FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Lena Palmer DOM Mål nr 3065-12E Sida 1 (7) SÖKANDE Bouvet Syd AB, 556580-9729 Södergatan 3 211 34 Malmö MOTPART VA SYD, 222000-2378 Box 191 201 21 Malmö SAKEN > .�. I <'"-• 'c _,�,r,--•~, 2012 �05= 0 4 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller Bouvet Syd AB:s ansökan om ingripande enligt LUF och förordnar att VA SYD:s upphandling av ramavtal avseende Sha­ rePoint-utvecklingstjänster ska göras om. Dok.Id I05898 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3065-12E 2012 -05� 0 4 I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. VA SYD genomför en upphandling av ramavtal avseende SharePoint­ utvecklingstjänster. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förhandlat förfarande i LUF. Tre anbudsansökningar har inkommit. Två av dessa, där­ ibland Bouvet Syd AB:s, har bedömts behäftade med brister och har diskvali­ ficerats. Enligt tilldelningsbeslut den 14 mars 2012 har uppdraget tilldelats Fishbone Systems AB. Bouvet Syd AB begär överprövning av upphandlingen. Till grund för talan anförs i huvudsak följande. Det har tagits lokalt hänsyn i beslutet. Bouvet Syd AB har uteslutits pga. att VA SYD anser att bolaget inte har kompetensen lokalt utan i koncernen. Detta är bolagstekniskt och har ingenting med den kompetens som finns i företaget att göra. Flera av bolagets konsulter i Malmö har arbetat på de angivna uppdragen som har uteslutits. Bouvet Syd AB har skickat med verksarnhetsgarantier från eEO på Bouvet ASA som berättar om ägarförhållandena. VA SYD har ansett att Bouvet Syd AB inte har uppfyllt kraven på partnerskap. Detta pga. att det är koncernen som har partnerskapen och inte bolaget i Malmö. Bouvet har det högsta partnerskapet man kan ha med Microsoft, vilket är mycket högre än vad som krävs i upphandlingen. I upphandlingsunderlagets frågor och svar står angivet att behörig firmateckna­ res sanningsförsäkran godkänns som en likvärdig handling. Trots detta har Bouvet Syd AB inte ansetts uppfylla kraven. Kompetensen i koncernen gäller även för bolaget i Sverige. Dessutom borde de andra bolagen bli uteslutna då deras lokala bolag i Malmö inte uppfyller kraven. Däremot uppfyller deras koncern kraven. Kraven som ställs på partnerskap är inte tydliga. Bouvet Syd AB har även fått avslag på grund av att ingivna ev inte var undertecknade av konsulterna personligen. Bolagstecknaren har undertecknat och garanterat den efterfrågade kompetensen. Bouvet Syd AB även skrivit att det pga. semester­ tider inte har gått att få alla underskrifter, men bett att få komplettera med dessa om det behövs. Kompletterande underskrift för ev kan inte anses som Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3065-12E 2012 -05� 0 4 ny information eller ersättning av tidigare uppgifter. Det har gått extremt lång tid mellan anbudsinlämning och tilldelningsbeslut. Att dröja så länge med referenstagning kan få folk att inte uppge korrekta referenser. Att ha en så extrem lång avtalstid som sju år är inte att aktivt söka konkurrens. Upphandlingen gäller ramavtal för den tekniska plattformen och inte det om­ fattande förändringsarbetet. En avtalstid om sju år för införandet av en teknisk plattform är orimligt lång, speciellt med hänsyn till att upphandlingen gäller en specifik version av produkten av teknisk natur och inte ett omfattande för­ ändringsarbete. VA SYD bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Bouvet Syd AB:s anbud har diskvalificerats eftersom anbudsansökan befunnits behäftad med flera olika brister. Kravet på partnerskap har inte ansett uppfyllt. Den av Bouvet Syd AB ingivna sanningsförsäkran har inte ansetts utgöra en med cer­ tifikat likvärdig handling. Vidare angavs i sanningsförsäkran att Bouvet kon­ cernen innehar den kompetens som krävs. Detta förhållande innebär inte att varje del av koncernen, däribland Bouvet Syd AB, innehar den efterfrågade kompetensen. Uppfyllanden av uppställt krav har inte styrkts. Vidare var till anbudsansökan visserligen bifogat intyg om att de fem tillhandahållna konsul­ terna hos leverantören till minst 75 % av sin arbetstid utvecklar i SharePoint 2010. Intygen var dock undertecknade av firmatecknare och inte av konsulter­ na och uppfyllde därmed inte anbudsinbjudans krav. Till anbudsansökan har kontaktuppgifter till tio referenspersoner bifogats. Vid VA SYD:s kontroll uppgav endast en av de tio angivna uppdragsgivarna att sökanden uppfyllde de krav som ställts i anbudsinbjudan. Flera referenser svarade att uppdraget ej utförts av sökanden utan av Bouvet koncernens norska bolag. Två månader är rimligen inte för lång tid att vänta med referenstagning. De uppgifter som åbe­ ropade referenser lämnat visar i huvudsak klart och tydligt att sökanden inte uppfyller kravet. I MALMÖ Avdelning 1 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3065-12E I MALMÖ Avdelning 1 2012 -05� 0 4 Bouvet Syd AB har uttryckligen angett att Bouvet-koncemen innehar den ef­ terfrågade kompetensen, således ej sökanden. Ett dotterbolag har i offentlig upphandling ej rätt att åberopa ett moderbolags kapacitet eftersom det ej finns ägande eller kontroll. Huruvida Bouvet Syd AB de facto uppfyller det under­ liggande kravet på partnerskap kan VA Syd inte med säkerhet uttala sig om. Den relevanta omständigheten är att Bouvet Syd AB inte har uppfyllt an­ budsinbjudanskrav på redovisning av kravet. Den verksamhetsgaranti som Bouvet Syd AB omnämner i ansökan kan inte tolkas som ett bevis för uppfyl­ lande av kravet på partnerskap. Gällande den ingivna försäkran som felaktigt var undertecknad av firmatecknare anser VA Syd att en komplettering till lä­ kande av den aktuella bristen inte hade varit lagligt. Den upphandlande enhet­ en är vidare aldrig skyldig att begära komplettering. Grundläggande rättsliga principer har beaktats vid utformning av kraven i upphandlingen. LOU anger att ramavtal får löpa under längre tid än fyra år endast om särskilda skäl föreligger. Varken LUF eller försörjningsdirektivet innehåller några bestämmelser om ramavtals löptid. En upphandlande enhet är redan på denna grund oförhindrad att ingå ramavtal med en avtalstid som överstiger fyra år. I den aktuella upphandlingen föreligger högst affärsmässiga skäl för att ha den avtalstid som angetts. VA SYD har behov av kontinuitet i ett mycket omfattande omstruktureringsarbete som kommer att fortgå under ett antal år. Arbetet omfattar en översyn av VA SYD:s hantering av all den information som dagligen behövs för att driva verksamheten. Arbetet ska ut­ mynna i effektiviserande hanteringsregler, informationsklassningsregler och tekniska hjälpmedel. Efter två år bedöms införande av en intraportallösning med grundläggande funktionalitet för hantering av de högst prioriterade in­ formationsströmmarna inom VA SYD ha genomförts avseende bl.a. styrande dokument, uppföljning och samarbetswebbplatser. I samtliga dessa fall hante­ ras information som är säkerhetsklassad. Möjlighet finns att förlänga avtalet ett år i taget, max fem gånger. Detta för att kunna fortsätta arbetet med de in­ formationsströmmar som står närmast i tur. Allt för att garantera en hög kvali- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3065-12E 2012 -05~ a �1 tet, god ekonomi och kontinuitet i arbetet. VA SYD:s erfarenhet av tidigare projekt av det här slaget är att de tar lång tid om de ska implementeras på ett effektivt sätt. Kontinuiteten i arbetet är mycket viktig eftersom arbetet omfat­ tar verksamhetskritisk information. En avtalstid om maximalt fyra år bedöms som alldeles för kort och hade inneburit risk för att ett mycket omfattande arbete inte hade kunnat slutföras. Skälen till att den ordinarie avtalstiden har satts till två år är för att ge VA SYD en möjlighet att inte vara bunden längre om VA SYD inte skulle vara nöjd med leverantörens arbete. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Upphandlingen har påbörjats före den 1 november 2011, varför LUF i dess lydelse före detta datum är tillämplig i målet. Av 16 kap. 1 och 5 §§ LUF framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande enhet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upp­ handling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. En upphandlande enhet ska enligt 1 kap. 24 § LUF behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt er­ kännande och om proportionalitet iakttas. I MALMÖ Avdelning 1 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3065-12E I MALMÖ Avdelning 1 2012 �05= 0 4 Förvaltningsrättens bedömning Bouvet Syd AB gör - så som talan får förstås - i huvudsak gällande att VA SYD har brutit mot LUF genom att felaktigt förkasta Bouvet Syd AB:s anbud samt genom att tillämpa en orimligt lång avtalstid. Bouvet Syd AB:s anbudsansökan har inte ansetts uppfylla anbudsinbjudans krav. Vad Bouvet Syd AB anfört och åberopat visar enligt förvaltningsrättens mening inte att VA SYD i samband med prövningen och förkastandet av bo­ lagets anbud har tagit ovidkommande hänsyn eller på annat sätt agerat i strid med LUF. Förvaltningsrätten anser inte heller att vad Bouvet Syd AB anfört, om att VA SYD tillämpat ett skall-krav som är oklart formulerat och att även övriga anbudsgivare borde uteslutits, visar att VA SYD brutit mot LUF. Vad gäller den av VA SYD tillämpade ramavtalstiden gör förvaltningsrätten följande bedömning. I anbudsinbjudan 1.8 Avtalstid anges följande: Avtalstiden är två (2) år. Beställaren har därefter rätt att förlänga avtalet fem (5) gånger med ett (1) år i taget. Den sammanlagda avtalstiden kan således bli maximalt sju år. I förarbetena till LUF uttalas bl.a. följande gällande ramavtal inom försörj­ ningssektorerna: Försörjningsdirektivet saknar vissa bestämmelser om ramav­ tal som återfinns i det klassiska direktivet. Sålunda saknar direktivet och för­ sörjningslagen en motsvarighet till bestämmelsen i den klassiska lagen som anger att ett ramavtal får löpa under längre tid än fyra år endast om det finns särskilda skäl. Självfallet bör ramavtal i försörjningssektorema inte löpa på obegränsad tid. En lämplig utgångspunkt vid bedömning av hur lång tid ett ramavtal inom försörjningssektorema får löpa kan utgöras av bestämmelsen i den klassiska lagen (prop. 2006/07:128 s.177). Vid beräkning av ett ramavtals längd ska eventuella förlängningsmöjligheter räknas in. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3065-12E I MALMÖ Avdelning 1 2012 -05� 0 4 Bouvet Syd AB gör gällande att en avtalstid om sju år för införandet av en teknisk plattform är orimligt lång, speciellt med hänsyn till att upphandlingen gäller en specifik version av produkten av teknisk natur och inte ett omfat­ tande förändringsarbete. VA SYD anger såsom skäl för vald ramavtalstid bl.a. att VA SYD har behov av kontinuitet i ett mycket omfattande omstrukture­ ringsarbete som kommer att fortgå under ett antal år samt att en avtalstid om maximalt fyra år hade inneburit risk för att ett mycket omfattande arbete inte hade kunnat slutföras. Den ordinarie avtalstiden har dock satts till endast två år. Möjligheterna att använda ramavtal som löper på mer än fyra år torde vis­ serligen vara större i upphandlingar enligt LUF än enligt LOU eftersom kon­ trakt som omfattas av lagen till sin natur många gånger är komplexa, av mycket stort värde och av betydelse för samhällsviktiga funktioner, vilket skulle kunna motivera en längre löptid. Användning av ramavtal får dock inte påverka konkurrensen negativt. Den av VA SYD tillämpade ramavtalstiden om sju år får anses anmärkningsvärt lång utifrån upphandlingsföremålet. Om­ ständigheter som motiverar en så lång ramavtalstid har enligt förvaltningsrät­ ten mening inte framkommit. Den av VA SYD tillämpade ramavtalstiden får därmed anses ha begränsat konkurrensen på ett oproportionerligt sätt och strida mot 1 kap 24 § LUF. Förvaltningsrätten finner mot bakgrund av det anförda visat att VA SYD i det aktuella upphandlingsförfarandet har brutit mot bestämmelserna i LUF och att Bouvet Syd AB därigenom har lidit eller riskerat att lida skada. Grund för ingripande mot upphandlingen föreligger därmed. Då den åberopade och kon­ state1fde bristen är hänförlig till det konkurrensuppsökande skedet ska upp­ hand,1ingen göras om. I ·Ii-1:El· SVERIGES MSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR p PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till I