FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm Sida 1 (5) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE 2013-09-10 18842-13 Meddelad i Stockholm Blå Vägen flykting- och arbetsmarknadsverksamhet ek. förening, 769617-4411 Skogängsvägen 59 163 41 Spånga MOTPART Stockholms stad Ombud: Malin Lindvall Stadsledningskontoret, Juridiska avdelningen Hantverkargatan 3 A 105 35 Stockholm KONKURRENSVERKEr 2013 -09- 1 1 l. Avd Dnr Överprövning av offentlig upphandling KSnr SAKEN FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Aktbil Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOD. Dok.Id 394008 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561680 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18842-13 Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Arbetsmarknadsnämnden i Stockholms stad (Stockholms stad) genom­ för en upphandling av arbetsförberedande insatser för aspiranter inom Jobbtorg Stockholm, dnr AMN 2012-0421-2.7.1. I upphandlingen ingår insatsområdena Grundläggande arbetslivsintroduktion (1), Kommunikat­ ionshöjande insatser (2), Arbetsförberedande yrkesinriktade insatser (3), Individuell arbetsträning (4) och Supported Employment (5). Stockholms stad meddelade, i fem tilldelningsbeslut den 12 juli 2013, att anbuden från Blå Vägen flykting- och arbetsmarknadsverksamhet (Blå Vägen) utesluts på insatsområdena 1 - 5 på grund av att deras anbud vid anbudslämnandet inte var undertecknat. Blå Vägen yrkar, som det f'ar förstås, att upphandlingen ska rättas på så sätt att Blå Vägens anbud blir utvärderat samt anför följande. Enligt Tend­ Sign var alla frågor besvarade. Eftersom anbudet enbart får skickas elektroniskt i TendSign, skrev Blå Vägens anbudsskribent in sitt namn. Denne hade också kontakt med supporten. Stockholms stad bestrider ingripande enligt LOU och anför bl.a. följande. Kravet att anbudet ska vara undertecknat av behörig företrädare för an­ budsgivaren anges i förfrågningsunderlaget, punkterna 2.3.3 och 3.6. I Blå Vägens anbud framgår av sid 16 att det inte har undertecknats. Syftet med kravet är att Stockholms stad därmed får ett bevis på att anbudsgivaren är bunden vid anbud. Att en person författar anbudet är inte detsamma som att personen är behörig att binda anbudsgivaren vid anbudet. Att upphand­ lingsverktyget TendSign använts för upphandlingen utgör inte hinder mot att kravet på undertecknande kan uppfyllas. Frågan om hur anbudsgivaren praktiskt skulle gå till väga med unde1iecknandet vid elektronisk anbuds­ givning besvarades av Stockholms stad i "Frågor och svar" under anbuds­ tiden. Det är bara två anbudsgivare som inte uppfyllt kravet. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 18842-13 SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grun­ das på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan därvid endast besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får av­ slutas först sedan rättelse gjorts. I förfrågningsunderlaget anges, under punkten 2.3. 3 med rubriken "Under­ tecknande av anbud", följande: Anbud ska innehålla en sanningsförsäkran med det innehåll som finns i punkt 3.6 Undertecknande av anbud, undertecknad av behörig företrädare för anbudsgivaren. Behörighet kan komma att kontrolleras av Arbets­ marknadsförvaltningen. I början av förfrågningsunderlagets tredje kapitel anges att anbudsgivaren ska "lämna sina uppgifter enligt nedan", och punkterna i detta kapitel har fält för ifyllning. Under punkten 3.6 som även den har rubriken "Under­ tecknande av anbud" anges, ovanför ett fonnulär med fält för ort, datum, underskrift behörig företrädare och namnförtydligande, följande: . Ett undertecknat anbud innebär att behörig företrädare intygar att följande omständigheter är gällande: Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18842-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen • • • • I fråga den 15 april 2013, som genom "Frågor och svar" i TendSign kan läsas av alla intresserade anbudsgivare, har en intressent frågat "Kan un­ dertecknande av anbudet ske i en bifogad bilaga exempelvis en sannings­ försäkran som innehåller samma text som finns angiven under 3.6 under­ tecknande av anbud? Annars måste hela det omfattande anbudet scannas in." Stockholms har svarat: "Anbud ska innehålla en sanningsförsäkran med det innehåll som finns i punkt 3.6 Undertecknande av anbud, under­ tecknad av behörig företrädare för anbudsgivaren. Behörighet kan komma att kontrolleras av Arbetsmarknadsförvaltningen. Anbudsgivaren skriver u t sidan som innehåller punkten 3.6 (eller hela dokumentet om man så vill), undertecknar denna och skannar sedan in denna sida i samband med an­ budsgivning." Av förfrågningsunderlaget och genom det förtydligande som skett genom Frågor och svar måste det stått klart för anbudsgivama att undertecknade av behörig firmatecknare var ett krav som uppställdes i upphandlingen. Instruktionerna är tydliga både hur kravet ska uppfyllas och vad syftet med kravet är. I målet är ostridigt att Blå Vägens anbud inte har undertecknats av behörig företrädare för föreningen. Stockholms stad har därmed haft rätt att förkasta Blå Vägens anbud och Blå Vägens ansökan om överprövning ska avslås. att anbudsgivaren har tagit del av och baserar sitt anbud på det kompletta förfrågningsunderlaget, dvs. inkl. eventuella förtydligan­ den och kompletteringar som publicerats på i förfrågnings­ underlaget angivet sätt t.o.m. sista anbudsdag, att samtliga krav i förfrågningsunderlaget uppfylls och att ram­ avtalsvillkoren accepteras utan reservationer, att anbudsgivande företag är bundet av sitt anbud i nio månader och att alla uppgifter som lämnas i anbudet i sanningsenliga. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18842-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1. 1/M.�- Ulrika Melin Rådman David Munck har föredragit målet. ·.I, HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,Jl. Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska doc°t:'s1d.ckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling· har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om SVERIGES DOMSTOLAR s- Q> · 1. 2. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillärnpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1: Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger ·till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och_ vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagår kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. "' Om prövningstillstånd inte meddelas·står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. www.domstol.se 3.