FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm Sida 1 I FALUN Enhet 2 Ann Liljedal SÖKANDE Tele2 Sverige AB, 556267-5164 Ombud: Stefan Back:man c/o Tele2 Borgar:fjordsgatan 16 164 94 Kista MOTPART Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN Offentlig upphandling F ÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Tele2 Sverige AB:s ansökan om överprövning. 2015-12-23 4697-15 Meddelad i Falun KONKURRENSVERKET -"{'ff ·- 1"-· 2 g l'JI-> .... Avd Onr .. KSnr Akt.bi\ ...., .._....,..__. Dok.Id 154100 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4697-15 Enhet 2 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Landstinget Dalarna avropar fasta mobila operatörstjänster samt transmis­ sionstjänster från Karrnmarkollegiets ramavtal genom förnyad konkurrens­ utsättning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Till­ delningsbeslut fattas den 13 november 2015 varvid TDC Sverige AB (TDC) tilldelas kontraktet. Tele2 Sverige AB (Tele2) ansöker om överprövning och yrkar att upphand­ lingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsprövning görs, varvid anbudet från Tele2 beaktas och antas. I andra hand yrkas att upphandlingen görs om. Hade inte Tele2:s anbud förkastats skulle Tele2 tilldelats kontraktet. Tele2 har således lidit eller kan komma att lida skada av landstingets överträdelse av LOU. Landstinget Dalarna (Landstinget) bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Inledning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Tele2 anfört är visat att Trafikverket har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Tele2 lidit, eller kan komma att lida, ·skada (16 käp. 6 § LOU). De gnindläggande prin­ ciperna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår under rubriken 1.3 Behov och volymer att Landstinget Dalarna bedriver verksamhet på de flesta orterna i länet Da- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4697-15 I FALUN Enhet 2 lama, att Landstinget bedriver hemsjukvård och att Landstinget därför efter­ frågar fullgod tillgång till mobil kommunilcation på dessa orter, men även på hemadress hos alla permanentboende i länet. Vidare framgår att huvuddelen av Landstingets nuvarande mobila terminaler är både GSM- och 3G­ terminaler och täckning och kapacitet måste därför tillhandahållas så att dessa terminaler kan nyttjas för talsamtal. Slutligen anges att den täckning och kapacitet som leverantören erbjuder ska gälla alla mobila användare, även mobila anknytningar, och f'ar inte försämras under avtalstiden. Under rubriken 2.0 Krav på redovisning framgår bland annat att vid inläm­ ning ska mobiltäckning bifogas anbudet, bifogas ska även täckning avse­ ende 2G/3G/4G, webblänkt till täckningskartor och uppgifter för länet Da­ larna. Bristerförfrågningsunderlaget i transparens? Tele2 anför i den här delen i huvudsak följande. Förfrågningsunderlaget brister i transparens i fråga om vilken mobiltäckning Landstinget kravställt. Om skrivningarna om täckning i första stycket i punkten 1.3 överhuvudtaget skulle kunna anses utgöra ett obligatoriskt krav, är enda vägledningen att täckningen ska vara "fullgod" på de flesta orterna i länet samt på hemadres­ sen hos alla permanentboende i länet. Om "fullgod" innebär att Landstinget menar att täckningen ska vara 60 procent, 80 procent, 90 procent eller rent av 100 procent framgår inte av förfrågningsunderlaget. Det framgår inte heller huruvida det är befolkningstäckningen eller yttäckningen som ska vara "fullgod" och hur begreppet "täckning" definieras. Inte heller framgår på vilka exakta orter i länet täckningen ska vara "fullgod" utan det talas i detta avseende om "de flesta" orterna. Bristen på transparens har lämnat ett väldigt stort mått av godtycke åt Landstinget vid anbudsutvärderingen. Landstinget anför i den här delen i huvudsak följande. Kravet brister inte i transparens. Täckning och kapacitet måste tillhandhållas så att landstingets Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4697-15 Enhet 2 IFALUN nuvarande mobila terminaler som är både GSM- och 3G-terminaler, kan nyttjas för talsarntal. Den teckning och kapacitet som leverantören erbjuder ska gälla alla mobila användare, även mobila anknytningar och får inte för­ sämras under avtalstiden. Avsikten med kravet om mobiltäckning är att den mobila kommunikationen för talsamtal ska vara möjlig till och från alla permanentboendes adresser i Dalarna. Det är också ett självklart krav mot bakgrund av Landstingets uppdrag och ansvar mot befolkningen i Dalarna. Skulle kravet sättas lägre skulle det innebära att en del av befolkningen ska tänkas nöja sig med att kontakta vården per brev i akuta vårdsituationer. Förvaltningsrätten konstaterar att Landstinget i sitt förfrågningsunderlag tydligt angivit vad som ska upphandlas och syftet med upphandlingen. Un­ der punkten 1.3 Behov och volymer framgår bl.a. att Landstinget bedriver hemsjukvård i länet och att man därför efterfrågar fullgod tillgång till mobil kommunikation även på hemadress hos permanentboende i länet. Högsta Förvaltningsdomstolen har slagit fast att förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade :far godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när (RÅ 2002 ref. 50). Det nu aktuella förfrågningsunderlaget är inte optimalt utformat men sett till vad som upphandlas finner förvaltningsrätten att det inte går att dra någon annan rimlig slutsats än att anbudsgivarna måste erbjuda fullständig täckning. Principerna som bär upp LOU och gemenskapsrätten kan härvidlag inte an­ ses trädas för när. Av detta följer att förvaltningsrätten inte finner förfråg­ ningsunderlaget brista i transparens i den delen. Skäl för att bifalla ansökan på denna grund saknas. Uppfyller Tele2 ställda obligatoriska. krav? Tele2 anför i huvudsak följande. Landstinget har inte uppställt ett obligato­ riskt krav på viss täckning. Således har Landstinget förfarit felaktigt när Tele2:s anbud förkastats. Även om skrivningen som återfinns under rubri­ ken "behov och volymer" skulle tolkas som ett obligatorisk krav så har Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4697-15 Enhet 2 IFALUN Tele2 uppfyllt "fullgod tillgång till mobil kommunikation" på de "flesta orterna i länet" och även på "hemadress hos alla permanentboende.i länet". Det ska i detta avseende för övrigt noteras att Landstingets befintliga leve­ rantör av mobil kommunikation, TDC, fram till alldeles nyligen bedrivit sin mobilverksamhet i Tele2:s mobilnät. Uppenbarligen har Landstinget således ansett att TDC genom att nyttjandet av Tele2:s mobilnät kunnat erbjuda Landstinget en fullgod täckning. Landstinget anför i huvudsak följande. Av Tele2:s anbud framgår i den skriftliga redovisningen att bolaget erbjuder 1 Off procent befolkningstäc_k­ ning men den bifogade webblänken till täckningskartor visar att minst en ort saknar täckning. Landstinget begärde ett förtydligande angående täckningen på den aktuella orten Dådran samt utförde ett eget test av mottagningen i fält som visar att täckning saknas på orten, som har minst 23 permanent boende. Landstinget har idag fullgod täckning genom ett avtal med TeliaSonera. Förvaltningsrätten konstaterar att förfrågningsunderlaget ställer upp ett obli­ gatoriskt krav på fullgod täckning, innebörden av detta krav har behandlats i stycket ovan. Tele2 har i den här delen inte visat att det egna anbudet upp­ fyller ställda krav. Skäl för att bifalla ansökan på denna grund saknas. Uppfyller vinnande leverantör ställda obligatoriska krav? Tele2 anför att vinnande leverantör, TDC, numera bedriver sin verksamhet i TeliaSoneras mobilnät och att det är allmänt känt att det nätet saknar täck­ ning på orten Håven i Rättviks kommun. Vidare anför Tele2 att Landstinget trots detta, inte förkastat TDC:s anbud i upphandlingen utan TDC har an­ setts erbjuda en "fullgod" teckning. Landstinget anför i den här delen att TDC:s anbud uppfyller samtliga obli­ gatoriska krav som ställts i avropsförfrågan. TDC har mobiltäckning på or­ ten Håven, som enligt Landstinget dessutom ligger i Gävleborgs län. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4697-15 Enhet 2 IFALUN Förvaltningsrätten konstaterar att Tele2 inte visat att vinnande leverantör inte uppfyller det aktuella kravet. Skäl för att bifalla ansökan på denna grund saknas således. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att Tele2 inte har visat att det föreligger skäl för ingripande enligt LOD varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3 l 09/1C LOU). �Eva Karlsson elghe rådman l/),.... 0N . 1] Q 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Sk rivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom.tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsoni.marafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas.Kammarrättenlämnarprövnings1;ill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressentillförvaltnings.rättenframgåravdo-__,:-_.·;,:"__• _,..'····.,-., men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och Eosttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säk:erhetsområdet. I de flesta fall rar avtal slutas när tio d ar har Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt· eventuell annan adress gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ag www.domstol.se