FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 SÖKANDE DOM 2015-09-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 15231-15 Sida 1 (7) Svenska CarlAir AB, 556102-2798 Ombud: Advokat Jesper Arvenberg Rutgersson Arvenberg Advokatbyrå AB Box 7477 103 92 Stockholm MOTPART AB Stockholmshem, 556035-9555 Box 9003 102 71 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. 1 KSnr Aktbll KONKURRENSVERKET 2ms -on- 0 8 Avd Dnr i Dok.Id 644283 Postadress Besöksadress Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08;00-16:30 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockho11i1@dom.se 08-561 680 00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15231-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. AB Stockholmshem genomför en upphandling avseende rama_vtal för ventilationsarbeten (dm2015-3333).Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande en,igt lagen (20071: 091 ) om offentlig upphandling (LOU). Av tilldelningsbeslut daterat den1 juli2015 framgår att fem anbudsgivare har antagits och att anbudet från SvenskaCarlAir AB har rangordnats som nummer två. HH:s Ventilation AB:s anbud har rangordnats som nummer ett. Svenska CarlAir AB (CarlAir) yrkar att upphandlingen ska rättas genom attCarlAir rangordnas som nummer ett i AB Stockholmshems tilldelningsbeslut. Till stöd för sin talan anför CarlAir bl.a. följande. I och med utvärderingen och antagandet av HH:s Ventilation AB:s (HH:s Ventilation) anbud har AB Stockholmshem bmtit mot principerna om likabehandling och proportionalitet enligt 1 kap. 9 § LOU. CarlAir har härigenom kommit att lida skada. HH:s Ventilation har i sitt anbud inte kryssat för rutan som bekräftar att referensuppdragen avser arbeten i bostadsfastigheter utan har endast i sitt fritextsvar angett att uppdragen avser sådan� arbeten. HH:s Ventilation har inte heller angett en uppdragsbeskrivning som uppfyller de krav på tydlighet som framgår av AFB.522 i de administrativa föreskrifterna. Uppdragen har endast beskrivits enligt följande; "Mätpinnen 2 hus 5 Ytbyte av ventilation till FTX i bostadshus med kvarboende" och "Område 78 - Installerat ny ventilation i bostadshus·med kvarboende". Vidare innehåller inte HH:s Ventilations anbud någon föreskriven företagspresentation. Såsom framgår av AFB.522 ska anbudsgivaren redovisa en beskrivning av företaget. Bilaga1 till HH:s Ventilations anbud I. i: ! FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM kan inte anses utgöra den i förfrågningsunderlaget efterfrågade företagspresentationen. Den redovisar endast _bolagets organisation och kontaktuppgifter. Mot bakgrund av d� uppenbara bristerna i HH:s Ventilations anbud, såvitt avser fastställda skall-krav, skulle AB Stockholmshem avvisat anbudet. AB Stockholmshem (Stockholmsheni) yrkar att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. HH:s Ventilations anbud följer förfrågningsunderlaget då all begärd information har redovisats. Det är helt givet med hänsyn till referensuppdragens art och karaktär att det är bostadsfastigheter som avses. Vidare har i samma referensuppdrags­ blankett en kryssmta kryssats i som anger att uppdraget avser åtgärder i lägenhet med kvarboende. HH:s Ventilations uppdragsbeskrivning av aktuella uppdrag uppfyller också den kravnivå som stipulerats i upphandlingen. Redovisningarna för de två uppdragen innehåller all nödvändig information för att styrka att uppdragen avser ventilationsarbeten, i form av uppdragsbeskrivning, tid för uppdraget och uppdragets omfattning i belopp, vilket är syftet med att begära in referensuppdrag vid upphandling. Vidare anger förfrågningsimderlaget att en övergripande företagspresentation ska bifogas anbudet där anbudsgivarens organisation, kvalitetsansvarig m.m. samt planerad omfattning av underentreprenörer ska anges. I bilaga1 till HH:s Ventilations anbud har anbudsgivarens organisation och kvalitetsansvarig rn.m. redovisats. Någon planerad omfattning av underentreprenörer. har inte redovisats då HH:s Ventilation inte avser att använda underentreprenörer utan istället kommer att använda egen personal vid utförande av uppdrag. Sida 3 15 231-15 I I, I I, FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida4 1523 1-15 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Enligt 1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principema om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om den upphandlande myndigheten har följt de grundläggande principema i 1 kap. 9 § LOU samt övriga bestämmelser i lagen. Frågan i målet är om det på grund av vad bolaget har anfört finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det ankommer inte på rätten att göra en detaljerad utvärdering i upphandlingen utan domstolens prövning inskränker sig till att endast bedöma om upphandlande myndighet har utvärderat inkomna anbud i enlighet med förfrågningsunderlagets förutsättningar och om de upphandlingsrättsliga principerna i 1 kap. 9 § LOU har överträtts (jfr Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nr2130-12). Förfrågningsunderlaget Administrativaföreskrifter I AFB.31 Anbuds form och innehåll anges bl.a. följande. Om anbudet inte är komplett, saknar klar och tydlig redovisning av efterfrågade uppgifter, innehåller icke prissatta poster eller om anbudet im1ehållsmässigt inte helt överensstämmer med förfrågningsunderlagets anvisningar kan anbudet komma att förkastas. Av AFB5. 2 Prövning av anbudsgivares lämplighet framgår bl.a. följande. De efterfrågade uppgifterna ska redovisas på det sätt som efterfrågas i för:frågningsunderlagets anbudsformulär. 1. I .., .I' Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15231-15 I STOCKHOLM · I AFB.522 Anbudsgivarens tekniska och yrkesmässiga kapacitet anges bl.a. följande. Anbudsgivare ska inneha resurser, kompetens och erfarenhet att utföra uppdraget. En allmän beskrivning av företaget och efterfrågade uppgifter i anbudsformuläret ska redovisas. a) Bevis på teknisk kapacitet Anbudsgivare (företaget) ska för kvalificering kunna uppvisa två (2) slutförda refeiensuppdrag enligt bl. a. kraven nedan: • Bägge uppdragen ska avse ombyggnads- alternativt underhållsprojelct i bostadsfastigheter. Minst ett av uppdragen ska omfatta åtgärder i lägenhet med kvarboende. Anbudsgivare ska till anbudet bifoga ifylld "Formulärsbilagal Uppdragsfö11eckning" för vidimering av ovanstående krav. b) Organisationochåberopandeavannatföretagskapacitet Anbudsgivare får, enligt11 kap. 12 § LOU, vid behov åberopa andra företags ekonomiska, tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Av anbudsgivarens anbud ska i sådant fall framgå bl.a. följande. • Vilket eller vilka krav som anbudsgivaren uppfyller med hjälp av åberopande av annan resurs (t.ex. underkonsult) Kraven vidimeras genom att till anbudet bifoga en övergripande företagspresentation (ca en A4-sida) och anbudsgivarens organisation, kvalitetsansvarig m.m., planerad omfattning av underentreprenörer enligt efterfrågade uppgifter i anbudsf01muläret - samt i förekommande fall ett intyg enligt ovanstående. Förvaltningsrättens bedömning Beträffande AFB.522 aj Bevis på teknisk kapacitet CarlAir har i denna del anfört att HH:s Ventilations anbud inte uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget då en viss ruta i bilagan "Formulärsbilagal Uppdragsfö11eckning" inte är ifylld samt bolagets uppdragsbeskrivningar inte är tillräckligt tydliga. Av AFB.522 a) i de administrativa föreskrifterna följer att de obligatoriska kraven avseende slutförda referensuppdrag ska vidimeras genom • .. .... I ., Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 15 23 1-15 I STOCKHOLM -_- �., "Fo1mulärsbilagal Uppdragsförteckning". Att HH:s Ventilation inte kryssat i att referensuppdragen i den aktuella bilagan avser bostadsfastigheter utgör visserligen en viss brist i tydlighet. Bolaget har emellertid i fritextsvar i bilagan tydligt angett att uppdragen röit ventilationsarbeten i bostadshus med kvarboende. Enligt förvaltningsrätten f'ar bolaget därigenom anses ha vidimerat att lcraven i AFB.522 a) är uppfyllda på det sätt som föreskrivs i förfrågningsunderlaget. Vidare anser förvaltningsrätten att HH:s Ventilation genom övrig information i "Formulärsbilagal Uppdragsförteckning" redovisat tillräckligt tydliga uppdragsbeskrivningar i förhållande till kraven i AFB5. 22.VadCarlAiranfö1iidennadelvisardärmedinteattHH:s Ventilations anbud borde ha förkastats. Beträffande AFB. 522 b) Organisation och åberopande av annat företags kapacitet CarlAir har i denna del anfcht att HH Ventilations anbud inte innehåller en sådan företagspresentation som krävs enligt AFB.522 b). Förvaltningsrätten konstaterar att HI-I:s Ventilation i bilaga1 till sitt anbud redovisat bl.a. generella uppgifter om företaget samt redogjort för sin organisation med angivande av kvalitetsansvarig m.fl. Det krav som ställts på övergripande företagspresentation får därigenom anses uppfyllt. Stockholmshem har därmed inte heller i denna del haft skäl att förkasta HH:s Ventilations anbud. Förvaltningsrättens slutsatser Mot bakgrund av det anförda anser förvaltningsrätten attCarlAir inte förmått visa att Stockholmshem har brutit mot 1 kap. 9 § LOD vid Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15231-15 I STOCKHOLM utvärderingen av HH:s Ventilations anbud. Det saknas därmed skäl för ingripande. Ansökan ska därför avslås. . HURMANÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas; Information om hur man överklagar finns i bilaga1 (DV3109/lA LOU). Charlotte Klasson har föredragit målet. C-� Jonas Sunding Förvaltningsrättsfiskal ' ' • 'tturtMÄ·N,ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND .-�if,,. · • I , }· ' t1 ��W�! ,· ......�"f.� , ' '· I' '. ,..... ., D n som vill& � förvaltningsrättens beslut . e,v.aga ,'.�·s.·";� ··skasktiva,filrKaforuardit.teniStockhohn.Skri­ däJ: klaganden kan nås för delgivning. Om dessauppgifterharlämnatstidigareimålet-'­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de-w.te uppges jgen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, posmdress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen uran dröjsmål antnä1as till kamruarrät- ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillsthld, 4. den ändring av förvaltningsrättens · dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressentillförvaltningsrättenframgåravdo­ men/beslutet. I vissa mål får avral slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster,eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars-ochsäkerhetsområdet I de flesta fall får avral slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort ruålet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. velsen s�;d�ck skickas ellet lämnas till för­ valtningsrätten. ÖVerklagandet ska ha kommit in till fötvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag.då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att tneddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. 'Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna ras upp i kamman:ätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrättenlämnarprövningstill­ stånd om 1. _detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. 3. 4. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, detäravviktförledningavtättstillärnpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, e l ­ ler detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammattätten varför :trum anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnurotner, postadress, e--postadress och telefonnummer till bosmden och tnobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se :llz,$."&E�GES DOMSTOLAR