FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-07-29 Sida 1 (4) Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE Meddelad i Stockholm OK-Q8 AB, 556027-3244 Box23900 104 35 Stockholm Mål nr 12379-13 Ombud: Advokat A1thur Csatho och jur.kand. Annika Blomqvist Advokatfirma DLA Nordic KB Box7315 103 90 Stockholm MOTPART Rikspolisstyrelsen Box 12256 102 26 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRfNSVERKET Dok.Id 373861 Postadress Besöksadress Telefax 08-56168001 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag-fredag 09:00-15:00 2013 -07- 2 9 ltld Dnr KlnrAktbU Förvaltningsrätten avslår OK-Q8 AB:s ansökan. 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefon .08-561 680 00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12379-13 YRKANDEN M.M. Rikspolisstyrelsen genomför en ramavta]supphandling avseende drivmedel till polisens olika tjänstefordon, dm PVS-951-658/13. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. I tilldelningsbeslut som skickades ut till leverantörerna den 13 maj 2013 framgår att Rikspolisstyrelsen beslutat att teckna avtal med annan leverantör än OK-Q8 AB (bolaget). Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att för­ valtningsrätten ska b esluta att upphandlingen får avslutas först sedan 1·ättelse har gjo1ts. Bolaget anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. Statoil har i sitt anbud uppgett att de har 789 tankstationer men har i denna siffra felaktigt räknat in 138 JET-stationer. Det drivmedelskort som Statoil erbjuder kan bevisligen inte användas på JET-stationerna, varför kravet under punkt 4.5 i anbudsförfrågan avseende drivmedelsk01t inte är upp­ fyllt. Statoilkortet uppfyller inte heller kravet på kortnivåer under samma punkt, vilket framgår av att Statoilk01tet finns i fyra utföranden som inte motsvarar de tre efterfrågade nivåerna. Vidare har Statoil i sitt anbud fel­ aktigt inkluderat 186 truckdiselstationer där endast tyngre motorfordon kan tankas. Truckdieselstationema uppfyller inte kravet enligt punkt 4.2 då de inte är anpassade för såväl tung trafik som pernonbilar. Att Statoil inklu­ derat JET-stationer och truckdieselstationer i sitt anbud innebär att pris­ sättningen av anbudet inte är korrekt och i enlighet med punkt 5.1 i an­ budsförfrågan. JET-stationernas drivmedel och trnckdiesel omfattas inte av Statoils listpris. Då Statoils anbud inte uppfyller samtliga krav ska det förkastas. I vart fall ska varken JET-stationerna eller trnckdieselstationerna räknas med vid utvärderingen. Genom att Rikspolisstyrelsen beslutat att teckna avtal med Statoil har bolaget lidit eller riskerat att lida skada efter­ som bolaget skulle ha tilldelats kontraktet om Statoil hade uteslutits eller om Statoils anbud hade utvärderats utifrån konekt information. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12379�13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Rikspolisstyrelsen bestrider bifall till bolagets ansökan och anför i huvud­ sak följande. De grunder och omständigheter som bolaget har åberopat visar inte att upphandlingen strider mot LOU. Bolaget har därmed inte heller lidit eller riskerat att lida någon skada. Statoil har i enlighet med krav i punkt 4.3 i anbudsförfrågan·angett och lämnat in en förteckning över Statoils tankstationer i Sverige. Det har inte uppställts något förbud mot att ange truckdieselstationer. Det framgår dessutom av kravet i punkt 4.2 att offererade produkter även ska fungera med tung trafik, varför bolagets påstående i denna del saknar grund. Statoils anbud uppfyller vidare kravet avseende drivmedelskort under punkt 4.5. Det har inte funnits anledning att under utvärderingen ifrågasätta huruvida Statoilkortet fungerar på JET­ stationer. Med anledning av bolagets ansökan har frågan ställts till Statoil om det är möjligt att använda Statoilkortet på JET-stationema och Statoil har svarat att det är möjligt. Statoil har offererat sina priser i enlighet med kraven i upphandlingen under punkt 5.1. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på gmndval av vad leverantören har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att leverantören kan visa att denne har lidit skada e1ler kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot de grundläggande principerna i LOU. Bolaget menar att Statoil felaktigt har räknat in truckdieselstationer i det totala antalet tankstationer trots att truckdieselstationema inte uppfyller kravet på offererade produkter enligt 4.2 då endast tyngre fordon kan tankas på dessa stationer. Av punkt 4.2 framgår bl.a. krav på att offererade produkter ska fungera väl med och vara utvecklade och anpassade för såväl tung trafik som personbilar. Förvaltningsrätten anser dock inte att kravet i Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12379-13 Al1männa avdelningen punkt 4.2 ger utrymme för den tolkning som bolaget gör gällande, dvs. att det uppställs ett krav på att det ska vara möjligt att tanka både tung trafik och personbilar på de tank.stationer där drivmedel tillhandahålls. Förvalt­ ningsrätten finner att Statoil har lämnat efterfrågade uppgifter och upp­ fyller kravet i punkt 4.2. Vad bolaget anfört visar alltså inte att Statoils anbud brister i detta avseende. Vad sedan gäller kravet i 4.5 avseende drivmedelskort gör förvaltnings­ rätten följande bedömning. Statoil har lämnat efterfrågade uppgifter i enlighet med vad som anges i punkt 4.5 och uppfyller således kravet. Förvaltningsrätten anser inte att kommunen haft någon anledning att ifrågasätta riktigheten i lämnade uppgifter och har däimed inte heller haft någon skyldighet att kontrollera om de stämmer eller inte. Vad bolaget anfört under denna punkt föranleder inte förvaltningsrätten att göra en annan bedömning. Förvaltningsrätten finner inte heller att bolaget har visat att Statoils anbud brister vad gäller kravet i punkt 5 .1 avseende pris. Det saknas därför skäl för ingripande enligt LOU med anledning av vad bolaget anfört. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/1 a LOU). Rådman Joanna Olsson har föredragit målet. I STOCKHOLM