LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN SÖKANDE Bixia AB, 556544-2638 Box 1510 581 15 Linköping BESLUT Mål nr 51-10 Rotel 8 Sida 1 (4) 2cm -01- 1 1 2010 -01- 0 8 Meddelat i Linköping Ombud: Advokaten Henrik Stenberg och Jur.kand. Hanna Vikström Advokatfinnan Glimstedt Norrköping KB Box 1234 600 42 Norrköping MOTPART Landstinget i Östergötland, upphandlingscentrum 581 85 Linköping SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten förordnar att Landstingets i Östergötland upphandling av disk­ retionär portföljförvaltning, el, dnr UC-2009-89, inte får avslutas innan något annat har beslutats. Beslutet gäller omedelbart och till dess rätten förordnar annat i målet Dok.Id 89508 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 BESLUT Sida 2 51-10 LÄNSRÄTTENI wm �01.. os ÖSTERGÖTLANDS LÄN Genom tilldelningsbeslut den 29 december 2009 gällande upphandling av dislaetionär portföljförvaltning, el, dnr UC-2009-89, har Landstinget i Ös­ tergötland antagit anbud från Energi Försäljning i Sverige AB, EFS. Bixia AB ansöker om överprövning av tilldelningsbeslutet och yrkar att länsrätten ska förordna att upphandlingen tills vidare inte ska få avslutas. Bixia anför bl.a. följande. Enligt förfrågningsunderlaget ska anbudsgivare erbjuda EDI-fakturering direkt från leveransstart. Vidare anges att Lands­ tinget i Östergötland tillämpar sådan fakturering enligt formatet SFTI 9.1.1 ver. 2.51. EFS:s anbud har inte uppfyllt detta skall-krav, varför Bixia skul­ le ha tilldelats uppdraget. Med hänsyn till att Bixia uppfyller krav och öns­ kemål från Landstinget beträffande utvärderingskriterierna administration och fakturering samt analys och förvaltning bättre än EFS skulle Bixia ha erhållit högre poäng än EFS avseende dessa kriterier, eller i vart fall ett av dessa kriterier, och således tilldelats uppdraget. Enligt vad som anges i förfrågningsunderlaget har upphandlingen genomförts som ett förenklat förfarande med annons. Upphandlingen rör ett värde som enligt överstiger tröskelvärdet uppgående till I 911 155 kronor. En förenklad upphandling skulle således inte ha använts, utan en ordinär upphandlingsform skulle ha tillämpats. Enligt vad som anges i förfrågningsunderlaget ska det anbud som bedöms vara det mest ekonomiskt fördelaktiga med hänsyn till angiv­ na utvärderingskriterier, i fonn av administration och fakturering (25 %), uppföljning och statistik (20 %), analys och förvaltning (35 %) samt pris (20 %). I den slutliga utvärderingen har Landstinget givit samtliga fyra anbudsgivare, utan närmare motivering, tre poäng av fem möjliga på de tre förstnämnda utvärderingskriterierna, med innebörd att priset var helt avgö­ rande. Någon bedömning av de olika anbuden avseende de andra kriterier­ na än pris kan inte ha gjorts, utan poängsättningen har varit högst godtyck­ ligt. De grundläggande principerna om transparens, affärsmässighet och likabehandling har inte följts. LÄNSRÄTTENI ÖSTERGÖTLANDS LÄN BESLUT 2010 �01= 0 8 Sida 3 51-10 SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brntit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. - Rätten får ome­ delbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Ett intermistiskt förordnade enligt LOU är, med beaktande av den s.k. tio~ dagarsfristen, ofta nödvändigt för att kunna genomföra en överprövning. Det interimistiska förordnandet med stöd av LOU skiljer sig således i detta hänseende från inhibition eller motsvarande beslut med stöd av 28 § för­ valtningsprocesslagen (1971:291), där det normalt förntsätts att en viss sam1olikhetsbedömning av den slutliga utgången i målet har föregått beslu­ tet. Det ligger vidare i det interimistiska beslutets natur att det utgör en tillfällig åtgärd i avvaktan på det slutliga ställningstagandet Gfr RÅ 2005 ref 17). Länsrätten gör följande bedömning. Bixia får anses ha uppvisat en legal och faktisk grund för sin begäran om överprövning. Vidare har omständigheter som ger upphov till brådska fö­ revisats. Ett beslut om att upphandlingen inte får avslutas innan något an­ nat har beslutats innebär inte sådana negativa konsekvenser för landstinget att dessa överväger fördelarna för bolaget. Mot bakgrund härav föreligger LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN BESLUT 2010 =01- 0 8 Sida 4 51-10 skäl att förordna att landstinget inte får avsluta upphandlingen innan läns­ rätten förordnar annat i målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1d) ',SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga län.srättens beslut skall skriva till kam.mattätten i Jön.köping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lör�, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivei­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkla de skall kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefontlutnmer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsräfteiiifnariili, :biahiuriiriier sa.m:rdagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begä:tan oro prövningsti.llstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans oro.bud. Adressen ti.11 länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fulltnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga gan kammarrätten fordras att prövningsti.llstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i dei slut vartill länsiätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skil att pröva överklagandet. Om prövningsti.llstånd inte meddelas ståt läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till karomar6tten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. "" C, C, N www..domstol.se