FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-06-15 Meddelad i Stockholm Mål nr 7002-12 Enhet 12 Team Digital Office Stockholm AB, 556543-8941 MOTPART Telge i Södertälje AB, 556307-6867 Box 633 151 27 Södertälje SAKEN i\ ,ia-l �\,\......Il ,_, .. ....... oJ ,._., ,, Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU uor\lULJOP��\Jf::' '7".'�: •�-;· ; 1 DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 232934 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7002-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Telge i Södertälje AB (Telge) genomför en upphandling i syfte att teckna ramavtal för avrop av skrivare, multifunktionsskrivare, kopiatorer och faxar, dnr TI 2011-1108. Upphandlingen genomförts med ett öppet förfa­ rande. Av tilldelningsbeslut som skickades till anbudsgivarna den 21 mars 2012 framgår att Telge beslutat att teckna avtal med Ricoh Sverige AB. Team Digital Office Stockholm AB (TDO) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på sådant sätt att vinnande anbud förkastas och TDO antas som leverantör. Till stöd för sin ansökan anför TDO bl.a. följande. Av sektion 3.4 förfrågningsunderlaget framgår följande. Maskintyp B skall minst uppfylla nedanstående specifikationer. [...] Pappersmagasin 2 standardmagasin som ska vardera rymma minst 500 ark 80 gr papper. Den av Ricoh Sverige AB offererade maskinens standardkapacitet är be­ gränsad till 2x250 ark. Genom att anta en anbudsgivare som inte uppfyl\t samtliga skall-krav har Telge brutit mot de grundläggande principerna i LOU. Telge har slutligen anfört att de bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Telge har inte brutit mot LOU vid utvärderingen eller annars i samband med utvärderingen. Telge ansluter sig till vad Ricoh Sverige AB anfört. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7002-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Ricoh Sverige AB (Ricoh) har beretts tillfälle att yttra sig och anför bl.a. följande. Ricohs anbud uppfyller det ställda kravet. Två magasin som var­ dera rymmer minst 500 ark 80 gr papper ingår i den offererade maskinen. Av den tekniska specifikationen framgår att maskinen kan utrustas med två magasin som rymmer 500 ark vardera. Dessa standardmagasin ingår i Ricohs anbud. Ricoh har bekräftat att skall-kraven är uppfyllda och denna bekräftelse överensstämmer med de verkliga förhållandena. Genom bekräf­ telsen har Ricoh blivit avtalsrättsligt bunden att leverera i enlighet med skall-kravet. Telge har endast ställt som krav att anbudsgivarna ska be­ kräfta uppfyllelsen av skall-kravet. För det fall förfrågningsunderlaget ska tolkas på det sätt som TDO gör gällande har TDO:s anbud inte heller upp- ' fyllt skall-kraven. TDO har därmed inte lidit skada och ansökan om över­ prövning ska avslås även på denna grund. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlinga_r ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I den i målet tillämpliga lydelsen av 16 kap. 5 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Frågan i målet är i första hand hur skall-kravet avseende "standardmaga­ sin" ska förstås. TDO har gjort gällande det ska förstås som ett krav på att de magasin som är standard för maskintypen, utan hänsyn till eventuella tillval, ska ha viss kapacitet. Ricoh menar att skall-kravet istället ska för- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7002-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen stås som ett krav på att magasin av standardtyp och av viss kapacitet ska erbjudas med maskinen. Ricoh har under sektion 3.4 i förfrågningsunderlaget svarat ja på frågan om anbudsgivaren uppfyller krav avseende Maskintyp B och bifogat teknisk specifikation på maskin typ B. I specifikationerna för den maskintyp B som Ricoh offererat anges som "Paper input capacity": Standard: 2 x 250- sheet paper tray(s). Under rubriken "Other options" anges bl.a. "2 x 500- sheet paper trays". Av det anbud som Ricoh lämnat framgår därför att Ricoh har möjlighet att leverera maskintyp B med två pappersmagasin som vardera rymmer 500 ark 80 gr papper. TDO har inte ifrågasatt detta. Förvaltningsrätt;en fin­ ner att Ricoh, då de angivit att skall-kravet uppfyllts, har förbundit sig att leverera maskinen med denna kapacitet. Frågan är då om Ricoh skulle ha uteslutits ur upphandlingen för att denna kapacitet inte är "standard" utan endast ett tillval. Förvaltningsrätten finner att det aktuella skall-kravet inte kan förstås som att "standardmagasin" inte får vara ett inkluderat tillval. En sådan begräns­ ning framstår inte som ändamålsenlig eller rimlig eftersom det faktum att maskinen normalt levereras med lägre kapacitet inte i sig påverkar maski­ nens funktion. Multifunktionsskrivare är också avsedda att kunna anpassas till specifika behov. Begreppet "standardmagasin" ska därför förstås som avseende magasinens funktion eller placering på maskinen. Det finns inget som tyder på att de två magasin med kapacitet på 500 ark som är tillval skulle ha en annan funktionalitet eller placering jämfört med magasin med kapacitet på 250 ark, eller att de större magasinen skulle påverka andra specifikationer på maskinen. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7002-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Vid dessa förhållanden finner förvaltningsrätten att Ricoh har uppfyllt det aktuella skall-kravet och att upphandlingen således inte strider mot de grundläggande principerna, eller mot andra bestämmelser i LOU, på det sätt som TDO gjort gällande. Ansökan om överprövning ska därmed av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Anna Stenberg förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Fredrik Forsberg. 5 -Ii!!J} SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person� eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU