrag inom Poseidon. Bolagets anbud har därför rätteligen poängsatts med 30 poäng, Vinnande leverantörs anbud anger på ett mycket bra sätt ett betryggande strategiskt forebyggande arbete med realistiska inställelsetider som dess­ utom styrks av referenstagningen, ett fullgott återrapporteringssystem som utvärderats samt stätnts av med referenter samt att anbudet även i övrigt uppfyller kriterierna för att erhålla högsta poäng för genomförande, beskrivnin g. Rikshiss påstående att det saknas skäl för att bedöma bolagets anbud lägre än vinnande leverantörs tillbakavisas. Utvärderingen har skett i enlighet med förfrågningsunderlaget och med beaktande av de upphandlingsrättsliga principerna o ch LOU. Grund for ingripande saknas därför i deooa del . Pris Det framgår tydligt av förfrågningsunderlaget att prisutvä:rderingen sker genom en slllilmering av dels a) anbudssumman per distrikt, vilket är ett fast pris omfattande det antal hissar per distrikt som framgår av anbudsfonnulä­ ret, dels b) de fiktiva mängder tillkommande material respektive arbetstim­ mar som för respektive distrikt specificeras i anbudsformuläret, Bolagets huvudargument är :förfrågningsunderlagets ordalydelse, vad avser att anbudsfonuuläret innehåller ett fält som anger "samtliga hissar i ett di­ stiikt,'. Poseidon medger att det möjligen hade varit önskvärt att förfråg- DOM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 8 7561-15 ningsunderlaget än tydligare angav att prisuppgiften i detta fält skulle avse de hissar i distriktet som omfattas av ersattning till fäst pris i enlighet med anbudsformuläret. Den slutsats bolaget fi5rsöker dra av textformuleringen är dock� läst i sitt sammanhang och med beaktande av förfrågningsunderlagets innehåll i övrigt� alltför långtgående. De fyra övriga anbudsgivama har uppfattat förfrågningsunderlaget på det sätt som Poseidon avsett, Samtliga övriga anbudsgivare vid sidan om bola­ get har således fyllt i det aktuella fältet "Servicekostnad gällande fullservice for samtliga hissar i distriktet under 12 månader,, med samma belopp som i anbudsforrnuläret som också redovisats som anbudssumma i kr/år för respektive distrikt. Att fälten är korrekt ifyllda med belopp innebär också att någon sådan brist i anbuden som bolaget hävdar föms, inte är for handen. Bolagets påstående att övriga anbud saknar uppgifter som krävs för att an­ buden ska kunna utvärderas tillbakavisas därför. Även av detta skäl saknas grund för ingripande mot upphandlingen vad avser bolagets invändning mot prisutvärderingen. Det tillbakavisas attdet vid något tillflille har lämnats besked att övriga an­ budsgivares priser angetts felaktigt. Däremot har bolaget� som missuppfattat prismodellen, getts möjlighet attförtydliga sinprissättning eftersom de läm­ nade prisuppgiftema var motstridiga. Syftet var att klargöra bolagets pris­ sättning och möjliggöra rättelse av en för Poseidon uppenbar felskrivning. Sammanfattningsvis är forfrågningsunderlaget och Poseidons genomförande av upphandlingen förenligt med LOU och de grundläggande upphand lingsw principerna. Ansökan ska därfor avslås. FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 9 7561 -15 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om tsmsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (l kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande princip­ erna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna l ag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas forst sedanrättelse har gjorts (16kap. 6 § :ftirstastycket LOU). Förvaltningsrättens bedömning Genoroförandebeskdvning Avseende utvärderingskriteriet geno�förandebeskrivning synes parterna vara ense om att fråga är om en sammanvägd bedömning av hur väl anbuds� givarna har formulerat sina genomförandebeskrivningar. Rikshiss gör nu gällandeattderasgenomförandebeskrivningharsammakvalitetsomövliga anbudsgivares genomförandebeskrivningar och därför ska tilldelas lika många poäng som dessa. Utvärdering vid offentlig upphandling ska göras objektivt i den meningen att inga ovidkommande hänsyn fh tas. Det är dock ofrånkomligt att även en objektiv bedömning av inkomna anbud kan rymma ett visst mått av skönsmässighet ellersubjektivitet som måste godtas under fömtsättning att den upphandlande enheten håller sig inom. rrunen för vad förfrågnings- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 10 756lwl5 underlaget kan anses tillåta. Det är endast direkta felbedömningar eller andra brister som bör leda till ett ingripande enligt LOU. Det som Rikshiss anför innebär inte att det är visat att Poesidon vid utvärde­ ringen av anbudsgivarnas genomförandebeskrivningar har tagit några ovid­ kommande hänsyn eller att utvärderingen i övrigt innefattar sådana sköns­ mässiga bedömningar som går utöver vad som ryms inom ramen for vad förfrågningsunderlaget tillåter eller i övrigt på ett sådant sätt att det upp­ handlingsrättsliga regelverket träds för när. Pris Poseidon framhåller att utvärderingskriteriet pris har tillämpats på det sätt som anges och som avsetts i förfrågningsunderlaget. Utfonmringen av för­ frågningsunderlaget i denna del utesluter inte heller en sådan tillämpning, även om utfonnningen visserligen hade kunnat vara något tydligare. Övriga anbudsgivare har också tolkat förfrågningsunderlaget i nu aktuellt avseende på samma sätt som Poseidon, Det som Rikshiss nu har anfört är inte tillräck� ligt för att göra någon annan bedömning än attutvärderingen av kriteriet pris har skett i överensstämmelse med fijrfrågningsunderlaget och med det uppw handlingsrättsliga regelverket. Skäl för ingripande enligt LOU i denna del saknas därfor. Sammanfattningsvis medfor det som Rikshiss anför och har visat inte att Poseidons upphandling står i strid m ed LOU. Grund för ingripande enligt LOU föreligger därför inte. Ansökan ska därför avslås. RKLAGAR, se bilaga (DV3109/IB LOU) /4;;;, AnnRittri Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Michael Koch. �. S ' "t , : . , f . .& c ; JXJ.� , r \!:i � n � - � a - o · · · / o ' : · . ;- o: . , : -:: � . .. • HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND I • • • • I Den som vill öve;:klaga förvaltoingsrättcns beslut sb skri.va till 'Karomamtte:a i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas elle.t lamna.s till tö;tV:altningstii.tten. Överlclag@d.etskahakaIDIIlitio.till förvalt:oingsratten inom tte veckor fdn de;o. dag då.klag"andenfickdelavbeslutet. 01nbeslutet bar meddela:ts \l'id eo. muntlig fö:chandling> eller detvidens�förhandfuighm:angettsnä.i: beslutet ko�c: att meddelas, ska dock övetklagandet ha kommit in .inom tce veckor fra.n den dag doDl.Stole.m beslut �ddd.a.des. TidenförÖV'erldag.i.ndetföroffentligpart:i:iikna.s frän den dag beslutet mcddela.des. Om sista. dagen för övecldagao.de.tinfa.lle.i:på lördag, söndag eller hdgda.g, midsorru:c.a,:afton, jul.aftondlei:n}'2Isafton.räck.erdet:attskrlvdscn kommer in nästa. n.:dag. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefot;11111IIlIIl.C[ till �dens arbetsplats ska ocltsi anges samt eventuell annan :a.dcess du kla.gaudcn kan n1⁄4 fö;; delgivnkg. Om dessa uppgiftet harlämnats tidigare i mllet� oc-h om de fortfarande är aktuella - bcliövei: de in.te!: uppges igen. Om klBganden a.nlitar ombud, ska. ombudets namn. postadc:ess, e­ postruhess, tclefonn�er; tillll.l:bctsplatsen och mobiltelefonnumme:i: anges. O;m :nägo11 person- dler ad.i:essuppgift ändras, ska ändr:ingea utan dröjsmål anmälas till kam,man:ätten. 2. den dom/bc:slut som överkhg-As med uppgift om fö�t:ningsrättens namn., målnwxm:iersamtdaget1.ffä;beslutet, 3. deskälsoi:o.klagandenai:ige:ctill;tödfören begäran om prötlningscillständ, Förattettöverklagandeskabmna.tasuppi 4. kamm.m-ätten foi:dras att p�övningsti&tänd dm indring av f'cirval:tnio.gsrittetis dom/beslut som �den vill få till stind, meddelas. Krumnarntten lir.anat prfrvningstillitånd om 5. de bevis som klaganden ..,jll ibe:ropa. och nd han/bon 'Vill sty,:ka ml!:.d varje sä'l'.skilt bevis. Adresse:o. till förvalll'Ullgsi:li:tten. fram.gir av domen/beslutet I JD.ll om öve.tprövning enligt la.gen (2007:1091) om offentlig uppha!).dling dlcr la.gen (2007:1092) o:m uppha.o.dtio.g inom on:id.det!.a vatten, energi. tr.msportet och posttjuiste:1: far avtal slut.as w.nan tiden för äv'c:ltlaga:nde av rättens dor.o. eller bl!:.Sluthatlöptut Ideflestafallfg,ravtalslutas nä,: tio dagru: hu gått fuin det atträtten a.vgjort måkt eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får a'tl't.2!. slums omedelbart. Ett övcrldagande av rättens avgörande f"ll.I inte p:cövassedanavtalha.i:dutits.FullstilJ.dig gi infomia.tionfinnsi16kapitletideovanan '\Yna lagarna. Behövc:.I:Nifler1,1pplysningaromhutman överklagu kan Ni 1/ända Er till förvaltningsi:ättcn. 1 . 2. 3. 4. det � scledri.ing q,tt betvivla. nktigbl!:.ten av det slut so:m fö:cvalmmgsrätten hai: kommit till, det inte utan att s1⁄4dmt tillsw:id kommit till. detärav'viktförledning11.v rätts�pningen att Ö'9'ei:klagandet prövas av hö�e rå� elle:i: det fillllaJ:S finns sya.o.e:cliga skäl att pröva överklagandet. �-.-.·.. <" .t�V�J. ·..: Ul(-.:._ ( . · · · o . · ,· ·.· •. Om prövcingstillstånd inte :meddehs stii! förvaltningsrättens beslut fast. Det iiJ; därför viktigtattde.tklartochtydligtframgårav ö-vetkla.gmdet till kam:tnatrii.tt:cn·varför man anser att prövningstillstind bor r.o.edddas. Skrivel�en med ÖVl!rklagande ska innehålla l. Klagandens person-/crganisationsnummer, postadr�s, e-postadress oi;h tdefonnummer wv,.-w,d0rnsmut det slut som förvaltningsrä� har meddelas gå.,: att bc4,ö:ma. riktlgb.ctca av