FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (6) 2014 -02- 1 7 ·Ksnr Aktbil I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 · SÖKANDE 2014-02-17 Meddelad i Stockholm Målm 29999-13 Papyrus Supplies AB, 556057-6554 Box 1004 431 26 Mölndal Ombud: Susanne Merlöv Adress som ovan MOTPART Botkyrka kommun 147 85 Tumba SAKEN Avd Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖIUNDE Förvaltnii:tgsrätten avslår Papyrus Supplies AB:s ansökan om ingripande enligtLOU. Dnr . -..J '. ____:: -----------·- -- -- ' 7 ,. i 1- Dok.Id 445135 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 Öl forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon E-post: KONKURRENSVERKET '-~•.-- •--•··---: • • I ... ----· . •- -·.! FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I.- BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. DOM Sida2 29999--13 Botkyrka kommun (kommunen) har genomfört en upphandling med öppet förfarande avseende papp.er- och plastprodukter samt barnblöjor. Den 28 november 2013 meddelade kommunen genom tilldelningsbeslut att Papyrus Supplies AB var den vinnande anbudsgivaren. Den 5 december 2013 meddelades ett nytt tilldelningsbeslut där OneMed Sverige AB var · vinnande anbudsgivare med Papyrus Supplies AB på andraplats. Papyrus Supplies AB ansöker om överprövning och yrkar i första hand att bolaget ska tilldelas uppdraget åt kommunen, i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför Papyrus Supplies AB i huvudsak följande. I det första tilldelningsbeslutet förkastades OneMed Sverige AB:s anbud eftersom företaget inte uppfyllde ställ�a krav avseende produktkatalog enligt förfrågrringsspecifikationen. Kommunens nya beslut att godta OneMed Sverige AB:s anbud är felaktigt eftersom företaget inte heller vid denna tidpunkt kan anses uppfylla de skall-krav som anges i :forfrågningsunderlaget. I enlighet med likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU får en upphandlande myndighet inte bortse från de krav som ställts i förfrågningsunderlaget. I OneMed Sverige AB:s anbud finns ingen katalog bifogad varken i pappersformat eller i elektroniskt format. I företagets prisbilaga finns länkar till deras hemsida på vissa av artiklarna. Dock saknas hänvisning till 15 positioner. I den "bruttoprislista" som bifogats saknas samma hänvisningar. Att kommunen genom att läsa kolumnen "Er benämning" ändå kan utläsa att produkterna uppfyller kraven innebär att kommunen använder en annan metod för att utvärdera det vinn�de anbudet än de andra anbuden. Papyrus Supplies AB lider skada om upphandlingen avslutas enligt tilldelni:ngsbeslutet från den 5 december 2013. Skadan .består i den intäkt som uteblir för bolaget på grund av att Papyrus Supplies AB inte blir ram.avtalsleverantör. I iI. l i ! I.I Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29999-13 Allmänna avdelningen Kommunen bestrider bifall till ansökan. Om förvaltningsiätten finner att fel har begåtts i upphandlingen yrkas att upphandlingen görs om i sin helhet. Till stöd för sin talan anförs i huvudsak följande. Botkyrka · kommun har inte agerat i strid mot 1 kap: 9 § LOU. Efter· det första tilldelningsbeslutet från den 28 november 2013 kontaktades kommunen av OneMed Sverige AB som ansåg att kommunen gjort en felaktig bedömning av deras anbud och att deras anbud inte skulle ha förkastats.· Företaget menade att bifogad "bruttoprislista" motsvarade en produktkatalog då den på produktnivå hade klickbara aktiva länkar till webbkatalög med respektive produkts produktinformation. Företaget menade att de därmed uppfyllt ställt krav avseende produktkatalog på det sätt som krävs i förfrågningsunderlaget. Kommunen gjorde en förnyad kontroll av OneMed Sverige AB:s anbud och meddelade ett nytt tilldelningsbeslut den 5 december 2013 med OneMed Sverige AB som anbudsgivare. Utifrån i upphandlingen 8:11-givna förutsättningar har I STOCKHOLM · . kommunen gjort en korrekt bedömning. I för:frågningsunderlaget ställs inte krav på att samtliga produkter ska specificeras och återfinnas i en produktkatalog. Kommunen har i sin bedömning ansett att den "bruttoprislista" ·som OneMed Sverige AB har i sitt anbud uppfyller ställda krav då det på merparten av produkterna finns länkar till webbplats så att kommunen kunnat kontrollera att offererad produkt uppfyller ställda krav. I de fall där det inte finns någon länk till webbplats har beskrivningen av produkten i bifogad prisbilaga visat att ställda krav uppfyllts. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I 1 kap. 9 § LOU anges bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar påett öppet sätt. Kravet på att upphandlingar ska genom­ föras på ett öppet sätt ger uttryck för principen om transparens och öppenhet, som bl.a. innebär att upphandlingsprocessen ska kännetecknas FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen av förutsebarhet. En anbudsgivare ska exempelvis genom förfrågnings­ underlaget kunna � insikt i hur kvalifikationen och utvärderingen av anbud kommer att bedömas. Emellertid medför de skiftande förhållanden som förekommer i det-ekonomiska livet att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade f'ar godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte_träds för när Gfr RÅ 2002 ref. 50). Kraven i torfrågningsunderlaget bör tolkas med utgångspunkt i hur en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare uppfattar anvisningen Gfr EU-domstolens avgörande i mål C-19/00 SIAC Construction Ltd mot County Coundl of the County of Mayo och Kammarrätten i Stockholm mål nr 2391-12). Papyrus Supplies AB har uppgett att Botkyrka kommun har brustit i sin utvärdering gällande vinnande a,nbud från OneMed Sverige AB eftersom det vinnande anbudet enligt Papyrus Supplies AB inte uppfyller kraven på att aktuell produktkatalog ska bifogas anbudet. Invändningen rör den s.k. likvärdighetsprincipen. Frågan_i målet är om Botkyrka kommun har haft fog för att acceptera OneMed Sverige AB:s till anbud bifogade "bruttoprislista" som en. produktkatalog. I kommunens förfrågningsunderlag anges att anbudsgivare till anbudet ska bifoga aktuella prnduktkataloger. Enligt underlaget kan katalogerna lämnas på följande sätt: - _ Aktuell katalog i pappersformat - Aktuell katalog elektroniskt som bifogas i det elektroniska systemet ,-- - TendSign som en bifogad fil Aktuell katalog genom hänvisning till webbplats. I i_-__ Sida4 19999-13 i ,-. ·i FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 1-- 29999-13 . I - ·------ ··- ·--------------' .,· - - ---·----·------- •-- OneMed Sverige AB har skickat in en förteckning över de efterfrågade produk:t�ma i en PDF-fil som kallas "bruttoprislista". I dokumentet redovisas en förteckning över de efterfrågade produkterna med en aktiv länk till företagets webbkatalog. I prislistan saknas hänvisning till 15 av positionerna. Enligt förvaltningsrättens mening kan det aktuella kravet inte tolkas på annat sätt än att det'har varit obligatoriskt att produktkatalogen antingen bifogats i pappersformat, elektroniskt format eller genom länk till hemsida, sarri.t att information om alla aktuella poster ska redovisas. Genom att OneMed Sverige AB inte· har aktiva länkar till alla aktuella poster kan den inlämnade PDF-filen inte anses uppfylla det angivna obligatoriska kravet. OneMed Sverige AB:s anbud kan rentobjektivt inte anses uppfylla det aktuella obligatoriska kravet. Detta innebär dock inte i sig ·att OneMed Sverige AB :s anbud ska förkastas. Vid tilldelning av kontrakt ska de grundläggande principerna om likabehandling och proportionalitet tillämpas. Kravet på likabehandling innebär visserligen att samtliga anbud ska vara förenliga med .. .. bestämmelserna i förfrågningsunderlaget för att garantera en objektiv jämförelse mellan anbuden Gfr mål C-243/89 Europeiska gemenskapernas kommission mot Konungariket Danmark). Samtidigt följer det av proportionalitetsprincipen att en uppgift som diskvalificerar en lever�tör måste vara relevant för den aktuella upphandlingen och rimligen vara av inte oväsentlig betydelse (Hentze och Sylveri, Kommentar Offentlig upphandling, uppl. 1:3, s. 16 och Kammarrätten i Stockholm, mål nr 2391- · 12). Botkyrka kommun uppger att den efterfrågade informationen, i de fall då länkar till webbplatsen saknades, redovisades i prisbilaga "bilaga_1" under kolumnen "Er benämning". Informationen fanns således bifogad i till anbudet bifogade handlingar. ,. I_-_ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida6 29999-13 Med hänsyn till de uppgifter som OneMed Sverige AB har lämnat i sitt anbud har det enligt förvaltningsrättens mening varit möjligt för kommunen att utifrån bolagets bifogade "bruttoprislista" tillsammans med prisbilagan bedöma företagets produkter utifrån de i anbudsförfrågan aktuella kriterierna. Förvaltningsrätten finner därför att avvikelsen i OneMed Sverige AB:s anbud i fråga om det obligatoriska kravet på produktkatalog f'ar anses ha varit oväsentligt för upphandlingen. Då avvikelsen därför inte heller kan anses stå i proportion till följden av att förkasta anbudet finner förvaltningsrätten att kommunen inte har handlat i strid med de principer som bär upp LOU genom att godta OneMed Sverige AB:s anbud. Sammanfattningsvis har Botkyrka kommun därmed inte brutit mot principen om likvärdighet och det saknas skäl för ingripande t:nligt 16 kap. 6 § LOU. Papyrus Supplies AB:s ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). �� Rådman Förvaltningsrättsnotarien Maria Lyth h$" föredragit målet. f'· i I L . . � .. ······---------- I l: t. 1.: I.. I det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som. förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt for ledning av rättstillämpoingen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND I· I: I Den som vill överklaga förvaltoingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet hat meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisati.onsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet ­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltoingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. deskälsomklagandenangertillstödfören begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltoingsriittens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje s ärskilt bevis . Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. �ullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. j. L· 1 . 2. 3. 4. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövoingstillstånd bör meddelas. www.domstol.se