FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 Christian Härdgård SÖKANDE DOM Mål nr 14584-10E 2011 -02- 0 4 Sida 1 (6) 2011-02= 03 Meddelad i Malmö Sune Fyrner AB, 556421-5407 Norra Vallgatan 43 252 34 Helsingborg Ombud: Advokat Jonas Ågren Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB Box 2083 550 02 Jönköping MOTPART Örkelljungabostäder AB Storgatan 6 286 37 Örkel\junga Ombud: Advokat Tomas Kjellgren Advokat Fredrik Widjer Jur.kand. Christopher Stridh Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB Box 4291 203 14 Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling LOU, i dess lydelse efter den 15 juli 2010 DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Sune Fyrner AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 47218 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14584-10 E Avdelning 1 Bakgrund Örkelljungabostäder AB (nedan Örkelljungabostäder) genomför en upp­ handling av förvaltningsentreprenad, med tillämpning av de bestämmelser som gäller för öppet förfarande enligt LOU. I tilldelningsbeslut den 3 no­ vember2010 har Örkelljungabostäder meddelat att man kommer att teckna avtal med Riksbyggen. Parternas yrkande och argumentation Sune Fyrner AB (nedan SFAB) ansöker om överprövning av upphand­ lingen och yrkar i första hand att bolaget ska tilldelas fler poäng avseende fastighetschef och teknisk förvaltare vid utvärderingen av kriteriet erfaren­ het och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Som skäl för sin ta­ lan har SFAB anfört i huvudsak följande. Av SFAB:s anbud framgår tyd­ ligt att det är ett fåmansbolag ägt av Sune Fyrner. Det är således Sune Fyr-­ ner som ensam bedriver och har bedrivit verksamhet i SFAB. Vidare är det avsett att Sune Fyrner ensam ska fungera som såväl fastighetschef som teknisk förvaltare. Det är bolagets uppfattning att de erfarenheter som re­ dovisats i bolagets anbud avseende Sune Fyrner innefattar sådant arbete som stämmer överens med de erfarenheter som Örkelljungabostäder borde ha bedömt nödvändiga i enlighet med befattningskraven. SFAB har i en­ lighet med förfrågningsunderlaget bifogat CV till anbudet utvisande erfa­ renheter för de befattningshavare inom anbudsgivarens organisation, dvs. fastighetschef, ekonomisk förvaltare och teknisk förvaltare. SFAB har tyd­ ligt i den översiktliga beskrivningen avseende SFAB redogjort för de upp... drag som bolaget har haft gällande fastighetsförvaltning m.m. Mot bak·­ grund att Sune Fyrner ensam är ägare till bolaget och att det är avsett att han ensam ska fungera som såväl fastighetschef som teknisk förvaltare är IMALMÖ BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. DOM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 14584-10 E I MALMÖ Avdelning 1 de krav på redovisning avseende erfarenheter som angivits i förfrågnings­ underlaget uppfyllda. Vid utvärderingen har Örkelljungabostäder haft möjlighet att tillgodogöra sig en samlad bild av Sune Fyrners erfarenheter. Det förhållandet att alla information inte varit samlad i en handling benämnd "CV Sune Fyrner" saknar därvid betydelse. Sammanfattningsvis är det SFAB:s uppfattning att Örkelljungabostäder rätteligen borde ha tillgodoräknat SFAB ytterligare poäng vid anbudsutvärderingen genom att även tilldela bolaget poäng för erfarenhet som fastighetschef respektive teknisk förvaltare. Örkelljungabo­ städer har härigenom inte utvärderat SFAB:s anbud i enlighet med förfråg­ ningsunderlaget, LOU och dess allmänna principer. Örkelljungabostäder har motsatt sig bifall till SFAB:s talan och anfört i huvudsak följande. Av förfrågningsunderlaget följer att anbudsgivare ska bifoga ev till anbudet som anger erfarenheter och referenser för vissa be­ fattningshavare inom anbudsgivarens organisation, s.k. nyckelpersoner. Som nyckelpersoner anges fastighetschefen, den ekonomiska förvaltaren och den tekniska förvaltaren. Vidare ska erfarenheten hos dessa nyckelper­ soner motsvara beskrivningarna i förfrågningsunderlaget. Av CV ska det tydligt framgå att arbetsuppgifterna varit de som beskrivits under respekti­ ve befattning. Av förfrågningsunderlaget framgår vidare att avsaknad av redovisning enligt något av kriterierna innebär att O poäng tilldelas anbudet vid anbudsutvärderingen. De för målet relevanta utvärderingskriterierna är således hänförliga till den eller de personer som utpekats som s.k. nyckel­ personer i den av anbudsgivaren anvisade organisationen och inte det an­ budsgivande företaget som sådant. Av Sune Fyrners ev framgår det inte om någon av hans erfarenheter inne­ fattat sådant arbete som stämmer överens med de erfarenheter som Örkell­ jungabostäder bedömt som nödvändiga enligt befattningskraven. Den omständigheten att Sune Fyrner innehaft (jänsten som VD för bolag som Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14584-10 E I MALMÖ Avdelning 1 ägt fastigheter medför ingen förändring såvitt gäller Örkelljungabostäders anbudsutvärdering. Det framgår inte ens av Sune Fymers ev om eller i vilken utsträckning bolagen upptagna på ev:t varit fastighetsägare. Enbart det förhållandet att ett företag har ägt eller äger fastigheter är inte heller tillräckligt för att det därmed ska stå klart att dess VD utfört sådana arbets­ uppgifter som beskrivits under befattningen fastighetschef respektive tek­ nisk förvaltare. Inte heller vad som framgår av den allmänna beskrivningen av bolaget SFAB kan tillgodoräknas särskilda befattningshavare vid utvär­ deringen av deras erfarenhet. Örkelljungabostäder noterar även att inget av de bolag som omnämnts i denna beskrivning, med undantag för Huven AB där Sune Fymer innehaft uppdraget som VD, har tagits upp i Sune Fymers personliga ev. Örkelljungabostäder har därmed genomfört utvärderingen i enlighet med förfrågningsunderlaget, LOU och dess allmänna principer. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 5 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Rätten är däremot inte bunden av parts yr­ kande vad gäller form för ingripande. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14584-10 E Avdelning 1 I MALMÖ Förutsättningar enligt @rfrågningsunderlaget Av rnbriken UF3.51 "Prövning av anbudsgivare" punkterna 4 - 5 framgår bl.a. följande. 4. "Anbudsgivare skall till anbudet bifoga en allmän beskrivning avseende företaget/organisationen/resurser/arbetssätt. Av beskrivningen skall framgå hur organisationen för uppdraget kommer att utformas. I vilken utsträck­ ning egen personal kommer att nyttjas kontra nyttjande av eventuella UE. Nyckelpersoner skall namnges enligt följande: Personal motsvarande Fastighetschef Personal ekonomisk förvaltning Personal teknisk förvaltning" 5. "Bifoga till anbudet CV med erfarenhet och referenser för nyckelperso­ ner enligt punkt 4. Det är tillåtet att en och samma person kan inneha flera nyckelroller. Hur erfarenhet och referenser värderas, se UF3.52. Minimi­ kravet är tre års erfarenhet för var och en av nyckelpersonerna. Erfarenhe­ ten skall vara inom befattningen som beskrivs under UF3.52 punkt 2". Av rubriken UF3.52 "Prövning av anbud" punkten 2 "Erfarenhet" framgår bl.a. följande. "Fastighetschef. Ytterst ansvarig för att E sköter sitt uppdrag enligt uppställda krav och mål. God och bred allmän kunskap inom fastighetsförvaltande verksamhet. Väl insatt i fastighetsägarens ansvar med lagar och förordningar. Kännedom av hyreslagen. Förhandlingsvana. Ledarerfarenhet av verksamhet med perso­ nal. Marknadskännedom och van att analysera". "Teknisk förvaltare/förvaltare. Närmast ansvarig för den vardagliga verksamheten i Örkelljunga. God och bred kunskap inom fastighetsförvaltande verksamhet. Van att ha vardaglig kontakt med hyresgäster. Kan hantera stömingsärenden, ombesörja av- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14584-10 E I MALMÖ Avdelning 1 flyttningsbesiktningar, ansvara för yttre och inre skötsel. Allmän entrepre­ nadkännedom. God kommunikatör både muntligt och skriftligt. Kundori­ enterad". "Var och en av dessa nyckelpersoner bedöms utifrån den erfarenhet som ev redovisar. Det skall tydligt framgå att arbetsuppgifterna har varit dessa som är beskrivna under respektive befattning". Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivare till sitt anbud ska bi­ foga ev med erfarenhet och referenser för nyckelpersoner inom organisa­ tionen, däribland fastighetschef och teknisk förvaltare. Vad dessa befatt­ ningar innebär är beskrivna i förfrågningsunderlaget. Av eV:t ska det tyd­ ligt framgå att nyckelpersonerna har haft de arbetsuppgifter som finns be­ skrivna för respektive befattning. Vid utvärderingen kommer sedan nyck­ elpersonerna att bedömas utifrån den erfarenhet som anges i ev:t. Enligt förvaltningsrättens mening går det inte att ur SFAB:s anbud utläsa att den av bolaget offererade fastighetschefen och tekniska förvaltaren, Sune Fyrner, har haft de arbetsuppgifter som finns beskrivna för respektive befattning. Annat har inte visats än att utvärderingen av SFAB:s anbud avseende fastighetschefens och tekniska förvaltarens erfarenhet har skett i enlighet med förfrågningsunderlaget. Med hänsyn till ovanstående samt då SFAB inte anfört några grunder för sitt yrkande att upphandlingen ska gö­ ras om finner förvaltningsrätten att det inte föreligger skäl för ingripande enligt LOU. Vid sådant förhållande ska SFAB:s ansökan om överprövning avslås. HUR M ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lB LOU) t�anuelss ·SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, .5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatie särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett inte111nistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU