LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 A1ma Klara Brage SÖKANDE Grafiskt Center i Sverige AB, 556216-9309 Box 4034 203 11 Malmö MOTPART Moving Media Southem Sweden AB, 556774-4247 c/o Region Skåne Näringslivsutveckling Stortorget 9 211 22 Malmö SAKEN Sida 1 (5) DOM Mål nr 7716-09 E 2009-09-22 Meddelad i Malmö B 2009 -09- 2 5 1:.-] ef Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan om ingripande enligt LOU och förordnar att Moving Media Southem Sweden AB:s upphandling av tryckeritjänster ska göras om. Dokld 237618 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: lansratteniskane@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Moving Media Southern Sweden AB (MMSS) genomför en upphandling av tryckeritjänster. Upphandlingen genomförs som en förenklad upphand-· ling. Sista anbudsdag angavs i anbudsförfrågan till den 10 augusti 2009. DOM Sida 2 7716--09 E 2009 -09- 2 2 Grafiskt Center i Sverige AB (Grafiskt Center) begär överprövning av upphandlingen och anför i huvudsak följande. MMSS har begäii att få in en prislista för att kunna utvärdera denna men har inte begäii in pris på någon produkt eller specifikt område och har således inte preciserat vad för priser man begär in. Alla prislistor ser ut på olika sätt och därmed behand­ las de olika anbudsgivama olika. En prisutvärdering utifrån prislistor är ogenomförbar och en anbudsgivare kan med en sådan anbudsförfrågan som grundval inte se hur den upphandlande enheten tänker utvärdera an­ buden eller vad som det läggs vikt vid under utvärderingen. Vidare har det i förfrågningsunderlaget inte angetts om utvärderingsgrunden är lägsta pris eller det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Utvärderingskrite1ierna har inte rangordnats eller viktats. Det framgår inte heller vilka krav upphand­ lande myndighet ställer på anbudsgivama, hur anbuden kommer att utvär­ deras, hur poängsättning eller liknande kommer att ske eller vad som kommer att utvärderas. Härutöver är det i förfrågningsunderlaget inte angi­ vet hur många anbudsgivare som kommer att antas och hur avrop från ramavtalet kommer att ske. Sammantaget strider upphandlingen bland an­ nat mot kraven på förutsebarhet, likabehandling och transparens. MMSS bestrider bifall till Grafiskt Centers talan samt anför i huvudsak följande. En komplettering har gjorts på Allego (mötesplats för upphand­ ling på Internet), vilket möjliggjort en jämförelse av priset avseende en specificerad produkt. Anbudsgivama har genom kompletteringen ombetts att lämna pris på en viss typ av bilaga i en dagstidning. Genom komplette­ ringen angav MMSS också vilken typ av �jänster som efterfrågades mer LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 DOM 2009 -09- 2 2 Sida 3 7716-09 E generellt, Tryckeri�jänster med hjälp av offset- och /eller digitaltrycktek­ nik, förarbete, efterarbete, packning och lagring och vissa kringtjänster. Ett flertal leverantörer har lämnat anbud, varför det inte torde ha utgjort något problem att tyda förfrågningsunderlaget. Det anbud kommer att antas som är det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till kriterierna kvalifika­ tioner, pris, kvalitet, kreativitet och referenser. Kriterierna är rangordnade. MMSS har inte haft för avsikt att vikta dessa. Vad gäller frågan om hur många anbudsgivare som kommer att antas för uppdraget så anges det i förfrågningsunderlaget att upphandlingen ska leda till antagande av en·eller flera uppdragstagare. Länsrätten har genom interimistiskt beslut den 21 augusti 2009 förordnat att MMSS inte får avsluta den påbörjade upphandlingen intill dess annat beslutas. DOMSKÄL Bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunder­ laget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än de som fmmits med i förfrågningsunderlaget. Av 16 kap. 1 och 2 §§ LOU framgår att länsrätten kan pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjo1is. - Därvid gäller att länsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 Länsrättens bedömning I de administrativa bestämmelserna till förfrågningsunderlaget anges i frå­ ga om utvärderingskriteriema och metoden för utvärdering: Det anbud kommer att antas som är det mest fördelaktiga med hänsyn till de rangordnade la·iterierna kvalifikationer, leverans.förmåga, pris, kvalitet och referenser. DOM Sida 4 7716-09 E 2009 -G9- 2 2 Det angivna får förstås så att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utgör utvärderingsgrund i upphandlingen. Kriterierna är rangordnade. I en upphandling som denna finns inget krav på att kriterierna ska vara viktade eller poängsatta. Däremot ska utvärderingslaiterierna vara så angivna att det för anbudsgivarna tydligt framgår vad som avses med laiterierna och följaktligen vilka omständigheter hos anbudsgivarna som har betydelse vid utseendet av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. En av Grafiskt Centers invändningar mot den nu aktuella upphandlingen är att det av utvärderingslaiteriema, såsom de är angivna i förfrågningsunder­ laget, inte framgår vilka krav upphandlande myndighet ställer på anbuds­ givarna, hur anbuden kommer att utvärderas/poängbedömas eller vad som ska utvärderas. För att anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar ska ett förfrågnings­ underlag vara klart och tydligt och utformat på ett sådant sätt att anbudsgi-­ varna kan förutse vad den upphandlande myndigheten efterfrågar. Häri innefattas att det av den i upphandlingen tillämpade utvärderingsmodellen och av de använda utvärderingskriterierna ska framgå vilka omständigheter som upphandlande myndighet vid utvärderingen fäster vikt vid och som genererar ett konlrun-enslaaftigt anbud. LÄNSRÄTTEN I 2009 -G9- 2 2 SKÅNE LÄN Avdelning 1 DOM Sida 5 7716-09 E Av MMSS:s utvärderingsmodell framgår att störst vikt har lagts vid an­ budsgivarens "kvalifikationer". Vilken typ av kvalifikationer som avses eller hur dessa ska påvisas är inte angivet. Detsamma gäller exempelvis kriteriet "kvalitet". Länsrätten instämmer i den av Grafiskt Center framförda kritiken av för­ frågningsunderlagets bristande tydlighet vad avser beskrivningen av utvär­ deringskriteriema. Angivna utvärderingskriterier är sådana att anbudsgi­ vama saknar möjlighet att förutse hur utvärderingen av anbuden kommer att ske och därmed även saknar möjlighet att utforma sina anbud på ett konkun-enskraftigt sätt. Förfrågningsunderlagets utformning ger vidare upphandlande enhet ett stort utrymme för godtycklighet. Förfrågningsun­ derlaget kan mot bakgrund av det anförda inte anses uppfylla kraven på förutsebarhet och transparens. Sammanfattningsvis anser länsrätten att av Grafiskt Center åberopade om­ ständigheter visar att MMSS vid genomförandet av den aktuella upphand­ lingen agerat i strid med 1 kap 9§ LOU och att Grafiskt Center därigenom kan komma att lida skada. Då bristen är att hänföra till förfrågningsunder­ laget är den av den karaktären att upphandlingen ska göras om. Länsrättens interimistiska beslut av den 21 augusti 2009 upphör härmed att gälla. e bilaga (DV 3109/IB) �� Anders Granholm SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätt.en i Göteborg. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kotnmit in rill länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. För att ett överkla de skall kunna tas upp i gan kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättsril­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. www.domstol.se