LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2009-05--19 Meddelad i Stockholm SÖKANDE Bröderna Bemer Handels Aktiebolag, 556065-3031 Box 50132 202 11 Malmö Ombud: Advokat Mats Björkenfeldt Hjalmar Petris Advokatbyrå HB Box 17156 104 62 Stockholm MOTPART Stockholms läns landsting Upphandlingsenheten Box 6401 113 82 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: l 091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 17 april 2009 upphör därmed att gälla. Sida 1 (7) Målm 7856-09 Rotel 554 fE2009 -05- 2 0 �j Dok.Id 424740 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen I LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida2 7856-09 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting (landstinget) har genomfört en upphandling av Operations- och undersökningshandskar m.m., SLL 471. I tilldelningsbeslut fattat den 7 april2009 beslutade landstinget att anta annat anbud än anbudet från Bröderna Berner Handels Aktiebolag (bola­ get). Bolaget ansöker hos länsrätten om överprövning enligt LOU och yrkar att länsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om alternativt att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. Bolaget anser sig ha lidit skada eller i vart fall att det kan komma att lida skada genom att landstinget har brutit mot grund­ läggande upphandlingsprinciper. Landstinget har i förfrågningsunderlaget angett ska-kravet att Operationshandske, latex, dubbel, ska vara förpackad om två par per förpackning. Nämnda ska-krav innebär att endast vinnande anbudsgivare Mölnlycke Health Care AB kunnat uppfylla kravet då övriga konkurrenter, inklusive bolaget, levererar separata under- och överhands­ kar. Vinnande anbudsgivares handskar är 47 procent dyrare än bolagets handskar. Någon skillnad i kvalitet mellan handskarna finns inte, vilket framgår av att bolaget vumrit en upphandling hos ett annat landsting. Mot denna bakgrund är syftet med upphandlingen, det vill säga att "uppnå en optimal kombination av pris och kvalitet", inte uppfyllt. Så kallat ska-krav får uppställas under förutsättning att kravet är relevant för upphandlingen och tillämprringen i det enskilda fallet inte strider mot EG--rättsliga princi­ per. En sådan princip är proportionalitetsprincipen. Vidare följer av likabe­ handlingsprincipen att alla leverantörer ska behandlas lika, det vill säga ges lika förutsättningar (jfr Kammarrättens i Sundsvall dom den 4 oktober 2007 i mål nr 1885-07). Det aktuella ska-kravet strider mot dessa principer. Kravet gynnar på ett otillbörligt sätt vimiande anbudsgivare, som är den LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 7856-09 enda anbudsgivare som kunnat uppfylla det onödiga ska-kravet. Det får inte i ett förfrågningsunderlag hänvisas till en särskild vara på ett sådant sätt att vissa företag gynnas (se KarnmmTättens i Stockholm dom den 28 november 2006 i mål 6163-06). I förevarande fall försöker landstinget kringgå denna princip genom att uppställa ett oproportionellt villkor och hänvisa indirekt till en särskild vara, det vill säga vinnande anbudsgivares handskm·. I brev till landstinget den 14 januari 2009 påtalade bolaget att det ansåg sig bli diskriminerat i och med det uppställda ska-kravet och hänvi­ sade därvid till Regeringsrättens dom den 18 juni 2008 i mål 7679-06, att det fanns godtagbara skäl för den upphandlande enheten att avbryta upp­ handlingen då endast en anbudsgivare fanns som kunde uppfylla ska­ kravet Landstinget tog dock ingen notis om bolagets påpekande. Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför till stöd för sin inställ­ ning bland mmat följande. Upphandlingen har utförts på ett korrekt sätt och landstinget har inte brutit mot LOU eller de gemenskapsrättsliga principer­ na. Bolaget lider ingen skada. Det föreligger således inte skäl att besluta om åtgärder enligt 16 kap. LOU. I kravspecifikationen anges att Opera­ tionshandske Dubbel ska vara förpackad i två par per förpackning (kravet gäller för positionsnummer 1-8). De överväganden som legat till grund för detta ska-krav är att en sådan förpackning underlättar och spar tid då läka­ re, operationssköterskor och annm1 personal som opererar eller assisterar vid operation behöver två par handskm·, ett par underhandskar och ett par överhandskar. Om handskarna är förpackade i ett par per förpackning in­ nebär det att det för va�je person som ska stå steril i operationssåret, dvs. 2- 6 personer, måste öppnas två förpackningm· i stället för en. Tidsbesparing­ en med dubbelförpackade handskar är särskilt viktig vid akuta operationer. Ska-kravet är därmed inte såsom bolaget anfö1i onödigt. Det är ett för landstinget relevant och sakligt krav i upphandlingen. Landstinget har inte genom kravet hänvisat till en särskild vara. Skälet till att positionsnummer 9-16, som utgörs av överhandskar med ett par per förpackning, utvärderas LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 7856-09 tillsammans med positionsnummer 1-8 är att det vid operationer händer att överhandsken går sönder och behöver bytas ut till en överhandske som har samma utförande som underhandsken. Bolaget hänvisar till en upphandling av ett annat landsting, där bolaget har antagits som leverantör. Den i målet aktuella upphandlingen är en annan upphandling, med andra ska-krav. Landstinget har ställt proportionella krav utifrån de behov som finns och har därvid funnit att vinnande anbudsgivare lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Den omständigheten att endast ett anbud innehåller samtliga positioner (1-16) inom positionsgrupp 1 innebär inte att lands­ tinget skulle vara förpliktigat enligt LOU att avbryta upphandlingen. Frå­ gan i den av bolaget åberopade domen av Regeringsrätten var om det före­ legat förutsättningar att avbryta upphandlingen, det vill säga om den upp­ handlande enheten haft rätt att avbryta upphandlingen. Bolaget har i genmäle anfört bland annat följande. Syftet bakom upphand­ lingen var att spara pengar, vilket inte uppfylls då vinnande anbudsgivares handskar ostridigt är dyrare än bolagets. Funktionen på handskarna är ostridigt likvärdig. Landstingets åberopande om tidsbesparing är ett svep­ skäl. Det torde endast ta några sekunder längre tid att öppna två förpack­ ningar istället för en. Vid byte av överhandske då en gått sönder har både vimiande anbudsgivare och bolaget sina handskar i en separat förpackning, varför det inte finns någon tidsvinst att göra. Tidsbesparing anges vidare inte som ett av syftena bakom upphandlingen. Att ta hänsyn till dem1a pa­ rameter strider därför mot upphandlingens syfte. Länsrätten har den 17 april 2009 interimistiskt förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser DOM Sida 5 7856-09 Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och prop01iionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU gäller föUa:nde. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelakti­ ga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Av 16 kap. 2 § LOU framgår föUande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. Utredningen i målet Under punld 1.16 (Prövning och utvärdering av anbud) i förfrågningsun­ derlaget anges bland aimat följande. De anbudsgivare som uppfyller kvali­ ficeringskraven, se punl