KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL BESLUT Mål nr 231-13 Meddelat i Sundsvall KLAGANDE WQJNKU�RiEfrlSVf��[E":f ( 2013 --01- 3 1 Transbothnia AB, 556278-8876 Box 3113 903 03 Umeå MOTPART Malå kommun Storgatan 13 930 70 Malå ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE h.---.-���-~-- -- -------=--1 ·2013 -01- 3 0 Förvaltningsrätten i Umeås dom den 21 december 2012 i mål nr 2040-12, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avvisar överklagandet. 1 Dok.Id 104564 Postadress Box 714 851 21 Sundsvall Besöksadress Södra Tjärngatan 2 Telefon Telefax 060-18 66 00 060-18 66 52 E-post: kammarrattenisundsvall@dom.se www.kammarrattenisundsvall.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL BESLUT YRKANDEN M.M. 2 Mål nr 231-13 Transbothnia AB överklagar förvaltningsrättens dom och fullföljer sin talan. Malå kommun har den 25 januari 2013 per telefon upplyst kammarrätten om att kommunen har tecknat avtal med en annan leverantör än Transbothnia AB. Kommunen har tillsänt kammarrätten avtalet. Av handlingen framgår att kommunen slöt avtal med en annan leverantör den 3 januari 2013. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Av 16 kap. 10 § första stycket lagen (2007:1091) om offentlig upphandling framgår att när en förlängd avtalsspärr gäller enligt 8 §, får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal förrän tio dagar gått från det att förvaltningsrätten avgjort målet. Enligt 16 kap. 6 § samma lag får överprövning inte ske efter det att avtal har slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. Kammarrätten konstaterar att Malå kommun har slutit avtal med en annan leverantör än Transbothnia AB efter det att tio dagar har gått från att förvaltningsrätten avgjorde målet. Kammarrätten är därmed förhindrad att överpröva upphandlingen och överklagandet ska avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, seifrr 9). Charlotta Nyhlen kammarrättsråd tf. kammarrättsassessor ordförande referent FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ SÖKANDE DOM 2012-12-21 Meddelad i Umeå CBd!o.gacl Målnr 2040-12 E Kansli 2 Sida 1 (7) Transbothnia AB, 556278-8876 Box 3113 903 03 Umeå MOTPART Malå kommun Storgatan 13 930 70 Malå SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 28178 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida2 2040-12 E · -- - - ------------------ -BAKGRUNO-OCH-YRKANDENM.Nf. - - - ----- -- - Malå kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende snöröjning i Malå samhälle. Vid upphandlingen används förenklat förfarande. Upphandlingen omfattar snöröjning, sandning, sopning och borttransport av snömassor och avser Gator & Vägar / Gång- & Cykelstigar / Parkering­ ar. Kommunen har beslutat att anta det anbud som lämnats av Bil & Maskin i Malå AB (Bil & Maskin). Transbothnia AB (Transbothnia) ansöker i förvaltningsrätten om över­ prövning av upphandlingen. Kommunen bestrider bifall till Transbothnias ansökan. UTREDNINGEN Förfrågningsunderlaget I Upphandlingens föreskrifter anges under p. 3. 3 Anbudsbedömning bl.a. :följande. - ---- Vid prövning av anbud kontrolleras att samtliga ställda krav i enlighet med :förfrågningsunderlaget är uppfyllda. Det anbud som har lägst pris kommer att antas. I det fall flera anbud har samma jämförelsetal kommer vinnaren att lottas fram. Utvärdering av an­ bud sker i enlighet med bilaga Utvärderingsmodell (se bilaga 1 till domen). Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2040-12 E IUMEÅ ·· Parternas anföranden Transbothnia anför bl.a. följande. Kommunen har inte följt den utvärderingsmall som finns med i upphand­ lingen. Punkt 1 Transbothnia har lämnat timpriser på respektive post men Kommunen har räknat fram ett medelvärde på alla maskiner som finns med i anbudet. De priserna finns med som alternativ för att Kommunen ska kunna avropa den maskin som man själv vill ha. Om beställningen kommer på de uppgifter som är efterfrågade blir kostna­ den enligt anbud på respektive post. Under rubriken "Undertecknad firma avlämnar följande anbud på rubricerade områden enligt förfrågningsun­ derlag upprättat av Malå kommun" har Transbothnia lämnat de priser som ämnas nyttjas för respektive del: Snöröjning Sandning Sopning Snörensning Isrivning 4 140 kr/gång 615 kr/timme 835 kr/timme 575 kr/timme 635 kr/timme Då Kommunen inte har satt något krav på vilka typer av maski­ ner/bilar/utrustning som gäller för uppdragen är det dessa priser som ska vara med i utvärderingen. Transbothnia utför uppdraget till de priser som finns i anbudet under rubrik enligt ovan. Vid eventuell beställning står Transbothnia givetvis fast vid priserna från anbudet. De spekulation­ er/antaganden som Kommunen gör i sin utvärdering ska inte tas med. Öv­ riga maskiner och bilar är en resurs om Kommunen önskar avropa för öv­ riga jobb. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2040-12 E IUMEÅ Begtepperundeföetfliätföfliffutrustriiiigpåfastfofocnmonterasiinaer--- - fordonet. Det-göratt lastbilen kan användas somfordon-vidavjämning av snö/isbelagda gator. Transbothnia tänker använda en traktor med isrivarstål på bladet för isrivaruppdraget. På traktor nyttjas inte underbett. Kommunen kan inte göra antaganden och lägga till underbettspris till anbudet. Läm­ nade priser enligt ovan gäller. Punkt 2 I Utvärderingsmallen anges att Beredskap ska räknas per månad. Kommu­ nen har vid utvärderingen räknat på sex månader. Detta skulle då ha an­ getts i mallen på samma sätt som för övriga poster. Kommunen ställer själv upp hur olika delar i utvärderingsmallen ska värd­ eras och har här valt att beräkna den per månad. Att en myndig­ het/upphandlare sätter olika värdering på skilda delar i en upphandling är inte ovanligt vid upphandlingar. Punkt 3 I förfrågningsunderlaget anges att beredskap ska specificeras i anbudet. Det har Transbothnia som ende anbudsgivare gjort. Kommunen anför bl.a. följande. Punkt] För att få en rättvis prisbild måste Kommunen ta alla maskiner som kom­ mer att användas vid snörensning, sandning m.m. i beaktande. Därmed är det mest lämpligt att göra en beräkning av medelvärdet för vad en maskin kostar per timme oavsett vilken maskin som används. Även med beräkning av timpriser enligt Transbothnias sätt att räkna blir deras anbud det med högst totalkostnad. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida5 2040-12 E .· - -- ..... Traiisoothriialiar iiitefagf uiiderbett i beaktande i priset 635 kr/timme vid isrivning. Kostnad per timme för underbett är enligt anbud 200 kr: Därmed är 635 kr per timme en missvisande siffra då den maskin som kostar 635 kr per timme är en 3-axlad lastbil. Punkt 2 I Utvärderingsmodellen anges "Beräkning jourersättning baseras på kost­ nad per månad" där resterande volym och omfattning vad gäller timmar och materialvolym baseras på mängden av material som kommer att an­ vändas per säsong samt hur många timmar som beräknas för exempelvis snörensning per säsong. Därmed blir beräkningen felaktig ifall beredskap endast tas i beaktande vid ett tillflä le (en månad). I avtalsvillkoren (pkt 10.0) anges att entreprenören har skyldighet till beredskap från 1/11 t.o.m. 30/4 vilket blir sex månader. Den faktiska kostnaden blir därmed månads­ priset för beredskap och då alla andra timmar är beräknade per säsong bör månadspriset för beredskap väsentligen också beräknas per säsong. Punkt 3 Alla anbudsgivare har specificerat beredskap. Bil & Maskin har angett 0 kr/månad för snöberedskap och 0 kr/månad för sandningsberedskap. Bilfrakt har angett 4 000 kr/månad för snöberedskap och O kr/månad för sandningsberedskap. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) - f Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2040-12 E IUMEÅ ···om dehuppnandfänäe myndigfietenliar brutifmot de-grttiidlaggandepfin:.· - - eipernai 1·kap. 9 § -ellernågon-annan bestämmelse i denna lag ochdetta ----­ har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 6 § första stycket LOU) DOMSKÄL Inledningsvis noterar förvaltningsrätten att det i förfrågningsunderlagets Utvärderingsmodell (se bilaga 1 till domen) anges "Beräkning jourersätt­ ning baseras på kostnad per månad". Utifrån denna formulering har an­ budsgivama, oaktat att övriga prisposter baseras på uppskattad omfattning per säsong, enligt förvaltningsrättens mening haft att utgå från att utvärde­ ringen skulle ske utifrån månadskostnad. Genom att vid utvärderingen an­ vända sig av kostnaden för sex månader har Kommunen därför frångått de i förfrågningsunderlaget angivna förutsättningarna. Härav följer att ett be­ lopp om250 000 kr (5 x 40 000 + 5 x 10 000) rätteligen ska avräknas från Kommunens beräknade pris för Transbothnia. Transbothnia menar vidare att Kommunen beträffande flera prisposter ut­ gått från felaktiga timpriser då man använt medelvärden av i anbudet an­ givna maskinpriser i stället för offererade timpriser för respektive tjänst. Förvaltningsrätten noterar att Transbothnia i sitt anbud angett timpriser för tjänsterna snörensning (575 kr), sandning (615 kr), sopning (835 kr) och isrivning (635 kr). Dessa priser måste enligt förvaltningsrättens mening ses som offererade priser för respektive tjänst. Eftersom Transbothnia således åtagit sig att utföra tjänsterna till de priserna skulle prisutvärderingen rätte­ ligen ha skett utifrån dessa priser. Med beaktande av nämnda timpriser erhålls följande priser för aktuella poster; snörensning 57 500 kr, sandning 34 440 kr, sopning 75 150 kr och isrivning 44 450 kr. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2040-12 E I UMEÅ VaågåUer po-sten borttransporiav sno har i anbuaet än.getts effpris-0:m mening oklart. Av i anbudet angivna maskinpriser för borttransport av snö kan förstås att timpris för lastbil är 550 kr. Pris för hjullastare framgår dock inte. Med hänsyn till att anbudet är otydligt i denna del och att det är anbudsgivaren som bär risken för felaktigheter och oklarheter i sitt anbud måste Kommunen anses ha haft fog för att beräkna ett medelpris för kate­ gorin hjullastare. Förvaltningsrätten finner vidare att Kommunen beträffande kostnad för snöröjning haft fog för att räkna på 4 265 kr/gång eftersom Transbothnia i sitt anbud inte beaktat Objekt Vedplats 20900. Vid beräkning av anbudspris utifrån vad som ovan anförts blir Transboth­ nias anbudspris 492 895 kr, att jämföra med Bil & Maskins anbudspris om 491 140 kr. Eftersom utvärderingsgrund i upphandlingen är lägst pris har felaktigheterna i utvärderingen således inte påverkat resultatet av anbuds­ utvärderingen. Härav följer att Transbothnia inte lidit eller kunnat komma att lida skada till följd av konstaterade felaktigheter, vilket är en förutsätt­ ning för att kunna bifalla en ansökan om överprövning. På grund av det anförda, och då inte vad som i övrigt anförts av Trans­ bothnia medför att upphandlingen kan anses strida mot någon bestämmelse i LOU eller mot någon av de grundläggande gemenskapsrättsliga princi­ perna, ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (DV 3109/1C LOU). �;�i)j Målet har föredragits av Christina Röckner. · ·--- -- ---·------ ---- ·· ----1-6-75-kr:--Hurdennaprrsuppgiftskaförstås-ärenligtförvaltnirrgsrättens---------• - (� Utvärderingl ) �.·---... ..,.•.•r,�'•,.... . c:::, Utvärdering av an ud sker i beräkning av lägsta pris timpriser och fasta priser enlig nedanstående omfattning. .t i Qmfa_tt_n_i.ng 24 snöröjningsturer / säsong lO0timmar 56timmar 4 stora och 8 små svängar 59m3 64 timmar hjullastare + 136timmar 2st lastbilar 70timmar Nedan angivna vdlymer påverkar utvärderingen =Cö 0 I .._,J__' cö� - - I \! s� 0)C: .s- "' � �1' I =O 1..1.. ::;; I; D\v'79,---r '-1k::::, Snöröjning beräk�as på fasta priser och antalet tillfällen beräknas till Snörensning berä�nas utefter timbaserade priser och med en beräknad omfattning på Sandning beräknas på timbaserade priser med en beräknad omfattning på I Sandningsmaterial beräknas i priser m3 Sopning beräknasjpå timbaserade priser med en beräknad omfattning på 90timmar 200timmar Borttransport av snö beräknas på timbaserade priser med 1 hjullastare och 2lastbilar o�räknade i timpriser med en beräknad omfattning på lsrivning beräkna4 på timbaserade priser med en beräknad omfattning på Beräkning jourers�ttning baseras på kastad per månad •Cö (l) -4... E .:.;; .,:s--kI � � ·c- :fil E c::,(0 � -� --1.:=.-...--1 - Bilaga 3 HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det �tt skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen fordras att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007: I 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster far avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut.Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte far avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med överklagande ska undertecknas av klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; I. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. dv 689-LOU Formulär 9