FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2018-03-20 Meddelad i Linköping SÖKANDE MIAB/NCA Facillity Services AB, 556515-9810 Gustavlundsvägen 50 167 51 Bromma MOTPART Linköpings kommun Ombud: Kommunalförbundet fjärde storstadsregionen Upphandlingscenter 581 81 Linköping SAKEN Överprövning FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Mål nr 687-18 Avd Dnr Dok.Id 320130 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen "Städtjänster Ljungsbro sko­ lor och förskolor" (dnr UH-2017-422) ska göras om. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 687-18 I LINKÖPING ANSÖKAN M.M. Linköpings kommun (kommunen) har genomfört upphandlingen "Städtjäns­ ter Ljungsbro skolor och förskolor" (dnr UH-2017-422) som ett öppet förfa­ rande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). MIAB/NCA Facility Services AB:s (bolaget) anbud förkastades med hän­ visning till att det inte uppfyllde kravet på minsta städtid gällande "Ljungs­ brohallen". Genom tilldelningsbeslut 24 januari 2018 antogs istället Exiso AB (556397-2842). Bolaget Bolaget har i första hand yrkat rättelse genom ny anbudsutvärdering där bolagets anbud ska beaktas och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för ansökan har bolaget sammanfattningsvis uppgett följande. Det har inte uppställts något krav i upphandlingsdokumentet om att det ska anges ett visst antal timmar för Ljungsbrohallen på rad 14 i kolumn D i prismatrisen. Bolaget har därför gjort enligt instruktion och angett den av kommunen begärda minsta städtiden per dag för tiden under skoltermin och gjort en egen bedömning av städtiden per dag för tiden utanför skoltermin avseende Ljungsbrohallen. Eftersom bolaget inte uppfattade instruktionen om hur matrisen skulle fyllas i som oklar, så har det saknats anledning för bolaget att ställa frågor till kommunen. Om instruktionen avseende prismat­ risen ska uppfattas på det sätt som kommunen gjort gällande så brister upp­ handlingsdokumentet i transparens. Bolaget har lidit skada eftersom man skulle ha tilldelats kontrakt om anbudet inte hade förkastats. Kommunen Kommunen medger att upphandlingsdokumentet brister i transparens och anser i första hand att upphandlingen ska göras om och i andra hand att det ska göras en rättelse i form av ny anbudsutvärdering. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 687-18 I LINKÖPING SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET När den upphandlande myndigheten i egenskap av motpart anser att en an­ sökan om överprövning ska bifallas bör domstolen i princip kunna utgå ifrån att ansökan ska bifallas Gfr Kammarrätten i Jönköpings avgörande i mål nr 2466-12). Förvaltningsrätten kan välja att besluta antingen att upphandling­ en ska göras om eller att den ska rättas, oavsett hur yrkandena i målet har utformats (RÅ 2005 ref. 47 och RÅ 2008 not. 26). I kravspecifikationen anges att Ljungsbrohallen har en minsta tid för daglig städning på 3 timmar och 30 minuter och att gymnastikhallar har 232 städ­ dagar/år. I prismatrisen så har anbudsgivare dock haft möjlighet att ange antal städtimmar per dag under skoltermin (kolumn avseende 188 dagar) respektive utanför skoltermin (kolumn avseende 44 dagar) avseende Ljungsbrohallen. Längst ner i prismatrisen finns en * där det bl.a. anges att angiven minsta städtid enbart gäller för skolterminens angivna timmar och att leverantören själv ska bedöma antalet timmar utanför skoltid. Förvaltningsrätten anser att utformningen av upphandlingsdokumentet ger utrymme för olika tolkningar av hur matrisen ska fyllas i. Enligt domstolen uppfyller upphandlingsdokumentet därmed inte kravet på att samtliga vill­ kor och bestämmelser i detta ska vara formulerade på ett klart, precist och entydigt sätt så att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla an­ budsgivare kan förstå den exakta innebörden av dem och tolka dessa på samma sätt Gfr EU-domstolens dom i mål C-27/15). Det saknas anledning att ifrågasätta att bolaget skulle ha utformat sitt anbud på ett annat sätt om upphandlingsdokumentet inte varit oklart i fråga om hur prismatrisen skulle fyllas i. Eftersom bolagets anbud har förkastats med hänvisning till hur matrisen fyllts i och bolagets anbudssiffra var lägre än nu tilldelat anbud har bolaget lidit skada till följd av bristerna i upphandlingen. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 687-18 I LINKÖPING Det finns därför skäl för ingripande mot upphandlingen enligt 20 kap. 6 § LOU med hänvisning till att upphandlingsdokumentet brister i transparens. Eftersom det är fråga om brister i det konkurrensuppsökande skedet ska upphandlingen göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D-LOU). Emelie Laver Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Nina Heligren. I._ www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND tlb. SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, www.domstol.se 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling, eller • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\v\v.domstol.se