FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2018-01-18 Mål nr 4667-17 E SÖKANDE 2018 -01- 1 8 Avd Dnr KSnr Skogssällskapets förvaltning AB, 556159-7039 Ombud: Bolagsjurist Ulf Ekström Box 11374 404 28 Göteborg MOTPART Uppsala kommun 753 75 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. AktbU �p�,"l{-t'I.T'\ 1 Meddelad i Uppsala Dok.Id 228130 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se ,vww.förvaltningsratteniuppsala.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4667-17 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Uppsala kommun genomför en offentlig upphandling benämnd "Skogs­ brukstjänster", KSN-2016-0013. I tilldelningsbeslut den 18 augusti 2017 antogs anbud från Naturskog AB. Skogssällskapets förvaltning AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse och ny utvärdering har gjorts. Bolaget anför bland annat följande. Naturskog har inte uppfyllt samtliga ska-krav och har därmed inte kvalificerat sig för en utvärdering. I den ev för föreslagen nyckelperson som Naturskog bifogat sitt anbud anges varken korrekt teoretisk utbildning eller praktisk erfarenhet. Kommunens felaktiga anbudsprövning har inneburit att bolaget slutat på andra plats i upphandlingen. Det grundläggande i det upphandlade uppdraget är att ge­ nomföra skogsbruk i överensstämmelse med kommunens riktlinjer. Det är därvid väsentligt att nyckelpersonen har den kunskap och de erfarenheter som krävs för att uppfylla kommunens ska-krav. Kommunens krav är att åtminstone en person, en nyckelperson, ska vara skogligt kunnig och ha en skoglig utbildning motsvarande jägmästarutbildning/skogsmästare eller vara skogsbruksutbildad. En ekolog är inte utbildad i skogsbruk och en tvåda­ garskurs i "Hyggesfritt skogsbruk" råder inte bot på detta. Den ev som bi­ fogats anbudet från Naturskog styrker inte heller att nyckelpersonen uppfyll­ ler kravet på praktisk erfarenhet. Kommunen anser att ansökan ska avslås och anför bland annat följande. Naturskog har uppfyllt de krav som anges i förfrågningsunderlaget. Den lägsta utbildningsnivå som kommunen kräver är skogsbruksutbildning på gymnasienivå. Under en sådan utbildning läses kurser i skogsbruk, fiske­ och vattenvård, jakt- och viltvård samt natur- och landskapsvård. Dessutom ingår naturkunskap, biologi samt markens och växternas biologi. Bland an­ nat Torsta-Kunskapscentrumför de gröna näringarna, ger en sådan gym- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4667-17 I UPPSALA nasieutbildning benämnd skogs- och miljövårdare. Jämförs det som ingår i den gymnasieutbildningen med den utbildning i landskapsekologi och na­ turvård som Naturskogs nyckelperson genomfört på universitetsnivå, finner man att kursinnehållet korresponderar med en kurs i naturvård som Lunds universitet ger. Av kursplanen framgår följande områden och moment: re­ servat och skötselplaner, skogsbruksexkursion, skogsbruk och naturvård, jaktvårdslagstiftning, viltförvaltning och jakt, lantbruk- och naturvård samt jordbruk- och naturvårdsåtgärder. När det gäller kravet på tre års erfarenhet av liknande arbete, framgår det av nyckelpersonens CV att han har varit verksamhetsledare för Sigtuna kom­ muns naturvårdslag. Vidare har han varit arbetsledare i fält med ansvar för tillsyn, utveckling och skötsel av kommunens naturområden. Detta svarar upp mot kravet på minst tre års erfarenhet av liknande arbete. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 20 kap. 6 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4667-17 I UPPSALA I mål om offentlig upphandling gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan (se RÅ 2009 ref. 69). Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlagets uppdragsbeskrivning anges följande under p 5.2 Nyckelperson: Skallkrav Anbudsgivaren ska hålla minst en (I) skogligt kunnig nyckelperson. Nyckelpersonen ska vara väl införstådd i köparens skogsinnehav och hålla kontakt med köparen under hela avtalstiden. Skogligt kunnig innebär att nyckelperson ska ha: Relevant skoglig utbildning (t.ex. jägmästare, skogsmästare eller skogsbruksutbildning på gymnasienivå) och minst tre (3) års erfarenhet av liknande arbete, dvs. med frågor om planering av skogsbruksin­ satser, budgetarbete, logistik, samordning av arbeten och försäljning av ris och tim­ mer. Med nyckelperson menas t.ex. konsult, kontaktperson, arbetsledare eller motsvarande. Förvaltningsrättens bedömning Bolaget har i ansökan gjort gällande att den nyckelperson som anges i Naturskogs anbud varken har den skogliga utbildning eller den praktiska erfarenhet som krävs enligt förfrågningsunderlaget. Kommunen har förkla­ rat hur nyckelpersonens masterutbildning i landskapsekologi och naturvård motsvarar de krav på viss gymnasieutbildning som finns i förfrågningsun­ derlaget. Bolaget har inte bemött kommunens resonemang. Eftersom det enligt förfrågningsunderlaget inte krävs annat än en "relevant skoglig ut­ bildning", exemplifierat med bland annat skogsbruksutbildning på gymnasi- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4667-17 I UPPSALA enivå, bedömer förvaltningsrätten att Naturskogs anbud uppfyller kravet i denna del. När det gäller nyckelpersonens erfarenhet av minst tre års "liknande arbete" framgår av nyckelpersonens CV att han har arbetat som verksamhetsledare för Sigtuna kommuns naturvårdslag och som arbetsledare i fält med ansvar för tillsyn, utveckling och skötsel av kommunens naturområden m.m. Detta arbete har bedrivits i mer än tre år. Därmed får även det förhållandesvis all­ mänt hållna kravet på erfarenhet av liknande arbete anses uppfyllt. Mot denna bakgrund har bolaget inte visat att Naturskog inte uppfyller kraven i upphandlingen, varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Mårten Olson förvaltningsrättsfiskal Beslutet har beretts av föredragande juristen Nicklas Rydgren. 5 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se 2. 3. ci Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. w,,r,v.domstol.se