( ( Aktbil ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 1730-12 Sida 1 (4) I FALUN Enhet 2 S. Sundin SÖKANDE 1. 2. , MOTPART Älvdalens kommun Box100 79622 Älvdalen SAKEN 2012-09-14 Meddelad i Falun Dok.Id 63364 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten ogiltigförklarar avtalen som benämnts "avtal om drift­ bidrag till museiverksamhet", "hyreskontrakt för Lokal" och "tilläggsavtal till hyresavtal Lomkällan" mellan Älvdalens kommun avseende Lomkäl­ lan, Säma skogsmuseum och Säma Offroad Center AB. ' f(ON�{URRENSVERe{fiJ 201?-o0- � 8 Avd _Dnr i..Qoss ....J' ( ( BAKGRUND Älvdalens kommun ( kommunen) har annonserat efter en ny entreprenör till Lomkällan, Säma skogsmuseum. Enligt kommunstyrelsens sammanträdes­ protokoll beslutade kommunstyrelsen den 20 mars 20 12 att anta anbud nr 1 som �rrendator. Den 3 april 20 12 undertecknades "Hyreskontrakt för lo­ kal" av företrädare för kommunen och för Säma Offroad Center AB. Samma dag undertecknade nämnda företrädare ett tilläggsavtal till hyres­ kontraktet och avtal om driftbidrag till museiverksamhet med samma leve­ rantör. YRKANDEN M.M. och yrkar att det avtal som tecknats med den vinnande leverantören ska förklaras ogiltigt och att upphandlingen ska gö­ ras om i enlighet med lagen (200 7: 10 91 ) om offentlig upphandling ( LOU). Till stöd för sin ansökan uppger och bl.a. följande. Då den aktuella upphandlingen avser drift av museiverksamhet med tyd­ liga riktlinjer från kommunen kring t.ex. öppettider och verksamhetens inriktning är undantaget från LOU vid hyra och arrende inte tillämpligt. De har lidit skada genom att kontraktet tilldelats annan leverantör. Kommunen yrkar att förvaltningsrätten avvisar ansökan om överprövning och anför att arrende- och hyresavtal inte faller inom ramen för LOU. Överenskommelsen med arrendatorn om verksamhet, öppettider etc. är inte så utförlig och detaljerad att den utgör grund för en upphandling enligt LOU. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är om kommunen varit skyldig att tillämpa LOU vid tilldel­ ning av i frågavarande kontrakt. Enligt 1 kap 2 § LOU gäller lagen för offentlig upphandling av byggentre­ prenader, varor och tjänster samt av byggkoncessioner. Kontrakt som avser förvärv av fastighet, arrenderätt, hyresrätt, bostadsrätt, tomträtt, servituts- \. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1730- 12 !FALUN Enhet 2 ( rätt eller någon annan rättighet till fastighet är däremot undantagna från lagens tillämpningsområde (1 kap. 6 § första stycket 1 LOU). Bestämmelserna om undantag ska tolkas restriktivt och det är den som åbe­ ropar undantaget som ska visa omständigheter som gör undantaget tillämp­ ligt (prop. 2006/07:128 s. 291 samt C 20/01 och C-28/01 Europeiska kommissionen mot Förbundsrepubliken Tyskland, REG 2003, s. I-3609). Kommunen har bl.a. uppgett följande. Kommunen äger skogsmuseet i Särna. Tidigare sköttes museidriften av en förening, Lomkällan, som sade upp avtalet 2010. Skogsmuseet erbjuder, förutom utställningsverksarnhet, cafä- och lunchservering och lokaler för mindre sammankomster/ konfe­ renser. För att kunna driva museiverksamheten vidare annonserade kom­ munen i december 2011 efter ny arrendator. Anbuden utvärderades och i mars 2012 beslutade kommunstyrelsen att anta anbud nr 1. Ett vanligt hy­ reskontrakt upprättades för lokalen. I tillägg till hyreskontraktet avtalades dessutom att hyresgästen åtar sig att ha visning av skogsmuseet. Det är de riktlinjer som kommunen avtalat med arrendatorn. Därutöver finns ett avtal om driftbidrag till museiverksarnheten. Ändamålet med bidraget är att sä­ kerställa museiverksamheten vid Lomkällan. Kommunen betalar ett drift­ bidrag om 300 000 kr per år för drift av museiverksamheten under som­ marsäsongen (1 juni - 30 september). Företaget/arrendatorn har rätt att bed­ riva egen verksamhet såväl under sommarsäsongen som övrig tid på året under förutsättning att övrig verksamhet inte hindrar museiverksamheten. Arrende- och hyresavtal faller inte inom ramen för LOU. Överenskommel­ sen med arrendatorn om verksamhet, öppettider etc. är inte så utförlig och detaljerad att den utgör grund för upphandling enligt LOU. Den enda tjänst som arrendatorn utför åt kommunen avser just öppethållande av museide­ len. Därutöver har arrendatorn frihet att bedriva egen verksamhet som inte ingår i avtalet med kommunen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1730-12 Enhet 2 I FALUN ( ( Kommunen har gett in "Hyreskontrakt för lokal" daterat den 3 april2012 där Kommunen står som hyresvärd och Säma Offroad Center AB som hy­ resgäst. Vidare har kommunen gett in "Tilläggsavtal till hyresavtal Lom­ källan". Kommunen hänvisar också till "Avtal om driftbidrag till musei­ verksamhet" daterat den 3 april 2 012 där kommunen och Säma Offroad Center AB anges som parter. Av avtalet om driftbidrag till museiverksam­ het framgår att ändamålet med avtalet är att säkerställa museiverksamhet vid Lomkällan genom att kommunen lämnar ett årligt verksamhetsbidrag. Ovan nämnda avtals syfte och utformning, gör enligt förvaltningsrätten, att de bör behandlas som en helhet och bedömas utifrån det sammantagna in­ nehållet. Förvaltningsrätten anser att kommunen inte har visat omständig­ heter som gör att undantaget för hyres- eller arrendeavtal är tillämpligt. Kontraktet löper på två år med möjlighet till förlängning. Det årliga drift­ bidraget för museiverksamheten uppgår till 300 000 kr. Enligt förvaltnings­ rätten är det snarast fråga om ett tjänstekontrakt. Den omständigheten att avtalet inte är detaljerat föranleder inte förvaltningsrätten till annan be­ dömning. Att en beställare utformar ett avtal i funktionella termer är sålunda inte något hinder för att LOU ska tillämpas på upphandlingsförfa­ randet. Förvaltningsrätten har kommit till slutsatsen att undantag från skyldigheten att tillämpa upphandlingsbestämmelsema inte föreligger. Genom att inte upphandla bedrivandet av museiverksamheten enligt LOU har kommunen, enligt förvaltningsrättens mening, brutit mot bestämmelserna i LOU. och har inte getts tillfälle att i konkurrens delta i upp­ il"handlingen och har därmed lidit skada. Förvaltningsrätten anser därför att upphandlingen ska göras om Gfr 16 kap. 6 § LOU och RÅ2005 ref. 47). trAGAR, se bilaga ( DV 3109/1C LOU). Karin Forslund Johansson Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1730-12 Enhet 2 I FALUN ( 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till IZammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätteninomtreveckor fråndendagdå klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ Skrivelsen med överklagande ska innehålla Bilaga ( klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, tnidsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. r---0N Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullrnakt i original samt uppge sitt narnn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se DV 3109/1C • -08 • Producerat av Domstr · -� .et