FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE DOM 2013-02-25 Meddelad i Stockholri:t Mål nr 906-13 Sida 1 (6) Lingmerths Resebyrå AB, 556054-2747 Box224 571 23 Nässjö MOTPART Järfälla kommun 177° 80 Järfälla SAKEN Offentlig μpphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE c20J3 Of2 d5 Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten avslår Lingmerths Resebyrå AB:s ansökan om överprövrung enligt lag (2007: 1091) om offentlig upphandling - LOU. Dok.Id 324537 1' r.stadrcss Besö!<..sadr�ss Tegeluddsvägen l TeJef.zx 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expetl:tioristid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm 08-561 680 00 E-pcst KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida2 906-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Järfälla kommun (kommunen) genomför en offentlig upphandling av Resebyråtjänster (dm Kst 2012/390). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt LOU. Av tilldelningsbeslut den 7 januari 2013 framgår att annan anbudsgivare än Lingmerths Resebyrå AB (Lingmerths) tilldelats kontraktet. Lingmerths ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen rättas på så sätt att tilldelningsbeslutet ogiltigförklaras, att upphandlingen stoppas, att den vinnande anbudslämnaren utesluts och att ett nytt tilldelningsbeslut fattas där Lingmerths tilldelas kontraktet eftersom deras anbudspris är lägst av kvarvarande anbudsgivare. Kommunen anser att ansökan om överprövning ska avslås. Lingmerts anför i huvudsak: följande. Kommunen har mte följt de utvärderingskriterier som angetts i anbudsförfrågan. EnHgt punkten 1.1.7 ..- Anbudets form accepteras inte reservationer, s.k. sidoanbud. I kravspecifikationen anges att det mte är tillåtet att utelämna svar eller hänvisa till annat svar_. I prisbilaga, Transaktionsarvoden, ska gul.markerade fält ifyllas av anbu�sgivaren. Den vinnande anbudslämnaren har utelämnat efterfrågade_ uppgifter om arvoden under självbokning i - fälten för båt, hotell inklusive voucher samt hyrbil inklusive voucher. Den vinnande anbudslämnarens anbud uppfyller därför inte de ställda kraven och anbudet ska betraktas som ett sidoanbud. Alla ska-kraven är inte heller uppfyllda eftersom den vinnande anbudslämnaren mte har följt anvisningarna i laavspecifikationen. Kommunens tolkning att inget arvode för dessa tjänster utgår finner varken stöd av upphandlingsfornialian, kravspecifikationen eller något annat dokument i förfrågningsunderlaget. Ett utelämnade av priser i prisbilagan (h·ansak:tionsarvoden) tolkar Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 906-13 Lingmerths som att vinnande anbu�givare inte kan leverera dessa tjänster. Därmed uppfyller den vinnande anbudsgivaren inte de uppställda kraven, upphandlingsformalian och kravspecifikationen. Kommunen har därigenom åsidosatt principer om likabehandling och transparens i LOU. Kommunen anför i huvudsak följande. Upphandlingen har genomförts på ert korrekt sätt. Kraven i förfrågningsunderlaget strider inte mot någon av de grundläggande principerna för offentlig upphandling. Punkten 1.1.7 i förfrågningsunderlaget utgör inte en del av utvärderingen. Utvärderingen har skett enligt punkten 1.1.17 Anbudsprövning i förfrågningsunderlaget. Ett �idoanbud är ett anbud som beskriver en alternativ lösning eller ett alternativt sätt att utföra ett uppdrag eller en tjänst. En anbudsgivare kan inte bli utesluten pga. ett eventuellt sidoanhu4. Något sidoanbud har inte förekommit i detta fall. Kravspecifikationen inleds med en informationstext som beskriver på vilket sätt den aktuella bilagan ska fyllas i. Frågorna i formuläret är utformade som ska-krav eller en begäran om att ange eller beskriva något. Denna text gäller enbart laavspecifikationen, bilaga 2. Den vinnande leverantören har i anbudet besvarat samtliga frågor i kravspecifilcationen på ett korrekt sätt enligt anvisningarna och uppfyller därmed sa�tliga ska-krav. I anbudsformuläret, bilaga 1 till förfrågningsunderlaget, finns en flik "Priser-Utvärdering" med informationstexten '_'Gulmarkerade fält fylls-i av anbudsgivaren". Det är en inforinationstext som visar var anbudsgivaren anger sina priser. Kommunen har inte skrivit att samtliga positioner ska prissättas och att anbudet kommer att förkastas om fält lämnas tomma. I de fall vinnande anbudslämnare har utelämnat uppgifter om arvode vid självbokning av båt, hotell inklusive voucher och hyrbil inklusive voucher, har kommunen tolkat det som att inget arvode utgår". Av kravspecifikationen, som fyllts i fullständigt och korrekt, framgår att anbudslämnaren erbjuder tj änstema. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 906-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen · · SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar_ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 �ap. 9 § eller någon annan bestämmelse i demm lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). Upphandlingsprocessen s�a kännetecknas �v förutsebarhet, transparens _ och likabehandling. Ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt att samtliga anbudsgivare ges insikt i hur bedömningen av deras anbud kommer att göras. Den upphandlande myndigheten f'ar inte göra prövnmgen mot andra kriterier än de som funnits i underlaget och har därför en skyldighet att från utvärderingen utesluta leverantörer vars anbud inte uppfyller ett eller flera s.k. ska-krav. Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får dock godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för när Gfr. RÅ 2002 ref. 50). Bolaget gör gällande att vinnande anbud inte uppfyller.ska-kravet i kravspecifikationen eftersom prisbilagan (transaktionsarvoden) mte är fullständigt ifylld vad avser arvode för självbokning ay båt, hotell inklusive voucher och hyrbil inklusive·voucher. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 906-13 Allmänna avdelningen Frågan är således om anhudsformulär (bilaga 1) med prisbilagan Transaktionsarvoden omfattas av ska-kraven i kravspecifikationen, bilaga 2. I förfrågningsunderlaget under punkten 1.1.7 anges att anbudet ska utformas enligt anvisningarna i förfrågningsunderlaget. I punkten 1.1.13 anges att förfrågningsunderlaget består av delarna upphandlingsforII3:alia, krav på leverantör, krav på tjänsten, kommersiella villkor samt bilagorna anbudsformulär (bilaga 1) och k:ravspecifikation (bilaga 2). I punkten 1.1.17 anges att anbudsgivaren, för att �a gå vidare till anbudsutvärderingen, ska ha lämnat samtliga efterfrågade uppgifter, godkänt samtliga ska-kra:v samt bilagt samtliga efterfrågade dokum�nt. Vid anbudsutvärderingen kommer anbudet med lägst totalpris att antas. I kravspecifikationen, bilaga 2, anges att frågorna i formuläret är utformade som ska-krav eller en begäran om att ange eller beskriva något. Ofullständig ifyllnad som inte uppfyller samtliga ska-krav kan komma att förkastas. I de fall där svar efterfrågas i tillhörande textruta ska svar anges i samband med frågan. Det är inte tillåtet att utelämna svar eller att hänvisa till annat svar. Förvaltningsrätten konstaterar att det klart framgår av förfrågningsunderlaget att prisbilagan (transaktionsarvoden) är en del av anbudsforrnuläret, bilaga 1, och inte utgör en del av punkt 2.1 Krav på leverantör eller· av punkt 3 .1 Kravspecifikation, bilaga 2. Prisbilag� omfattas därför inte av uppställda ska-krav i kravspecifik:ationen. Den omstäridigheten att den vinnande anbudsgivaren inte har fyllt i något arvode för vissa positioner i prisbilagan innebär därför inte heller att anbudet inte uppfyller alla ska-krav. I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 906-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sall1Illantaget finner förvaltningsrätten att det inte är visat att kommunen genomfört upphandlingen i strid med LOU eller de grundläggande principerna som bär upp lagen. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU saknas därför. Lingmerths ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Anna Brantberger har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den somvill överklaga förvalmingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är avvikt för ledning avrättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till änching i det slut vattill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrä.ttens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningstättens natnn, målnummer satnt dagen för b eslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltniogsrättens beslut som klaganden vill fa till stånd, debevissomklagandenvillåberopaoch vad han/hon vill styrka tned varje särskilt b evis. 1 . den kla ndes namn, p ersonnummer, Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltniogsrätten fra.1ngår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon p etson- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster fåt avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjott målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU ga yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnurn.tner till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Omnågonperson- elleracb:essuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast, görs till kammarrätten,