Dok.Id 145062 Postadress Box 406 581 04 Linkšping Besšksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Bygg GG i Norrkšping AB, 556103-1591 …stra promenaden 22 602 27 Linkšping Ombud: Advokat Pernilla Carlsson Rasiwala BitrŠdande jurist Felicia Runsiš Nord & Co AdvokatbyrŒ KB Box 1435 111 84 Stockholm MOTPART Norrkšpings kommun genom Stadsbyggnadskontoret 601 81 Norrkšping Ombud: Advokat Kristian Pedersen Jur.kand. Ulrika Lundgren Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I LINK…PING S…KANDE DOM 2014-01-09 Meddelad i Linkšping MŒl nr 7295-13 Enhet 2 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 013-25 11 40 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Norrkšpings kommun (Kommunen) genomfšr upphandling avseende ÓNy- byggnad av Nyckelpigans Fšrskola, Porten 11Ó med beteckning 12-1333 (upphandlingen). Upphandlingen genomfšrs genom ett fšrenklat fšrfa- rande och det Šr lŠgsta pris som tillŠmpas som tilldelningsgrund. Kommu- nen har i tilldelningsbeslut daterat den 18 oktober 2013 antagit ett anbud lŠmnat av ED Bygger Dršmmar AB (EDB). Bygg GG i Norrkšping AB (Bygg GG) ansšker nu om šverpršvning av upphandlingen och yrkar i fšrsta hand att rŠttelse ska ske pŒ sŒ sŠtt att ut- vŠrderingen ska gšras om varvid EDB:s anbud inte ska beaktas och i andra hand att upphandlingen ska gšras om. Kommunen motsŠtter sig bifall till ansškan. VAD PARTERNA ANF…RT Bygg GG Kommunen har i strid med kraven pŒ fšrutsebarhet och likabehandling i 1 kap. 9 € LOU antagit EDB:s anbud trots att det inte uppfyller samtliga stŠllda krav i upphandlingen. Om Kommunen istŠllet hade agerat i enlighet med vad som framgŒr av de Administrativa fšreskrifterna och inte beaktat EDB:s anbud sŒ hade Bygg GG:s anbud antagits, dŒ det enligt protokollet frŒn tilldelningen hamnade pŒ andra plats i upphandlingen. Detta innebŠr att Bygg GG riskerar att lida skada av Kommunens rŠttsstridiga agerande. Bakgrund I juli 2013 skickade Kommunen ut en fšrfrŒgan om att lŠmna anbud i upp- handlingen. FšrfrŒgan avsŒg en nybyggnation av en fšrskola i enlighet 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 med de Administrativa fšreskrifterna i fšrfrŒgningsunderlaget. Av punkten AFB.31 framgick vilka krav som stŠlldes pŒ anbudet samt att det dŠr upp- gavs att anbudet fšr att kunna antas inte fick innehŒlla nŒgra reservationer. Vidare angavs i AFB.51 vilka handlingar som skulle bifogas anbudet fšr att det skulle pršvas. Om kraven inte uppfylldes skulle anbudet fšljaktligen varken pršvas eller antas. Anbud i upphandlingen skulle inges senast den 8 oktober 2013. Det kom totalt in sex anbud, bl.a. frŒn sškanden och EDB, och tilldelningsbeslut fattades den 18 oktober 2013. Av protokollet frŒn tilldelningen framgŒr att Kommunen avser att tilldela kontraktet till EDB dŒ denne hade ÓlŠgsta anbudÓ. Enligt nŠmnda protokoll rankades Bygg GG pŒ andra plats. EDB:s anbud brister i uppfyllelse av stŠllda skall-krav Kommunen har i upphandlingen stŠllt upp ett skall-krav avseende leveran- tšrens yrkeskunnande. Kravet som Šr omtvistat i denna šverpršvning avser den platschef som ska offereras. Enligt fšrfrŒgningsunderlagets Administ- rativa fšreskrifter punkt AFB.51 ska den platschef som offereras ha viss utbildning och viss erfarenhet enligt fšljande: ÓPlatschef produktion: Hšgskoleingenjšr 120 p eller 4-Œrigt tekniskt gymnasium samt 3 Œrs yrkeserfarenhet alternativt 7 Œrs yrkeserfarenhet som arbetsledare inom byggprodukt- ion. CV avseende utbildning och yrkeserfarenhet bifogas anbudet.Ó (sškandens un- derstrykning) Den platschef som leverantšrerna har att offerera ska fšljaktligen minst uppfylla nŒgot av fšljande krav: 1. Hšgskoleingenjšr 120 p samt 3 Œrs yrkeserfarenhet som platschef inom produktion, 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 2. Hšgskoleingenjšr 120 p samt 7 Œrs yrkeserfarenhet som arbetsle- dare inom byggproduktion, 3. 4-Œrigt tekniskt gymnasium samt 3 Œrs yrkeserfarenhet som plats- chef inom produktion eller 4. 4-Œrigt tekniskt gymnasium samt 7 Œrs yrkeserfarenhet som arbets- ledare inom byggproduktion. Det framgŒr inte uttryckligen av fšrfrŒgningsunderlaget exakt vilken typ av yrkeserfarenhet som avses med begreppet Ó3 Œrs yrkeserfarenhetÓ. Enligt Bygg GG:s uppfattning ligger det dock i sakens natur att det Šr just perso- nens yrkeserfarenhet som platschef som avses med skall-kravet dŒ det Šr just en platschef inom produktion som Kommunen efterfrŒgar i upphand- lingen. Vilken yrkeserfarenhet som helst i branschen kan inte vara tillrŠck- lig eller relevant fšr att uppfylla ett krav pŒ yrkeserfarenhet nŠr det efter- frŒgas just en platschef fšr uppdraget. I den upphandling som Kommunen har genomfšrt tidigare, vilken har be- dšmts av fšrvaltningsrŠtten i mŒl nr 2185-13 och som Kommunen Œbero- par till stšd fšr sin tolkning av skall-kravet i fšrevarande mŒl, var kravet pŒ leverantšrens yrkeskunnande annorlunda utformat. Kravet i den upphand- lingen avsŒg den ÓarbetsledningÓ som efterfrŒgades. Det fanns i den upp- handlingen inga skall-krav uppstŠllda pŒ en platschef som skulle offereras. Det Šr givet att det inom ramen fšr begreppet ÓarbetsledningÓ bšr kunna Œberopas bredare yrkeserfarenheter till stšd fšr uppfyllandet av ett visst krav Šn vad som Šr mšjligt att Œberopa inom begreppet ÓplatschefÓ. Det kan sŒledes inte dras nŒgra slutsatser vad gŠller den av EDB offererade personens (hŠrefter D.….) kvalifikationer eller uppfyllande av skall-krav avseende platschef i fšrevarande mŒl. Inte heller Šr en sŒdan tolkning som Kommunen gšr av skall-kravet mšjlig eftersom den Šr helt ologisk. Det alternativa kravet pŒ Ósju Œrs erfarenhet 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 som arbetsledare inom byggproduktionÓ vore helt betydelselšst om kravet pŒ 3 Œrs yrkeserfarenhet skulle avse all yrkeserfarenhet i branschen. I sŒ fall skulle det ju nŠmligen innefatta Šven erfarenhet som arbetsledare inom byggproduktion. Kravet pŒ 3 Œrs yrkeserfarenhet vore i sŒ fall uppfyllt re- dan efter att personen som offererats hade varit arbetsledare inom bygg- produktion i tre Œr, vilket omšjligen kan fšrklara ett alternativt krav pŒ sju Œr som arbetsledare. Skall-kravet pŒ tre Œrs yrkeserfarenhet i AFB.51 kan bl.a. mot denna bakgrund bara tolkas som ett krav pŒ yrkeserfarenhet som just platschef. Bygg GG kunde vid genomlŠsning av de Administrativa fšreskrifterna under anbudstiden inte tolka skall-kravet i AFB.51 pŒ det sŠtt som Kommunen nu gšr gŠllande att det ska tolkas. Kravet pŒ sju Œrs erfarenhet som arbetsledare kan inte heller ÓstŒ fšr sig sjŠlvÓ sŒsom Kommunen nu tycks gšra gŠllande, eftersom det framgŒr av AFB.51 att bŒde ÓCV avseende utbildning och yrkeserfarenhetÓ ska bifo- gas anbudet som bevis fšr att skall-kravet Šr uppfyllt. EDB har i sitt anbud offererat D.…. som platschef fšr uppdraget. Enligt Kommunens yttrande samt till anbudet bifogat CV studerade D.…. till Hšgskoleingenjšr inom byggnadsteknik under perioden 2008 - 2011 samt arbetade dels som montšr hos NIBE AB frŒn Œr 2004 till Œr 2006, dels som platschef hos EDB sedan Œr 2011. Det framgŒr sŒledes varken av Kommu- nens yttrande eller bifogat CV att D.…. uppfyller det skall-krav pŒ plats- chef som uppstŠllts i fšrfrŒgningsunderlaget. Kommunen tycks tvŠrtom vara enig med Bygg GG om att EDB inte har offererat en person som har tre Œrs erfarenhet som platschef. Inte heller har det visats att D.…. uppfyller det alternativa kravet pŒ sju Œrs erfarenhet som arbetsledare inom byggpro- duktion. EDB har sŒledes inte visat att bolaget uppfyller det av kommunen uppstŠllda skall-kravet pŒ leverantšrens yrkeskunnande varfšr anbudet Šr behŠftat med brister och skulle ha fšrkastats av Kommunen. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 Brott mot likabehandlingsprincipen Att lŒta en viss anbudsgivare slippa bevisa att denne uppfyller stŠllda krav i en upphandling strider dessutom mot kravet om likabehandling i LOU. SŒvitt Bygg GG kŠnner till sŒ har ingen annan anbudsgivare Šn EDB befri- ats frŒn skyldigheten att visa att man uppfyller de obligatoriska kraven i upphandlingen. I KammarrŠttens i Gšteborg dom i mŒl 6690-6691 Ð 11 fastslŒs att det an- kommer pŒ en upphandlande myndighet att se till att samtliga obligatoriska krav som stŠllts i en upphandling upprŠtthŒlls. Om det av ett anbud kan utlŠsas att det inte uppfyller samtliga krav fŒr det fšljaktligen inte antas. Det anges Šven i domskŠlen i mŒlet att en myndighet inte kan nšja sig med en bekrŠftelse frŒn en anbudsgivare pŒ att dess anbud uppfyller samtliga krav, i vart fall inte nŠr det, som i detta fall, finns handlingar i anbudet som kan bedšmas fšr att kontrollera detta fšrhŒllande. Otydlighet i fšrfrŒgningsunderlaget och skada I andra hand menar Bygg GG att fšrfrŒgningsunderlagets AFB.51 inte har varit tillrŠckligt tydligt sŒvitt avser skall-kravet pŒ platschef. Texten Šr inte helt enkel att fšrstŒ och det har dŠrfšr bl.a. inte varit fšrutsebart att sŒdana anbud som vinnarens, dŠr just platschefserfarenhet inte har visats, skulle utvŠrderas och antas av Kommunen. Kommunen anser att Bygg GG inte riskerar att lida skada av denna otydlighet i skall-kravet eftersom Bygg GG har uppfyllt kravet ifrŒga. Bygg GG bestrider pŒstŒendet. Det Šr visserligen korrekt att Bygg GG uppfyllde skall-kravet, men om bolaget hade fšrstŒtt att skall-kravet kunde tolkas sŒsom Kommunen nu gšr gŠllande att det ska fšrstŒs, sŒ hade Bygg GG haft en teoretisk mšjlighet att anlita en annan person fšr uppdraget och dŠrmed kunnat offerera ett lŠgre pris. Otydlighet- en har sŒledes frŒntagit Bygg GG mšjligheten att lŠmna sitt bŠsta anbud. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 Enligt den utvŠrdering som Kommunen har gjort skiljer det endast 40 000 kr mellan EDB och Bygg GG. Kommunen Att den person som EDB offererat som platschef inte skulle uppfylla samt- liga de skall-krav som stŠlls i upphandlingen stŠmmer inte. EDB:s anbud uppfyller samtliga skall-krav och det har sŒledes inte funnits skŠl fšr Kommunen att fšrkasta det aktuella anbudet. Kommunen har vidare i alla delar av upphandlingen iakttagit de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU, och dŠrmed saknas grund fšr ingripande enligt 16 kap. 6 € LOU. EDB:s anbud innehŒller inte nŒgra brister Den av EDB offererade platschefen uppfyller de skall-krav som uppstŠllts i upphandlingen avseende platschefer. Av de Administrativa fšreskrifterna, AFB.51 punkt 2, framgŒr fšljande: ÓLeverantšrs yrkeskunnande Platschef produktion: Hšgskoleingenjšr 120 p eller 4-Œrigt tekniskt gymnasium samt 3 Œrs yrkeserfarenhet alternativt 7 Œrs yrkeserfarenhet som arbetsledare inom byggproduktion. CV avseende utbildning och yrkeserfarenhet bifogas anbudet.Ó Enligt det aktuella skall-kravet ska sŒledes den platschef som leverantšrer- na vŠljer att offerera minst uppfylla nŒgot av fšljande krav: 1. Hšgskoleingenjšr 120 p och tre Œrs yrkeserfarenhet, 2. fyraŒrigt tekniskt gymnasium och tre Œrs yrkeserfarenhet eller 3. sju Œrs yrkeserfarenhet som arbetsledare inom byggproduktion. Av D.…:s CV, som bifogats EDB:s anbud, framgŒr att D.…. mellan Œr 2008 och 2011 lŠste till hšgskoleingenjšr inom byggnadsteknik. Kravet pŒ hšg- 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 skoleingenjšr 120 p Šr dŠrmed uppfyllt. Av D.…:s CV framgŒr ocksŒ att han mellan Œr 2004 och 2006 arbetade som montšr hos NIBE AB. Vidare framgŒr att han sedan Œr 2011 arbetar som platschef pŒ EDB. Av detta fšl- jer att D.…. Šven uppfyller kravet pŒ tre Œrs yrkeserfarenhet och dŠrmed ocksŒ det skall-krav som i upphandlingen stŠllts pŒ offererad platschef. Enligt vad Bygg GG anfšr har i upphandlingen uppstŠllts krav pŒ att offe- rerad platschef ska ha tre Œrs yrkeserfarenhet som platschef inom produkt- ion. Detta Šr emellertid inte nŒgot som kan utlŠsas av det aktuella skall- kravet. Av detta framgŒr det endast att det, utšver angiven utbildning, Šr tre Œrs yrkeserfarenhet som efterfrŒgas av Kommunen. D.…. uppfyller detta krav. Enligt Bygg GG:s mening framgŒr att bolaget anser denna tolkning av skall-kravet vara ologisk, vilket bestrids av Kommunen. Kommunen efterfrŒgar antingen en person med utbildningsmeriter i kombination med tre Œrs yrkeserfarenhet eller en person med lŠngre yrkeserfarenhet som ar- betsledare inom byggproduktion. Kommunen fšrstŒr vidare inte varfšr det faktum att ett CV innehŒllande utbildning och yrkeserfarenhet efterfrŒgas skulle omšjliggšra att kravet pŒ sju Œrs arbetserfarenhet som arbetsledare ÓstŒr fšr sig sjŠlvÓ, som Bygg GG nu tycks gšra gŠllande. Detta sŠrskilt dŒ det, som framgŒtt ovan, Šven Šr mšjligt att uppfylla det aktuella skall- kravet genom en kombination av utbildning och yrkeserfarenhet. Att det aktuella skall-kravet har den innebšrd som Kommunen redovisat ovan framgŒr av FšrvaltningsrŠttens i Linkšping dom den 24 juni 2013 i mŒl nr 2185-13. Kommunen hade genomfšrt en upphandling avseende nybyggnation av ett LSS-boende. I den upphandlingen hade fšljande krav uppstŠllts: ÓArbetsledning som medverkar i projektet skall vara Hšgskoleingenjšr 120 p eller 4-Œrigt tekniskt gymnasium samt 3 Œrs yrkeserfarenhet alternativt 10 Œrs yrkeserfarenhet som arbets- ledare.Ó 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 Kravet var sŒledes snarlikt det som nu uppstŠllts i upphandlingen. Det som skiljer de bŒda kraven Œt Šr att det i Kommunens upphandling av LSS-boende som alternativ krŠvdes tio Œrs yrkeserfarenhet som arbetsledare. I nu aktuell upphandling krŠvs endast sju Œrs tidigare yrkeserfarenhet som arbetsledare. Det skall-krav som uppstŠlldes i upphandlingen av LSS-boende var sŒledes nŒgot mer lŒngtgŒende. EDB inkom ocksŒ med anbud i Kommunens upphandling av LSS-boende och Šven dŒ offererades D.…. som platschef. Av fšrvaltningsrŠttens dom framgŒr att domstolen ansŒg att D.…. uppfyllde det aktuella skall-kravet. Kommunen har dŠrmed handlat korrekt dŒ EDB:s anbud ansetts uppfylla kraven i upp- handlingen. Ett annat agerande frŒn Kommunen skulle ha stŒtt i strid med sŒvŠl skall-kravets lydelse som fšrvaltningsrŠttens tidigare dom. Bygg GG Šr emellertid av uppfattningen att det inte kan dras nŒgra slutsatser om D.…:s kvalifikationer eller uppfyllande av skall-krav avseende platschef av nŠmnda dom frŒn fšrvaltningsrŠtten. Kommunen anser dock att det skall- krav som uppstŠllts i den upphandling som tidigare varit fšremŒl fšr domsto- lens pršvning i alla vŠsentliga avseenden Šr identiskt med det nu aktuella skall-kravet. Kravet Šr sŒvitt nu Šr relevant detsamma, trots att Kommunen i det ena fallet anvŠnt termen ÓplatschefÓ och i det andra fallet termen Óarbets- ledningÓ. Ett fšrkastande av EDB:s anbud med hŠnvisning till att D.…. inte uppfyller samtliga krav skulle ha gŒtt stick i stŠv med fšrvaltningsrŠttens tidi- gare avgšrande. Skall-kravet Šr inte otydligt formulerat Avslutningsvis har Bygg GG anfšrt att skall-kravet avseende offererad plats- chef varit otydligt och att upphandlingen dŠrfšr ska gšras om. €ven detta bestrids av Kommunen. Skall-kravet har inte varit otydligt, och fšr det fall det 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 aktuella skall-kravet mot all fšrmodan skulle anses vara otydligt, vilket be- strids av Kommunen, har detta i vart fall inte inneburit nŒgon skada fšr Bygg GG. Detta eftersom Bygg GG:s anbud uppfyller kravet och Bygg GG har dŠrmed inte haft nŒgon nackdel av hur kravet formulerats. Bygg GG:s anbud har inte fšrkastats, utan har varit med vid Kommunens utvŠrdering. Det finns vidare inget som talar fšr att Bygg GG:s anbud skulle ha utformats pŒ nŒgot annat sŠtt om skall-kravet avseende platschef skulle ha varit annorlunda for- mulerat. DŒ D.…. uppfyller det skall-krav som stŠllts pŒ offererade platschefer i upp- handlingen har det inte funnits anledning fšr Kommunen att fšrkasta EDB:s anbud. Kommunens agerande har sŒledes varit fšrenligt med bŒde de grund- lŠggande principerna i 1 kap 9 € och švriga bestŠmmelser i LOU. Det saknas dŠrfšr skŠl fšr fšrvaltningsrŠtten att bifalla Bygg GG:s ansškan. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE Av 16 kap. 6 € LOU framgŒr att om den upphandlande myndigheten har bru- tit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap 9 € LOU eller nŒgon annan be- stŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. I mŒl om ingripande enligt LOU gŠller som huvudprincip att den part som gšr gŠllande att en upphandling Šr felaktig pŒ ett klart sŠtt ska ange pŒ vilka om- 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 stŠndigheter han grundar sin talan och att domstolens pršvning Šr begrŠnsad till de grunder som parten har Œberopat (jfr R 2009 ref. 69). Formulering av skall-krav Av principerna om transparens och likabehandling i 1 kap. 9 € LOU fšljer att den upphandlande myndighetens krav ska anges pŒ ett sŠtt som gšr att varje leverantšr med utgŒngspunkt i fšrfrŒgningsunderlaget kan skapa sig en bild av mšjligheterna att lŠmna ett konkurrenskraftigt anbud. De skiftande fšrhŒl- landen som fšrekommer i det ekonomiska livet gšr emellertid att Šven fšr- frŒgningsunderlag som inte Šr optimalt utformade fŒr godtas, under fšrutsŠtt- ning att de principer som bŠr upp LOU och unionsrŠtten inte trŠds fšr nŠr (jfr R 2002 ref. 50). Bygg GG har gjort gŠllande att skall-kravet i AFB.51 i fšrfrŒgningsunderlaget Šr otydligt utformat, varfšr bolaget inte haft mšjligheten att lŠmna sitt bŠsta anbud. FšrvaltningsrŠtten anser att aktuellt skall-krav inte Šr otydligt formulerat utan att kravet rimligen bšr ha den innebšrd som redovisats av Kommunen, nŠm- ligen att den platschef som leverantšrerna offererar kan uppfylla skall-kravet pŒ nŒgot av fšljande tre sŠtt: 1. Hšgskoleingenjšr 120 p och tre Œrs yrkeserfarenhet, 2. fyraŒrigt tekniskt gymnasium och tre Œrs yrkeserfarenhet eller 3. sju Œrs yrkeserfarenhet som arbetsledare inom byggproduktion. NŒgot krav pŒ att den treŒriga yrkeserfarenheten ska vara som platschef inom produktion kan inte utlŠsas av AFB.51, varfšr nŒgot sŒdant innehŒll inte kan tillskrivas skall-kravet. 12 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 Bygg GG menar vidare att det faktum att Kommunen i AFB.51 angett att CV avseende utbildning och yrkeserfarenhet ska bifogas anbudet, skulle omšjliggšra att kravet skulle kunna uppfyllas genom endast sju Œrs arbets- erfarenhet som arbetsledare. FšrvaltningsrŠtten anser inte att nŒgon sŒdan slutsats kan dras pŒ denna grund. Detta eftersom det av formuleringen av kravet framgŒr att det kan uppfyllas sŒvŠl genom endast yrkeserfarenhet som genom en kombination av yrkeserfarenhet och utbildning. Vad bifogat CV ska innehŒlla beror sŒledes pŒ hur kravet uppfylls av leverantšren. Det faktum att Kommunen efterfrŒgar CV avseende utbildning och yrkeserfa- renhet kan inte anses innebŠra nŒgot annat Šn att om leverantšren uppfyller kravet genom en kombination av dessa tvŒ parametrar sŒ ska detta framgŒ av bifogat CV. Vinnande anbuds uppfyllelse av skall-krav Bygg GG har dessutom anfšrt att den platschef som offererats av den vin- nande leverantšren EDB inte uppfyller det skall-krav som uppstŠllts i AFB.51 i fšrfrŒgningsunderlaget avseende platschefer. Av till EDB:s anbud bifogade CV framgŒr att den person som offereras som platschef lŠste till hšgskoleingenjšr inom byggnadsteknik under peri- oden 2008 Ð 2011, vilket innebŠr att kravet pŒ hšgskoleingenjšr 120 poŠng dŠrmed Šr uppfyllt. Av nŠmnda CV framgŒr ocksŒ att personen mellan Œr 2004 och Œr 2006 arbetade som montšr hos NIBE AB samt att han sedan Œr 2011 arbetar som platschef pŒ EDB. Fšljaktligen uppfyller den offererade platschefen Šven kravet pŒ tre Œrs yrkeserfarenhet, i enlighet med det inne- hŒll som fšrvaltningsrŠtten ovan har konstaterat att kravet har. SŒledes fin- ner fšrvaltningsrŠtten att det vinnande anbudet inte kan anses brista i sin uppfyllelse av det skall-krav som uppstŠllts i AFB.51 i fšrfrŒgningsun- derlaget avseende platschefer. 13 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7295-13 I LINK…PING Enhet 2 Likabehandlingsprincipen Bygg GG har slutligen anfšrt att det fšreligger brott mot likabehandlings- principen dŒ man anser att EDB befriats frŒn skyldigheten att visa att man uppfyller de obligatoriska kraven i upphandlingen. FšrvaltningsŠtten kan konstatera att EDB till sitt anbud har bifogat CV avseende den person som bolaget offererar som platschef i upphandlingen. Av nŠmnda CV framgŒr personens utbildnings- och yrkesbakgrund och dŠrmed pŒ vilket sŠtt han uppfyller skall-kravet i AFB.51. NŒgra mer lŒngtgŒende skyldigheter att bevisa kravuppfyllelse finner inte fšrvalt- ningsrŠtten skulle fšreligga i den aktuella upphandlingen. NŒgon sŠrbe- handling av EDB har sŒledes inte fšrekommit i detta avseende och dŠrmed fšreligger inte nŒgot brott mot likabehandlingsprincipen pŒ den grunden. Sammanfattande bedšmning Sammanfattningsvis finner fšrvaltningsrŠtten att Bygg GG inte har visat att det finns grund fšr ingripande med stšd av 16 kap. 6 € LOU. Ansškan ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU). Sofia Blomkvist Fšredragande har varit Andrea Ritzer. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket