FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I LINKÖPING 2010 -02- 2 5 Sida 1 (4) 2010 ··03- 0 1 j Ut •:1 SÖKANDE Meddelat i Linköping Mål nr 2385-10 Rotel 6 SANN & Partners Management Consulting AB, 556648-8432 Grev Turegatan 11 B, 3 tr 114 46 Stockholm MOTPART Landstinget i Östergötland Upphandlingscentrum 581 85 Linköping SAKEN Offentlig upphandling; interimistisk åtgärd FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att landstingets upphandling av konsulttjänster inom organisationsutveckling, leda:rutveckling och utvärdering (dnr UC- 2009-83) inte får avslutas. Beslutet gäller omedelbaii och tills förvaltningsrätten förordnar annat. Dok.Id 837 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT 2010 -02- 2 5 Sida 2 2385-10 Landstinget genomför en upphandling av konsulttjänster inom organisa­ tionsutveckling, ledarutveckling och utvärdering (dnr UC-2009-83). Vid upphandlingen används öppet förfarande. Det anbud som är det ekono­ miskt mest fördelaktiga för landstinget ska antas. Avtal ska tecknas med en eller flera anbudsgivare inom anbuds01måde 1A-1D (organisationsutveck­ ling) och anbudso1nråde 2A-2D (ledarutveckling) samt med en anbudsgi­ vare inom anbudsområde 3 (utvärdering). Enligt tilldelningsbeslut den 17 februari 2010 har avtal tilldelats annan leverantör än SANN & Partners Management Consulting AB (bolaget). Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten genom interimistiskt beslut omedelbart stoppar upphandlingen. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, reglerar hur en upphandling ska genomföras. Därutöver blir andra lagar aktuella i olika delar av upphandlingsprocessen. Avtalslagen reglerar den s.k. avtalsmekanismen och anbuds giltighet m.m. Ett anbud har förfallit när dess giltighetstid löpt ut. I den aktuella upphand­ lingen löpte giltighetstiden för samtliga anbud ut den 31 december 2009. Detta måste innebära att det inte längre finns några giltiga anbud på vilka landstinget kan grunda sin utvärdering eller sitt tilldelningsbeslut. I prakti­ ken torde detta innebära att upphandlingen förfaller. Från landstinget har det dock inte kommit någon information om att upphandlingen avbrutits eller liknande. Inte heller har frarnkommit någon information om att för­ längning skulle ha skett, i vart fall inte med samtliga anbudsgivare i upp­ handlingen. När landstinget trots att det inte längre finns några giltiga an­ bud går ut med ett tilldelningsbeslut innebär det i praktiken att en direkt­ upphandling genomförs. Avsaknaden av giltiga anbud gör att landstinget inte kan sluta avtal med något av de företag som anges i tilldelningsbeslu­ tet, utan att iaktta alla de procedurregler som anges i LOU. Det finns inte någon grund som ger landstinget rätt att tillgodose sitt behov av organisa- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT 2010 -02- 2 5 Sida 3 2385-10 tionskonsulter genom direktupphandling. Det skulle innebära skada för bolaget om en stor del av marknaden dras undan genom att landstinget tillåts fullfölja denna otillåtna direktupphandling. - Den aktuella upphand­ lingen avser ett ramavtal för flera år och har därmed stor betydelse för an­ budsgivarna. Landstinget kan komma att teckna avtal inom kort och det är därför av största vikt att förvaltningsrätten snarast meddelar interimistiskt beslut i ärendet. I annat fall berövas bolaget möjligheten att få saken prö­ vad. Den skada som bolaget skulle lida av detta måste bedömas överstiga den eventuella skada landstinget skulle lida av en fördröjning i upphand­ lingsprocessen. SKÄLEN FÖR AVGÖR ANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 2 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedel­ bart besluta att upphandlingen inte får avslutas imian något annat har be­ slutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Förvaltningsrättens bedömning Allmänna krav för att omedelbart besluta att en upphandling inte får avslu­ tas är att sökanden kan visa dels legal och faktiskt grund för sin begäran om överprövning, dels omständigheter som ger anledning till brådska. Så­ dant beslut bör dock inte fattas om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT 2010 -02- 2 5 Sida 4 2385-10 Vad som hittills framkommit i målet utgör skäl för att omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D). Föredragande har varit Magnus Wickström. r­o0N I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där l