FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2019-06-11 Mål nr 2281-19 Sida 1 (3) Ann-Louice Jonsson Meddelad i Falun SÖKANDE Perbellum AB, 559009-1616 c/o Johansson Hönekullavägen 26 435 44 Mölnlycke MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2019-C6- 1 1 Avd Dnr KSnr AklbU Förvaltningsrätten avslår Perbellum AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 252721 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2281-19 IFALUN ,,:y,,i . YRKANDE M.M. Trafikverket genomför, genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU), en upphandling avseende byggledare styr- 09h övervakningssystem för komplexa anläggningar i region väst (eTM id: 206645). Trafikverket beslutade att anta WSP Sverige AB (WSP) som leve­ .r.aritör avseende delområde byggledare reinvestering och ÅF Industry AB ,'.1((i}F) avseende delområde byggledare drift och underhåll. Perbellum AB ansöker om överprövning och anför bl.a. följande. WSP och ÅF har bifogat ev:n till sina anbud, men har däremot inte lämnat några re­ dogörelser, vilket varit ett obligatoriskt krav enligt AUB.513. Trafikverket har, genom att ändå utvärdera och anta anbuden, agerat i strid med upphand­ lingsdokumenten och LOU vilket inneburit skada för Perbellum. Trafikverket anser att ansökan ska avslås och framför bl.a. följande. WSP och ÅF har lagt ev och redogörelse i samma dokument. Dessa handlingar innehåller både de offererade konsulternas ev:n och redogörelser som visar hur och var kraven uppfylls i respektive konsults ev. AUB.513 innehåller inget krav på att ev och redogörelse måste vara två separata dokument. Ett sådant formkrav på anbudshandlingarna vore oproportionerligt. Skälet till att Trafikverket förutom ev också efterfrågat redogörelser i AUB.513, är att det annars finns risk för att inkomna ev:n endast innehåller en lista med namn på arbetsplatser, men ingen information om vad arbetsuppgifterna fak­ tiskt bestått i. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Perbellum anfört är visat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2281-19 IFALUN Perbellum lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). I AUB.513 anges de krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet och förmåga som anbudsgivaren ska ha för att kvalificera sig i upphandlingen. I nämnda föreskrift finns i punktform uppräknat de ska-krav som ställs på offererad konsult gällande byggledare drift och underhåll respektive byggledare rein­ vestering. I AUB.513 anges vidare bl.a. följande: "Anbudsgivare ska visa att ovanstående krav är uppfyllda genom att till anbudet bifoga bevis i form av ev samt en redogörelse för hur och var kraven uppfylls i ev. Att endast bi­ foga ev godtas inte. Av redogörelsen och ev ska även framgå personens namn. [...]". Förvaltningsrätten finner inte att ovan nämnda skrivning i AUB.513 kan uppfattas på så sätt att anbudsgivare haft att bifoga ev och redogörelse i två separata dokument eller bilagor för att kravet ska anses uppfyllt. Den om­ ständigheten att WSP och ÅF har lämnat ev och redogörelse i ett och samma dokument kan enligt förvaltningsrätten således inte anses utgöra skäl att förkasta anbuden. Vad Perbellum framfört i målet visar inte att Trafik­ verket har förfarit i strid med principerna om öppenhet och likabehandling eller någon annan bestämmelse i LOU, då man på det sätt som skett kvalifi­ cerat och utvärderat anbuden från WSP och ÅF. Det saknas därmed skäl för ingripande enligt LOU varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Lennart Andersson rådman Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Bilaga 1 Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. ill Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. www.domstol.se Sida 2 av 2