FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2017-05-02 Mål nr 5631-16 282-17 Sida 1 (6) SÖKANDE AB Trendtaxi, 556846- 7145 Box 19 736 21 Kungsör MOTPART Region Örebro län Box 1613 701 16 Örebro SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET zn7 nr ....,. ul ~u;:r 0 4 Avd Dnr KSnr Meddelad i Karlstad ( ( .. Aktbil ( Förvaltningsrätten avslår ansökningarna om överprövning. Dok.Id 181043 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD BAKGRUND Region Örebro län genomför en upphandling avseende " Samhällsbetald anropsstyrd trafik", dnr 16RSS129. Regionen har den 9 januari 2017 beslu­ tat att anta Taxi 100 150 som leverantör av serviceresor för samtliga upp­ handlade fordonspaket. AB Trendtaxi (Trendtaxi) har ansökt om överprövning av upphandlingen både före (mål nr 5631-16) och efter tilldelningsbeslutet (mål nr 282-17). Trendtaxi yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphand­ lingen ska göras om. I andra hand yrkar Trendtaxi att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse vidtagits. Regionen bestrider bifall till Trendtaxis yrkanden. PARTERNAS TALAN Parterna anf"or sammanfattningsvis följande. Trendtaxi Regionen har i denna upphandling sänkt kravet på hur anbudsgivarens for­ don ska vara utformade jämfört med den upphandling som regionen genom­ förde 2015. Regionen har sänkt kraven på fordon från att behöva följa branschorganisationen Svensk Kollektivtrafiks gällande standard "Special­ fordon 2014" - som är den vedertagna standarden på fordon avsedda att utföra de aktuella tjänsterna - till att behöva följa kraven enligt den tidigare standarden "Specialfordon 2006". Detta innebär ett försämrat säkerhetskrav för resenärer. Taxi Kurir uppgav i samband med en överprövning av 2015 års upphandling att företaget precis köpt in fordon som inte uppfyller kraven enligt "Specialfordon 2014", och därför missgynnades av upphandlingens Sida 2 5631-16 282-17 ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM !KARLSTAD krav på sådana fordon. Regionen har således haft vetskap om Taxi Kurirs fordonsflotta och sänkningen av fordonskraven innebär att Taxi Kurir kan lämna ett lägre anbud. Regionen har varit medveten om att sänkningen av kraven missgynnar andra anbudsgivare än Taxi Kurir. Anbud från Taxi 100 150 och K-holm vård o omsorg AB har utvärderats trots att dessa inte uppfyller uppställda kvalificeringskrav. Av punkt 2. 5 i förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivare ska ha rätt kapacitet för att genomföra uppdraget. Taxi 100 150 har angett att företaget kommer att ar:­ beta med Örebro läns Taxi AB och ett antal underentreprenörer i utförande av uppdraget. Varken Taxi 100 150 eller Örebro läns Taxi AB har egna taxi­ fordon eller anställda taxichaufförer. Det totala antalet förare som olika un­ derleverantörer har åtagit sig att tillhandahålla Taxi 100 150 är 23 förare. Det aktuella uppdraget kräver dock 50,9 förare. Taxi 100 150 uppfyller så­ ledes inte kapacitetskravet. K-holm vård o omsorg AB har i sitt anbud inte intygat att fordonskraven är uppfyllda. Anbudet borde därför ha förkastats. Regionen Avtalstiden för det aktuella uppdraget går ut den 30 juni 2019. Regionen har bedömt att det inte varit lämpligt att ställa krav på "Specialfordon 2014" för ett så kort uppdrag, och har därför lättat på fordonskraven jämfört med 2015 års upphandling för att möjliggöra för fler leverantörer att lämna konkur­ renskraftiga anbud. Sedan Trendtaxi ansökt om överprövning av upphand­ lingen har regionen meddelat tilldelningsbeslut. Trendtaxi har kunnat offe­ rera det billigaste priset avseende fordon av det slag som påverkas av sänk­ ningen av fordonskraven, men har erbjudit ett mångdubbelt dyrare pris än andra anbudsgivare avseende personbilar. Det kan därmed ifrågasättas om sänkningen av kraven påverkat Trendtaxi. Taxi Kurir, som Trendtaxi gör gällande att kravet är avsett att gynna, har inte lämnat anbud. Sida 3 5631-16 282-1 7 ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD Det aktuella uppdraget omfattar totalt 22 fordon. Taxi 100 150 kommer att utföra trafiken med underentreprenörer, och har därför ingett underentrepre­ nörsförbindelser avseende samtliga fordon. Av förbindelserna framgår att det är fordon med förare som offererats. Uppgift om hur många olika förare som kommer att användas för att trafikera uppdraget har inte efterfrågats och saknar betydelse i upphandlingen. Regionen vitsordar att anbudet från K-holm vård o omsorg AB inte uppfyller kraven på fordonsintygande. Skäl för ingripande saknas dock då Taxi 100 150 rätteligen tilldelats uppdraget. SKÄL FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) är upphävd och har ersatts av lagen (2016:1145) om offentligupphandling, som trädde i kraft den 1 januari 2017. Enligt övergångsbestämmelserna till den nya lagen gäl­ ler dock den upphävda lagen för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet. U pphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida 4 5631-16 282-17 ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande myndighet har stor frihet att bestämma hur förfrågnings­ underlaget i en upphandling ska utformas så länge de grundläggande upp­ handlingsrättsliga principerna iakttas. Regionen har i upphandlingen valt att inte kräva att uppdraget, i aktuella delar, ska genomföras med fordon som uppfyller kraven enligt branschstandarden "Specialfordon 2014", vilket reg­ ionen krävt i en tidigare upphandling. Någon laglig skyldighet att kräva just denna utformning av fordonen föreligger dock inte, och inte heller förelig­ ger någon bundenhet vid vad myndigheten har krävt i en tidigare upphand­ ling. Det har inte framkommit annat än att de krav som nu ställts står i pro­ portion till det behov som ska täckas av upphandlingen och de mål som ef­ tersträvas. Kraven på fordonens utformning framstår varken som godtyck­ liga eller uppenbart osakliga. Det har således inte framkommit att de for­ donskrav som ställts upp i förfrågningsunderlaget strider mot grundläggande principerna i1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag. Enligt punkt 2.4.1 i förfrågningsunderlaget ska de antal fordon som omfattas av lämnade anbud för olika fordonspaket redovisas och styrkas i anbudet. Det har således varit ett obligatoriskt krav för anbudsgivare att visa att den har tillgång till det antal fordon som krävs för att kunna genomföra det aktu­ ella uppdraget. Det har inte framkommit annat än att den vinnande anbuds­ givaren visat att den har tillgång till det antal fordon som krävs. Enligt punkt 2.5 ska anbudsgivare beskriva hur man kommer att bemanna och organisera sin organisation så att de uppställda kraven kommer att uppfyllas. I den ut­ tömmande uppräkning av det som ska beskrivas i denna del anges inte antal förare. Om en anbudsgivare ska åberopa andra företags kapacitet ska an­ budsgivaren enligt punkt 2.6 tillhandahålla åtaganden från företagen i fråga som visar att leverantören förfogar över nödvändiga resurser. Av de åtagan­ den som den vinnande anbudsgivaren tillhandahållit framgår att anbudsgiva­ ren har tillgång till det antal fordon med förare som krävs för att genomföra Sida5 5631-16 282-17 ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD uppdraget. Något krav att visa på tillgång till ett visst totalt antal förare för uppdragets genomförande går inte att utläsa ur förfrågningsunderlaget. Det har således inte framkommit skäl att utesluta det vinnande anbudet på grund av bristande kapacitet hos anbudsgivaren. Enligt parternas samstämmiga uppfattning borde anbudet från K-holm vård o omsorg AB ha uteslutits från utvärderingen. Då detta anbud inte antagits i upphandlingen saknas emellertid skäl för ingripande enligt LOU med anled­ ning av detta. Någon skada eller risk för skada för Trendtaxi har inte upp­ kommit på grund av hur K-holm vård o omsorg AB behandlats i upphand­ lingen. Trendtaxis ansökningar ska således avslås. övrigt Förvaltningsrätten avgör samtidigt mål om ogiltigförklarande av ett avtal som Trendtaxi slutit med Regionen rörande samma typ av trafik som är ak­ tuell i denna dom (mål 4643 -16). HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. För information om hur man överklagar, V 3J-09/lB LOU). Föredragande har varit förvaltningsrättsjuristen Erik Ludvigsson. Sida 6 5631-16 282-17 ( ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 2. 3. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND "' Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. r< 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se 4.