FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE DOM 2014-03-20 Meddelad i Stockholm Sida 1 (4) 2014 -03- 2 0 Avd Dnr KSnr Aktbil Lind Andersson Consulting AB, 556796-3433 Teknologgatan 6 411 32 Göteborg MOTPART Statistiska Centralbyrån Box 24300 104 51 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Mål nr 29150-13 Dok.Id 448059 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29 1 50•13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Statistiska Centralbyrån (SCB) genomför en upphandling av internrevis­ ionstjänster enligt LOU. Upphandlingen genomförs som en öppen upp­ handling enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut meddelat den 22 november . 2013 har SCB beslutat att teckna avtal med annan leverantör än Lind An­ dersson Consulting AB (Bolaget). Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att tilldel­ ningsbeslutet ska ändras sä att Bolaget som har den offe1t som uppfyller alla skall-krav och det lägsta priset blir tilldelat avtalet for internrevisions­ tjänster. Till stöd anför Bolaget i huvudsak följande. Bolaget uppfyller alla skall­ krav och har det lägsta priset i upphandlingen. Bolaget har genom san­ ningsförsäkran intygat att alla skall-krav sanningsenligt blivit besvarade. När bolaget skriver att Mikael Andersson leder och ansvarar för uppdraget utesluter inte detta att även underkonsulten Harald Carlsson, som är CISA­ certifierad, också kan leda och ansvara för uppdraget i sin helhet eller vissa aspekter av det. Begreppet "Uppdrag" är inte entydigt definierat i förfråg­ ningsunderlaget. Bolaget har angett att underleverantören kommer att an­ svara för de utvärderingar och förslag till forbättringar som avser myndig­ hetens IT-miljö. Då bör underleverantören som är CISA-certifierad kunna anses både ansvara för och leda uppdrag som är IT-granskningar. SCBbestriderBolagetsyrkandeochanförihuvudsakföljande. Bolaget har i sitt anbud angett att man vid IT-granskningar kommer att använda sig av en underleverantör i fmm av Carlsson Intemal Control Consulting AB och konsulten Harald Carlsson, som innehar CISA•certifikat och ska utföra uppdraget avseende IT-granskningar, men att den som kommer att ansvara Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29150-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen för och leda IT-granskningarna är Mikael Andersson, som är CIA hos Bo­ laget. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upp­ handlande myndigheten brutit mot någon grundläggande princip eller be­ stämmelse i LOU. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller för­ frågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav, inte får beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Den upphandlande myndigheten får inte heller ändra eller frånfalla upp­ ställda krav, eftersom förfarandet då skulle bryta mot likabehandlingsp1in­ cipen och principen om öppet förfarande. Av förfrågningsunderlagets punkt 4.1 framgår att vid IT-granskningar ska den konsult som leder (ansvarar för) uppdragen ha CISA-certifiering. Bolaget har i sitt anbud angett att underleverantören Harald Carlsson ska �tföra dessa uppdrag men att Mikael Andersson kommer att ansvara för och leda uppdragen. Mikael Andersson är inte CISA-certifierad. Förvalt­ ningsrätten finner således att Bolagets anbud inte har uppfyllt skall-kravet i Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29150-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen förfrågningsunderlagets punkt 4. loch att anbudet rätteligen har uteslutits från upphandlingen på grund av brister i anbudet. Att anbudet uteslutits är inte i strid med de grundläggande principerna om likabehandling, transpa­ rens och proportionalitet. Vad Bolaget anfö1t om attbegreppet "Uppdrag" inte är entydigt definierat och att även underkonsulten bör kunna anses både ansvara för och leda uppdrag som är IT-granskningar föranleder ing­ en annan bedömning. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att det saknas skäl att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse har gjo1ts. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HURMANÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Info1mation om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). harlotte Hedberg Rådman Johannes Dahlman har föredragit målet. �BlI'1;""' SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND i��t. Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten Jämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvjvla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har komtnit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltrungsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning a v rättstillämpningen a tt överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas stllr förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska Innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstill.stånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut, I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrättcn. www.domstol.se