28.AUG.2012 12:54 Forvaltningsrattei GBG NR. 5844 Mål nr 5981-12 E Enhet 1:1 S. 2/9 Sida 1 (7) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 T Johansson Måleri & Bygg AB) 556620-1660 Djupedalsgatan 13 666 32 Bengtsfors SÖKANDE Ombud: Advokaten Thomas Ört Advokatfirman Kjällgren AB Box 123 461 23 Trollhättan '· '· _--_- __-_____ -::;;; DOM 2012-08�28 Meddelad i Göteborg - 1:-;0-�s_: �2-�c�:_:=] Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentligt upphandling) LOU �,-= :i !\vd 1 .-·-•· ,WW Dnr �� MOTPART Dalslandskommunernas kommunalförbund Dalslands Center 464 72 Håvemd SAKEN DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår yrkandet om muntlig förhandling. Förvaltningsrätten avslår T Johansson Måleri & Bygg ABs ansökan, Dok.Id 151912 Postadress Besuksadrcss Box 53197 400 15 Göteborg Telefol\ Telefax Expeditionstid 08:00-16:00 E-post: forvaltningsrattenig(lteborg@dom.se -:,::-:-:-··_---,,.--::-=/! SteuSturegatan14 031"7327000 031-7117859 . måndag-fredag 28.AJG.2()12 12:55 Forvaltningsratte1 G6G FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Dalslandskommunemas konununalförbund, nedan kommunalförbundet, har genomfört tl'e upphandlingar "Hantverkartjänster -målare", dnr INK- 11-101, "Hantverkartjänster - mattläggare'\ dnr lNK-11-102 och "Hante­ verkartjänster - kakel och ldinker'', dnr INK� 11�103. Upphandlingen vad gäller målare omfattar kommunerna Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Mellerud, Säffle och Åmål samt de kommunala bostadsbolagen Bengts­ forsbus i Bengtsfors kommun, Edshus i Dals-Eds kommun, Valbohem i Färgelanda kommun och MILAB i Melleruds kommun. - ''Hantverkar­ tjänster - mattläggare" omfattar kommunerna Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Säffle och Åmål samt de ovan nämnda kommunala bolagen Bengtsforshus och.Edshus.-11Hantverkartjänster-kakel och klinker" om­ fattar kommw1ema Bengtsfors, Dals-Ed, Säffle och Amål samt de ovan nämnda kommunala bolagen Bengtsforshus och Edshus. - Avseende upp­ handlingen "Hantverkstjänster-m.ålare" har T Johansson Måleri & Bygg AB, nedan bolaget, inte erhållit något av delområdena för upphandlingen, Vad gäller upphandlingen "Hantvetkstjänster - mattläggare,' har bolaget erhållit två delområden och avseende upphandlingen ,'Hantverkstjänster � kakel och klinker'' har bolaget erhållit tre deloml'åden, YRKANDEN M.M. Bolaget ansökel' om överprövning och yrkar i första hand att upphanding­ ama ska rättas och i andra hand att upphandlingarna ska göras om. Bolaget yrkar även att muntlig förhandling hålls i mfilet. Till stöd för sin tala.11 an­ gör bolaget bl.a, följande. Kommunalförbundet har brutit mot reglerna i LOU och gemenskapsrätten genom att dels inte ange på vilket sätt utvärde­ ringen av anbuden skulle ske, dels genom att till offererad timersättning addera en framkörningsavgift och milersättning för varje offererad timma, S. 3/9 Sida2 5981-12 E MR. 5844 28.AUG.2012 12:55 Forvaltningsratten G6G NR. 5844 S. 4/9 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning I samt dels genom att underlåta att upplysa leverantörerna oxn huruvida rese­ ersättning överhuvudtaget var aktuell i vissa delar av upphandlingen. Ge­ nom dessa felaktigheter riskerar bolaget att lida skada, eller har lidit skada, genom att de inte tilldelats flertalet av de kontrakt de lämnat anbud på.. Förfrågningsunderlaget såvitt avser begart fast pris på roålningsarbeten till bostadsbolagen är b:dstfälligt eftersom det saknar erforderliga förutsätt­ ningar för arbetets genomförande, Det saknar arbetsbeskrivning med s.k. AMA-koder (allmän matelial och arbetsbeskrivning) eller Målaremästar­ nas referensytor. Utan dessa for arbetet nödvändiga förutsättningar är det omöjligt att veta vad beställaren önskar fä utfört. Leverantörerna bar inte heller beretts möjlighet att lämna pris på det material som ska ingå. Ef­ tersom leverantörerna inom ramen f5r upphandlingen medges en möjlighet tillprocentuelltpåslagpådetlevereradematerialetärdettaviktigt. Mot bakgrund av angivna felaktighete1· har grundläggande principer i foon av förutsägbarhet, likabehandling och transparens åsidosatts. Komnmnalförbundet bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Det har av ilirfrågningsunderlaget fram.gått vilken summa det var som skulle utvärderas. Anbudspriset motsvarar timpriseti ett fast pris för upp­ drag enligt anvisningar från bilaga, framkörningsavgiften och pris per mil. Från anbudspriset har referenssumman dragits. Prisavdraget för referenser­ na har framgått av underlaget där anbudsgivaren har lagt in priseroa. An­ budsgivaren med lägst utvärderlngspris har hamnat först på rankinglistan. Det är ingen poängsättning utan en monetär uträkning. Vilken summa som skulle utvärderas har framgått tydligt i anbudsunderlaget där priserna har fyllts i. När upphandlingen annonserades fanns som utvärderingsmodell endast p1is/timme. Detta kompletterades med kilometerersättning och framkör­ nillgsavgift vilket framgår av meddelanden/frågor och svar. Bolaget har Sida3 S981�12 E 28. tJG. 2()12 12:56 Forvaltningsratte� G6G NR. 5844 S. 4/9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 samt dels genom att underlåta att upplysa leverantörerna om huruvida rese� ersättning överhuvudtaget Yar aktuell i vissa delar av upphandlingen. Ge­ nom dessa felaktigheter riskerar bolaget att lida skada, eller har lidit skada, genom att de inte tilldelats flertalet av de kontrakt de lämnat anbud på. Fö:t:frågningsunderlaget såvitt avser begärt fast pris på målningsarbeten till bostadsbolagen fu' b:dstfälligt eftersom det saknar erforderliga förutsätt­ ningar för arbetets genomförande. Det saknar arbetsbeskrivning med s.k. AMA-koder (allmän mate1ial ,och arbetsbeskrivning) eller Målaremästar­ nas referensytor. Utan dessa ft>r arbetet nödvändiga förutsättningar är det omöjligt att veta vad beställaren önskar få utfört. Leverantörerna har inte hellex beretts möjlighet att lämna pris på det material som ska ingå. Ef­ tersom leverantörerna inom ramen för upphandlingen medges en möjlighet tillprocentuelltpåslagpådetlevereradematerialetärdettaviktigt. Mot bakgrund av angivna felaktigheter hat grundläggande principer i form av förutsägbarhet, likabebandling och transparens åsidosatts. Kommunalförbundet bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Det har av ilirfrågningsunderlaget framgått vilken summa det var som skulle utvärderas. Anbudspriset motsvarar timpriset� ett fäst pris för upp­ drag enligt anvisningar från bilaga, framkörningsavgiften och pris per mil. Från anbudspriset har referenssumman dragits. Prisavdraget för referenser­ na har :framgått av underlaget där anbudsgivaren har lagt in priserna. An• budsgivaren med lägst utvärderingsprls har hamnat först på rankinglistan. Det ål' ingen poängsättning utan en monetär uträkning. Vilken summa som skulle utvärderas har framgått tydligt i anbudsunderlaget där priserna har fyllts i. När upphandlingen annonserades fanns som utvärderingsmodell endast plis/timme. Detta kompletterades med kilometerersättning och framkör­ ningsavgift vilket framgår av meddelanden/frågor och svar. Bolaget har Sida 3 5981-12 E 28. fa,UG. 20i2 12:56 NR. 5844 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 inte belagts med ett felaktigt anbudspris. Anbuden som bolaget har lämnat in har sammanräknats enligt förfrågningsunderlaget. Underlaget för det fasta pris som skulle lämnats bar inte varit bristfälligt utan den arbetsbe� skrivning som bolaget påstår saknas bifogades förfrågni11gsunderlaget. Eftersom det handlar om en tjänsteupphandling ges leverantören möjlighet att få ersättning på material med tio procent alternativt handla på kommu­ nens avtal� vilket framgår tydligt av förfrågningsunderlaget. DOMSK.ÄL Yrkandet om muntligförhandling De yrkanden och grunder som bolaget fur fram är klarlagda och tydliga, vilket innebär att målets prövningsram är konkretiserad. Med hänsyn härtill och då utgången i målet inte beror på om bolaget kan styrka att vissa av bolagets angivna omständigheter forelegat, framstår muntlig förhandling so1n obehövlig. Yrkandet härom ska därför avslås. Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principe111a om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap, 9 § LOU): Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap, 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantore11 har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den fål' avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). S. 5/9 Sida 4 5981-12 E 28.fa,UG.20i2 12:57 Fcrvaltning51a,tten GBS FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Fö,-valrningsrättens bedömning Beräkningsmo dellen Av utvärderingsmodellen för samtliga upphandlingar framgår bl.a. föl­ j ande. Anbudsgivarna ska ange pris per timme, kilometerpris samt fram­ körningsavgift. Föl' bostadsbolagen ska dessutom ett fast pris anges föt uppdrag som preciserats i bilaga, I utvärde1ingsmodellen står angivet hur de olika posterna kommer viktas, exempelvis anges i upphandlingen för måleri, delområde bostadsbolaget Edshus, att pris per tlnune ska anges för en timme och att anbudspris beräknas för 300 timmar. I samtliga upphand­ lingar anges att pris per kilometex ska anges fot en styck och att anbudspris kommer att beräknas för tio stycken samt att pris för en framkörning ska lämnas. Det framgår vilka frågor som kommer att ställas till referensema och vilka svarsmöjligheter som finns och vilken poäng dessa ger. Det framgår vidare reduceringen vid given maxpoäng samt att noll poäng inte kommer att medföra någon reducering. Det anges i upphandlingens skall­ .krav att tre referenser ska tillfrågas. Några av de grundläggande principerna i LOU är principerna om transpa­ rens och likabehandling vilka bl.a, innebär att anbudsgivarna ska ges samma fömtsättningar för anbudsgivning och att förfrågningsundedaget ska vara klart och tydligt fonnulerat samt innehålla samtliga krav pä det som upphandlas. Av utväl:deringsmodellen framgår tydligt på vilket sätt utvärdering ska ske, Där anges att pris per enhet ska lämnas och hur de olika posterna ska vik­ tas, t.ex. atttimpriset för vissa delområden beräknas på 300 timmar medan timpriset på andra delområden beräknas for en timme. Det framgår också att kilometerpriset kommer att beräknas för tio stycken och att priset för en framkörningsavgift ska anges. Det framgår äventydligt att anbudsgivaren NR.5844 S. 6/9 Sida 5 5981-12 E 28..�UG.2012 12:57 Forvallningsratlei GBG NR.5844 S. 7/9 Sida 6 5981-12 E FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM ska ange tre referenser, vilka frågor som kommer att ställas till respektive referens och vilka svarsalternativ referenserna kan välj a mellan, samt hur dessa svar poängsätts. Det framgår också klart att poängen som anbudsgi­ varna fått från sina referenser ska omvandlas till en smnma som ska redu­ ceras från j ämförelsetalet. Det framgår således klart att det � dessa priser som ska utvärderas. Forvaltningsrätten notera.i: också att kommunalförbundet den 5 mars 2012 i dokumentet "frågor och svar'>, vad gäller upphandlingen för måleri, som funnits tillgänglig för samtliga anbudsgivare under upphandlingsfasen, har besvarat en fråga och bl.a. förtydligat beräknbigsm.odellen. Den tillämpade beräkningsmodellen som använts framgår visserligen inte i klartext av utvärderingsmodellen men får anses framgå av sammanhanget och det av kommunalförbundet gjorda förtydligandet i "frågor och svar": som varit tillgänglig för samtliga anbudsgivare, .Annat har inte heller fram� kommit än att samtliga anbudsgivares anbud har räknats ut på samma sätt. Det finns således inte skäl till ingripande enligt LOU, Brister i underlaget för lämnande av fast nris vad gäller måleriarbeten Bolaget har gjort gällande att underlaget, såvitt avser begärt fäst pris på målningsarbeten till bostadsbolagen, är unde1måligt eftersom det saknar arbetsbeskrivning med s.k. AMA-koder eller Målaremästamas referensy­ tor. Av underlaget framgår bl.a. följande. Kommunalförbundet har angett att fast pris ska anges per utrymme och att det handlar om normalrum dvs. ej nikotinskadat, skadegörelse1 mfutga tapetlager etc. Kommunalförbundet har vidare angett utrymmenas storlek samt hänvisat till en arbetsbeskriv- Forvaitning51atten GBG FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTE'.BOllG Avdelning 1 �I R' ;p44 s. 8/9 Sida 7 5981-12 E ning. Av denna framkommer vad som ska göras i respektive utrymme och vilkabehandlingarsomskaföretas. Konununalförbundet har inte använt sig av s.k. AMA,koder eller l'eferens­ ytor. Det är dock ingen förutsättning att använda sig av sådana vid upp­ handling av tjänster som nu är för handen. Även om underlaget hade kun­ nat bli ännu tydligare av att använda sådana för: branschen väl kända koder1 bedöms inte underlaget vara utformat på ett sådant sätt att det strider mot principerna i LOU. Det kan också konstateras att bolaget har lämnat ett anbud som har värderats. Även denna omständighet talar för att bolaget måste ha forstått uppdragets omfattning. Sammanfattning Sammanfattningsvis har bolaget därmed inte visat att upphandlingen har innehållit sådana brister att det finns skäl att ingripa mot den. Bolagets an­ sökan om överprövni.llg ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 1 09/l B LOU) ,, ")';) (#:� Rådman Föredragande i målet har vru:it Jannice Ribberström. 28.,.A,LJG•.�Lrv·I�L •I2:h:;A0 Fcrvaltningsratten GBG NR.5844 S. 9/9 •\i. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Densomvillö-ve.tkla.gafötvaltningsrättens beslut ska sktiti. till Katntnattitten i Götebo:t:g, Skrivelsen ska dock skickas ellet lå0JJJas till fö.rvalto.ingsrätten. ÖVet�et sira ha kooo.mit m. till förvaltoingsriitten inom tJ:e veckoi: frän den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden .föt övetldagandet fot offentligput nkoas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet inmllet på lördag, söndag eller helg� midsollllillWlfton, julafton eJlet nyå.t:saftoo täcker det att skcivelsco. kommer .in nästa va.tdag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i k:irnrnamtten fordras att ptövningstillstw.d meddelas. Karnrnattiitten lämnat prövningstillstånd orn det är av 'Vikt fö.c ledning av riittstillii._mpningen att överlda.gandet ptÖ'9'3.s, a.nled:ning förekommettilländtingidetslutvartill förvaltningsrätten kommit ellei: det w.ruLts finns synnerliga skiil. att pxöva överlclagandet. Om tövningstillståndintemeddelasståx p förvaltnia�.t:iittens beslut fast. Det ät dlixfö:r viktigtattdetk4irtochtydligt&arugäxav övetldagandet till kammattätten �för ;t;nan anset att p.t:övnfu.gstillständ bör meddelas. Skrivelsen med överldagande ska. it:tnehålla den klagandes namn> pexsonnummer, yrke, posta.d.tess och telefonnutntnet. Dessutotn ska adtess och telefonnummer till \llbetsplatsen och eventuell annan plats dai: klaganden kan nas fö.t delgiv-ning lämnas om dess� Otn någon person- ellet ach:essuppgift änd.tas iir det viktigt att ax:iooälan smtast görs till kat:ntnru::tätten. 2. det beslut sorn överklagas rned uppgift 3. om förvaltningstätteos natnn, måln'll1ll1llet samt dagen föt beslutet, 4. de skäl som kJ.agandeo. -ange.i: till stöd för begät:an om prövningst:illstånd, 5, den änru;ing av fö:rvaltni:ngstiitteos beslut som. klaganden vill få till stind, 6. debevissomklagandenvillåbe.topa.och vad han/hon vill stytlr.a med varje sä:tskilt be'ris. Sktiv-elsen ska vaxa undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adtessen till förvaltningsriitten fwngåt av beslutet. Otn lclaganden anliw: ombud ska denne sända in fullmakt i original sm>.t uppge sitt nato.0., adress och telefonnummer. Otn någon pei:son- ellet adtessuppgift ändras, ska Ni utan dtöjstnål ao.m.!ikt äc.dciogen till k:amtnattitten. Irwilomöve tövniogenligtlagen rp (2007:1091) om offentlig upphandling eller J.ageo(2007:1092)omupphandlingio.orn omcldena vatten, �etgi, transporter och posttjäo.ster får avtal slutas innan tiden för övetklagru:,.de av rättens dom eller beslut hn löpt ut. I de flesta. fall f"ax 1,1vtal slutas nät tio cb.gru: har gått ftåll det att rätten avgjort ;tru\J,et ellet upphävt ett intetitnistiskt beslut. I vissa fall rar avtal slutas omedelbart. Ett övetklågande av tittens avgörande fåt inte ptövas sedan avtal har slutits. Fullstiindig infon:nation futns i 16 kapitlet i de ovan 1ngivna !a.garoa. Behöver Ni fle.r upplysninga:t om hut man överklagatkanNivändaEttill fötvaltnings.rätten. DV3109/1BLOU ISVERIGES DOMSTOLAR 1. uppgifter inte tidigru:e uppgetts i lIJJJ.et.