FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen MOTPART Statens Konstråd Box 45134 104 30 Stockholm SAKEN DOM 2010-07-22 Meddelad i Stockholm Mål nr 34153-10 Enhet 12 Sida 1 (4) ••••••ucu: 2010-07- 2 6 Dok.Id 44861 Telefon 08-561 680 00 Ep- ost: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår�sökan om åtgärder enligt LOU. Postadress Besöksadress Telefax 11576Stockholm Tege]uddsvägen l 08-561 680 0 I . .. . ·�..,· ,.......";.,:� FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 34153-10 1- .-... '- , ·�.; · :: · BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. . :r: �:·f�?:::'5.'.tt?V;}�:�söker om överprövning enligt LOU beträffande Statens ;) 'r. ·:• 3 .•,. .. \,;, \.'i:�. 'konsttåd upphandling av gestaltningsuppdrag i projekt Regeringsrä t - teiiJ.$fatens fastighetsverk. En konstnär har bjudits in att inkomma med ,. s.k. "konstnärliga tjänster" som ska upphandlas. Detta för att garantera icke diskriminering av presumtiva uppdragstagare, kvalitet, miljöhänsyn, bud­ get och konkurrensneutralitet. Statens konstråd har vidare brutit mot prin­ ciperna om icke-diskriminering, likabehandling och transparens. Att en projektledare går igenom ett större urval av leverantörer vet utanförstående konstnärer och egenföretagare inget om. Statens konstråd tillvägagångssätt strider mot LOU. Statens konstråd bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Upphandlingen avser en konstnärlig gestaltning av en planerad ombyggna� tion av Kammarrätten och Sparreska palatset på Riddarholmen i Stock­ holm. Ombyggnationen syftar tiU att samla Regeringsrättens hela verk­ samhet på en gemensam plats. Det finns starka antikvariska och historiska hänsynstaganden som måste tas hänsyn till. Statens konstråd har genomfört upphandlingen i samarbete med Statens fastighetsverk, Regeringsrätten, Ahrborg & Partner, A&P Arkitektkontor och Creo Arkitektkontor AB. En särskild sakkunnig kommitte har tillsatts med representanter från nämnda myndigheter och arkitektbyråer. Denna kommitte har främst utifrån konst­ närliga och estetiska, men även utifrån den kulturhistoriska och produ k ­ tionstekniska hänsyn, enats om riktlinjer för uppdraget. Statens konstråds projekiledare har utifrån dessa riktlinjer gått igenom ett större urval av konstnärer, däribland ansökningar från konstnärer som söker uppdrag av Statens konstråd. Denna förberedande process har resulterat i att tio olika konstnärskap granskats av den sakkunniga kommitten. Därefter har en konstnär erbjudits att utföra skissuppdrag avseende konstnärlig gestaltning i --�•·-, L..,.:........,..J."1/JJ.i:f_,,,i,v.,__,�:@.i;�l�'!�- Statens konstråd har inte annonserat upphandlingen. Uppdragen är :••::··: ••__-• :t-,.-�u:,.,.. ·,....�-.;.-...--.:....,; �........ � ;•§t...� -0 ·• . . Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34153-10 Allmänna avdelningen av terrass som vetter mot Riddarfjärden. Det förfarande som tillämpats uppfyller förutsättningar för tillämpande av undantagsregeln i 15 kap. 5 § 3 LOU avseende konstnärliga skäl. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 15 kap. 5 § 3 LOU får en upphandlande myndighet utan föregående annonsering begära anbud genom att skicka en skrivelse till endast en leve­ rantör om det som ska upphandlas av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensamrätt kan levereras av endast en viss leverantör. I 16 kap. 1 § första stycket LOU stadgas att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i demia lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Av 15 kap. 5 § 3 LOU framgår att en upphandlande myndighet kan in­ skränka sig till att begära anbud genom att skriftligen kontakta endast en leverantör, om bl.a. konstnärliga skäl eller ensamrätt gör att bara denna leverantör kan leverera det som myndigheten vill köpa. I praxis har uttalats att det är den upphandlande enheten som har att visa att förutsättningarna för undantaget föreligger. Det är ostridigt i målet att Statens konstråd köper en konstnärlig gestalt­ ning. Det år då fråga om en offentlig upphandling som ska göras i enlighet med LOU, vilket innebär att Statens konstråd ska öppna sin anskaffning för den konkurrens som finns. I detta fall aktualiseras ovanstående undantags­ bestämmelse. Regeringsrätten har i två nyligen avgjorda mål diskuterat I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34153-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen undantagsbestämmelsens tillämplighet vid förfarandet av upphandling av konst. I RÅ 2008 ref. 79 framhöll Regetingsrätten att det råder speciella förhållanden för upphandling av konstnärliga tjänster. Därefter uttalade Regeringsrätten att kormnunen genom att hänvisa till anskaffningens sär­ skilda karaktär, till att det slutliga beslutet föregåtts av bedömningar av en större krets av konstnärer och att urvalet gjorts av en särskilt tillsatt sak­ kum1ig kommitte, visat att undantagsbestämmelsen tillämpats med den urskillning som förutsätts i LOU och i enlighet med de gemenskapsrättsli­ ga principer som upphandlingsreglema bygger på varför upphandlingen gjorts i enlighet med reglerna i LOU. I RÅ 2009 not.134 fann domstolen att undantagsbestämmelsen inte var tillämplig med hänvisning till att den upphandlande enheten lämnat en tunn och allmän beskrivning av uppdra­ get och inte angett några omständigheter kring det tänkta konstverket som skulle kunna göra undantagsregeln tillämplig. Enligt förvaltningsrätten har Statens konstråd genom den beskrivning som lämnats i målet avseende uppdragets särskilda karaktär och den urvalspro­ cess som skett. visat att undantagsbestämmelsen i15 kap. 5 § 3 LOU är tillämplig vid aktuell upphandling samt att undantaget har tillämpats med den urskillning som förutsätts i LOU. Upphandlingen har således skett i enlighet med LOU och de gemenskapsrättsliga principer som lagen bygger på. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) rådman Föredragande har varit Magnus Johansson. � rlt7i� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkla de ska kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om. någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaije särskilt bevis... Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. gan karrumu:rätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av .rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till k.arntnarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. 0C0 www.domstol.se I SVERIGES DOMSTOLAR