Dok.Id 137595 Postadress Box 406 581 04 Linkšping Besšksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Ombud: Torbjšrn Karlsson Landstinget i Kalmar lŠn VŠsterviks sjukhus, LTS-Upphandling 593 81 VŠstervik SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I LINK…PING S…KANDE HelseBemanning AS PŒvel Snikarens GrŠnd 12 753 20 Uppsala MOTPART Landstinget i …stergštland 581 91 Linkšping DOM 2013-10-16 Meddelad i Linkšping MŒl nr 6037-13 Enhet 2 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 013-25 11 40 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6037-13 I LINK…PING Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Landstinget i …stergštland (Landstinget) genomfšr en upphandling be- nŠmnd ÓBemanningstjŠnster LŠkare Ð PsykiatrispecialisterÓ (dnr UC-2013- 45). Upphandlingen genomfšrs med ett fšrenklat fšrfarande. Grund fšr tilldelning av kontrakt Šr det ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet. Landstinget har genom tilldelningsbeslut den 23 augusti 2013 antagit an- buden frŒn Proffice Care LŠkarbemanning AB, LŠkarLeasing Sverige AB och Rent a Doctor AB. HelseBemanning AS (HelseBemanning) ansšker om šverpršvning av kommunens upphandling och yrkar att upphandlingen ska gšras om. Landstinget motsŠtter sig bifall till HelseBemannings ansškan om šver- pršvning. VAD PARTERNA HAR ANF…RT HelseBemanning Krav pŒ ekonomisk stŠllning Landstinget anger i punkt 3.3.5 i fšrfrŒgningsunderlaget att ÓAnbudsgivare ska styrka sin ekonomiska stŠllning genom att visa en omsŠttning pŒ minst 1,0 miljoner kr under fšrsta halvŒret 2012 och genom att bifoga kreditbe- dšmning frŒn UC (Upplysningscentralen) med lŠgst riskklass 3. Fšr ett nystartat fšretag och organisationsform dŠr extern riskklassificering inte utfŠrdas gŠller att kreditvŠrdigheten ska kunna styrkas pŒ annat sŠttÓ. Hel- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6037-13 I LINK…PING Enhet 2 seBemanning anser sig vara ett nystartat bolag eftersom bolaget grundades 2011. HelseBemanning har styrkt sin ekonomiska stŠllning genom att bi- foga ett revisorintyg och ett intyg frŒn Nordea. Intyget frŒn Nordea visar att bolaget Šr kreditvŠrdigt och revisorintyget visar att bolagets omsŠttning uppgick till minst 1,0 miljoner kr under fšrsta halvŒret 2012. Enligt 11 kap. 7 € punkt 3 LOU kan bevis pŒ en leverantšrs ekonomiska kapacitet utgšras av bl.a. intyg frŒn banker. HelseBemanning anser att upphandlande myn- dighet, i enlighet med punkt 3.3.5 i fšrfrŒgningsunderlaget, borde ha begŠrt att bolet skulle komplettera sitt anbud med ytterligare intyg och uppgifter fšr att visa sin ekonomiska stŠllning. Landstinget Krav pŒ ekonomisk stŠllning Enligt fšrfrŒgningsunderlaget p. 3.3.5 var det ett skall-krav att bifoga en kreditbedšmning frŒn Upplysningscentralen (UC) med lŠgst riskklass tre pŒ en femgradig skala, alternativt visa pŒ motsvarande ekonomisk stŠllning genom annat fšrfarande fšr det fall UC inte kunnat klassificera anbudsgi- varen. HelseBemanning synes gšra gŠllande att UC inte kunnat klassificera dem med anledning av att HelseBemanning Šr ett nystartat fšretag. Det fšrefaller vara ostridigt att HelseBemanning varken bifogat nŒgon kredit- bedšmning frŒn UC eller annat kreditupplysningsinstitut till sitt anbud. Intyget frŒn Ernst & Young visar endast att HelseBemanning omsatte mer Šn en miljon kronor under fšrsta halvŒret 2012 och sŠger ingenting om huruvida HelseBemanning har en ekonomisk stŠllning motsvarande risk- klass tre pŒ UC:s femgradiga skala eller ej. Intyget frŒn Nordea innehŒller vaga, knapphŠndiga och hšgst allmŠnt hŒllna kunduppgifter om HelseBe- manning samt en kortfattad upplysning att HelseBemanning tidigare be- funnits kreditvŠrdigt. Det framkommer inte nŠr i tiden detta skulle vara och inte ens till vilket belopp HelseBemanning befunnits kreditvŠrdigt. Det finns inte nŒgra uppgifter i intyget frŒn Nordea utvisande att HelseBeman- 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6037-13 I LINK…PING Enhet 2 ning har en motsvarande ekonomisk stŠllning som ett fšretag med riskklass tre eller hšgre pŒ UC:s femgradiga skala. Upphandlande myndighet har inte nŒgon kompletteringsskyldighet gentemot anbudsgivare. Dessutom skulle det ha krŠvts att nya uppgifter hade tillfšrts HelseBemannings anbud i efterhand i en sŒdan utstrŠckning att det fŒr anses stŠllt utom allt rimligt tvivel att det hade blivit frŒga om otillŒtna kompletteringar. Krav pŒ visst antal poŠng frŒn referenter Av utvŠrderingsprotokoll framgŒr att HelseBemanning inte heller uppfyllt skall-kravet enligt punkt 3.3.6 ÓErfarenhet/referenserÓ, av vilket framgŒr att anbudsgivare skulle ange tre referenter som vid skriftlig fšrfrŒgan frŒn Landstinget skulle inkomma med svar pŒ ett antal referensfrŒgor dŠr den genomsnittliga poŠngsumman frŒn samtliga tre referenter skulle uppgŒ till minst 38 poŠng. DŒ den genomsnittliga poŠngsumman frŒn de tre referen- ter HelseBemanning angivit i sitt anbud endast uppgick till 15 poŠng upp- fyllde HelseBemanning inte heller detta obligatoriska skall-krav med bŠ- ring pŒ leverantšrskvalificeringen. Skada €ven om fšrvaltningsrŠtten skulle finna att Landstinget felaktigt bedšmt att HelseBemanning inte uppfyllt kravet pŒ ekonomisk stŠllning, har Hel- seBemanning vare sig lidit eller riskerat att lida skada i den mening som avses i 16 kap. 6 € LOU, dŒ HelseBemanning ŠndŒ inte skulle ha kvalifice- rat sig till utvŠrderingsfasen med anledning av att skall-kravet enligt fšr- frŒgningsunderlagets punkt 3.3.6 inte uppfyllts. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE RŠttslig reglering Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantš- rer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upp- 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6037-13 I LINK…PING Enhet 2 handlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 € LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠm- melse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts. FšrfrŒgningsunderlaget Av fšrfrŒgningsunderlaget punkt 3.3.5 ÓFinansiell och ekonomisk stŠll- ningÓ framgŒr bl.a. fšljande. Anbudsgivaren ska i sitt anbud styrka sina ekonomiska fšrutsŠttningar ge- nom att: - styrka en omsŠttning pŒ minst 1,0 miljoner kronor fšrsta halvŒret 2012. - bifoga kreditbedšmning frŒn Upplysningscentralen (UC) med lŠgst riskklass tre eller motsvarande intyg dŠr klassificering klart fram- gŒr. Fšr ett nystartat fšretag och organisationsform dŠr extern riskklassificering inte utfŠrdas gŠller att kreditvŠrdighet ska kunna styrkas pŒ annat sŠtt. Anbudsgivare som inte kan styrka sin ekonomiska stŠllning genom ovan nŠmnda intyg ska visa pŒ motsvarande ekonomisk stŠllning genom annat fšrfarande. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6037-13 I LINK…PING Enhet 2 Upphandlande myndighet kan komma att begŠra att Anbudsgivaren kom- pletterar anbud med ytterligare intyg och uppgifter fšr att utreda huruvida kraven pŒ finansiell och ekonomisk stŠllning Šr fšr handen. Av fšrfrŒgningsunderlaget punkt 3.3.6 ÓErfarenhet/referenserÓ framgŒr bl.a. fšljande. Antalet referenser ska uppgŒ till tre. Upphandlande myndighet kommer skriftligen via E-post att kontakta samt- liga angivna referenter varvid frŒgor angivna i bilaga 4 FrŒgor till referen- ter, kommer att stŠllas. Fšr kvalificering av anbud gŠller att den genomsnittliga poŠngsumman frŒn samtliga infordrade referenter ska uppgŒ till minst 38 poŠng. Antalet referenssvar berŠknas alltid med tre referenssvar i nŠmnaren fšr berŠkning av genomsnittlig poŠngsumma. FšrvaltningsrŠtten gšr fšljande bedšmning Fšr att rŠtten ska besluta om rŠttelse av upphandlingen eller att denna ska gšras om, ska det ha gjorts sannolikt att Landstinget har brutit mot nŒgon bestŠmmelse i LOU och att detta har medfšrt att HelseBemanning lidit eller kan komma att lida skada. Landstinget anser att HelseBemanning brister i uppfyllande av tvŒ skall- krav och att dess anbud dŠrfšr inte varit kvalificerat att gŒ vidare till an- budsutvŠrderingen. De tvŒ skall-krav man anser inte vara uppfyllda Šr dels kravet avseende finansiell och ekonomiskt stŠllning, dels kravet avseende erfarenhet/referenter. Landstinget Šr av den uppfattningen att HelseBe- manning inte visat att bolaget uppfyller kravet pŒ att inneha en ekonomisk stŠllning motsvarande riskklass tre pŒ UC:s femgradiga skala. Vidare gšr 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6037-13 I LINK…PING Enhet 2 Landstinget gŠllande att HelseBemanning inte uppfyller kravet pŒ att er- hŒlla minst 38 poŠng i genomsnittlig summa frŒn av bolaget uppgivna tre referenter, utan endast uppnŒr en poŠngsumma om 15 poŠng. HelseBemanning Œ sin sida hŠvdar att bolaget uppfyllt kravet pŒ ekono- misk stŠllning motsvarande UC:s riskklass tre, genom ingivande av ifrŒga- varande revisorsintyg och intyg frŒn Nordea. BetrŠffande kravet avseende en lŠgsta genomsnittlig poŠngsumma om 38 poŠng frŒn tre referenter har bolaget inte invŠnt nŒgot emot Landstingets anfšrande i frŒgan. Mot bakgrund av det ovan anfšrda fŒr det sŒledes anses vara ostridigt i mŒlet att den genomsnittliga poŠngsumma frŒn samtliga infordrade refe- renter fšr HelseBemannings del uppgŒr till 15 poŠng. Eftersom det av fšr- frŒgningsunderlagets punkt 3.3.6 framgŒr att den genomsnittliga poŠng- summan ska uppgŒ till minst 38 poŠng fšr att ett anbud ska bli kvalificerat, kan HelseBemanning inte anses ha uppfyllt detta skall-krav. Landstinget har dŠrfšr haft fog fšr att utesluta HelseBemannings anbud frŒn upphand- lingen dŒ anbudet inte uppfyller samtliga krav i fšrfrŒgningsunderlaget. Detta innebŠr att det inte Šr mšjligt fšr HelseBemanning att erhŒlla kon- trakt i aktuell upphandling Šven om bolaget skulle anses uppfylla skall- kravet avseende finansiell och ekonomisk stŠllning. Mot bakgrund hŠrav kan HelseBemanning inte anses ha lidit, eller kunna komma att lida skada pŒ grund av Landstingets hantering av upphandlingen. Vid sŒdant fšrhŒl- lande saknas skŠl att pršva vad HelseBemanning anfšrt betrŠffande kravet pŒ ekonomisk stŠllning. Av det ovan anfšrda fšljer att det inte finns fšrutsŠttningar fšr ett ingri- pande enligt 16 kap. 6 € LOU. Ansškan ska dŠrfšr avslŒs. 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 6037-13 I LINK…PING Enhet 2 HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 D LOU) Sofia Blomkvist Fšredragande har varit Tamara Handl. 8 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket