FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Annelie Gustafson DOM 2019-05-23 Meddelad i Falun Mål nr Sida 1 (5) 1717-19 KONKURRENSVERKfT 2019 ··05- 2 3 Avd Dnr K.Snr SÖKANDE Öckerö Maritime Center, 857500-0321 Ombud: Advokat Roger Wier och advokat Linda Dahlström Advokatfirman Morris AB Vallgatan 30 411 16 Göteborg MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 250422 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se w,,vw.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1717-19 IFALUN YRKANDE M.M. Trafikverket genomför genom förenklat förfarande enlig lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) upphandlingen "Avtal för utbildning i sä­ kerhet för sjögående personal- Basic Safety och Basic Safety refresh samt - Advanced firefighting och Advanced firefighting refresh" (CTM 199834- 2018). Tilldelningsbeslut fattades den 1 april 2019. Av tilldelningsbeslutet framgår att Öckerö Maritime Center (ÖMC) inte uppfyller ställda krav i upphandlingen. ÖMC ansöker om överprövning och föreslår att upphandlingen ska göras om. ÖMC uppger att upphandlingsdokumenten brister i transparens mot bakgrund av att det inte går att utläsa vilken kravställning som uppställs när det gäller utbildningskrav för bolaget eller andra leverantörer som inte har genomgått denna utbildning. ÖMC uppger vidare att de fördelar som Trafik­ verket lämnat till vinnande anbudsgivare och den otydlighet som upphand­ lingsdokumentet bjuder på har inverkat negativt på bolagets möjligheter att formulera och lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Trafikverket anser att ansökan ska avslås. Trafikverket uppger att ÖMC:s anbud har diskvalificerats i upphandlingen och det är svårt att se hur det som ÖMC för fram i målet medför att sökande riskerat lida skada. Trafik­ verket uppger vidare att oavsett vad som lyfts fram avseende skadepröv­ ningen står kompetenskravet inte i strid med likabehandlings- eller transpa­ rensprincipen och kravet är inte otydligt kan inte heller anses försvåra för anbudsgivare att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1717-19 I FALUN SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad ÖMC anfört är visat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att ÖMC lidit el­ ler kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande princi­ perna innebär att upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphandlingsdokumenten I de administrativa föreskrifterna punkten AUA.32 anges bl.a. följande: AUA.32 Kompetenskrav individuella resurser Lärare och ersättare ska uppfylla följande krav: 6. innan första uppdragsstart ha genomgått Trafikverksskolans utbildning (om inte detta tidigare redan genomförts under de senaste 3 åren från anbudsdag räknat): a. BALÄR - Grundläggande lärarkurs b. BALDIA - Lär dig lära andra Vad parterna har anfört ÖMS har anfört följande. Trafikverket har uppställt kompetenskrav i upp­ handlingen att lärare och ersättare ska ha genomgått viss av Trafikverkssko­ lans utbildning, kurserna BALÄR och BALDLA. Befintlig leverantörs, som också är vinnande anbudsgivare, lärare har genomgått dessa kurser medan bolagets lärare inte har gjort det. Trafikverket har uppgett att BALÄR fortfa­ rande genomförs men inte BALDLA och att Trafikverket ska återkomma med svar på vilken utbildning som ska ersätta denna. Det finns alltså ingen Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1717-19 IFALUN möjlighet för offererad personal hos bolaget att gå den utbildning som krav­ ställs i upphandlingsdokumenten och som vinnande anbudsgivare redan har genomfört. Effekten av detta är att Trafikverket har uppställt två olika krav i upphandlingen. Den länk som Trafikverket hänvisar till är inte möjlig att öppna eller läsa för bolaget utan endast för anställda och konsulter till Tra­ fi k v e r k e t . Trafikverket har anfört följande. Vinnande anbudsgivare har inte :fatt en för­ del i upphandlingen. De lärare som vinnande anbudsgivare offererade upp­ fyller inte heller aktuellt kompetenskrav. Det aktuella utbildningskravet be­ höver inte uppfyllas vid anbudsgivningen utan först efter tilldelningsbeslut och innan kursstart. Syftet att utforma kravet som ett kontraktskrav är att un­ derlätta för leverantörer som tidigare inte har haft uppdrag åt Trafikverks­ skolan att delta i upphandlingen. Kravet strider således inte mot likabehand­ lingsprincipen. Under frågor och svar har klargjorts att kursen BALDLA er­ satts. I svaret, som meddelades sju dagar före anbudstidens utgång, fanns även en länk till information om kursen. Kursen tillhandahålls regelbundet och det finns goda möjligheter att genomgå den innan första kurstillfället. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten kan konstatera att det i upphandlingsdokumenten anges att vinnande leverantörs lärare och ersättare ska ha genomgått två kurser, BALÄR och BALDLA, innan första uppdragsstart. Någon ytterligare in­ formation om kurserna finns inte i de administrativa föreskrifterna. Under upphandlingens gång har dock en av kurserna tagits bort och ersatts av en annan kurs. Detta har framgått av upphandlingens frågor och svar, som också är en del av upphandlingsdokumenten och samtliga leverantörer har således haft tillgång till informationen. Trafikverket har vidare obestritt upp­ gett att inte heller vinnande anbudsgivares offererade lärare uppfyller det ak­ tuella kravet. Enligt förvaltningsrättens mening är kravet utformat så att alla Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1717-19 IFALUN rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantörer kan tolka inform­ ationen på samma sätt. Det aktuella kravet står således inte i strid med trans­ parens- eller likabehandlingsprincipen. Det saknas därmed grund för förvalt­ ningsrätten att ingripa mot upphandlingen med anledning av vad ÖMC an­ fört. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (FR-05). Eva Karlsson Helghe rådman iIl11� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. - För myndigheten räknas tiden alltid från FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. "' beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga '1 Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se ,.,_., �-- •"r:..1;f.\\$1f�!\:t.···