16.OKT.2012 16:37 Forvaltningsratlen GBG MR. 7268 Mål nr 10713-12 E Enhet I:l S. 2/17 Sida 1 (15) FÖRVALtNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2012�10-16 Meddelad i Göteborg Avdelning 1 SÖKANDE Ahlsell Sverige AB, 556012-9206 Liljeholmsvägen 30 117 98 Stockholm Ombud: Evelina Gustavsson Tenders Sverige AB Nygatan 34 58219 Lfoköping Göteborgs Stads Upphandlings AB1 556070-5054 Stora Badhusgatan 6 411 21 Göteborg MOTPART SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: 109 l) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Forvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 166496 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Te]efon 'Ielefa:ic 'lii..peditionstid måndag - fredag 08;Q0r16:00 031•7327000 031-7117859 E-post: forvaltni.ngsrattenigoteborg@dom.se 16. OKT. 2012 16: 38 Fofl/a.ltningsratten GBG H1\. 7268 S. 3/17 Sida2 10713-12 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 YRKA..'N'DEN M.M. GötebOl'gs Stads Upphandlings AB (Upphandlingsbolaget) har genomfört en upphandling av jämhandelsvaror, inklusive personlig skyddsutrustning, dnr 101/12. Ahlsell Sverige AB Ahlsell Sverige AB (Ahlsell) yrkar att upphandlingen i första hand ska rättas på så sätt att Tools Väst AB:s (Tools) anbud förkastas och i andta hand att upphandlingen ska göras om. Ahlsell anför bl.a, följande. Prisberäkningar och prisangivelser I Anbudsinbjudan (s, 9) och i Svarsblankett, under flik "info om ifyllning av p:risbilaga", punkten 12> ställs krav på hur bruttopriser ska anges i anbu­ det. Det angivna kravet kan inte tolkas på något annat sätt än att de brutto­ priser som anges i varukorgen ska kunna återfinnas i den bruttoprislista. som bifogas anbudet, vilken i sin tur ska vara en för anbudsgivaren ordina­ rie gällande bruttoprislista, som ska va:,:a allmänt gällande och inte specifik för den enstaka upphandlingen. Genom att ange lägre bruttopriser för i principallaartiklaridenangivnavarukorgenochgenomenjusteringav bruttopriser för samma artiklar i den till anbudet bifogade bru.ttoprislistan har Tools frångått kravet på att bruttopriserna ska vara ordinarie gällande bruttopdser. Genom att sänka bruttopriset för de artiklar som representeras i varukorgen har Tools kunnat sänka sitt slutliga anbudspris. Samtidigt har de sänkta bruttopriserna inneburit att lägre generella rabattsatser har kunnat ges för varukorgens produktgrupper. Detta. resulterar i ett lägre anbudspris men ett högre inköpspris för Upphandlingsbolaget, eftersom den låga :ra­ batten även kommer att tilläntpas vid köp av de varor som framgår av det övriga sortimentet i den till anbudet bifogade bruttoprislistan, vilka erhåller ett ordinal'ie högre bmttopris. På så vis kommer Tools inte att drabbas av 16. OKT. 2012 16:38 Forvaltningsratten G8G NR. 7268 S 111i • -, I FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning l DOM Sida3 10713�12 E den låga prissättningen i varukorgen, medan Upphandlingsbolaget kommer erhålla ett kontrakt som im1ebw: en extremt mycket högre kostnad än vad utfallet skulle ha blivit om Tools hade följt anvisningarna. Den manipulat­ ion av bruttopriser som skett innebär att anbudet även har antagits i strid med 12 kap. I § LOU. Detta eftersom det anbud som innebär lägst pris för Upphandlingsbolaget inte hat antagits. Som exempel för att lämnade priser inte överensstämmer med bruttopris" listan kan anges priset för position 15, hänglås, som i varukorgen är 50 kr, men som enligt Tools bifogade bruttoprislista är 200 kr. Denna markanta skillnad visar att en otillåten sänkning av bruttopriserna har gjorts och att Tools därigenom inte har lämnat bruttopriser som finns representerade i en ordinarie gällande bruttoprislista. Detta framgår även av den av Alllsell framtagna jämförande bruttoprislistan gällande i juni för Tools i Växjö som Ahlsell har förvärvat. Även ptisskillnade,: för olika s.k. Wibe-trappstegar i olika utförandeo. visar manipulerade priser. Detangivnakravetpåbruttoprislistakanintetolkaspåannatsättänattde bruttopriser som anges i svarsbla11ketten ska vara desrunma som det ordina­ rie gällande bruttopriset, och inte ett bruttopris som är framtaget särskilt för denna upphandling, Syftet bakom detta krav torde vara att hindra att an­ budsgivare i svarsblanketten anger lägre bruttopriser som är specifika för denna upphandling, och därigenom erhåller låga utvärderingsp:dser. Om syftet inte funnits att säkerställa att avtal tecknas med den leverantör som erbjuder det i praktiken lägsta priset måste kravet att en ordinarie gällande bruttoprlslista ska bifogas anbudet utgöra ett sådant oproportionerligt krav som Upphandlingsbolaget inte haft som syfte att kontrollera, Kravet bör i sådana fäll Bver huvud taget illte ha ställts. I svarsblanketten anges S00 artiklar för det aktuella produktområdet. Det är 2,7 procent av Tools totala. antal artiklar för produktområdet (18 000) re- 1c,. Vn·KT' 2Jr1L• 1I 6: 3I)� Forva:tni11gsratten GBG NR. 7268 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM J GÖTEBORG Avdelning 1 spektive l , 1 6 procent av Ahlsells totala antal artiklar för produktområdet (43 000), Den prislista som ligget' till grund för utvärderingen utgör alltså en sådan liten del av produktsortimentet att en utvärderingsmodell, där upphandlande myndighet väljer att bortse från det angivna skallkravet om att de angivna bruttopriserna ska finnas i en gällande ordinarie bruttopris­ lista, inte kan anses vara likabehandlande eller ge ett rättvisande resultat S, 5/17 Sida 4 10713-12 E Upphandlingsbolaget har dock inte kontrollerat samtliga skallkrav som framgår av förfrågningsunderla.ge� utan har antagit Tools anbud, trots att det inte uppfyller kravet som anges i svarsblanketten punkt 12. Detta hade enkeltkunnatkontrolleras genom enjämförelse mellan det bruttopris som angetts i svarsblanketten ooh det bruttopris som anges for samma artikel i den till anbudet bifogade bruttoprislistan. Ahlsetl är medveten om att brut­ toprislistor skiljer sig något åt mellan olika kundsegment. Ahlsell menar att dessa prislistor måste anses vara vägledande vid en bedömning avseende huruvida Tools anbud uppfyller skall.kravet eller inte. Det är t.ex. inte möj­ ligt att kampanjpriset för en produkt är av-sevärt mycket högre än Tools ordinarie gällande bruttoprislista. Det kan inte uteslutas att samtliga av Tools offererade bmttopdser är manipulerade på det angima sättet. Det är uppenbart att den bifogade bruttoprislistan inte är ordinarie gällande brut­ toprislistan för Västsverige� utan den bifogade bruttoprislistan är specifikt framtagen för att gälla den aktuella upphandlingen. Tools uppfyller således inte kravet i denna del. Vad Upphattdlingsbolaget framför avseende att det i svarsblank.etten an­ givna l'abatt�rade bruttopriset och det angivna anbudspriset per position ska gälla för samtliga för positionen likvärdiga produhier är något som inte alls framgår av förfrågningsunderlaget med tillhörande bilagor. Det anges enbart att den rabattsats som anges per produktgrupp samt att dessa rabatt­ satser ska gälla även för leverantö,:ens övriga sortiment. H.OKT.2012 i6:39 Fo1valtningsrattEn G3G FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM l GÖTEBORG Avdelning I Avtilldelningsbeslutet framgår att det mellan Ahlsells och Tools anbuds­ pris skiljer 12 miljoner kr. Denna stora skillnad i anbudspriserna förTools och Ahlsell beror dels på manipulerade bruttopriser dels på den modell som använts vid utvärderingen. I upphandlingen antas det anbud som har lägstprisenligtföljande formel.Anbudsprisärdettotalanettoprisetdelat medtvågångerdettotalabruttoprisetefterattrabattdragitsifrånbrutto­ pris. Utebliven rabatt Sida 5 10713-12 E NR.7268 � 6/17 U,II DetfinnstresaxariToolsbrurtoprislista,artikelnunune:r1301041 632485 och6324851 medenrabatttillhörandegrupp 1030410.Dennarabattgrupp finns inte presenternd i Tools anbud eller bilagorna ('rabattbrev" och ''kompletterande rabattbrev''. De angivna artiklarna är av en sådan art att deböranseshöratillproduktgruppenhandverktyg,vilketframgåravupp­ gifter på ToolsOnline , dfu• saxai· och tänge r ange s som en undergmpp till handverktyg. Av anbudsinbjudan framgår att en generell rabattsats för öv­ riga produktgrupper inom respektive varugrupp ska anges i "Bilaga 5 Svarsblankett". Av svarsblanketten framgår det vidare att ao.budsgivaren ska lämna en generell rabatt for handverktyg . Tools har lämnat en generell rabatti sitt anbud för handverktyg om 20 procent, där rabattgruppen enligt Tools rabattbrev heter 1031520. Vilka grnpper som ingår i rabattgruppen handverktyg fi:amgår av det kompletterande rabattbrevet, Hål· kan dock inte grupp 1030410 ses, varken för handverktyg eller i någon annan rabatt­ grupp. I och med art de tre ovan angivna produkterna har lagts i grupper som enligt rabattbreven inte ärrabattsatta, måste det antas att dessa pro­ dukter är undandragna produktgruppen handverktyg och att den generella rabattsats som skulle ange s avseende handverktyg inte omfattar samtliga handverktyg, vilket den ska enligt anbudsinbjudan, 16.OKf.2012 16:39 FÖRVALTNL�GSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Forvaltningsratten GBG iNfDl. 7�O'6 0 7/17 l Sida 6 10713-12 E För det fall de ovan angivna produkterna inte ska anses ingå i produkt­ gruppen handverktyg måste de ändå anses utgö1·a övrigt sortiment. Enligt Anbudsinbjudan (s. 9) ska rabatt anges för övriga produkter. Eftersom det inte i något av rabattbreven redogörs för den grupp som ovan angivnaproff som i sin tur ska innehålla ordinariegällandebruttopxisersominte ärspecifikafördennaupphand- \), I, ' 1,o.OKT.2ftV1� 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN NR. 7268 ·� � S. 8/17 Sida 7 10713-12 E \) Forva.1tning5ratlen GBG l I GÖTEBORG Avdelning 1 Skada Att Tools anbud har antagits, trots att det brister i uppfylles e av skallkraw v e n , h ar i nn e b u r i t s ka d a fö r A h l s e l � e ft e r s o m Ahl s e l l ar m a r s s ku l l e h a a n ­ tagits. I det fall :forfrågningsunderlaget kan anses otydligt avseende inläm­ nande av bruttopri�er har Ahlsell lidit skada på grund av den otydlighet somföreligger.Omdethadeframgåttavunderlagetattsärskildabruttopri­ ser får lämnas förjust denna upphandling hade Ahlsell kunnat Hunna ett anbud som hade ett mycket lägre anbudspris. Göteborgs Stads Upphandlings AB Upphandlingsbolaget anser att ansökan ska avslås och anför bLa. följande. Prislistor Förfrågningsunderlagets svarsblankett innehåller 500 produkter och utgör en varukorg av de produkter som mest frekvent köp ts från ramavtalet un­ der föregiende avtalsperiod avseende volym, både i kronor och i antal. Anbudsgivarna har uppmanats att fylla i svarsbl anketten och där ange brut­ topris) anbudspris och vilkenrabattsats som lämnas på bruttopriset An­ budspriset gäller tex. för det badrumsskåp, eller badnunsskåp likvärdiga det som anges på position 1 i svarsblanketten. Det rabatterade bruttopriset ska gälla för t ex. andra badrumsskåp än likvärdiga det som efterfrågas på position 1 i sva.tsblanketten. . -; DOM ling. Om detta inte k an anses som ett skallkrav måste det anses förel igga en otydlighetavseendekravetsinnebörd.AttToolsochAhlsell harlämnat anbudspris på. olika sätt visar på att förfrågningsundetlaget har varit så otydligtattupphandlingenskagörasom. 1� nKT 2�l- 1� r; Forv<ningsratlen GBG , ,, • • "7 L16 FÖRVALT��NGSRÄTTEN NR.7268 S. 9/17 Sida 8 10713-12E V Avdelning 1 l GÖTEBORG DOlVI • 1 Anbudsgivama skulle till anbudet bifoga en gällande bruttoprislista i Ex­ cel- eller PDF-format så att beställarna som kommer att avropa från ramav­ talet ska kunna kontrollera att de produkter de avropar från ramavtalets övriga sortiment, t.ex. badrumsskåp som inte är l ikvärdiga det som efter­ frågas på position I i svarsbilagan, levereras till avtaladepriset. Både Ahl­ sell och T ools har till sina anbud bifogat Excel-blad med bruttoprissatt öv­ rigt sortiment. Tools Excel-blad innehåller cirka 1 8 000 produkter och Ahlsells cirka43 00Pp.todukter. IngetavExcel-bladenharnågot datum, någon angivelse om hur l änge de Hr giltiga eller något som binder Excel� bladen till respektive anbudsgivare, utan utgör endast listor över prissatta produkter. Att prislistoma gälle1· wtder avtalstiden, med särskilt angivna grunder for prisjusteringar> följer av avtalsvillkoren. De angivna rabattsat­ semagällerunderhelaavtalstidenochkaninte förändras.Näranbudsgi­ vam.a fyl ler i svarsblanketten för varukorgen genereras ett utvärderingsvär­ de som består av det totala anbudspriset plus två gånger det totala rabatte­ radebmttopriset Utvärderingsvärdetharmedandraordingetmeddebifo­ gade bruttop:dslistorna att göra, Engivenutgångspunktärattenupphandlande myndighetmåstekunna utgå från att anbudsgivare agerar med sunda anbudsmetoder. Det är endast krav som uttryckligen framgått av förfrågningsunderlaget som ska kontrol­ leras. Leverantörer inom den bransch som upphandlingen avser har olika bruttoprislistor för olika typer av kunder och kund.segment. Det finns med andra ord inte en ordinarie bruttoprislista soin är gällande vid varje tid­ punkthosleverantörernautanparallellaprislistorförsammatyperavpro­ dukter kan mycket väl förekomma. Detta blir särskilt tydligt när ett företa g, liktTools,harena:ffärsmodellsombyggerpåfranchise. Tools har till anbudet bifogat en bruttoprislista som är gällande i västra Sverige, vilken kommer att vara gällande för ramavtalet. Tools har även i n 1o,.O'iKT. 2(J1L 16:l-+,U Forva1tningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 �JR. 7268 S. 10/17 svarsblanketten angett vilka rabattsatser som ska gälla för de olika varu­ gru p p e m a i b r u tt o p ri sl i s t an . D ärm e d h ar T o o l s u p p fyl l t d e k r a v s o m s t ä l l t s avseende bruttoprislista och rabattsatser i upphandlingen. Ge11om sina anbud intygar anbudsgival'na att lämnade uppgifter i anbud ochbilagorärsanningsenliga, vilketframgårav Kvalificeringskravleve­ rantör, Upphandlande myndigheter måste ktuma utgå från att uppgifter som lämnas i anbud ärsanningsenliga. En upphandlande myndighets kont,:oll­ skyldighet sträcker sig inte längre än till attjämföra uppgifterna i anbudet m e d d e o b l i g a t o r i s k a kr a v s o m an g e tt s i fö rfr å gn i n g s un d e r l a g e t . I fö r e v a ­ rande fall har Tools uppfyllt kraven ge nom att ange brutto pr i s, anbudspds och rabattsats för bruttoprisema i varugrupperna i svarsblanketten samt genom.attbifogaengällandebruttoprislistaförsittsortiment. Skillnaden i utvärderi11gsvlirde mellan Ahlsell och Tools lir cirka 12 miljofl nerkt,AJtlsellharinteliditochkanintekommaattlidanågonskadaav fötfarandet,eftersomutv'ärdedngsvärdet,ävenmedbeaktandeavvad Ahlsell an±ort, in.te skulle påverkats på så sätt att Ahlsell skulle tilldelats ko11t:raktet. Ahlsells har dänned under alla förhållanden inte l idit skada. Utebliven rabatt Detharinteefterfrågatsnågrasaxaridenvarukorgsomharutvärderatsi upphandlingen. Tool s liksom Ahlsell har i svarsblanketten angett -vilken rabattsats som ska gälla för bruttopriserna i de olika varugnippema. Detta ät tillxäckligt för att uppfylla de i upphandl ingen uppställda kraven avse­ enderabattsatserna.Toolsharutöverartfyllairabattsatseina isvarsblan­ ketten fyllt i rabattgrupper för produkterna i sin bruttopdslista. och bifogat sitt anbud två s.k. rabattbre" med rabattgrupper. Uppgifterna om rabatt­ grnpper i Tools bruttoprislista och rabattbrev är infonnation som är över­ flödig i förhållande till de krav som uppställts i upphandlingen. Av Tools Sida 9 10713-12 E 16.OKT.2012 16:41 Forva1tningsratten GBG �JR.7268 S. 11/17 Sida 10 10713-12 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 svarsbl ankett framgår att för varugruppen handverktyg lämnar Tools en generell rabattsats om 20 procent. Det ärdennarabattsats som gäller för varugruppen,ävenfördett'esaxarsomAhlsellhänvisartill,ävenomTools i de överflödiga uppgifter som inte efterfrågats i upphandlingen, dvs. ra­ battbrev och rabattgrupper, ka11 ha råkat göra ett misstag. Det har inte varit ett kvalificerande krav i upphandlingen att anbudsgivarna ska ange några rabattgrupper, varken i bru.ttoprislistan eller i rabattbrev. Otydligt/ör/rågntngsunderlag Det har av förftågningsunderlaget kla11 framgått hur utvärderingen i upp­ handlingen skulle komma att göras. Utvärderingen har genomforts i enlig­ het med förfrågningsundedaget. Förfrågningsunderlaget har även varit klart och tydligt avseende vilka kvalificerande krav som uppställts j upp­ h a n d l i n g e n . B å d e A h l s e l l o c h T o o l s h ar u p p fy l l t kr a v e n . F ö r d e t fä l l fö r " valtnings,:ätten skulle finna en avvikelse i Tools a11bud jämfört med vad somefterfrågasi:förfrägningsunderlagetsåstårdennaavvikelseinteipro� portion till följden av att förkasta anbudet. Detta då avvikelserna f'dl.' anses oväsentliga.Degrundläggandeprincipernahardännedinteträttsförnär. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på. ett likvärdigt och icke�diskriminerande sättsamtgenomföraupphandlingarpåettöppetsätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om Bmseskilgt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). 16.OKT.2012 16:41 Forvaltningsratten G3G FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTI:BORG Avdelning 1 NR.7268 S. 12/i7 Sida 1 1 10713-12E Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grondläggande prin­ ciper.nai 1 kap. 9 § ellernågon annan bestämmelse i dennalag och detta har medfört att leverantören har lidit ellei· kan komma att lida skada> ska rättenbeslutaattupphandlingenskagörasomellerattdenfåravslutasförst sedanrättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOD). Förfrågningsunderlaget I anbudsinbjudan1 punkten 3.6. Anbudsfonn och innehåll, anges under Bi­ laga SVARSBLANKETT bla, följande. I bilaga Svarsblaokett specificeras de mest frekventa produkterna både vad gäller volym i SEK och i antal på vilka anbudsgivate lämnar sitt anbudspds (nettoprlssättas) för utvärdering. Anbudsgivare ska även ange bruttopris minus rabatt för angivna produkter samt generella rabatter för övriga produkter inom respektive varugrupp i detta dokument. /. . ./ Till anbudet bifogas gällande bruttoprislista i Excel­ /PDF-format. Anbudsgivare anget i separat bifogad bilaga rabatt för övriga produkter.Bilagan/filenbifogasanbudetmedefterfrågadepriser/uppgiftet. I svarsblanketten, under fliken "info om ifyllning av prisbHaga", anges b l . a . fö lj a n d e i an g i vn a p un k t e r . 9. Produktsp ecifikatione r o ch årsvolyroer baseras på statistik från nuva­ rande ramavtalsleverantörer (Ahlsell, Tools). I specificerad nettoprisbilaga har tydl iggjorts nuvai:ande leverantörers artikelnummer - Tool s artikel­ nummer är fetmarkerade, övriga artikelnummer tillhör Ablsell. I vissa fall hat även leverantörers fabrikat angivits. Detta har g_jorts för att tydliggöra ochunderlättabeskrivningenavvarjeprodukt.Detinnebärattlikvärdiga En upphandlande myndighet skall anta antingen det anbud som är det eko­ nomiskt mest fördelaktigaför den upphandlande myndigheten, eller det anbud som innehåller det lägsta pdset (12 kap. 1 § LOU). '16.OKT.2012 16:41 Forvaltningsratten GBG NR.7268 S. 13/17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 produkter kan offereras och dessa ska då lägst uppfylla. de krav som speci­ ficerats, 1 2 . O ffe r e r ad e p r o d u kt e r s b ru tt o p r i s e r s k a f i nn a s r ep r e s e n t e r a d e i e n o r d i ­ narie gällande prislist.a, Offererade rabattsatser ska gälla på denna prislista. Prislista ska bifogas anbudet. 1 3 . Endast en generell rabattsats ska lämnas på respektive varugrupp i an­ visad kolumn. Har anbudsgivarna olika rabatt.satser för olika varumärken, produkter inom varugruppen skall än.då en rabattsats lämnas för hela varu­ gruppen. Anges i tal tex. 46 altemativ 23,5. Sida 12 10713-12 E 1 9. Anbudsgivarens totala utväi:deringsvärde baseras på Totalpris för varu­ korgen Anbudspxis plus två (2) gånger Totalpriset för varu.korgen Brutto� pris minus generell J'abattsats och medjusterade volymer av produkterna. Förvaltningsrättens bedömning Angivande avpriser och rabatter m.m. Förvaltningsrätten anser inledningsvis att det klart framgår av anbudsin­ bjudan och svarsblankett vilka priser som ska anges i anbudet för varukor­ gens produkter, anhudspris och bruttopris minus rabatt för dessa produkter, och såvitt nu ät av intresse i målet, att generella rabatter ska anges för re­ spektive varugrupp samt att en ordinarie gällande prislista ska bifogas an� budet för övriga produkter. Någon otydlighet i förfrågningsW1derlaget av­ seende vad som ska lämnas in finns inte enligt förvaltrringsrätten. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller för­ frågningsundedagets obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som an.ges i förfrågningsW1derlaget måste så.ledes vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Den upp­ handlande myndigheten får inte hellel' ändra eller frånfalla uppställda krav, 16.OKT.201216:42 Forvaltn1ngsratten GBG FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 NR. 7268 S. 14/17 Sida 13 10713-12 E eftersom forfatandet då. skulle bryta mot principema om likabehandl ing och öppenhet i fö:rfarandet. Ahlsell gör gällande att Tools inte uppfyller ställt krav avseende lämnande avbruttopriserivarukorgen�jämförtmedordinariebruttoprislistorianbu­ det. Detta menar Ahlsell framgår av de bruttopriser som lämnats av Tools, av Ahlsell sammanställd bmttoprislista från Tools i Växjö och av Tools priser pä s.k. Wibe-trappstegar. Förvaltningsrä.tten konstate.car att dessajämförelser inte avser de faktiskt e ft e rfr å g a d e p o s i t i o n e rn a i v a r u k o r g e n ) u ta 1 l a tt A h l s e l l g ö r g äl l a n d e a tt d e angivna bruttopriserna för varukorgens produkter är for låga sett till jäm­ förbara listor som Ahlsell har lämnat in avseende Tools övriga produkte:r. Annatframgårinteenligt:forvaltningsrättensmeningänattToolsharläm­ nat in efterfrågade priser i enlighet med fötfrågn:ingsunderlaget pä produk­ terivarukorgensamtefterfrågadbruttoprislistapåövrigaprodukter.Tools anbud brister dänned inte i dessa avseenden. Ahlsell gör även gällande att Tools inte uppfyller kravet på att ange en ge­ nerell rabatt för handverktyg och åberopar i det avseendet de av Tools in­ lämnade rabattbreven, Såvitt framgår av de uppgifter som Upphand1ingsbolaget har l ämnat så har Tools fyllt i rabattsatsen för varugrupperna i varukorgen på samma sätt som Ahlsell gjort och Upphandlingsbolaget har bedömt att båda bolagen uppfyller ställt krav. Att Tools limmat in tabattbrev som skulle kunna mot­ säga dessa uppgifter kan inte frånta den i denna del i övrigt korrekta upp­ fyllelsen av ställt krav i Tools anbud. Tools anbud brister således inte av­ seende angivande av rabattsats. Avdelning 1 Forvc.-tning�ratlen GBG !JR.7268 S. 15/17 Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10713-12 E l GÖTEBORG Förvaltningstätten anseratt Upphandlingsbolaget uppfyllt sin undersök­ ningsplikt genom att vid anbudsprövningenjämföra lämnade uppgifter i Tool s anbud med vad som anges i berörda delar i forfrågningsunderlaget. FörvaltningsrättenanserdärmedattUpphandlingsbolagetintebrustitisin undersökningsplikt avseende inlämnade listor för produkter i varukorgen, angivande av rabattsatser fcir Yarugrupperna och inl ämnade av bruttopris­ lista, Be,.äkningsmodell och lägstapris AhlsellgörgällandeattToolsharmanipuleratsinapriserpåproduktersom omfattasavvarukorgen1 vilkasenare liggertillgrundförutvärderingen enligtlägstapris) samtidigtsomhögreprisergällerförövrigtsortimentpå bruttoprislistan medlåga rabattsatser och att Upphandlingsbolaget därige­ nom inte kommer att erhålla det anbud som harlägstpris, Vidare anförs att denstoraskillnadsomföreliggermellanAhlsellsochToolsanbudberorpå den utvfu:deringsmodell son1 tillämpats i upphandlingen. LOU anger intenågothinderför upphandlandemyndighet attläggavissa produktertillgrund förutvärderingen.Avförfrågningsunderlagetframgår att de varugruppe1· som ingår i varukorgen historiskt utgör de till antal och i kronor mest upphandlade produkterna vid tidigare liknande upphandlingar, varför dessa pro dukter fär anses vara representativa i upphandlingen. Det valda tillvägagångssättet me dför enligt förvaltningsrättens mening inte att det anbud som bedömts ha lägsta plis enligt förfrågningsundel'l age t inte har antagits. Inte heller medfor den enligt förfrågningsunderlaget tillämpade beräkningsmodellen att så inte skett. I upphandlingen har en anbudsgivare antagits som är bunden till de i anbudet angivna priserna vid leverans. 16.OKT.2012 16:42 Forvaltningsratten GSG NR.7268 S. 16/i7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTE!JORG Avdelning 1 Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att Upphandlingsbolaget inte har förfarit på ett sätt som strider mot principerna om likabehandling och transparens i LOU. Ansökan ska där.med avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lB LOU) IlIl!Itf!iii}- AnnRittri Rådman Föredragande i målet har varit förecb:agM.den Henny Johansson. Sida 15 10713-12 E 16, OK-I, i,_o·, �L 1!)�,4�J Fornltningsrdten GBG S. i7/17 -��­ ��� �-�,-..,.. HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som v-ill &re.rklaga fö.tvalt:oingsrättens beslut ska skriva till :Kåln:tmtttätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningstätten, Övetkhi.gandet ska ha kommit in till fö(V'altningsriitten inom tte vecko:t från den dag då klaganden fick del a.v beslutet. Tiden fö.r överklagandet fö1: offentligpiut .täk.oas emellertid från den dag beslutet meddelades. O.tn sist.1, dagen för överklagandet infalle,; på lördag, söndag eller helgdag, m.idsoU'lmata.fton1 julafton eller nyårsafton räcker det att skri.velsen ko1n1n.et in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i k-axnt.t).\1.nätten fox:dtas att prövningstillstånd meddel.a.s. Kanunwjtten län.mat ptövningstillstånd om det är av vikt föt ledrung av tättstillätnpningen att överklagandet prövas, anledning förekonunel: till ändring i det slut vartill förvaltningsriitten kommit eller det annars finns synnerliga skal att pröva övetklagandet. Om prövningstillstånd inte 1neddelas ståt fö.tvaltningsdttens beslut fast. Det är dä.rfö.r viktigt att det khrt och tydligt fu.rngår av överkla det till kru:nmarrätten vufö,: mw. 2. 3. 4. 5. 6, det beslu.t som Ö"Ve.tklagas med uppgift om förvaltnings.rättens namn, :tnålnutntnet satnt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begfu:an om ptövningstillstånd, den ändring av förvaltningsriittens beslut $Ont ldaganden vill fä. till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och va.d han/hon vill styrka. me.d vatje sätskilt bevis. gan Sktwelse.n skä Våtä undettccknad av kla.ganden eller ha.os ombud. Adxessen till förvalt:ningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitat 01nbud ska denne sända in fullinitkt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnununer. Om någon pe.1:son- ellei: adressnppgift iindtts, sb Ni utan d.rojstnfil anmäla ändringen till kammarrätten. I n:tål om övetptövning enligt fagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, ttanspoli:er och posttjänsterfru:avtalslutasinn-antidenföt överklagande a:v rättens dom eller beslut hä:t löpt ut. I de flesta fall fat avtal slutas när tio dagat har gått från det att .rätten avgjort tnålet elle:t upphävt: ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutäs om.edelbart Ett överkl�i,ande av riittens avgörande får inte prövas sed� avtal har slutits. Fullständig io.formatlon finns i 16 kapitleti de ovan angivna lagarna, Behöver Ni fler upplysninga,: om hut trum överklagar kan Ni vända. Er till förvaltnings:ditten. OV 3109/lB LOU anset att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1 . den klagandes namn, pe.tsonnumme.t, yrke> postadress och telefonnummer. Dessutom ska ach:ess och teleforn1unttne.r till arbetsplatsen och eventuell annan plats dät klaganden k$.n nås för delgivrung lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i 1nålet. Om någon person- ellet adtessuppgift ändras är det viktigt att e.nmiil-an sna.:rast göts till kamtnamtten, Il SVERIGES DOMSTOLAR