SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till bmmårrätten i Göteborg. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Skrivelsen med överklagande skall innehålla beslutet meddelades. gp let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det vikrigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skri:vel·· sen kommer in nästa vardag. 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, mål.nummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styi-ka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. För att ett överkl ande skall kunna tas upp i 1. den klagandes namn, personnummer, ytl:e, Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten skall adress och telefonnummer till arbets­ inom tre veckor från den dag då klaganden platsen och eventuell annan plats där kla­ fick del av beslutet. Tiden för överklagandet ganden kan nås för delgivning lämnas om för offentli art räknas emellertid från den dag dessa uppgifter inte tidi e uppgetts i m å­ postadress och telefonnummer. Dessutom gar ag kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled·­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns- rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings- ClD Fi . r--9"" 0N .; g ] 8 tillstånd bör meddelas. www.domstol.se DOM Sida 6 LÄNSRÄTTEN I 275-lOE m.fl. SKÅNE LÄN Avdelning 1 lingskontrakt tecknas eller föreligger efter den nya fristens utgång kan rät­ ten till domstolsprovning upphöra. Detta gäller även om överklagande kommer in inom den i bilagan anvisade besvärstiden tre veckor. Hl N ,RK··L,AGAR,se bilaga(Dv3109/l b) /L1/' v�r- Anders Granholm DOM Sida 5 LÄNSRÄTTENI 275-lOE m.fl. SKÅNE LÄN Avdelning 1 Ingen av de grundläggande principerna för offentlig upphandling har över­ trätts i upphandlingsförfarandet och Menigos påståenden att principerna för likabehandling och transparens har överträtts är ogrundade. DOMSKÄL Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvär­ digt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 och 2 §§ LOU kan länsrätten pröva om en upphandlande enhet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller rar avslutas först sedan rättel­ se gjorts. - Därvid gäller att länsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökan­ den tar upp. Länsrättens bedömning De upphandlande kommunerna har vid sin granskning av ingivna anbud gjort bedömningen att Serveras anbud uppfyller ställda skall-krav och att anbudet ska utvärderas. Att Serveras anbud inte skulle uppfylla dessa krav har Meniga inte visat. Att de upphandlande kommunerna genom att utvär­ dera och anta Serveras anbud skulle ha tagit några ovidkommande hänsyn eller brutit mot bestämmelserna i LOU har inte framkommit. Meniga har inte heller i övrigt anfört och åberopat något som visar att de upphandlande kommunerna har agerat i strid mot LOU eller de principer som bär upp lagen på ett sådant sätt att Meniga därigenom lidit skada eller riskerat att lida skada. Grund för ingripande mot upphandlingen fim1s inte. Menigos ansökan ska således avslås. Särskilda upplysningar Länsrättens interimistiska beslut från 12 januari 2010 upphör härmed att gälla och en ny tiodagarsfrist börjar löpa. Det innebär att om upphand- DOM Sida 4 LÄNSRÄTTEN I 275-I0E m.fl. SKÅNE LÄN Avdelning 1 absolut nödvändigt. För okända produkter måste kontrolleras att de är an­ passade till storköksändamål avseende bl.a. smak och egenskaper vid till­ lagning och varmhållning. Många fabrikat och produkter i Menigos anbud var helt okända för de kostansvariga, varför provning av ett antal produkter har skett. Vidare har utbyte skett av produkter, bland annat av helt fel offe­ rerade sådana. Vid flera provningar framkom att produkter inte uppfyllde kvalitetskraven varvid ersättningsprodukt bedömts och testats. Vid ett par tillfällen har Meniga återsänt samma produkt som inte godkändes eller skickat en produkt som inte alls efterfrågats. Detta har medfört att antalet inskickade produkter har blivit större än vad som hade varit nödvändigt om Meniga skickat korrekt produkt från början. Hade tester inte skett i denna omfattning hade Menigos anbud förkastats på grund av bristande kvalitets­ uppfyllelse. Meniga har således inte lidig skada av testförfarandet utan tvärtom gagnats av det. Servera har offererat för kostansvariga kända och välbeprövade produkter varför ytterligare tester inte behövts av de produk­ terna. Att Menigos anbud har blivit dyrare inom varugrupperna I och 2 efter utbyte till produkter som uppfyller kvalitetskraven förnekas inte. Det­ ta förändrar dock inget i sak eftersom Serveras anbud ändå var billigare inom varugrupperna 1-5. Inom varugrupperna 6 och 7 var Menigos anbud väsentligt billigare än Serveras men Meniga har i sitt anbud angett att bo­ laget inte är intresserad av dessa varugrupper om man inte också erhåller varugrupperna 1 - 5. Vad Meniga menar med att avsaknaden av inskickade prover från Servera inneburit att Serveras anbud felaktigt godkänts är för kommunerna en gåta. Servera har offererat de förpackningar som finns i sortimentet. Detta är helt i enlighet med förfrågningsunderlaget och de förtydliganden som gjorts under anbudstiden. Alla prisjämförelser har skett i kilo eller i förekom­ mande fall i liter, oavsett förpackningsstorlek. Beträffande offererat kaffe har såväl Servera som Meniga ansetts uppfylla av kommunen ställda krav och har Meniga således inte lidit någon skada. Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 275-l0E m.fl. SKÅNE LÄN Avdelning 1 för förkastas i sin helhet. I anbudsformuläret finns ingen hänvisning till bilagor. Hänvisningen finns i svarsbrevet från Servera. - Enligt förfrågningsunderlaget ( 4.3) ska 30 - 40 produkter testas för att kva­ liteten skall kunna kontrolleras. Menigo Foodservice AB har skickat in 106 varuprover och fått inkomma med kompletteringar av offererade produk­ ter. Servera har däremot inte skickat in ett enda prov till upphandlande myndighet och Menigo Foodservice AB ser därför en klar brist i transpa­ rens och likabehandling av anbudsgivare. Detta har gjort Menigo Foodser­ vice AB:s offert cirka 18 000 kr dyrare på varugrupp kolonial och konser­ ver. - Om Servera hade måst skicka in prover hade vissa positioner inte blivit godkända för dem, t.ex. honung (fel storlek) och rapsolja (fel offere­ rad storlek). - Dessutom finns en position kaffe där både Menigo och Ser­ vera offererat fel position. Kommunerna frågar efter mörkrostat kaffe och anbudsgivarna har båda offererat mellanrostat kaffe. Där bör utvärderingen göras om. De upphandlande kommunerna: Serveras anbud följer förfrågningsunderlagets struktur och numrering och hänvisning finns till bilagor. På sidan 3 i anbudet anges att "Vi följer anbu­ dets struktur och numrering, men har valt att inte fylla i svarsrutorna utan istället infoga relevant text samt hänvisning till bilagor där ytterligare in­ formation finns". Serveras anbud uppfyller således ställda krav på tydliga hänvisningar till bilagor. I förfrågningsunderlaget anges under punkt 4.3 Prover/Test att uppskatt­ ningsvis cirka 30-40 produkter kan komma att provas. Detta ska ses som en upplysning till anbudsgivarna att så kan komma att ske. Det framgår även, under samma punkt, att prover under utvärderingen kan komma att begäras in beträffande produkter som inte är kända av upphandlingsgrup­ pen. Test av livsmedel är både tids- och kostnadskrävande att genomföra. Det faller sig naturligt att de kostansvariga inte testar mer än vad som är DOM Sida 2 LÄNSRÄTTEN I 275-10E m.fl. SKÅNE LÄN Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Örkelljunga kommun, Ängelholms kommun och Båstad kommun genom­ för en samordnad upphandling avseende livsmedel. Upphandlingen genomförs enligt reglerna för öppet förfarande. Fyra företag inkom med anbud och samtliga bedömdes ha uppfyllt ställda leverantörskrav. Servera R& S AB ( Servera) har i tilldelningsbeslut den 21 december 2009 tilldelats kontrakten. Menigo Foodservice AB ( Menigo) ansöker om överprövning av upphand­ lingen. I första hand yrkar Menigo att upphandlingen ska få avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att utvärderingen görs om beträffande krite­ riet Pris och att Menigo tilldelas uppdraget. I andra hand yrkar Menigo att upphandlingen ska göras om. De upphandlande kommunerna bestrider bifall till ansökan. Länsrätten har genom interimistiskt beslut den 12 januari 2010 förordnat att de upphandlande kommunerna inte får avsluta den påbö�jade upphand­ lingen intill dess annat beslutats. Parternas argumentation Menigo: I förfrågningsunderlaget ( 2.4) anges följande: "Ifö1frågningsunderlaget finns ett antal svarsrutor som anbudsgivare skallfylla i, alternativt hänvisa till bifogade bilagor där informationenfinns." Vinnande anbudsgivare, Servera, har varken fyllt i dessa rutor eller hänvisat till någon bilaga. Enligt förfrågningsunderlaget är detta ett skall-krav och Serveras anbud bör där- LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 Lena Palmer SÖKANDE DOM Mål nr 275-lOE 278-l0E 279-l0E Sida 1 (6) 2010 -02- 1 1 Meddelad i Malmö ,-. mål nr 275-l0E mål nr 278-l0E mål nr 279-lOE Menigo Foodservice AB, 556044-4647 Box 9081 120 05 Årsta Ombud: Michael Bengtsson Menigo Foodservice AB, Offentliga Affärer Box 9081 120 05 Årsta MOTPART 1. Örkelljunga kommun 286 80 Örkelljunga 2. Ängelholms kommun Ekonomikontoret, Agneta Normann 262 80 Ängelholm 3. Båstads kommun 269 80 Båstad Ombud för 1 och 3: Agneta Normann Ängelholms kommun 262 80 Ängelholm SAKEN ,1 2010 -02- 1 5 � Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling ( LOU) DOMSLUT Länsrätten avslår Menigo Foodservice AB: s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 257312 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: lansratteniskane@dorn.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00