FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 KLAGANDE DOM 2010-11-17 Meddelad i Göteborg Mål nr 15744-10 E Enhet 2:1 Sida 1 (5) Dok.Id 49 402 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 -73270 00 031 -7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 JAL Consult HB, 969724-9838 Timjansgatan 26 424 42 Angered MOTPART Mölndals kommun Vård- och omsorgsnämnden 431 82 Mölndal ÖVERKLAGAT BESLUT Mölndals kommuns beslut den 4 augusti 2010, diarienr 113/08 SAKEN Ansökan om rättelse enligt lagen (2008:962) om valfrihetssystem, förkor­ tad LOV DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår JAL Consult HB:s ansökan om rättelse. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15744-10 E I GÖTEBORG Avdelning 2 BAKGRUND Vård- och omsorgsnämnden (nämnden) beslutade att inte godkänna JAL Consult HB:s (bolaget) ansökan om godkännande avseende utförande av hemtjänstinsatser i Mölndals stad. Som skäl för beslutet angavs att bolaget inte styrkt ställda krav på kompetens hos första linjens chef genom bifogat ev. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om rättelse av beslutet och anför bl.a. följande. Ansökan avser att bli leverantör i servicedelen där städning, tvätt och inköp ingår. Det kan inte anses nödvändigt att ha högskoleutbildning för att utföra dessa typer av tjänster. För de fall det hade varit fråga om vårdinsatser hade kra­ vet på utbildning varit relevant. I fråga om rena servicetjänster torde detta krav vara helt ovidkommande. Det är troligtvis få städfirmor i regionen som uppfyller dessa krav. Genom att ställa krav på högskoleutbildning sållar man bort merparten av småföretagen, vilket är diskriminerande. Bolaget är därtill godkända leverantörer i Stenungsund och Partille. Nämnden anser att ansökan ska avslås. DOMSKÄL Gällande bestämmelser m.m. Av 1 kap. 2 § LOV framgår följande. Den upphandlande myndigheten ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Den upphandlande myndigheten ska iaktta principerna om öppenhet, ömsesidigt erkännande och proportionalitet när den tillämpar valfrihetssystem. DOM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 15744-10 E I GÖTEBORG Avdelning 2 Enligt 8 kap. 1 § LOV ska den upphandlande myndigheten godkänna samt­ liga sökande som uppfyller de krav som angetts i annonsen och förfråg­ ningsunderlaget och som inte har uteslutits med stöd av 7 kap. 1 §. Av 10 kap. 1 § LOV framgår att en leverantör, som gör gällande att en upphandlande myndighet brutit mot en bestämmelse i denna lag, får ansö­ ka om rättelse hos allmän förvaltningsdomstol. Av 10 kap. 2 § LOV fram­ går att om den upphandlande myndigheten brutit mot någon bestämmelse i denna lag och detta medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta om att den upphandlande myndigheten ska vidta rättelse. Utredning Av förfrågningsunderlaget från Mölndals stad av nu aktuella hemtjänstin­ satser anges under kravspecifikationen att ev för personen som utför den dagliga ledningen av verksamheten ska bifogas. Under avsnitt 3.3 Krav på personal anges att ledningspersonal ska ha goda kunskaper om gällande lagstiftning, förordningar och föreskrifter som är relevanta för verksamhe­ ten. Den som utövar den dagliga ledningen av verksamheten ska ha hög­ skoleutbildning med inriktning social omsorg eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Vård- och omsorgsnärnnden har den 15 juni 2010 begärt kompletteringar från bolaget bl.a. avseende ev för personen som utför den dagliga ledningen av verksamheten. Bolaget har därefter kompletterat sin ansökan till vård- och omsorgsnämnden och bifogat ett ev rörande Tomi Alppiranta. Av ingivet ev framgår att Tomi Alppiranta drivit företag sedan år 1989 och att han periodvis har haft många anställda. Det framgår vidare att han arbetat mycket med fastighetsskötsel åt bl.a. Göteborgs kommun. DOM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 15744-10 E I GÖTEBORG Avdelning 2 Förvaltningsrätten görföljande bedömning Frågan är om bolaget har uppfyllt de krav som nämnden angivit i annonsen och förfrågningsunderlaget till utförare av hemtjänstinsatser samt om det uppställda kravet om angiven högskoleutbildning för den person som ut­ övar den dagliga ledningen är proportionellt i förhållande till de tjänster som ska utföras. I förarbetena till LOV (prop. 2008/09:29 s.71 f) anförs bl.a. följande. Kravspecifikationerna ska vara proportionerliga och relevanta i förhållande till de mål som eftersträvas vilket följer av 1 kap 2 § LOV. Eftersom tjäns­ ternas art och omfattning kan variera kan det inte av LOV framgå vilka krav som ska ställas. Kommuner och landsting får inte sätta upp osakliga krav som inte står i proportion till ändamålet och som skulle innebära att leverantörer behandlas olika. Det finns dock inget som hindrar att de upp­ handlande myndigheterna sätter upp rimliga och motiverade krav som gäller samtliga leverantörer. Det föreligger inte något hinder mot att olika kommunala ambitionsnivåer kan medföra en skillnad i kravspecifikatio­ nerna så länge kraven är i nivå med de nationella kraven i gällande rätt. Kommunen är huvudman för socialtjänsten och även för de fall kommunen tecknar avtal med privata aktörer för att dessa ska utföra kommunens upp­ gifter så förblir den avtalade verksamheten en kommunal angelägenhet där kommunen bär huvudansvaret. Det är således den verksamhetsansvariga nämnden som bär ansvar för att all verksamhet bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som kommunfullmäktige fastställt samt att de föreskrif­ ter och lagkrav som gäller för verksamheten följs (prop. 2008/09:29 s.73). Bolaget har inte gett in underlag som visar att bolaget uppfyller det speci­ fika krav avseende utbildning som den upphandlade enheten ställt i för­ frågningsunderlaget. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15744-10 E I GÖTEBORG Avdelning 2 Hemtjänstinsatser är en insats som följer av kommunens ansvar gentemot kommuninvånare som av olika anledningar behöver hjälp och stöd i sin vardag. Dessa insatser omgärdas av en rad lagar och förordningar bl.a. för att förebygga att allvarliga missförhållanden uppstår men även för att klar­ göra den anmälningsskyldighet som enligt 14 kap. 2 § socialtjänstlagen åligger den som uppmärksammar missförhållanden. Mot denna bakgrund får kravet på angiven högskoleutbildning för den som utövar den dagliga ledningen av verksamheten, och således kontrollerar, den dagliga verk­ samheten anses vara rimligt, motiverat och proportionellt i förhållande till det som leverantörerna i valfrihetssystemet ska göra, d.v.s. utföra hem­ tjänstinsatser. På gnmd härav och då bolaget inte har visat att den som ut­ övar daen dagliga ledningen av verksamheten har efterfrågad utbildning har nämnden haft fog för att utesluta bolaget. Vad bolaget i övrigt anför föran­ leder ingen annan bedömning. Ansökan om rättelse ska således avslås. !'R r .. RKLAGAR, se bilaga I (DV 3109/IB) °2 ��1(,J Föredragande har varit Carin Carlsson. SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. IQ www.domstol.se